Jön-megy az ember a Genfi Autószalonon a sok új csoda között, és néha (nagyon ritkán) megcsapja egy kis igazi zsíros-olajos fémszag. Ilyenkor aztán sörényünk égnek áll, ajkunk vicsorra húzódik, pulzusunk felgyorsul: valahol igazi autóbuzi-préda lapul a plasztikrengetegben! Kameránkat kimeresztjük, orrcimpánk remegve szimatol: vajon melyik kiállító hozott el valami régi-régi legendát sok unalmas új autó közé, vajon mi lesz a jutalmunk, ha felverjük rejtekéből a nemes vadat és végre rásüthetjük nagyöbű objektívünket?

Hátérben az 1992-es Hai 650F1, egy Ford-motoros Forma1-es autó, karosszériával. Sosem lett belőle utcai változat

A legintenzívebb ilyen élményt idén a Monteverdi standján éltük meg, ami már csak azért is furcsa, mert a Monteverdi egy 50 éve teremtett, de már bő 40 éve gyakorlatilag halott luxus-sport márka. 1967-ben alapította Svájcban az autóversenyző és versenyautó-fejlesztő Peter Monteverdi, miután egy versenybaleset után elment a kedve a Formula-1 világától. Első utcai autója egy alvázas, Pietro Frua által tervezett alumínium karosszériás, bőrrel-fával berendezett, 7,2 literes Chrysler-blokkos, 375 lóerős luxuskupé volt, a Monteverdi High Speed 375S. Az ikerfényszórós, egyszerűségében szép forma abszolút passzolt a kor hasonló modelljei közé, egymást érték a ’60-as évek végén a hasonló projektek (Jensen Interceptor, ISO Grifo). A gömbölydedebb, erősen DeTomasóra emlékeztető Hai 455 egy szupersportautó kísérlet volt, alig pár darab készült belőle – üzletileg annál sikeresebb volt a Sahara luxusterepjáró.

1977-től az amerikai International Scout alapjaira készülő Sierra és Sahara terepjárók, valamint egy-egy Tiara nevű szedán esetenkénti elkészítésétől eltekintve Monteverdi felhagyott a saját modellek gyártásával, átalakításokkal, autóipari vagy más jellegű formatervezéssel foglalkozott a cég. Nevéhez kötődik még a 7-es Volvo dizájnja és a négyajtós Range Rover elkészítése. 1992-ben még tettek egy kísérletet a visszatérésre a Hai koncepciójának aktualizálásával, de a 650F1-ből csupán két prototípus-szintű példány készült el.

Az idei Genfi Szalonon a márka félévszázados jubileuma alkalmából mutatott be néhány gyönyörűen restaurált autót a rajongói illetve tulajdonosi klub, ezeket csodálhattuk meg a sok új műanyagautó között.