Használt autó: Volkswagen Golf IV

Szerző: Egerszegi Vilmos levél küldés 
Dátum: 2003.07.31. 06.07

Hat éve van gyártásban a négyes Golf, amely hazánkban az új és a használt piacon is kivívta az őt megillető helyet. Bagóért nem kapni Golfot vagy Borát, mindkét típus értéktartása nagyon jó.

1997-ben a Volkswagen minőségi változást hozott az alsó középkategóriába az új Golf piacra dobásával. Az autó ebben a kategóriában addig ismeretlen minőségi benyomást tett az emberekre. A Volkswagen gyárak külső modellfrissítés nélkül ontják a Golfokat hetedik éve, a felszereltség azonban bővült az évek során.

1998-ban jött ki a lépcsőshátú Bora, 500 literes csomagtartóval és a 4Motion összkerék-hajtás. 1999-ben a Bora és a Golf kombiváltozata debütált. A Golf IV-ből nem készült önálló kabrió. A VW az új típus orrával modernizálta a hármas Golf nyitott változatát. Ősszel Frankfurtban jelenik meg az ötös Golf.

75 lóerős négyhengeres hajtotta a benzines alapmodellt. Városban kellően erős, országúton és autópályán gyenge a motor. Az átlagfogyasztás elfogadható, 8-8,5 liter. Hengerenként két szeleppel 100 lóerős az ezerhatos motor, a 16 szelepes 105 lovasból alig találni egyet-egyet a használtpiacon. Hasonló fogyasztásra és élénkebb mozgásra számíthatunk tőle.

1,8 literes motor 90, illetve ötszelepes hengerfejjel 125 lóerővel is kapható volt. A kétliteres benzines 115, a turbós 1.8-as a GTI-ben 150 lovas. Piacon volt egy 180 lóerős változat is. A szűk hengerszögű öthengeres motor 150 és 170 lóerős teljesítménnyel volt/van piacon. A csúcsmodell a V6-os 193 lóerős és a 241 lovas Golf R32.

Pár év alatt mindenki megtanulta, hogy a TDI rövidítés nagyon erős és igen takarékos turbódízeleket jelöl. A Golfban 90 és 110 lóerős, illetve 100, 115, 130 és 150 lovas adagoló-porlasztós PD TDI dízelek dolgoztak. Fogyasztásuk a teljesítménytől függően minimum 4-5 liter, a maximum 7 és 8,5liter közötti. Főleg a 115 lóerős ajánlható, de mindegyik megéri a felárat a benzinesekkel szemben, ha valaki hosszabb távra keres autót. A közvetlen befecskendezéses szívódízel 64 lóerős.

Ékszerszerű lámpáival, minőségi belső terével, kitűnő karosszériaminőségével a Golf új autóként nagyon megnyerő. A használat évei alatt ez a ragyogás jócskán megkophat. A váltó kapcsolhatósága idővel nehézzé válik. Az évek múlásával zörgések jelentkeznek az egykor hangtalan autóban, meglazulnak a kárpitok. A benzinesek összességében megbízhatóbbak a dízeleknél az ADAC német autóklub tapasztalatai szerint.

Mindkét motortípusnál figyelni kell az esetleg tömítetlen hűtőrendszerre. Folyhat a hűtő, ereszthet a vízpumpa, szétcsúszhatnak a csőcsatlakozások. A motorok élettartama jelentős, ám a karbantartás elhanyagolása miatt elszakadó vezérműszíj a legtartósabb motorban is károsodást okoz. Az elektromos rendszer nem a legerősebb pontja a mai autóknak, így a Golf/Bora párosban is találkozni elromló ablakemelőkkel, gyújtásalkatrészekkel és üzemanyag-szivattyúkkal. A rozsdavédelem példamutatóan jó.

Garanciális Golfokat és Borákat a Weltauto kínálatában találni nagy számban. A Golfok ára kicsivel kétmillió forint alól indul, az árak a fiatalabb (1999-2000) évjáratok esetében 2,3 és 2,6 millió forint között mozognak. A vezess.hu használtautó-keresőjében a cikk írásakor közel száz IV-es Golf közül lehet választani.

