Elég sok nemzetközi autószalont csináltunk végig Sergio Marchionne FIAT-elnök regnálása alatt, amikor a saját túlélésével és finanszírozásával elfoglalt olasz konszern üres kézzel járt kiállításról kiállításra.

Szerencsés nász

Életjelként egyedül az 500-as modellcsaláddá fejlesztését láttuk, amivel a márka visszaszorult a kiskategóriába a személyautó-piacon. Idén azonban a nemrég bemutatott Tipo mellett más újdonság ügyében is elzarándokoltunk a napokban is zajló Genfi Autókiállításon a FIAT standjára: a 124 Spider miatt.

Biztosan ismerik a szakállas viccet az ostoba bombanő ajánlatáról a rút professzornak, hogy az ő közös gyermekük egyszerre lenne lángelme és gyönyörű. Erre a férfi azt válaszolja, hogy rendben, de mi van, ha a nő eszét és az ő szépségét örökli? A Mazda és a FIAT együttműködésében ez nem fenyeget, mert a Spider formáját az olasz fél tervezte, a technikát hozzá és gyakorlatilag a komplett belső teret az MX-5 adta.

Mi köze a Ladához a FIAT roadsterének?

1960-as évekbeli olasz roadsterrről hallva sokan automatikusan az Alfa Romeo Spiderre, a Diploma előtt c. Dustin Hoffman filmben megörökített Duettóra asszociálnak, pedig volt ott más is, ami emlékezetes. Például a FIAT 124 Sport Spider vagy Spyder. (Utóbbi írásmód is elfogadható, mert az Egyesült Államokba exportált autók egy részén ipszilonnal szerepelt a típusjelzés, bármilyen furcsa is.) 1966 és 1985 között készült a hátsókerék-hajtásos sportmodell, kupé karosszériával és nyitható vászontetővel is. Állítólag minimum olyan jó autó, mint az Alfa Spider, amit sajnos nem tudok saját tapasztalatból megítélni. Lada-buzik mindenesetre azt mondhatnák, hogy jók voltak az alapjai. A nevében nem véletlen a 124, a technika a szovjet licencmodell alapját is adó 124-re utal, de a kétvezérműtengelyes motorokról a Ladákban csak álmodhattunk. 89 lóerős volt az 1,4-es, 110 az 1,6-os benzines, amit a 125-ből vett át a gyártó. A csúcsmodellben az Abarth Spidereuropában a kétliteres kompresszoros motor 135 lóerős. A típus hosszú pályafutás során sokféle típus motorját használta benne a FIAT, például az Argentáét is. Amerikában szerették ezeket a kis roadstereket akár olasz, akár brit gyártásból. Csak a 124 Sport Spiderből megvettek 170 000 darabot az Egyesült Államokban. A siker alapeleme volt a szemrevaló karosszéria, amit a Pininfarinától rendelt meg a gyárt. A designer maga a nagy Tom Tjaarda, aki a Ferrari 275 GTS, vagy egyik kedvenc autóm, a monumentális V8-asokkal repített Iso Fidia formáját is jegyzi. Az utolsó fellobbanás a Pininfarina Spidereuropa volt, vastag gumibetétes lökhárítókkal. 1982-től a kiöregedő modell gyártását a FIAT kiadta a formatervezőnek, ahol 1985-ig készült az autó.

Alfa helyett FIAT roadster lett

Eredetileg az Alfa Romeo Spider utóda készült volna a japán féllel együttműködésben, de végül FIAT 124 Spider lett a mokány roadsterből. Szemből fel nem ismerném a donor vonásait, az enyhén retrós design kifejezetten sikkes. Belül az autó hűen követi az MX-5-öt. A hangulat egy az egyben mazdás, de ezúttal a márkaidegen környezeten nem akadunk fent, mert a váltó és az üléshelyzet is a japán eredetit idézi.

Szerencsésebb felállás az MX-5 technikája olasz köntösben, mint a szerencsétlen Arna volt, a Nissan/Datsun Cherry az Alfa Romeo Alfasud boxermotorjával

Szerencsésebb felállás az MX-5 technikája olasz köntösben, mint a szerencsétlen Arna volt, a Nissan/Datsun Cherry az Alfa Romeo Alfasud boxermotorjával

Egyféle motor lesz az autóhoz, az 1,4-es turbós 140 lóerővel és 240 Nm nyomatékkal. A könnyű sportkocsi ezzel a teljesítménnyel is flott, a százra gyorsulás ideje 7,5 másodperc, a végsebesség 215 kilométer/óra.

Sperr az Abarthban

Élményben egy szinttel feljebb mozog az Abarth 124 Spider önzáró differenciálművel, amivel várhatóan klasszikusan szépeket lehet farolni. Itt 170 lóerős a motor és 250 Nm a maximális nyomatéka, amivel a végsebesség megugrik 230-ra, a százra gyorsulás ideje 6,8 másodpercre olvad. A váltó hatfokozatú, van kézi és automatizált is.

Belül erősen visszaköszönaz MX-5, ami nem baj

Belül erősen visszaköszönaz MX-5, ami nem baj

A kettős keresztlengőkaros első és az ötlengőkaros hátsó felfüggesztés közös mindkét változatban. Az 1060 kilós önsúly és az 50:50 arányú súlyeloszlás is széles vigyort ígér a szerencséseknek, akik megkaparintják a volánt.

Nyár végén jöhet

Magyarországon az importőr nyár végére tervezi a FIAT 124 Spider bevezetését. Az Abarth sportváltozat értékesítésének időpontját egyelőre nem tudjuk, de várhatóan az is elérhető lesz itthon.

Állítólag a FIAT 124 Sport Spider minimum olyan jó autó, mint az Alfa Spider

Állítólag a FIAT 124 Sport Spider minimum olyan jó autó, mint az Alfa Spider