A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Orosz József, Opel Vectra 1.8, 1992, 138 000 km

Nagy, tágas, kényelmes, csendes autó. Az enyémet Németországból hozták be, szerintem ettől ilyen jó az autó. Mindenből gyári alkatrész van benne, nem pedig a legolcsóbb utángyártott. Ha kell, olcsón és sok helyen kapni hozzá alkatrészt. Városban 9-10 litert tankolok 100 kilométerre, országúton 6 liter elég 120-140-es sebességnél.

Vásárlás előtt meg kell nézni a küszöböt, az ajtóéleket és a sárvédőíveket, főleg a hátsók rohadnak. Gyenge pont a váltó, amely gyakran lóg és nehezen kapcsolható, főleg a rükverc. Budapesten, a második kerületben lakom, egy elég meredek utcában, amit nem takarítanak. Rendes téli gumival nagy hóban sem akad el a Vectra és a fűtése is nagyon jó.


Milyen egy tipikus Opel? Józan, praktikus és műszakilag korszerű, minden puccparádétól mentes. Pont olyan, mint az első Vectra sorozat volt a maga idejében. A könnyített behozatal idejében ezerszám érkeztek az A Vectrák nyugatról, nagyon sok modellfrissítés előtti autót látni I-vel kezdődő rendszámmal.

1988-ban az Asconát leváltva jelent meg a középkategóriás sorozat. A családi autó limuzin és ferdehátú karosszériával volt kapható. Alaktényezője rendkívül jó, 0,29. Kombit csak a Vectra B-ből dobott piacra az Opel. Összkerék-hajtású változat viszont kizárólag az első generációból volt, a 115 és a 150 lóerős kétliteres motorral. 1992 végén kijött a modellfrissített változat, új hűtőráccsal és hathengeressel kiegészített motorkínálattal. A Vectra padlólemezére épült az 1993 utáni Saab 900 és a Calibra kupé. 1995-ben a Vectra B leváltotta a sorozatot.

Feszes a kerékfelfüggesztés, a Vectra útfekvése stabil. Szervokormánnyal a vezethetőség is jó. Főleg az alapfelszereltségű autók elég nyers benyomást keltenek, a motorok kihúzatva zajosak, a rugózási kényelem is inkább átlagos, mint jó. Tágas az utastér, a limuzin csomagtartója óriási, alaphelyzetben 530 literes, a ferdehátúé is bőséges 460 literrel. Az ülések kényelmesek.

1,4 literes motorral is kapható volt az autó. A típusjelzésben az “i” a befecskendezőt és a csekélyebb károsanyag-kibocsátást jelöli. Hazánkban az 1,6 és a kétliteres modellekre koncentrálódik a kínálat legnagyobb része. Előbbi 75 lóerős, átlagosan 8 liter alatt fogyaszt és a mintegy 1100 kilós autót jól is viszi. A 115 lóerős kétliteres szinte sportos, a gyorsuláshoz hasonlóan hangja is erőteljes. Fogyasztása városban 9,5-11 liter, városon kívül ez jóval kedvezőbb, részben a csekély légellenállás miatt.

Közöttük állt az 1,8 literes változat. A 90 lóerős motor jóval kulturáltabb, nyomatékleadása is kedvező. Fogyasztása viszont a kétlitereséhez áll közelebb, nem sok van belőle a piacon. A 150 lóerős, kétliteres négyszelepes a Vectra 2000-ben dolgozott. 1993-tól a 170 lóerős V6-os motorral bővült a kínálat.

Kétféle dízelmotor volt. A hervatag 1.7D 57 lóerős. Nem úgy ugrik a gázadásra, mint egy “ausztrál abo vad harci üvöltésétől megriadt kenguru”, hogy a magyar autós újságírás egy klasszikusát idézzük. Az Isuzu eredetű motorral 20 másodpercig tart a nulláról százra gyorsulás, a gyári átlagfogyasztás viszont csak 5,7 liter. A turbódízel kivitel már 82 lóerős. A töltőlevegő-hűtős motor is hangos, fogyasztása 6,5 liter körüli.

8 és 15 év közötti autókról van szó, ezért sok függ a konkrét autó állapotától. Előfordulhatnak meghibásodások a befecskendező rendszerben, elromolhat a vízpumpa, gond adódhat az elektromos rendszerrel. Ezen belül a generátorral, a gyújtókábelekkel, az elektromos csatlakozókkal lehetnek problémák. A rozsdavédelem hatékonysága elmarad az elvárhatótól, a kerékjáratokon és a küszöbökön gyakran találni korróziót. A vészvillogó kapcsolója gyakorta elromlik.

Félmillió forint alatt is találni Vectrát a hasznaltautok.vezess.hu oldalon. A cikk írásakor 35 A Vectrát tartalmazott az adatbázis. A legtöbb autót 600 és 800 000 forint között kínálják megvételre. Az 1992 utáni modellek ára bőven 1 millió forint alatt indul. Egy 10 éves kétliteres Vectra ára 850 000-930 000 forint körüli. A legdrágább A Vectráktól 1,3 millió forint körüli áron kívánnak megválni tulajdonosaik.