Pörög Genfben az autókiállítás, ahol a rengeteg világpremier közepette mi egy európai bemutatóra voltunk igazán kíváncsiak: az új, 2017-es Suzuki Swiftére. A Swift ötödik generációja nem Esztergomban, hanem Japánban, a Szagara-üzemben készül. Ez ugyanaz a gyár, ahonnan az Ignis jön, de a két autó eltérő padlólemezre épül.

Búcsúzik Esztergomtól

Egy Japánban tervezett, fejlesztett és gyártott autó nem működne egy az egyben Európában. Az itteni finomhangolás során 90-féle futómű-konfigurációt próbáltak végig a fejlesztők a szériaváltozat kikristályosodásáig. Brit mellékutakon az autó agilitását, német autópályákon a stabilitását tesztelték a szakemberek.

Megszűnt Esztergomban a Swift gyártása, 25 év után. Helyét a Vitara és az SX4 S-Cross tölti ki a Magyar Suzukinál. Távolságtartó tempomat is lesz hozzá, a hűtőmaszkban lévő takarólemez ennek radarérzékelőjét védi

Az európai vevőknek a Suzuki kiszélesítette az autót. Míg a japán szélessége 1695, az európai modellé 1735 mm. A belpiacosban nem ültünk, de mivel ez a Swift sem különösebben szellős vállban, hiányozna ez a négy centi. Hátul jóval tágasabb a mostaninál, a lábtér is kényelmes, a fejtér is jó, és a komolytalan, 211 literes csomagtartó helyett végre 265 liternyi hely van az autó farában. A csomagtartó inkább magas, semmint széles vagy hosszú, de ez így is előrelépés.

Új alapok, 840 kg

Meglepő módon a Swifthez nem a Baleno technikáját vette át a Suzuki, hanem új padlólemezt fejlesztett ki hozzá. Az angol heart (szív) szóra rájátszó HEARTECT alapokkal az autó 120 kilót fogyott a modellváltással, az alapverzió 840-890 kilós, a legjobban felszerelt 4×4-es is 30 kilóval egy tonna alatt marad. Ez nem a 68 kilós vezetővel és 7 kg csomaggal számolt EU-adat, hanem az autó tényleges  önsúlya.

Tetszett az alul lapított kormány. A kiállított autóban a bőrbevonat inkább tűnt műanyagnak, mint természetes eredetű kültakarónak

Tetszett az alul lapított kormány. A kiállított autóban a bőrbevonat inkább tűnt műanyagnak, mint természetes eredetű kültakarónak

Továbbra sem lesz dízelváltozat, a K12C kódnevű 1,2-es benzinigényét ismerve nincs is rá szükség. A 90 lóerős motorral az elsőkerekes Swift kézi váltóval 11,9, a fokozatmentes automatával 11,0 mp alatt gyorsul százra. A végsebesség váltótól és hajtásképlettől függően 170-180 km/óra, utóbbi az ötfokozatú kézi váltós, elöl hajtó új Swifté.

A négyhengeres szívó benzines motoron kívül az új Suzuki Swift a több más modellből ismert háromhengeres, közvetlen befecskendezéses és szintén láncos szelepmozgatású benzinessel lesz majd fent az árlistán. A teljes kínálatból a hatfokozatú, bolygóműves automatával szerelt verzió gyorsul a legjobban százra, 10,0 mp az ideje, míg a manuálisnak 10,6 másodperc kell ehhez. Az AT végsebessége 190, a szintén hatfokozatú, de kézi váltós Swifté 195 kilométer óránként.

Alább egy videó a genfi Suzuki-standon szerzett első benyomásainkról

4×4 lesz, a hibrid nem jön

A Swiftből hagyományosan van összkerekes is, ami nem változik. A négykerék-hajtás az 1,2-es motorral kombinálható és létezik 4×4-es hibrid is az új Swiftből. A 112 lóerős turbós benzines mindig elsőkerék-hajtású, más országokban az SHVS hibridrendszer ehhez a motorhoz is társítható. A korábbi cikkünkben látott japán specifikáció szerint a hasmagasság 2,5 centivel nagyobb a 2WD-énél, 14,5 centiméter.

A japánok tudnak könnyű autókat építeni. Eddig is a Swift volt az egyik legkönnyebb autó a kiskategóriában, ötcsillagos Euro NCAP-törésteszttel

A japánok tudnak könnyű autókat építeni. Eddig is a Swift volt az egyik legkönnyebb autó a kiskategóriában, ötcsillagos Euro NCAP-törésteszttel

Még nincs jóváhagyott ára az importőrnek, ezért Hársfalvi János, az importőr belföldi marketingmenedzsere egyelőre csak a bevezetés idejét tudta biztosra mondani, ami május. Valószínűleg nem lesz lecsupaszított GA alapmodell és az Igniséhez hasonló, nagyságrendileg 650 000 forintos árkedvezmény segít megemészteni a mostaninál valamivel magasabb árakat.

Mi arra tippelnénk, hogy a Balenóval szerzett tapasztalatok alapján a hazai kínálatban nem lesz hibrid, mert a felár és a félhibrid hajtásrendszerrel megspórolható néhány deciliter üzemanyag nem tenné vonzóvá az 1,2-es motorhoz társított SHVS-rendszert (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Másutt nem ez a helyzet, Indiában több mint 100 000 elkelt belőlük és a rendszer dízelmotorral is társítható az 5+2 személyes Ertiga egyterűben.

243-ról 245 centiméterre nőtt a tengelytáv, 384 centis hosszával a Swift továbbar is kompakt kisautó

243-ról 245 centiméterre nőtt a tengelytáv, 384 centis hosszával a Swift továbbra is kompakt kisautó

A műszaki adatok között 9,6 méteres fordulókör-átmérőre bukkantam, ami jónak számít. Alaposabban megismerni március végén, az első menetpróbán tudjuk majd az autót, akkor derül ki, hogy amit a jó vezethetőségről és az agilis futóműhangolásról ígér a gyár, az hablaty csupán, vagy tényleg élvezet lesz kanyarogni a Swift ötödik generációjával.