Mit keres a luxus egy Daciában?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.03.10. 14.05

Nem hagytuk ki a napokban is zajló Genfi Autószalonon a Dacia standját. Egy tabu ledőlt: az olcsó autókhoz is van automata váltó.

Tavaly 550 000 autót adott el a Dacia. Ezek a Genfben bemutatott Essential széria autói

Egy-egy Stepway kivitelű Sandero, Dokker és Lodgy metálkék falanxa vonzott be Genfben a Dacia standjára, ahol modellújdonságot ezúttal hiába kerestünk. A fő helyen egy Duster állt, úgy festett, hogy nincs itt semmi látnivaló, oszoljanak, elvtársak, de aztán észrevettünk egy hajtásláncmakettet.

Először benzineshez, később a dízelhez is

A preparált motor és váltó egy a Daciától szokatlan extrát hirdetett: az automatizált váltót. Kiállításának apropója, hogy az Easy-R automatizált váltó most már a 90 lóerős 1,5 dCi dízelhez is kapható. (Eddig csak a benzines, háromhengeres turbómotorral volt elérhető.) A kettő nem egyforma, a dízelé ugyanis hatfokozatú, míg a benzinesé öt, igazodva az alapverziók erőátviteléhez.

Ezt a megoldást robotizáltnak is hívják. A váltó maga egy mechanikus sebességváltó, de nincs kuplungpedál és nem kell kézzel kapcsolnunk, mert a kuplung mozgatását és a fokozatok cseréjét a váltó elvégzi helyettünk. A megoldás előnye az olcsóság, a manuális váltóhoz képest változatlan szabványos átlagfogyasztás és viszonylag csekély súly. Kényelemben mesze nem szokták azt nyújtani, amit a duplakuplungos vagy bolygóműves automata váltók, de sokaknak nem a bólogatásmentes, finom kapcsolások számítanak, hanem hogy megszabaduljanak a kuplunggal és a váltókarral járó nyűgtől.

Ez nem Quickshift

Akinek volt régebben robotizált váltós, Quickshift Twingója vagy II-es Cliója és gondja adódott vele, ne írja le az újat! Ez ugyanis teljesen más szerkezet. A teljes hidraulikus rendszert három elektromotorral helyettesítette a Renault, amivel sok hibaforrás eleve megszűnt. Nincs hidraulikaszivattyú, nincs hidraulika-munkahenger, nincsenek tömítések, nem lehetséges nyomásesés, amitől a váltó nem mindig kapcsolta a fokozatokat.

Ezen a kicsinosított motor-váltó egységen akadt meg a szemünk Genfben

Ezen a kicsinosított motor-váltó egységen akadt meg a szemünk Genfben

Csedő Leventétől, a Renault Hungária Kft. gépjármű szakértőjétől megtudtam, hogy három elektromotorral helyettesítették a bonyolultabb hidraulikus szerkezetet. Egy-egy léptetőmotor szolgál a kuplung, a fokozatválasztó és fokozatkapcsoló működtetésére. A rendszer elve a hátsókerék-hajtású Master III robotizált váltójából ismert, ott pont ugyanígy működik az Egerben, a ZF-nél gyártott váltó.

Easy-R: 300 00 Ft

Jelenleg a Sandero, a Sandero Stepway és a Logan rendelhető Easy-R váltóval. Az automatizált váltó 300 000 forintba kerül a benzines 0,9 TCe motorhoz. A dízelhez társítva még nem szerepel az árlistában, de felára elvileg azonos lesz.

Kommentek

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették a péntek éjjel balesetet szenvedett autóbuszt, mely megfelelő műszaki állapotban volt.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.