A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Szalay Tamás, Saab 9000i 16V, 1994, 173 000 km

Tágas, kényelmes autó a Saab 9000. A kétliteres szívó motorral nem gyorsul úgy, ahogy szeretném, a hirtelen előzésekhez nincs elég erő benne. Városban 12 liter körül jön ki a fogyasztás. Kilenc éves kora ellenére sehol sem látni rajta rozsdafoltot, kiváló állapotban van a karosszéria.

Rengeteg extra van az autóban, ami nagyon kényelmessé teszi a használatát. A négy elektromos ablakon kívül, ülésfűtés és meglepő módon már automata légkondicionáló is helyett kapott. A biztosíték tábla rendkívül jól hozzáférhető, ugyanis a kesztyűtartóban helyezték el. A csomagtartó mérete hatalmas.


1984 és 1997 között készült a Saab 9000. A svéd nagyautót a Fiat Cromával, a Lancia Themával és a 164-es Alfával közös padlólemezre fejlesztették ki. Olyan erős a rokonság, hogy bontóból szerzett Fiat Croma ajtókkal pótolhatjuk a sérült ajtókat az első szériás 9000-eseken. 1988-ban a kínálat kiegészült a lépcsőshátú limuzinnal. 1991-ben a Saab átdolgozta a karosszériát, alaposan növelve az autó merevségét. A ferdehátú modell ekkor a CS elnevezést kapta. A kombilimuzin mellett gyártott lépcsőshátú CD változat csak az 1995-ös modellvére időzített frissítéssel vette át a CS vékonyabb lámpás orrkiképzését.

A svéd nagyautó ma is nagyon kényelmes, biztonságos és feltűnően elegáns autó. Műszerfala egyéni, de mégis ergonómikus. A csomagtér tágassága minden képzeletet felülmúl, a limuziné 487, a ferdehátúé 560 literes. Tágas és kényelmes a jó kidolgozású utastér. Az útfekvés és az egyenesfutás is dicsérhető.

A svéd prémiumautó nem olcsó mulatság, megvásárlása előtt érdemes szakértő tanácsát kérni, például egy márkakereskedésben és szakszervizben. Aki biztosra akar menni, elégedjen meg a kétliteres szívómotorral. Az 1991-ben kihozott 16 szelepes motor 128 lóereje nem terheli túl a hajtáslánc minden más elemét, fogyasztása is 9,5-12 liter között tartható és a menetteljesítményekkel sincs baj. Turbóval és töltőlevegő-hűtéssel ugyanez a motor 163, illetve 150 lóerős. A 2,3 literes négyhengeres szívóként 146, az 1993-től kínált kisnyomású turbóval 170 lovas. Mindkét benzines jó kompromisszum a gyorsaság, az elfogadható fogyasztás és a tartósság között.

Az Aero modellek 2,3-as, 195 vagy 220 lóerős motorjával gyakrabban fordulna kelő meghibásodások és a gép túlmelegedésre is hajlamos. Óriási erejével túl sokat követel a váltótól, a kuplungtól és a féltengelyektől. Az Opel Omegából származó háromezres, 210 lóerős V6-ossal azoknak is alternatívát kínált a Saab, akik szerint egy nagyautóba nem illenek a négyhengeresek.

Mivel a Saab 9000 nem a megbízhatóság szobra, ráadásul javíttatása és karbantartása költséges, lehetőleg megbízható előéletű, vezetett szervizkönyves autót válasszunk. Evvel jókora kiadásoktól kímélhetjük meg magunkat. Főleg a turbómotoros változatokkal legyünk óvatosak, ha nem hivatalos márkaszervizben gondozták az autót. Minél erősebb a motor, annál gyakoribb és költségesebb javíttatásra kell felkészülnünk elhanyagolt 9000-eseknél.

Ha füstölést látunk, akkor turbóhibára gyanakodhatunk. A turbó állapotának szenteljünk nagy figyelmet, mert drágán javítható/cserélhető. Amennyiben a kézi váltó nehezen veszi be az egyest, akkor inkább a kuplung, mint a váltó lesz a ludas. Hibaok lehet a kábelcsatlakozások meglazulása, a kihagyó gyújtás, az elszakadó vezérműszíj, vagy a meghibásodó benzinpumpa. Vásárlás előtt ne mulasszuk el a kipufogó és a kormány holtjáték ellenőrzését.

Hazánkban 650 és 800 000 forint között már kaphatunk 9000-est, a felső határ nagyjából 2,5-2,7 millió forint. Az 1991-es ráncfelvarrás utáni autók ára 1,1-1,2 millió forintnál kezdődik. A használtautók.vezess.hu adatbázisában a cikk feltöltésekor kilenc Saab 9000-es szerepelt. Saab 9000 esetében a jó karban lévő autók magasabb vételára hosszabb távon bőven megtérül.