Használt autó: Volkswagen Golf IV

Szerző: Egerszegi Vilmos levél küldés 
Dátum: 2003.07.31. 06.07

Hat éve van gyártásban a négyes Golf, amely hazánkban az új és a használt piacon is kivívta az őt megillető helyet. Bagóért nem kapni Golfot vagy Borát, mindkét típus értéktartása nagyon jó.

1997-ben a Volkswagen minőségi változást hozott az alsó középkategóriába az új Golf piacra dobásával. Az autó ebben a kategóriában addig ismeretlen minőségi benyomást tett az emberekre. A Volkswagen gyárak külső modellfrissítés nélkül ontják a Golfokat hetedik éve, a felszereltség azonban bővült az évek során.

1998-ban jött ki a lépcsőshátú Bora, 500 literes csomagtartóval és a 4Motion összkerék-hajtás. 1999-ben a Bora és a Golf kombiváltozata debütált. A Golf IV-ből nem készült önálló kabrió. A VW az új típus orrával modernizálta a hármas Golf nyitott változatát. Ősszel Frankfurtban jelenik meg az ötös Golf.

75 lóerős négyhengeres hajtotta a benzines alapmodellt. Városban kellően erős, országúton és autópályán gyenge a motor. Az átlagfogyasztás elfogadható, 8-8,5 liter. Hengerenként két szeleppel 100 lóerős az ezerhatos motor, a 16 szelepes 105 lovasból alig találni egyet-egyet a használtpiacon. Hasonló fogyasztásra és élénkebb mozgásra számíthatunk tőle.

1,8 literes motor 90, illetve ötszelepes hengerfejjel 125 lóerővel is kapható volt. A kétliteres benzines 115, a turbós 1.8-as a GTI-ben 150 lovas. Piacon volt egy 180 lóerős változat is. A szűk hengerszögű öthengeres motor 150 és 170 lóerős teljesítménnyel volt/van piacon. A csúcsmodell a V6-os 193 lóerős és a 241 lovas Golf R32.

Pár év alatt mindenki megtanulta, hogy a TDI rövidítés nagyon erős és igen takarékos turbódízeleket jelöl. A Golfban 90 és 110 lóerős, illetve 100, 115, 130 és 150 lovas adagoló-porlasztós PD TDI dízelek dolgoztak. Fogyasztásuk a teljesítménytől függően minimum 4-5 liter, a maximum 7 és 8,5liter közötti. Főleg a 115 lóerős ajánlható, de mindegyik megéri a felárat a benzinesekkel szemben, ha valaki hosszabb távra keres autót. A közvetlen befecskendezéses szívódízel 64 lóerős.

Ékszerszerű lámpáival, minőségi belső terével, kitűnő karosszériaminőségével a Golf új autóként nagyon megnyerő. A használat évei alatt ez a ragyogás jócskán megkophat. A váltó kapcsolhatósága idővel nehézzé válik. Az évek múlásával zörgések jelentkeznek az egykor hangtalan autóban, meglazulnak a kárpitok. A benzinesek összességében megbízhatóbbak a dízeleknél az ADAC német autóklub tapasztalatai szerint.

Mindkét motortípusnál figyelni kell az esetleg tömítetlen hűtőrendszerre. Folyhat a hűtő, ereszthet a vízpumpa, szétcsúszhatnak a csőcsatlakozások. A motorok élettartama jelentős, ám a karbantartás elhanyagolása miatt elszakadó vezérműszíj a legtartósabb motorban is károsodást okoz. Az elektromos rendszer nem a legerősebb pontja a mai autóknak, így a Golf/Bora párosban is találkozni elromló ablakemelőkkel, gyújtásalkatrészekkel és üzemanyag-szivattyúkkal. A rozsdavédelem példamutatóan jó.

Garanciális Golfokat és Borákat a Weltauto kínálatában találni nagy számban. A Golfok ára kicsivel kétmillió forint alól indul, az árak a fiatalabb (1999-2000) évjáratok esetében 2,3 és 2,6 millió forint között mozognak. A vezess.hu használtautó-keresőjében a cikk írásakor közel száz IV-es Golf közül lehet választani.

Borából szűkebb a választék, az árak 2,2 millió forintnál kezdődnek. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban jelenleg 19 Bora vár új gazdára.

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Nagy Dénes, VW Golf 1.4, 1999, 65 000 km

Két embernek a Golf szerintem kiváló utazóautó. A kényelem elöl tökéletes, a klímáért külön kellett fizetni, de megérte. Autópályán maximum 150-160-nal lehet utazni. A 75 lóerős motor kicsi a karosszériához, de ez megszokható.

Télen-nyáron 9 liter a fogyasztás, főleg városban járva. A futóművet megdolgozza a budapesti aszfaltminőség, de ezt a kötelező szervizeken elég volt utánhúzással orvosolni. Úgy tűnik, hogy a szélvédő berepedése VW betegség, sok más Golfon is látni hasonlót.

Kommentek

Ez a ladás videoklip tesz most takarékra

Ráadásul kapásból kettőt találtunk. Az egyik nagyon beteg, a másik kevésbé.

F1: Minden csapat más gumitaktikán Japánban

Noha a hétvégén még csak a Maláj Nagydíj jön, a Pirelli már közzétette a Japán Nagydíjra vonatkozó gumistratégiákat is.

F1: Újabb legenda dicséri Rosberget

Az egykori Ferrari- és McLaren-pilóta, Gerhard Berger is úgy látja, hogy idén Nico Rosbergnek reális esélye van a világbajnoki cím megszerzésére.

F1: Kubica a Renault-nál tesztelt

Az F1-ből 2011 elején súlyos ralibalesete miatt kipottyant Robert Kubica nemrég a Renault F1-es szimulátorában gyakorolt.

F1: Alaptalanul támadják Verstappent

A Red Bull-főnök Christian Horner szerint a Max Verstappent érő kritikák 99 százaléka megalapozatlan.

Rossz idők jönnek az autóipari beszállítókra

Miközben 7,5 százalékos profitnövekedéssel 2015. kiváló év volt az autóipari beszállítók számára, a piaci bizonytalanság fokozódik, a globális bevételek növekedése pedig lassul.

Ez a film lesz 2017 legnagyobb bukása?

Minden esély megvan rá, hogy a januárban érkező Monster Trucks több mint 100 millió dolláros bukta lesz. Az nem kevés.

F1: Gumikáosz lehet a hétvégén

A Pirelli szerint előre megtippelhetetlen, ki milyen stratégiával próbálkozik majd a Maláj Nagydíjon, annyi biztos csak, hogy sok kiállás, eltérő megközelítések várhatók.

Visszatér Le Mans-ba a BMW!

A 2018-as szezonban gyári csapatot indít a hosszú távú világbajnokságon (WEC) a BMW. Ezúttal aligha a királykategóriában neveznek.

F1: Ricciardo Verstappentől tanul

Daniel Ricciardo nem szégyelli elismerni, hogy akár tini csapattársától is elles egyet s mást, ha ettől ő maga jobb versenyzővé válhat.

Ezért nem kötnek cascót a magyar autósok

Noha a casco átlagdíja húsz százalékkal alacsonyabb, mint öt évvel korábban, a járműveknek továbbra is kevesebb mint ötöde rendelkezik casco-biztosítással. Az Union Biztosító másfél ezres mintán lefolytatott felmérése többek között az alacsony kötési arány okainak is utánajárt.