Ha valaki azt mondja, hogy Suzuki, nem kérdezünk rá, vajon a Swiftre gondol-e, mert tudjuk, hogy igen. 1988 őszétől volt gyártásban a japán kisautó, hazánkban 1992-től 2003 első feléig készült.

A Swift Suzuki Cultus és Geo Metro néven is ismert Európán kívül. A 15 évig gyártott autótípuson 1996-ban és 2001-ben volt modellfrissítés, az elsőnél erősebb lett a karosszéria. A cikkben bemutatott Swift 1.0 az 1996 második felétől gyártott közötti változat.

A Swiftből négykerék-hajtású is készült, amely egy idő után a Subaru Justy néven is kapható volt. A ritka változatok közé tartozik a háromsebességes automata kivitel, amely az egyliteres és az 1.3-as motorhoz volt párosítható. Az automata sokat ront a menetteljesítményeken és a fogyasztáson is. Még ritkább a kabrió, amelynek gyártása 1997-ben szűnt meg.

A 374,5 centis hosszhoz képest igen tágas a karosszéria, de a ferdehátú esetében a csomagtartó nagyon szűk. A négy- és ötajtós változatban a hátsó ajtók nem nyílnak elég tágasra, testesebb embereknek nehézkes a ki- és beszállás.

53 lóerős az egyliteres motor. A háromhengeres benzines kellően erős a minimális súlyú autóhoz, fogyasztása városban sem haladja meg a 7,5-8 litert, országúton 5-6 liter is elég. Nagyon takarékos az ezerhármas motor is, amely a Swiftet sportosan viszi. Aki hosszabb úton, kis terheléssel 90 km/h körül megy, 5 liter alatti fogyasztást is elérhet.

Bár a 40 literes tank kicsi, a Swiftek hatótávolsága kellően nagy. 2002-ben jelent meg a 16 szelepes 1,3 literes motor, 85 lóerővel. A fogyasztás és a menetteljesítmények ennél a változatnál is ötöst érdemelnek.

Raliautók alapjaként ma is nagyon jó megoldás a Suzuki Swift, főleg a 101 lóerős, ezerhármas GTi. A nagyon pörgős és legalább ilyen hangos motorral szerelt GTi Swifteknél sem kell 8,5 liternél magasabb átlagfogyasztásra számítani.

Nagyon jól megy az ezerhatos változat is, ezt a 95 lóerős motort a limuzinhoz lehetett kapni. A motor fogyasztásával nincs baj, viszont a Swift fékrendszere egyszerűen alulméretezett a 180 feletti sebességre képes autó erejéhez mérten.

Itt el is érünk a Swift gondjaihoz: nagyon sok minden a lehető legolcsóbb benne. Az utastérben a silány anyagok, a sivár, kemény műszerfal, a hitvány gumiból készülő váltókarborítás szúrják az ember szemét. A zárakról és a kilincsekről is ordít az olcsóság, az üléstámlából kinövő, csökött hátsó fejtámlák nem biztosítanak semmilyen védelmet. A kis teljesítményű akkumulátort a bekapcsolva felejtett fogyasztók hamar lemerítik.

A tulajdonos véleménye: Belovári Tibor, Suzuki Swift 1.0, 1998, 54 000 km

Munkaeszköznek és használati tárgynak tekintem az autót, ezért elégedett vagyok a Swifttel. Karbantartási költsége elenyésző, a biztosítás díj és a súlyadó is kedvező. Hat év alatt javításra 11 000 forintot költöttem, ebből közel 8000 volt az akkumulátor, emellett egy kipufogó hegesztésre és egy féltengely gumiharangra emlékszem.

A fogyasztása kedvező, Budapesten, nem kímélő üzemben 7-8 litert fogyaszt . Előnye, hogy könnyű vezetni, a váltó és az összes pedál kis erővel mozog. Hátránya, hogy a Swift is fapados a kemény rugózás miatt, de a fapadosság az újonnan kétmillió forint alatti autókra általában igaz.

A Swift tényleg egy no contact autó, semminek nem szabad nekimenni vele, mert borzasztó gyenge a karosszériája. Álló helyzetből jól gyorsul, de országúti sebességnél alig van tartaléka a motornak. A csomagtérnyílás kicsi, viszont két méteres méretig simán lehet vele polcokat, deszkákat szállítani.

Nem az autó hibája, de nem jó érzés a Swiftben ülve, hogy a Suzukit sokan lenézik, semmibe veszik. Előfordult, hogy szándékosan leszorítottak, amit nem biztos, hogy meg mert volna tenni az illető, ha egy erősebb autóban ülök.

