Mire figyeljünk használt autó vásárláskor?

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2003.06.13. 06.56

Megpróbáltuk összeszedni a használt tautó vásárláskor felmerülő problémákat, amik jelentősen csökkenthetik az újonnan vásárolt autó okozta örömet. A kiválasztástól a biztosítás megkötéséig számos apróságnak tűnő dologra kell koncentrálnunk ahhoz, hogy a végeredmény pozitív legyen.



Elsőként el kell döntenünk, hogy honnét is választjuk ki jövendőbeli használt autónkat Manapság ezt már számtalan helyről megtehetjük – választhatjuk az új autó kereskedők beszámított autóit, az ismertebb használtautó-értékesítő láncokat, a kiskereskedőket és a magánszemélyeket.

Amikor meg van a kiszemelt autó, mindenekelőtt tanulmányozzuk át a forgalmit és nézzük meg az autó alvázszámát. Az AF-fel kezdődő alvázszám a hazai Közlekedés Felügyelet által került beütésre, és jócskán, akár százezres nagyságrenddel is csökkentheti az autó értékét. Magyarországon belül nem, de külföldön komoly problémák adódhatnak ebből, úgyhogy ilyen alvázszámú autóval nem tanácsos elhagyni Magyarország területét.

Miután mindent rendben találtunk az alvázszámmal, vegyük szemügyre a fényezést, járjuk körül az autót, nehogy elmulasszunk esetleg egy csúnya javítást vagy egy jégverés nyomait, ami főként a külföldről behozott autóknál fontos. Lehetőleg csak tisztára mosott autóval foglalkozzunk, és soha ne hagyjuk a szemrevételezést alkonyat utánra.

Érdemes a motortérben és a csomagtérben jól szemügyre venni a csupasz lemezeket, mert innen könnyedén megállapíthatjuk, hogy volt e komolyabb sérülése az autónak.

A következő fontos lépés a motor szemrevételezése és meghallgatása. Sajnos sok mindent nem vehetünk észre, de mégis van néhány dolog amire érdemes odafigyelnünk. Elsősorban a motor hangja az, amiből sokat megállapíthatunk. Természetesen jobb ha hozzáértőt hívunk segítségül, mivel apró ciripelések, szelepzajok, olajfoltok lehet, hogy súlyos kiadásokat vonnak maguk után.

Az olajpálcát minden esetben érdemes kihúzni, mert ezzel sok mindenre fény derülhet. Először is, hogy van-e olaj a kocsiban. Ha a nincs, az már régen rossz. Másodszor az olaj színéből és halmazállapotából következtethetünk, hogy például nem-e töltötték fel a motort valamilyen adalékkal. Ezeket a füstölésgátló, hangtompító adalékokat sűrű halmazállapotukról ismerhetjük fel. A legrosszabb eset, ha az olaj vizes, mert ekkor hengerfejes a motor. Erre utaló jelek még a hűtővíz kiegyenlítő tartályban alapjáraton is gurgulázó vízbuborékok és a kipufogó fehéres füstje.

A kipufogóból kiáradó gázt minden esetben vegyük szemügyre magasabb fordulatszám mellett is. Benzineseknél ideális esetben nem kellene semmit sem látnunk, a kékes füst a motor kopottságra utaló jel.

A dízeleknél, sőt még a modern turbódízeleknél is megszokott a fekete színű korom eltávozása a kipufogón, úgyhogy ezt ne rójuk fel hibáként.

Öregebb dízeleknél minden esetben alkalmazzuk az olajpálca kivevős trükköt, mert itt láthatjuk, hogy mekkora kartergázt bocsát ki a motor. Enyhe gőz még elfogadható, de amelyik okádja a füstöt, azzal ne sokáig foglalkozzunk, mert hidegben sok problémánk lesz vele. A legokosabb ha vásárlás előtt megméretjük egy szervizben a kompressziót, mert akkor biztosan nem érthet meglepetés minket a hideg indítás során. A hengerek kompressziója nagyjából azonos legyen.

Mostanában egyre szélesebb körben válik közkedveltté az automata váltó, az általa nyújtott kényelem miatt. Talán egy kevésbé ismert, de hasznos funkciója az automata váltónak, hogy megkíméli a motort, mivel közel sem jár annyit a magasabb fordulatszám tartományokban, mint egy kézi váltóval összekapcsolt erőforrás. Ilyen autó vásárlásakor figyeljünk arra, hogy minden sebességfokozatban kipróbáljuk a váltót, menet közben és álló helyzetben is. Bármilyen rendellenesség esetén kérjük ki szerelő véleményét.

