A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Palkó István, Fiat Tipo 1.7D, 1990, 199 000 km

Nagyon szeretem a Tipóban a jó rozsdavédelmet, régebbi autóim a kombi Zsigulitól a Ford Escortig mind rozsdásodtak. A végsebessége jó, de rosszul gyorsul és nem bírja az emelkedőket. Bár az enyémben van klíma, nem használom, mert sokat levesz a szívódízel teljesítményéből. Országúton 5,5-6 litert, városban rövid utakon 7,5-8 litert fogyaszt az autó.

Gyenge pont az elektromos rendszer. A digitális kilométeróra elhalványult, nem látható, a féklámpát felvillantó alkatrészt kétszer kellett cserélni, generátorból is legkevesebb a harmadiknál tart az autó. Az apró műszerfali lámpák ötletszerűen elalszanak és felvillannak. Kedvezőek az alkatrészárak, a Tipo egy ismert és keresett típus, bontóban is reális áron juthatunk alkatrészekhez.


1988-ban a Fiat Tipo váltotta le a rossz hírű Ritmót. Az újdonságot megválasztották az 1989-es Év Autójának. A Tipo páratlanul modern autó volt a maga korában, főleg formája miatt. 1993-ban a lesújtó eredménnyel zárt törésteszteket követően egy alapos modellátdolgozással erősebb és biztonságosabb lett a karosszéria.

Hangosan dolgozik az 1,7 literes szívódízel, a súlyos autó menetteljesítményei átlagosak. Az öntöttacél blokkos dízelmotor súlyát érezni vezetés közben. Rásegítés nélkül nehéz a kormányzás parkolásnál és alacsony sebességnél. A váltókar gyakran lötyög, a szerkezet kapcsolhatósága rossz.

Korának egyik legtágasabb autója volt a Tipo, jóllehet hossza csak 396 centiméter. A kompakt autó utasterében igen sok a hely, a lábtér hátul bőséges, a belső szélesség kiemelkedően jó ebben a méretkategóriában. Az ülések eredetileg kényelmesek, de a használtan kapható autók közül sokban találunk kiült, deformálódott vezetőülést.

A kormány magassága állítható, a vezető oldalán egy gombnyomásra teljes úton mozog az ablak fel és le, már ha egy szériában központi záras és motoros ablakos DGT modellben ülünk. A digitális műszerfal nem bizonyult jó megoldásnak, főleg megbízhatatlansága miatt. Megítélésen az sem javított, hogy bizonyos fényviszonyoknál láthatatlanok a számok.

Jól sikerült a futómű hangolása. Az úttartás igen stabil, az egyenesfutás is jó. A rugózási kényelem kedvező, a dízelmotorok zajszintje erős. A 0,31-es alaktényező és a csekély légellenállás miatt a szélzaj nem zavaró.

Szívó- és turbódízel motorokkal készült az autó. Előbbi 1,7 vagy 1,9 literes, 58 illetve 65 lóerős. Utóbbi 1.9 literes és változattól függően 80 vagy 92 lovas. A szívódízel nyugodt stílusban vezetőknek való, ráérősen gyorsul. Nyomatéka alapjáraton is nagy, fogyasztása hosszú úton leszorítható 5,5 literre. Városban 7-7,5 liter gázolaj fogy száz kilométeren. A turbódízel takarékos, jól is megy, főleg a 90 lóerős mondható élénknek.

Dízelmotoros Tipókon megfigyelt jelenség, hogy az első rugók elfáradnak, megereszkednek. A mélyebbre süllyedő autó orra emiatt könnyebben sérül. A megkérdezett Fiat szerelő tapasztalatai szerint komoly típushiba nincs, az elektronika meghibásodásaival viszont számolni kell. Ilyen gond lehet a működésképtelen motoros ablakemelő, a digitális műszerfal valamely egységének meghibásodása, az üzemanyagpumpa hibája. Sokszor cserére szorulnak a lengőkarok elöl és hátul is, mivel nem bírják a gyötrődést a magyar utakon. Az üzemanyagpumpa hibája miatt az út szélére kényszerülhetünk az autóval.

Rozsdavédelemből a Tipo nagyon jól vizsgázott, a legnagyobbrészt cinkelt karosszéria csak a sérülések helyén barnul, de a hátsó sárvédőn baleset nélkül is megindulhat a korrózió. A harmadik/ötödik ajtó képtelen rozsdásodni, mert műanyagból van. Az utastérben elég sok a zörgés. Vásárlás előtt alaposan át kell vizsgálni a hűtőrendszert, nem ritkák a szivárgások, az elromló vízpumpák.

Dízelmotoros Tipót 400 000 forint alatt is kapni, a jobb karban lévő autók ára 500-650 000 forint körüli. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 6 dízel Tipo volt a cikk feltöltésekor. A késői, jó állapotú turbódízelek ára sem emelkedik 800 000 forint fölé.