1991 óta dolgozik a BMW-nél, müncheni, fülöp-szigeteki, brüsszeli és párizsi tapasztalatszerzés után immár ötödik éve a magyar importőr ügyvezetője Denis Baudouin úr. A Genfi Autószalonon a márka magyarországi jelenlétéről, a zöld rendszámos autókról és a sok-sok használtan az országba ömlő öreg BMW sorsáról faggattuk egy interjú keretében.

Baudouin úr lelkes híve az i almárkának, az elektromos hajtásnak a BMW-kben

– Hogyan szerepelnek a részben vagy teljesen elektromos i és e-Drive BMW-k, praktikusan tehát a márka “zöld rendszámos” autói a magyar piacon?

– 2014 novemberében, alig egy évvel az i3 és i8 nemzetközi bemutatója után indult az i-BMW-k értékesítése Magyarországon. Akkoriban még azt is sokan furcsállották, hogy maga a BMW márka az elektromos hajtás irányába mozdult, sokan kérdőjelezték meg a korai magyar bevezetést is, de az idő igazolta ezt a korai indulást. A magyar autóvásárlók – mint ezt Ön is tudja – nagyrészt autórajongók is egyben, de az elektromos autózás iránt is nagyon érdeklődők.

2016-ban a BMW az i3-mal Magyarországon átvette a vezetést az elektromos autók piacán (ha eltekintünk attól a bizonyos nagy taxibeszerzéstől). Most BMW i3-akat látni mindenfelé az országban, a kocsi ikonná vált és megalapozta az i-performance modellek piacát. I-performance: így nevezzük azt a technológiatranszfert, amely során az i-modellekből átszivárognak az innovatív műszaki megoldások, egyebek mellett az elektromos hajtás elemei a standard modellekbe. Az új 530e modellel együtt ma 6 plug-in hibrid autót kínálunk, a tavalyi évben a 225xe, a 330e, az X540e, a 740e modellek iránt is komoly érdeklődést tapasztaltunk.

– Mennyire intenzív a zöld rendszám iránti igény a BMW-vásárlók részéről? Mennyiben játszik szerepet ebben az ingyenes parkolás lehetősége a magyar városi utcákban?

– Nagyon okos lépésnek tartom a kormányzat részéről a zöld rendszámtábla bevezetését. Az ingyenes, gondtalan parkolás is fontos, de tapasztalataink szerint a mi ügyfeleink nagy része nem emiatt keresi az ilyennel felszerelt kocsikat. Önmagában a zöld rendszámtábla egy olyan erőteljes jelzéssé, állásfoglalássá vált a magyar autósok szemében,  ami nagyban segít az elektromos és konnektoros hibrid autók terjedésében. Megmutatja, hogy az autóvásárló mintegy erőfeszítést tett, áldozatot vállalt az emisszió csökkentéséért, hiszen ezek az autók nem olcsók. Nagyon optimisták vagyunk ezeknek a járműveknek a további térhódítását illetően.

Magyarország jelenleg a kelet-európai régióban a BMW elektromos és hibrid autóinak vezető piacának számít, arányaiban és abszolút értékesítési darabszámban is. Mi ennek nagyon örülünk, de annak még jobban, hogy további növekedést prognosztizálunk az i és i-performance modellek terén.

– Hagyományosan tyúk vagy tojás jellegű problémának szokás tekinteni, hogy majd a sok utcai töltő hozza meg a kedvet az elektromos autók vásárlásához, vagy a sok elektromos autóhoz épül majd ki a nyilvános töltőhálózat. Budapesten mintha a második szcenárió futna le: napközben már most alig látni szabad nyilvános töltőt. A BMW-nek milyen tapasztalatai, visszajelzései vannak budapesti, magyarországi ügyfeleitől, nem halad túl lassan az utcai töltőhálózat építése?

