Mit keres a luxus egy Daciában?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.03.10. 14.05

Nem hagytuk ki a napokban is zajló Genfi Autószalonon a Dacia standját. Egy tabu ledőlt: az olcsó autókhoz is van automata váltó.

Tavaly 550 000 autót adott el a Dacia. Ezek a Genfben bemutatott Essential széria autói

Egy-egy Stepway kivitelű Sandero, Dokker és Lodgy metálkék falanxa vonzott be Genfben a Dacia standjára, ahol modellújdonságot ezúttal hiába kerestünk. A fő helyen egy Duster állt, úgy festett, hogy nincs itt semmi látnivaló, oszoljanak, elvtársak, de aztán észrevettünk egy hajtásláncmakettet.

Először benzineshez, később a dízelhez is

A preparált motor és váltó egy a Daciától szokatlan extrát hirdetett: az automatizált váltót. Kiállításának apropója, hogy az Easy-R automatizált váltó most már a 90 lóerős 1,5 dCi dízelhez is kapható. (Eddig csak a benzines, háromhengeres turbómotorral volt elérhető.) A kettő nem egyforma, a dízelé ugyanis hatfokozatú, míg a benzinesé öt, igazodva az alapverziók erőátviteléhez.

Ezt a megoldást robotizáltnak is hívják. A váltó maga egy mechanikus sebességváltó, de nincs kuplungpedál és nem kell kézzel kapcsolnunk, mert a kuplung mozgatását és a fokozatok cseréjét a váltó elvégzi helyettünk. A megoldás előnye az olcsóság, a manuális váltóhoz képest változatlan szabványos átlagfogyasztás és viszonylag csekély súly. Kényelemben mesze nem szokták azt nyújtani, amit a duplakuplungos vagy bolygóműves automata váltók, de sokaknak nem a bólogatásmentes, finom kapcsolások számítanak, hanem hogy megszabaduljanak a kuplunggal és a váltókarral járó nyűgtől.

Ez nem Quickshift

Akinek volt régebben robotizált váltós, Quickshift Twingója vagy II-es Cliója és gondja adódott vele, ne írja le az újat! Ez ugyanis teljesen más szerkezet. A teljes hidraulikus rendszert három elektromotorral helyettesítette a Renault, amivel sok hibaforrás eleve megszűnt. Nincs hidraulikaszivattyú, nincs hidraulika-munkahenger, nincsenek tömítések, nem lehetséges nyomásesés, amitől a váltó nem mindig kapcsolta a fokozatokat.

Ezen a kicsinosított motor-váltó egységen akadt meg a szemünk Genfben

Ezen a kicsinosított motor-váltó egységen akadt meg a szemünk Genfben

Csedő Leventétől, a Renault Hungária Kft. gépjármű szakértőjétől megtudtam, hogy három elektromotorral helyettesítették a bonyolultabb hidraulikus szerkezetet. Egy-egy léptetőmotor szolgál a kuplung, a fokozatválasztó és fokozatkapcsoló működtetésére. A rendszer elve a hátsókerék-hajtású Master III robotizált váltójából ismert, ott pont ugyanígy működik az Egerben, a ZF-nél gyártott váltó.

Easy-R: 300 00 Ft

Jelenleg a Sandero, a Sandero Stepway és a Logan rendelhető Easy-R váltóval. Az automatizált váltó 300 000 forintba kerül a benzines 0,9 TCe motorhoz. A dízelhez társítva még nem szerepel az árlistában, de felára elvileg azonos lesz.

Kommentek

Szaporodnak az elektromos és a használt BMW-k a magyar utakon

Zöld rendszámos BMW-kről, a további villamosításról és a borzasztó sok behozott használt BMW-ről kérdeztük a márka hazai első emberét.

Gyártani fogják a kínai szuperhibridet

Nem marad tanulmány a Pininfarina H600 luxusszedán, bár mégsem tervezője neve alatt fogják gyártani.

Megdrágul a magyar gumi is

Már szinte hagyomány, hogy ha Genfben járunk, megkérdezzük a gyöngyöshalászi indiai gigaberuházás ügyvezetőjét, hogy is állnak a dolgok a magyar Apollo-gyár háza táján.

Páhuzamos valóságot nyitott a Renault

Vegyen egy mély lélegzetet. Hunyja be a szemét. Képzelje el, hogy nincs klímaváltozás, nincs ár-érték arány, nincs család, nincs praktikum. Csak az Élmény számít. És most képzelje el azt az autót, amely megadja ezt az élményt! A Renault elképzelte.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.