Örvendjünk, Béláim az Úrban! A Mazda nagy erőkkel dolgozik rajta, hogy a Wankel-motorral képes legyen teljesíteni az Euro 4-esnél szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabványokat. De a Genfi Autószalonon nemcsak erről kérdeztük a Mazda motorfejlesztési vezetőjét, Hirosze Icsiro urat.

Úgy hírlik, a következő Mazda3-ban pár éven belül megjelenhet kompressziógyújtású benzines motorjuk. Ez igaz?

Bár ez terjedt el a sajtóban, bizonyára a Nikkei hírügynökség közlése alapján, de a gyár nem erősítette meg a benne foglaltakat és ezzel kapcsolatban én sem foglalhatok állást. De dolgozunk a belső égésű motorok tökéletesítésén és valóban haladunk a HCCI-motor (Homogeneous Charge Compression Ignition) fejlesztésével.

Hirosze Icsiro, a Mazda motorfejlesztő részlegének 57 éves vezérigazgatója 1984-ben csatlakozott a japán autógyártóhoz

2008-ban már vezettük a GM prototípusát, de a kompressziógyújtású benzinesek még mindig nem készülnek sorozatban. Kulturálatlan járásuk miatt?

Nehéz ezt a technikát a motorok teljes működési tartományában használni. Nemcsak a fordulatszám-, de  a terhelési tartományról is szó van. A fő nehézség, hogyan váltsunk a szikragyújtású és a sűrítéssel történő gyújtásos üzemmódok között. Az első generációs Skyactiv-motoroknál az 1:14 arányig növelt kompresszióval sokat tanultunk és léptünk előre  a kopogásos égés kezelésével kapcsolatban, ami itt is kamatozik.

HCCI-motorjuk nagyobb sűrítésű lesz 1:14-nél?

Részleteket az év második felében lesz módom megosztani önnel, de munkatársaimmal 1:18-as sűrítésű motorokat is tesztelünk.

Nagyobb hengerűrtartalmú dízelekkel kevesebb NOx-kibocsátással érhető el azonos nyomaték, mint a kisebbekkel, ezért 2,2 literes a Mazda dízelmotorja

Nagyobb hengerűrtartalmú dízelekkel kevesebb NOx-kibocsátással érhető el azonos nyomaték, mint a kisebbekkel, ezért 2,2 literes a Mazda dízelmotorja

Mi vár az Európában népszerű dízelmotorokra? A 2018-tól érvényes Euro 6c emissziós szint kiszoríthatja őket a kompakt és kisautókból?

A hatásfoknövelés kulcsa a méretcsökkentés (downsizing) helyett a megfelelő méretezés, a rightsizing, ami a hengerűrtartalom növelését is jelentheti. Nagyobb lökettérfogatú dízelmotorból ugyanazt a nyomatékot kevesebb nitrogén-oxid-kibocsátással kinyerhetjük, mint kisebb hengerűrtartalommal. A nitrogén-oxidok azért kelteznek, mert nagyon magas hőmérsékleten ég el az üzemanyag és ilyenkor az oxigén nem az üzemanyaghoz, hanem a nitrogénhez kötődik.

De az öblösebb hengerben fizikailag nagyobb a tér az oxigén és a gázolajpermet jobb keveredéséhez. Nagyobb motorokkal és megfelelő kipufogógáz-utókezeléssel dízelmotorjaink meg tudnak felelni a jövőbeli előírásoknak. A jobb hatásfok eléréséhez azonban nem emelhetjük egyszerűen a lökettérfogatot, mert ezt megnehezítik egyes országokban a hengerűrtartalom-határokhoz kötött adózási és biztosítási kategóriák.

Az Euro 5-ös szabványt már nem sikerült betartatni a Wankel-motorral, az RX-8 volt az utolsó szériaautó ezzel a technikával

Az Euro 5-ös szabványt már nem sikerült betartatni a Wankel-motorral, az RX-8 volt az utolsó szériaautó ezzel a technikával

Névjegy – Hirosze Icsiro

A Mazda motorfejlesztő részlegének vezérigazgatója 1960-ban született és 1984-ben csatlakozott a japán autógyártóhoz. Először az első generációs MX-5 motorján dolgozott, emlékei szerint rengeteg szenvedéssel járt, hogy a 323-as szűkebb fordulatszám-tartományra tervezett motorját sportosabbá tegyék. Könnyebb hajtókarokkal és dugattyúkkal kelt és feküdt, de elkészült a 7300-ig forgatható két vezérműtengelyes egy-hatos.

Később a 2,3 literes, Miller-ciklusú (kompresszorral feltöltött Atkinson-ciklusú) benzines motort fejlesztette. 2012-2014 között a Mazda európai kutató-fejlesztő központjának alelnöke volt és az első lépésektől részt vett a Skyactiv-motorgeneráció fejlesztésében. Volt Wankel-motoros Eunos Cosmo kupéja és MX-5 NA roadstere, jelenleg a két hete átvett új CX-5-tel közlekedik.

Még lejjebb mehet dízelmotorjaik sűrítése, hogy kevesebb mérgező gáz keletkezzék?

A sűrítési viszony csökkentése is egy út, de érzésem szerint több előnnyel jár azon dolgozni, hogyan lép be az üzemanyag az égéstérbe. Az üzemanyag-ellátó rendszer tökéletesítése, ideértve a befecskendezési nyomás növelését, többet ígér a nitrogén-oxid-kibocsátás mérséklésében.

Európában az autógáz adókedvezménye helyett a jövőben a sűrített földgázt favorizálja az adópolitika. A Mazdának lesz CNG-s motorja?

Bizonyos piacok számára lehetséges, de a vállalat fő csapásirányaként nem. Az adótámogatáshoz kötött üzemanyagok a szubvencionálás végével elveszítik vonzerejüket és a Mazdánál nincs lehetőségünk minden irányban egyszerre haladni, meg kell határozunk a prioritásokat. A legnagyobb hatással a benzines motor tökéletesítése lehet a környezetszennyezés tényleges csökkentésére.

Hatótávnövelő lehet elektromos autókban a forgódugattyús motor

Hatótávnövelő lehet elektromos autókban a forgódugattyús motor

Mire számíthatunk a Wankel-motorok kapcsán? Visszatérhet szériaautóban vagy legalább versenymotorként?

Folytatjuk a forgódugattyús motor fejlesztését, újjáélesztése a Mazda mérnökeinek álma. Nem versenyautóban, korlátozott körülmények között szeretnénk újjáéleszteni, hanem szériaautóban. Sokféle felhasználási terület adódhat, de az elsődleges hatótávnövelőként bevetni elektromos autókban. A dátumról csak az év második felében mondhatok közelebbit, de nem tízéves távlatban kell gondolkodni.

A Mazdánál sportos formájú és futóművű autók készülnek, de hiányoznak az erős benzines motorok. Lesz végre utóda az MPS-vonalnak?

Valóban sokat hozzátettek a márkaarculathoz az MPS.modellek. Vannak rá lehetőségek, akár dízelmotorral, akár benzinesként az Egyesült Államokban kínált 2,5 literes, turbófeltöltéses motorral. De az a jövőbeni kínálattól függ, egyelőre nyitva hagytuk ezt a kérdést.

Hirosze úr, köszönjük a beszélgetést!

A nyitóképen a 2015-ös Mazda RX-Vision tanulmányautó rajza illetve fotója látható.