–  Ők leginkább az otthoni vagy munkahelyi zárt parkolókban állnak meg autóikkal, nem hallunk panaszokat az utcai töltés lehetőségeivel kapcsolatban. Természetesen minél több töltőpont van, annál jobb, de a mi ügyfeleink egyelőre nemigen foglalkoznak ezzel a témával. Időnként van, aki használja a nyilvános töltőket, de ezek száma, kihasználtsága jelenleg nem korlátozó tényező abban a döntésben, hogy vegyen-e valaki elektromos autót.

– Világszerte is ilyen jól futnak a részben-egészében elektromos modellek?

– A BMW nemrég lépte át a százezres összesített gyártási darabszámot elektromos és plug-in hibrid autókban. Előrejelzéseink szerint a trend olyan erős, hogy csak az idei évben ismét legyártjuk ugyanezt a százezres mennyiségű i vagy i-performance autót. Az elektromos hajtással megtehető hatótáv növekedése további lökést ad ennek a folyamatnak, az új, 300 km megtételét is lehetővé tévő akkumulátorral az i3 tovább növelheti értékesítési sikerét.

– A konkurencia hasonlóképp növeli a hatótávot modelljeiben. A BMW mennyire tart attól, hogy a nagyobb akkumulátorral a Leaf, a Zoé, az Ampera-E növeli a versenyt az elektromos autók piacán?

– A BMW pozitívan értékeli ezt a folyamatot. Minél több elektromos jármű, minél szélesebb kínálat jelenik meg, annál jobb számunkra is a helyzet. Az elektromos autók piaca jelenleg nem egy limitált, korlátozott piac, amin osztozkodnunk kell, hanem egy növekvő piac, egy növekvő torta, amely minél inkább növekszik, annál nagyobb szelet jut belőle az egyes szereplőknek. Azzal, hogy kezdetben úttörőként vállaltunk szerepet ebben a folyamatban, pont ezt a növekedést igyekeztünk megalapozni, úgy látjuk, sikerrel. Őszintén mondom: kifejezetten örülünk a konkurenciának ezen a téren, mert a versenytársak jelenléte, tevékenysége növeli azt a piacot, amelyen nekünk komoly előnyeink vannak.

A háttérben Salgó András, a BMW hazai kommunikációjának vezetője

– Másik nagy témánk a BMW viszonya az irdatlanul felpörgött hazai használtautó-importtal kapcsolatban. A BMW márka nagyon felülreprezentált ebben a dömpingben, vannak időszakok, amikor az E46-os BMW a legnépszerűbb használtan behozott kocsi. Milyen hatással van ez a jelenség a hivatalos importőr-vállalat gazdálkodására?

– Megtiszteltetésnek tekintjük, nagyra értékeljük, hogy a BMW ebben az üzleti szegmensben is ennyire népszerű, hogy az emberek ennyire rajonganak a márkáért. Pár évestől huszonéves korig jönnek be ezek az autók, tíz év körüli átlagéletkorral. Ezek az autók is igénylik a karbantartást, mi pedig azon vagyunk, hogy a hivatalos BMW-szervizhálózat és a független szervizek is könnyen, gyorsan beszerezhessék azokat a gyári alkatrészeket, melyekkel biztosítható a hosszú élettartam egy használt autó számára.

Mivel az idősebb BMW-k tulajdonosainak túlnyomó része komolyan veszi autója karbantartását, gondosan odafigyel autója állapotára, eredeti gyári alkatrészekkel igyekszik felszerelni kocsiját, vagyis őket is vevőink között üdvözölhetjük.

– Milyen hatással van ez az intenzív magánimport a BMW hivatalos használtautó-értékesítésére, a Premium Selection programra?

– A 0-5 éves BMW-k forgalmazása, a Premium Selection ma is jól működik, véleményem szerint pedig most is bőven van még potenciál ebben az üzleti területben. A 2006-ban indított tevékenységben 2010-ben volt egy minimális értékesítési visszaesés, de addig is, azóta is folyamatosan nőtt a hivatalos importőri csatornán keresztül eladott, bevizsgált, minősített használt autók forgalmazása. A szolgáltatást mindenképpen erősíteni szeretnénk, igyekszünk egyre nagyobb kínálatot biztosítani mind márkakereskedőink, mind ügyfeleink részére.