A Toyota kihagyja a dízelmotort

Hibrid és benzines lesz a ToyotaC-HR-ből

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.03.12. 10.00

Év végén nagyon eredeti autót mutat be a Toyota. A C-HR egy alapjaiban új, kupésított városi terepjáró.

Év végén nagyon eredeti autót mutat be a Toyota. A C-HR egy alapjaiban új, kupésított városi terepjáró


Röviden – Toyota C-HR
Mi ez? Markáns külsejű kompakt aszfaltterepjáró az új Priusban bevezetett technikával, kétféle motorral.
Mi tud? Formája merőben elüt a kompakt SUV-modellek fősodrától.
Mikor jön? Várhatóan még idén év végén elkezdődik a hazai értékesítése. Árát egyelőre nem tudjuk.
Kinek jó? Különc városi crossoverre vágyó embereknek.

A legtöbb polgári Toyota-modell tizenkettő egy tucat: átlagos színvonalú autók átlagos igényű vásárlóknak, átlagon felüli minőségben. Ám idén év végén egy közel sem átlagos autót vezet be Magyarországon a Toyota. Olyan autót, amilyen talán nincs is a piacon. Egy sportos, ötajtós crossovert, amilyen a Nissan Juke, csak jóval nagyobb méretben és tágasabb karosszériával a kompakt kategóriában. (Megjegyzendő, hogy a Toyota nem a Juke sikerére mozdult rá, mert az autó kifejlesztéséről 2010-ben döntöttek). Egyelőre még belső képeket sem hozott nyilvánosságra a kocsiról a gyár, keveset tudhatunk róla, ezért interjút kértünk Koba Hirojuki úrtól, az autó fejlesztési vezetőjétől, akit a Genfi Autószalonon kérdeztünk .

Főmérnök a versenypályáról

Koba Hirojuki, a C-HR fejlesztési vezetője először a gyártást támogatta a Toyotánál mérnökként. Utána futóműfejlesztéssel foglalkozott, majd a terméktervezési (product planing) részlegre váltott. Itt az előző generációs Avensisen és a Versón dolgozott, aztán Amerikába vezényelték, ahol többek között a Tundra pickup kifejlesztését irányította. Japánba visszatérve kapta feladatul a C-HR létrehozását. Koba úr szenvedélye az autóversenyzés, többnyire a Szuzuka versenypályán száguld egy Toyota GT86-tal. Másik versenyautója együléses, az 1,5 literes Yaris-motornak mindössze 550 kilót kell mozgatnia.

Eggyel kisebb méretben a Toyotának az elsők között volt érdekes koncepciójú autója. Miért vallott kudarcot az Urban Cruiser? Az a modellünk túl drágának bizonyult a japán gyártás miatt, mert akkoriban a jen kiugróan erős volt. Ez az oka az európai fiaskónak. Most a kompakt crossover kategóriában próbálkozik a Toyota, pedig a kis SUV-k piacán páratlan a növekedés. Ennek mi az oka? Többféle műszaki alappal végigpróbáltuk a lehetőségeket és az általam elvárt menetdinamikát csak az új TNGA-padlólemezzel lehetett megvalósítani, a Yaris padlólemezével nem.

A fő cél a vezethetőség javítása volt, ezért kellett a független hátsó futómű

A fő cél a vezethetőség javítása volt, ezért kellett a független hátsó futómű

A hátsó futómű miatt? Igen. A kisautós technika csatolt hosszlengőkaros felfüggesztéssel jár együtt, míg az új globális építőkészletre építve, amit a Prius IV vezet be, a független hátsó futóművel sokkal agilisabb az autó és egyszerre nyújt precíz irányíthatóságot jó rugózási kényelemmel. Rengeteget autóztam Európa útjain és sok az úthiba, ezért fontos volt a komfort is. Az Aurishoz is van független hátsó futómű. Az nem lett volna alkalmas műszaki alap? A Yarisé mellett valóban szóba jött a jelenlegi Auris technikája is, de összességben az új TNGA volt a legalkalmasabb. Mi a különbség az új Prius és a C-HR között? Az alap padlólemez, ami messze nemcsak az alvázat jelenti, azonos, de a C-HR kereke és hasmagassága is nagyobb. Ezért mások a felfüggesztés bekötési pontjai és le kellett cserélnünk a futómű segédkeretét. A szélesebb nyomtáv miatt eltér kerékgeometria és mások a lengőkarok is. Az autó merevsége szintén valamivel nagyobb.
Mind a Yaris, mind a jelenlegi Auris technikája szóba jött az autó megvalósításához

