A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Juha Pál Peugeot 106 XR 1.1, 1998. XII., 70 000 km

A magam 190 centijével is elég kényelmesen elférek benne, két embernek tökéletes a Peugeot 106. Külseje számomra vonzó, fogyasztása kiváló, műszaki problémák ritkán merülnek fel, eddig csak fékcsere volt.

Még a hegyekben is elég volt az 1,1-es, 60 lóerős motor, de kétsávos úton nem könnyű vele előzni, városban viszont bárhová hamar odaérhetek. Autópályán könnyen bírja a 130 km/h-t.

Télen, városban 7,5 fél liter volt a legmagasabb fogyasztása (nyáron 1-1,5 literrel kevesebb), de például a Magas-Tátrában 5,4 literrel is beérte. Ha az ár/érték arányt nézzük, szerintem a kiskategóriás autók egyik legjobbika.


1991 második felében a Peugeot a 106-tal bővítette kínálatát. 1992-ben a háromajtós mellé kijött az ötajtós karosszéria is, a motorkínálat az 1,4 literes szívódízellel és az egyliteres benzinessel bővült. 1993 folyamán a 98 lóerős ezerhármas és a 88 lóerős ezerhatos motorral gyarapodott a motorkínálat. Az 1995-ös modellévtől (1994 őszétől) a korábbi dízelmotort egy 1,5 literes szívódízel váltotta le. Az 1527 köbcentis dízelmotor a Nissan Micrában is dolgozott. 1996 áprilisában megérkezett a modellfrissítés utáni modell átdolgozott futóművel, amely tanácsadó cikkünkben is szerepel. A kényelem mellett a passzív biztonság is sokat fejlődött a vezető oldali légzsák megjelenésével. Hazánkban ez a típus néhány éve már nem kapható, de gyártása nem szűnt meg.

Városi autóként a 106-os nagyon jól beválik. Két személy a kényelmes rugózás és a hosszabb utakon is megfelelő üléskényelem miatt több száz kilométeres túrákon sem szenved benne. Az úttartás biztonságos és élvezetes. A kezelhetőség szervokormány nélkül átlagos, kormányrásegítéssel nagyon élénk.

215 literes térfogatával a csomagtartó mérete szerény. A térkínálat a hátsó sorban a külső méretekhez képest nem szűk, de felnőttek közül csak az alacsony termetűek férnek el kényelmesen. A háromajtósba nehéz beszállni hátra. A gazdaságosság a visszafogott fogyasztás és a megbízhatóság miatt nagyon nagy erénye az autónak. Az ügyetlen kilincsek az első sorozatba tartozó autókon nehezen használhatók.

Nagyon bőséges a motorválaszték, hétféle benzines mellett kétféle dízelmotort is találni. A benzinesek között az egyliteres 45 lóerős. Ebből a motorból 50 lóerős változat is létezett. 5,5 és 8 liter közötti átlagfogyasztás mellett elfogadhatóan viszi az autót. Magyarországon is elterjedt az 1,1 literes, 60 lóerős négyhengeres, amely ugyanennyit fogyaszt, de egész élénken viselkedik.

75 illetve 94 lóerős az ezernégyes 106. Az autó mindkét motorral sportos, 6-9,5 liter benzinért cserébe. 1,6 literes hengerűrtartalommal 89, 104 (XSi) és 118 (S 16) lóerővel is kapható volt az autó. A két utóbbival kemény GTI válik a városi kisautóból, a fogyasztás 7 és 10-11 liter között mozog.

Akit a dízelek érdekelnek, az a Citroën AX-ből ismert 53 lóerős, vagy az 1995-től értékesített, 55 lóerős dízellel nagyon jól járhat. Utóbbi teljesítményén 2000 végén kicsit emelt a gyár. A dízelek fogyasztása 4,5 és 6,5 liter között van, élettartamuk magas. Az öngyulladásos motorú autók kezelhetőségén sokat ront a nehéz dízelmotor, a szervokormány emiatt fontos. A dízelek olajfogyasztása magas lehet.

Tartóssága és megbízhatósága miatt a Peugeot 106 a kimondottan ajánlott használt autók közé tartozik. Általában még az elektromos rendszer is problémamentes, a gyári indításgátlóval lehet gyakrabban gond, ha van az autóban. Hibaforrás lehet a légzsák visszajelző lámpája és az üzemanyagpumpa, az elektromos rendszerben ezenkívül a dudára és a világításra van néha panasz. A kipufogó élettartama rövid, ami a hátsó dobban megülő kondenzvíz miatt a legtöbb városi autóra igaz. Az 1995 és 1997 közötti autókon a gázbowdenek szakadása tűnt fel. A rozsdavédelem jó.

A fékbetét mellett a sokkal drágább féktárcsák is nagyon gyorsan kopnak. A megkérdezett szakszervizben azt tapasztalták, hogy a féktárcsák 25-30 000 kilométerenként cserére szorulnak, ami költséges hiba egy ilyen könnyű autóban. A hátsó futóműben 80 000 kilométerenként a tűgörgős csapágyakat cserélni kell, mivel zsírzásukra nincs mód. Korosabb autókban a toronycsapágy cseréjére kel költeni, és a rövid stabilizátorrúd hibájára is számítani kell. Ez csak a nagyobb motoros változatokat érinti, nincs minden modellben keresztstabilizátor.

Hozzávetőleg 600 000 forinttól kaphatunk 106-os Peugeot-t. Ennyiért 10 év feletti, alapfelszereltségű autót találni. 5-6 éves autókért nemritkán 1,2-1,3 millió forintot is elkérnek. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 12 Peugeot 106 volt a cikk feltöltésekor.

Hazánkban kaphatóak voltak Kid modellek, amelyek utasterét farmerbetétek dobták fel. A korai évjáratok között böngészve nem egy spártai felszereltségű autóra lelni. Az árak azonos évjárat esetén kicsit magasabbak a nagyobb, de régebbi konstrukciójú 205-ös Peugeot-kéért elkért összegeknél.