Japán technika, olasz design: a tökéletes autó?

Miata, olaszul: FIAT 124 Spider

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.03.11. 15.15

Eszményinek tűnő frigyből született a FIAT 124 Spider és az Abarth sportváltozat. Az új Mazda MX-5 kapott olasz karosszériát.

Elég sok nemzetközi autószalont csináltunk végig Sergio Marchionne FIAT-elnök regnálása alatt, amikor a saját túlélésével és finanszírozásával elfoglalt olasz konszern üres kézzel járt kiállításról kiállításra.

Szerencsés nász

Életjelként egyedül az 500-as modellcsaláddá fejlesztését láttuk, amivel a márka visszaszorult a kiskategóriába a személyautó-piacon. Idén azonban a nemrég bemutatott Tipo mellett más újdonság ügyében is elzarándokoltunk a napokban is zajló Genfi Autókiállításon a FIAT standjára: a 124 Spider miatt.

Biztosan ismerik a szakállas viccet az ostoba bombanő ajánlatáról a rút professzornak, hogy az ő közös gyermekük egyszerre lenne lángelme és gyönyörű. Erre a férfi azt válaszolja, hogy rendben, de mi van, ha a nő eszét és az ő szépségét örökli? A Mazda és a FIAT együttműködésében ez nem fenyeget, mert a Spider formáját az olasz fél tervezte, a technikát hozzá és gyakorlatilag a komplett belső teret az MX-5 adta.

Mi köze a Ladához a FIAT roadsterének?

1960-as évekbeli olasz roadsterrről hallva sokan automatikusan az Alfa Romeo Spiderre, a Diploma előtt c. Dustin Hoffman filmben megörökített Duettóra asszociálnak, pedig volt ott más is, ami emlékezetes. Például a FIAT 124 Sport Spider vagy Spyder. (Utóbbi írásmód is elfogadható, mert az Egyesült Államokba exportált autók egy részén ipszilonnal szerepelt a típusjelzés, bármilyen furcsa is.) 1966 és 1985 között készült a hátsókerék-hajtásos sportmodell, kupé karosszériával és nyitható vászontetővel is. Állítólag minimum olyan jó autó, mint az Alfa Spider, amit sajnos nem tudok saját tapasztalatból megítélni. Lada-buzik mindenesetre azt mondhatnák, hogy jók voltak az alapjai. A nevében nem véletlen a 124, a technika a szovjet licencmodell alapját is adó 124-re utal, de a kétvezérműtengelyes motorokról a Ladákban csak álmodhattunk. 89 lóerős volt az 1,4-es, 110 az 1,6-os benzines, amit a 125-ből vett át a gyártó. A csúcsmodellben az Abarth Spidereuropában a kétliteres kompresszoros motor 135 lóerős. A típus hosszú pályafutás során sokféle típus motorját használta benne a FIAT, például az Argentáét is. Amerikában szerették ezeket a kis roadstereket akár olasz, akár brit gyártásból. Csak a 124 Sport Spiderből megvettek 170 000 darabot az Egyesült Államokban. A siker alapeleme volt a szemrevaló karosszéria, amit a Pininfarinától rendelt meg a gyárt. A designer maga a nagy Tom Tjaarda, aki a Ferrari 275 GTS, vagy egyik kedvenc autóm, a monumentális V8-asokkal repített Iso Fidia formáját is jegyzi. Az utolsó fellobbanás a Pininfarina Spidereuropa volt, vastag gumibetétes lökhárítókkal. 1982-től a kiöregedő modell gyártását a FIAT kiadta a formatervezőnek, ahol 1985-ig készült az autó.

Alfa helyett FIAT roadster lett

Eredetileg az Alfa Romeo Spider utóda készült volna a japán féllel együttműködésben, de végül FIAT 124 Spider lett a mokány roadsterből. Szemből fel nem ismerném a donor vonásait, az enyhén retrós design kifejezetten sikkes. Belül az autó hűen követi az MX-5-öt. A hangulat egy az egyben mazdás, de ezúttal a márkaidegen környezeten nem akadunk fent, mert a váltó és az üléshelyzet is a japán eredetit idézi.

Szerencsésebb felállás az MX-5 technikája olasz köntösben, mint a szerencsétlen Arna volt, a Nissan/Datsun Cherry az Alfa Romeo Alfasud boxermotorjával

Szerencsésebb felállás az MX-5 technikája olasz köntösben, mint a szerencsétlen Arna volt, a Nissan/Datsun Cherry az Alfa Romeo Alfasud boxermotorjával

Egyféle motor lesz az autóhoz, az 1,4-es turbós 140 lóerővel és 240 Nm nyomatékkal. A könnyű sportkocsi ezzel a teljesítménnyel is flott, a százra gyorsulás ideje 7,5 másodperc, a végsebesség 215 kilométer/óra.

Sperr az Abarthban

Élményben egy szinttel feljebb mozog az Abarth 124 Spider önzáró differenciálművel, amivel várhatóan klasszikusan szépeket lehet farolni. Itt 170 lóerős a motor és 250 Nm a maximális nyomatéka, amivel a végsebesség megugrik 230-ra, a százra gyorsulás ideje 6,8 másodpercre olvad. A váltó hatfokozatú, van kézi és automatizált is.

Belül erősen visszaköszönaz MX-5, ami nem baj

Belül erősen visszaköszönaz MX-5, ami nem baj

A kettős keresztlengőkaros első és az ötlengőkaros hátsó felfüggesztés közös mindkét változatban. Az 1060 kilós önsúly és az 50:50 arányú súlyeloszlás is széles vigyort ígér a szerencséseknek, akik megkaparintják a volánt.

Nyár végén jöhet

Magyarországon az importőr nyár végére tervezi a FIAT 124 Spider bevezetését. Az Abarth sportváltozat értékesítésének időpontját egyelőre nem tudjuk, de várhatóan az is elérhető lesz itthon.

Állítólag a FIAT 124 Sport Spider minimum olyan jó autó, mint az Alfa Spider

Állítólag a FIAT 124 Sport Spider minimum olyan jó autó, mint az Alfa Spider

Kommentek

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.