Mind a Yaris, mind a jelenlegi Auris technikája szóba jött az autó megvalósításához

Számíthatunk dízelmotorra, például a BMW-től? Nem. Az 1,2 literes turbós négyhengeres mellett hibrid hajtáslánc lesz az autóban az 1,8 literes benzinessel. A turbósból kapható lesz összkerékhajtású is a CVT fokozatmentes automatikus váltóval kombinálva. A kétliteres motor az Euro 5-ös normát igénylő országokban lesz elérhető, az önök régiójában nem. Milyen hajtásrendszert találunk a 4×4-esben? Elektronikusan vezérelt erőelosztást alkalmazunk, a RAV4 rendszerét veszi át. Beülni sajnos még nem lehetett, de az autó áttekinthetősége igen rossznak tűnik hátrafelé. Valóban, a designból fakadóan nem erőssége az autónak a kilátás hátrafelé. Ezért az önök piacán is minden modellben alapfelszerelés lesz a tolatókamera, ami megkönnyíti a parkolást és a tolatást vezetőnek.
Szűk a választék, teljesítményben nagyon közel van egymáshoz a két motor. A turbós benzines 115 lóerős, a hibrid rendszerteljesítménye 122 lóerő

Szűk a választék, teljesítményben nagyon közel van egymáshoz a két motor. A turbós benzines 115 lóerős, a hibrid rendszerteljesítménye 122 lóerő

Mennyi az autó alaktényezője? Pontosan számot jelenleg még nem mondhatok, de közelítésképp annyit elárulhatok, hogy 0,30 és 0,34 közötti az alaktényező. Ebben a hátsó tetőlégterelő kialakítása sokat segített. Mikor döntöttek a merész koncepció megvalósításáról? 2010-ben kezdett dolgozni a terméktervező részleg a C-HR-en, de ebben a hat évben benne van a párhuzamosan futó TNGA kifejlesztésének időigénye is. Kiknek szánják az autót? Olyan vevőknek, akik valami különlegeset keresnek. A megcélzott ügyfélrétegben várhatóan magas lesz a gyermektelen párok aránya és főleg városban közlekedő emberekre számítunk. Szokatlanul dinamikus a design. Miért ilyen sportos? A C-kategóriájú crossoverek esetében ügyfélelvárás, hogy megkülönböztethessék magukat a kocsi formatervével. A vásárlók egy része nem elégedett a mai SUV-modellek vezethetőségével, ezért lett ilyen sportos az autó formája és vezethetősége.
 Koba Hirojuki, a C-HR fejlesztési vezetője GT86-tal jár pályanapokra és egy együléses versenyautója is van

Koba Hirojuki, a C-HR fejlesztési vezetője GT86-tal jár pályanapokra és egy együléses versenyautója is van

Ön szeret sportosan vezetni? Igen, vagy egy Toyota GT86-om és pályanapokra szoktam járni egy csővázas kit-carral is, amelynek motorja 1,5 literes és a kocsi mindössze 550 kilós. Koba úr, köszönjük a beszélgetést!

Kommentek

Szaporodnak az elektromos és a használt BMW-k a magyar utakon

Zöld rendszámos BMW-kről, a további villamosításról és a borzasztó sok behozott használt BMW-ről kérdeztük a márka hazai első emberét.

Gyártani fogják a kínai szuperhibridet

Nem marad tanulmány a Pininfarina H600 luxusszedán, bár mégsem tervezője neve alatt fogják gyártani.

Megdrágul a magyar gumi is

Már szinte hagyomány, hogy ha Genfben járunk, megkérdezzük a gyöngyöshalászi indiai gigaberuházás ügyvezetőjét, hogy is állnak a dolgok a magyar Apollo-gyár háza táján.

Páhuzamos valóságot nyitott a Renault

Vegyen egy mély lélegzetet. Hunyja be a szemét. Képzelje el, hogy nincs klímaváltozás, nincs ár-érték arány, nincs család, nincs praktikum. Csak az Élmény számít. És most képzelje el azt az autót, amely megadja ezt az élményt! A Renault elképzelte.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.