Használt autó: Ford Mondeo 1993-2000

Szerző: Egerszegi Vilmos levél küldés 
Dátum: 2004.04.10. 06.55

Világautóként indult, az Év Autója volt, ma pedig egy tágas, kényelmes és kedvező áron megvehető használt autó az első generációs Ford Mondeo.

Világautóként tette híressé a Ford az első Mondeót. A világautó koncepció jegyében ugyanazt az autót a Föld több pontján is gyártják, kicsit a helyi igényekhez passzítva a műszakilag közel azonos autókat. A Mondeo Mercury Mystique és Ford Contour néven is kapható volt. Bár az elv évtizedekkel korábban is létezett, a Mondeo az első világautóként vonult be a köztudatba.

Szinte forradalmi vívmányként a Sierra utódjához alapáron járt a vezető oldali légzsák, ami nagy szerepet játszott abban, hogy a típus első lett az 1994-es Év Autója választáson. Az első generációs Mondeo 1993 és 2000 között készült. A Mondeóval közös padlólemezre épült a Ford Cougar kupé.

Egy modellfrissítést ért meg a típus 1996 őszén, a külső módosítások közül a szilva hűtőmaszk megjelenése a legfeltűnőbb. Hosszabb lett a váltóáttételezés, az átdolgozás során a futóművön és a kormányon is változtatott a Ford. Mindkettő az autó erősségévé vált, bár korábban sem volt rossz.

Nagyon alapos volt az 1997-es modellévre időzített ráncfelvarrás, az autó biztonságosabbá is vált, továbbá nőtt a hátsó lábtér az első üléstámlák kimélyítésével, ráadásul a kidolgozás is jobb lett.

Háromféle karosszériával volt forgalomban az 1993-ban bevezetett Mondeo. A Ford sok piacon azonos áron kínálta a négyajtós lépcsőshátút, a ferdehátú limuzint és az igen népszerű kombit. Utóbbiból összkerék-hajtású változat is volt 1,8 és kétliteres motorral.

Biztonságossága mellett kényelmével és tágasságával is jó pontokat szerez a Mondeo. Jók az ülések, a vezethetőség, a pontos kormányzás, a fékek hatékonysága és az úttartás is elismerését érdemelt a korabeli tesztekben. A csomagtér nagyon öblös.

Ötféle benzines és egy dízelmotorral lehetett megrendelni az autót. A benzinesek mindegyike hengerenként négyszelepes, amivel a Ford jóval megelőzte az európai konkurenseket. Az 1.6-os 90, illetve 1998-tól 95 lóerős.

115 lóerőt ad le az 1.8-as négyhengeres benzines. A kétezres Mondeók motorja kezdetben 136, majd 130 lóerős volt. V6-os, 2,5 literes motorral készült a csúcsmodell, amelyből a 170 lóerős mellett az ST 200-ban egy 205 lóerős motor dolgozott.

9-10 literes fogyasztásra kell számítani városban egy ezerhatos Mondeónál, autópályán és országúton 7 liter alá is lemehet a fogyasztás. Elsősorban tohonyasága szól az 1,6 literes motor ellen. A 115 lóerős lényegében nem fogyaszt többet a kisebb benzinesnél, de kellően erős.


A tulajdonos véleménye: Lacza Zoltán, Ford Mondeo 2.5 V6 24V, 1995, 166 000 km

Tartottam attól, hogy mibe nyúlok bele egy nagy motorú használt autó megvásárlásával, de pár év elteltével a V6-os motorról csak jót mondhatok. Tartósan bírja a 190-200-as utazótempót autópályán és ekkor sem fogyaszt többet 11 liternél. Városban 12 literrel eljárok, 2 litert bőven megér az a többlet, amit a hathengeres motor ad egy egy-nyolcashoz képest.

Jónak tartom a Mondeo futóművét, korához képest élvezetesen vezethető. A kombi csomagtartójába minden elfér, hátul is kényelmesen nagy az utastér. Három fiammal nem kíméljük az autót, mindannyian szeretünk sportosan vezetni, de csak egy vízpumpacserére emlékszem a Mondeónál.

Városban a kétliteres Mondeo nagyjából 10-12 litert fogyaszt, hosszabb utakon 7-10 liter elég neki. Ez az erőforrás, ha nem is sportos, de igen jól megfelel a célnak. Sportos menetteljesítményekre vágyóknak az igazán erős V6-os motor a megoldás, 8-12 liter benzin árán, amin nincs mit kifogásolni.

88-ról 1997-től 90 lóerőre nőtt az 1,8 literes, nem közvetlen befecskendezéses dízel teljesítménye. A kamrás dízellel 6-8 literes átlagra érdemes számítani vegyes használatban, nem túl élénk menetteljesítmények mellett. A dízelmotoros Mondeo főleg autópályás sebességtartományban gyorsítva válik lomhává, a motor járása darabos és hangos.

Sok Mondeo tulajdonos panaszkodik a generátorok cseréje miatt. Figyelni kell a vezérműszíj cseréjére, főleg az első évjáratoknál fordult elő szakadás még a 60 000 kilométeres csereperióduson belül is. Hosszú utakon használt Mondeókban is képződik annyi kondenzvíz a kipufogóban, hogy a hátsó dob ne tartson tovább, mint 3 év.

Az első felfüggesztésben a gumi alkatrészek fáradására kell figyelni. A motorok élettartama hosszú, rozsdásodás a karosszérián nem jellemző. A cikkben látható autó futóművét már megkapta ugyan a felületi rozsda, de ez nem veszélyes.

Elektronikus hibalehetőségként a gyújtás meghibásodása említhető, az önindító és az üzemanyagpumpa hibája is előfordul. Kisebb a gond, ha a benzinóra és a kilométeróra-spirálja szorul cserére.

A tapasztalatok szerint nagy futásteljesítményű Mondeókkal is bátran el lehet indulni külföldi túrákra. Az autó megbízhatósága jónak mondható, ami még egy érv mellette, ráadásul az árak sem magasak.

Nyugat-Európában igen erős a Mondeók értékvesztése, érdemes lehet a behozatalban gondolkodni. Aki az itthoni kínálatból választ, 700-750 ezer forinttól ülhet be egy 10 év feletti Mondeóba. A modellfrissítés utáni Mondeókat 1,3 millió forinttól felfelé kínálják megvételre. A legtöbbet a dízel kombik érnek, 1999-2000-es évjáratú autókat 1,8-2,1 millió forintért kapni. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 749 000 és 2,4 millió forint között találtunk Mondeókat a cikk feltöltésekor.

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.