Általánosságban elmondható, hogy 150 ezer kilométert bír körülbelül egy automata, utána pedig igen magas költséggel javítható csak. Sok esetben nem is javítják a váltót, hanem kicserélik, ami bizony átlagos autóknál is elérheti a 100-150 ezer forintos nagyságrendet.

Menet közben is figyeljünk oda a motor hangjaira, ne próbáljunk autót bömbölő zene mellett. Próbáljuk magasabb fordulaton is megjáratni a motort, mert elképzelhető, hogy csak ott jön ki például, hogy egy motor csapágyas. Ez csúnya fémes hangot ad ki. Menet közben figyeljünk a kormány és a futómű viselkedésére is.

Próba során álló helyzetből kitekert kormánnyal is induljunk mindkét irányban, így elsőkerék-hajtású kocsiknál gyorsan rájöhetünk, hogy a drága féltengelyek milyen állapotban vannak.

A kilométerszámlálót előszeretettel tekergetik manapság, ezért arra szabad a legkevésbé hagyatkozni. A kopott kormány és a kiült ülés is hasonló téma, de egymagában még semmit sem bizonyítanak.

Ismertebb kereskedésekben való vásárláskor viszonylag biztonságban érezhetjük magunkat, mivel a nagy kereskedések ügyelnek arra, hogy csak megfelelő állapotú autókat forgalmazzanak, már ami a szármázást illeti. Egyre több helyen találkozhatunk olyannal, hogy garanciát is kapunk a használtautókra. Ezen előnyöket, azonban általában egy kissé magasabb vételárért tudhatjuk magunkénak, amit vásárláskor nem biztos, hogy ki szeretnénk fizetni.

Abban az esetben, ha autópiacról, vagy magánszemélytől vásárolunk, kicsivel figyelmesebben kell véghez vinni a vásárlást.

Mielőtt kifizetnénk a vételárat, csináltassunk eredetiségvizsgálatot, feltéve hogy 60 napnál régebben történt az előző vizsgálat. Az eredetiség vizsgálatot általában az eladó készítteti el és ő is fizeti, ha már meg van a fix vevő, de a felek ebben máshogy is megegyezhetnek. A vételár kifizetésért cserébe egy adásvételit, egy törzskönyvet és egy forgalmit kapunk. Ezen felül meg kell kötnünk a kötelező felelősségbiztosítást, mielőtt beállnánk az átíratásért (13 Ft/köbcenti) az önkormányzati okmányirodákban kígyózó sorba.

Abban az esetben ha mi adjuk el az autót, óvakodjunk a több részletre való eladástól, kivéve ha azt bank intézi. A törzskönyvet mindenképpen csak akkor adjuk ki a kezünkből, ha már nálunk van a teljes vételár, mivel az adásvételi szerződés és törzskönyv birtokában csúnyán kiszúrhatnak velünk.

További hasznos tanácsokkal szolgálnak olvasóink a fórumban.

Kommentek

Mazda3: egy használt autó, amivel nehéz mellényúlni

Használt autóként körül lehetne rajongani a Mazda3 első generációját, mert megbízható, vonzó, remekül vezethető autó. De sok közülük nagyon rondán rozsdásodik.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

Amire minden használt autóban sokat fogsz költeni

Nemrég kuplungot kellett cserélni Ford Focusunkon, ami felvetett pár kérdést. Utángyártott legyen, kis szervizbe vigyem vagy jobban megéri a márkaszerviz? És mennyibe kerül a kuplungcsere más használt autókhoz?

Használt autó: van jobb a Škoda Octaviánál?

Sokan alapértelmezésben Škoda Octaviát vennének használt családi autóként. A második generáció hibái mellett francia és koreai konkurensekről is írunk, amelyek az Octavia árnyékában vannak.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley másolatért?

A Bentley Continental GT replika Ford Mustang alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

Keménytetőt kapott a Mazda MX-5

A klasszikus kanavász és a furmányos eltűnő targa után itt a harmadik tetővariáció. Sajnos nem veheti meg bárki.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

F1: Egymásra mutogat Hamilton és Vettel

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a Mercedes és a Ferrari versenyzője is azt mondja, hogy a másikuk csapata kezdi favoritként az évet.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos, és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Elmaradhat az idény első balhéja

Úgy tudni, hogy a Mercedes és a Red Bull Racing a szezonnyitóra átépítette a korábban aerodinamikai szerepet is játszó felfüggesztését.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.