Gyöngyöshalászon valósította meg az utóbbi évek talán legnagyobb hazai termelő beruházását az Apollo Tyres gumiipari vállalat, a világ 17. legnagyobb gumigyártója. Az indiai cég terveit meglehetősen magyarosan fogadta, fogadja az ország. 2008-ban az aktuális szocialista helyi politika támogatta, a fideszes ellenzék az ipari szennyezésre való hivatkozással népszavazási kezdeményezéssel fúrta az ügyet. Aztán amikor fordult a kocka, valahogy megváltozott a hatalomra került fideszes helyi vezetés véleménye, a félmilliárd eurós beruházást 2010 után százmillió eurós állami támogatással csábították vissza az országba. Most pedig, amikor közeleg a gyártás beindítása, a helyi önkormányzat kiváló ütemérzékkel felvetette az iparűzési adó emelésének ötletét.

Azt hiszem, erre mondják: a kutya ugat, a karaván halad. A hazai politika mocsarában is rendíthetetlenül nyomul előre a projekt, az évi 5,5 millió személyautó- és 675 ezer teherautó-abroncs gyártására képes üzem hamarosan teljes erővel dübörög majd és elindul kifelé a kapukon ez a felfoghatatlan, évi 250 ezer tonnás árumennyiség.

Neeraj Kanwar, az indiai tulajdonú Apollo Tyres ügyvezetője

– Úgy tudjuk, már kitűzték a hivatalos megnyitó időpontját.

– Igen, izgatottan várjuk április 7-ét, amikor is Orbán Viktor miniszterelnök úr jelenlétében elindul a gyártás Gyöngyöshalászon. Nagyon várjuk ezt az eseményt, hiszen ez volt az első zöldmezős beruházás, amit Indián kívül indítottunk. 500 millió eurót költöttünk el, 450 embert vettünk fel és képeztünk ki, akikkel közösen várjuk az avatást. 200 indiai, több mint 50 európai üzleti partnert látunk majd vendégül a megnyitón – nagy nap lesz ez az Apollo számára.

– A hivatalos megnyitó csak egy PR-esemény, vagy tényleg ekkor indul a gyártás is? Milyen gyorsan érik majd el a teljes tervezett kapacitást?

– Eddig csak tesztüzemben működött a gyár, próbagyártásokat végeztünk, egyetlen gumiabroncs sem került még ki a gyártósorokról a vásárlókhoz, a piacra termelés valóban áprilisban indul. A termelést fokozatosan futtatjuk fel, a teljes kihasználtság elérése 2018. októberre-novemberre várható. Az idén körülbelül kétmillió abroncs készül majd el Gyöngyöshalászon, ekkorra 950-970 ember dolgozik majd az üzemben.

Lesz miről beszélgetni ügyvezetőnek és miniszterelnöknek a gyáravatón

Lesz miről beszélgetni ügyvezetőnek és miniszterelnöknek a gyáravatón: az Apollo a Manchester United hivatalos támogatója

– Az Apollo európai üzleti jelenlétében milyen változásokat jelent majd a magyarországi termelés?

– Az Apollo eddig nem szállított első szerelésű gumikat az autógyártóknak, de tárgyalunk a BMW-vel, Mercedesszel, Audival és reményeink szerint ez hamarosan megváltozik. A Vredestein márkát pedig továbbra is prémium márkaként pozicionáljuk, ami azt is jelenti, hogy Magyarországon csúcsminőségű abroncsok készülnek majd az új üzemben.

Izgalmas változást jelent, hogy a magyar gyár elindulásával az Apollo termelésének nagyobb része a cég anyaországán kívül valósul majd meg. Jelenleg abroncsaink kb. 60%-a készül Indiában, de a gyöngyöshalászi gyárral ez megváltozik, jövőre már a termelés 55%-a Indián kívül zajlik majd.

– Nemrég jelentett be egy komolyabb áremelést az Apollo-Vredestein, az alapanyagok árának növekedésére hivatkozva. Mire számítsanak az autósok, várható, hogy tartósan megdrágulnak az abroncsok?

– Az európai piacon az olajár és az alapanyagok árának növekedése 15-20% költségnövekedést látszik eredményezni erre az évben a gumigyártásban. Ezt kell érvényesítenünk valamennyire a fogyasztói árban, ennek eredménye a 9-10% mértékű áremelés. Hosszabb időtávra jelenleg nem tudunk előjelzést tenni, ebben az évben viszont ez a kb. 10%-os fogyasztói árnövekedés elkerülhetetlen.