Borából szűkebb a választék, az árak 2,2 millió forintnál kezdődnek. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban jelenleg 19 Bora vár új gazdára.

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Nagy Dénes, VW Golf 1.4, 1999, 65 000 km

Két embernek a Golf szerintem kiváló utazóautó. A kényelem elöl tökéletes, a klímáért külön kellett fizetni, de megérte. Autópályán maximum 150-160-nal lehet utazni. A 75 lóerős motor kicsi a karosszériához, de ez megszokható.

Télen-nyáron 9 liter a fogyasztás, főleg városban járva. A futóművet megdolgozza a budapesti aszfaltminőség, de ezt a kötelező szervizeken elég volt utánhúzással orvosolni. Úgy tűnik, hogy a szélvédő berepedése VW betegség, sok más Golfon is látni hasonlót.

Kommentek

Meglepetések a lopott autók toplistájában

Olyan számok és márkák szerepelnek a legfrissebb rendőrségi listában, amilyeneket még sosem láttunk. Itt a minden korábbinál részletesebb statisztika!

Újabb fuvarmegosztó szolgáltatás

A Daimler tulajdonában lévő Mytaxi ügyfelei a jövőben már Nagy-Britanniában és Írországban is tudnak majd autót rendelni, mivel a Mytaxi fuzionál a brit Hailo fuvarmegosztó szolgáltatással.

F1: Minek szavazgatni a fejvédőről?

Jenson Button és Sebastian Vettel szerint semmi értelme, hogy a csapatok voksai döntsenek a Forma-1-es fejvédők jövő évi bevezetéséről. Ha biztonságot jelent az eszköz, tegyék kötelezővé a használatát.

Nissan Navara: Munkához vagy pihenéshez?

Bivalyerős, takarékos motorral és kényelmes tekercsugóval próbál civilizáltabbnak látszani konkurenseinél a Navara. Vajon sikerül neki?

F1: Alonso szerint innen Hamilton a favorit

Fernando Alonso úgy véli, a Magyar Nagydíj után már Lewis Hamilton a 2016-os világbajnokság fő esélyese – a pontok mellett a lendület, a pszichológiai előny is az angol mellett szól.

Ilyenek lesznek a városi autók 20 év múlva

Egy barcelonai formatervező iskola hallgatói elképzelték, milyen autók gurulnak majd ki 2035 táján a martorelli Seat-üzem kapuján. Hát ilyenek.

F1: Rosberget nem aggasztja a ponthátrány

Nico Rosberg azt állítja, nem idegeskedik amiatt, hogy oda a világbajnoki vezetése, hiszi, hogy bármikor fordíthat. Örülne, ha már a hétvégén, a Német Nagydíjon sikerülne.

Aranyozott autót kaphatnak az olimpiai bajnokok

Különleges kivitelű Leaf villanyautóval motiválja extra teljesítményre szponzorált sportolóit a Nissan brit leányvállalata.

Kínai buszgyár épül Magyarországon

Állítólag már a munkásokat is toborozzák Komárom környékén.

F1: Kvjat kinyírta a karrierjét?

Orosz sajtóértesülés szerint a Red Bull az idény végén ejti a Toro Rossótól Danyiil Kvjatot, a pilóta minden elvárást alulmúlt.

Izgalmas újdonságokat tartogat nekünk a Mercedes

Egy brit autós szaklap megszerzett egy belső dokumentumot a Mercedestől, amely a következő másfél év termékújdonságait mutatja be. Izgalmas dolgok jönnek.

Alonso: Nem érdemlünk dobogós helyeket

Bár a McLaren egyelőre nem hozza a Fernando Alonso által vágyott eredményeket, a 2017-es éven túli folytatás elsősorban nem a csapat teljesítményén, hanem az új szabályrendszer és autók nyújtotta élményen múlik majd számára.