Több ezer Swift készült Esztergomban hátsó ablaktörlő és fűtőszál nélkül, használtan lehetőleg kerüljük el a spártai felszereltségű autókat. Kényelmével a Swift nem arat babérokat, a rugózás kemény, a motorzaj nagyobb sebességnél erős, az ülések sem valami jók, a gördülési zaj gyengén csillapított.

A háromhengeresnél sokkal kiegyensúlyozottabban jár az ezerhármas, négyhengeres motor, az egyliterest típusjelzés nélkül is elárulják a rezgések. A zörgéseken nem kell felháborodni, gyakran előfordul a Swifteknél, ahogy a hátsó rugótornyok végéről leeső műanyag burkolat és más kisebb kidolgozási hiba.

Könnyen és jól vezethető az autó, úttartása jó. Szervo nélkül is könnyű a kormányzás. Autópályás sebességénél a papírvékony autóban igen gyenge az ember biztonságérzete. A Swiftet ütközésvédelmi hiányosságai miatt állandóan gyalázzák internetes fórumokban, szerintünk joggal.


Aki a garanciaidő lejárata után is márkaszervizben tartatja karban az autót, amit mi is tanácsolunk Olvasóinknak, válasszon inkább 1998 utáni autót, amelyeknek szervizperiódusa 10 000 helyett 15 000 kilométer. A maximálisan megbízható és zokszó nélkül üzemelő autókon apróságokat kell ellenőrizni vásárlás előtt. Nézzük meg a féltengely gumiharangokat, a lyukon eltűnő kenőanyag és a bejutó szennyeződést hamar tönkreteszi az alkatrészt.

A futómű elviseli a magyar utak gödreit, a gömbfejek, lengőkarok az átlagosnál ritkábban szorulnak cserére. A kerékcsapágy is bírja a gyűrődést. A megkérdezett, pécsi márkaszervizben az átvizsgálás árát 6000 forint alatti összegben jelölték meg, kár kihagyni a motordiagnosztikát, fékhatásmérést, futóművizsgálatot és általános állapotfelmérést tartalmazó átvizsgálást.

Gyakorlatilag sosincs baj a motorokkal. A motorokon általában nem, a lengéscsillapítókon viszont érdemes olajfolyás nyomait keresni. A kipufogók átrozsdásodása 3 évenként bekövetkezhet városban használt autóknál. A rozsdavédelem és a fényezés tartóssága gyengébb az átlagosnál, a kuplungtárcsa betétje városban gyorsan elfogyhat. Az alkatrészárakat a Hegyalja Kft. adatai alapján közöljük.

A Suzuki ványadt és veszélyesen gyenge karosszériája egy előnnyel legalább jár. Mivel a nagyon puha autókat nehéz jól helyreállítani, viszonylag könnyű felfedezni rajta az üközések nyomait, például a csálén illesztett lökhárítókat. Ne mulasszuk el megnézni a motorházfedelet! Ezt az elemet belülről gyárilag nem fényezik, csak lefújják. Ha a motorháztetőt felhajtva belül is csillog a fényezés, akkor az az elem nem eredeti, minden bizonnyal törve volt a kiszemelt autó orra.

Használt Swiftjüket nagyon sokan beszámíttatják egy új Suzukiba, nem ritkán egy Ignis árába. A kínálat nagyon bőséges, az árak is széles skálán mozognak. A legolcsóbb, 1990 előtti autókat 500 000 forintért meg lehet szerezni. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 550 000 forinttól megtalálni a kocka Swiftet követő első autókat, összesen 240 Swift közül lehetett választani a cikk feltöltésekor. Az 1996-os modellfrissítés utáni Swiftek ára egyszerű felszereltséggel mintegy 740-850 000 forint közötti. 3-4 éves autókat 1,05 és 1,3 millió forint körül találni.

Műszakilag a Swift jó autó, pontos váltóval, pörgős motorokkal, jó úttartást biztosító, elöl-hátul független kerékfelfüggesztéssel. Gazdaságossága verhetetlen, fogyasztása minimális, megbízhatósága egyértelmű. A mérleg másik serpenyőjében gyenge kényelem, a Swift és a Suzuki rossz imázsa és a híresen rossz biztonság áll.

Aki minél alacsonyabb összegből szeretné megoldani az autózást, a nyilvánvaló hátrányok ellenére is jól jár egy Swifttel, és melyikünk ne szeretne kevesebbet költeni benzinre, szervizre és biztosításra?