Beültünk a világ legbiztonságosabb személyautójába

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.03.07. 06.00

A 145 millió forintos páncélozott luxuslimuzin nagyjából 4,5 tonnát nyom, vezetőjét a gyártó profi kiképzésben részesíti, mielőtt átadnák a kulcsot.

A Mercedes genfi standjának eldugott szegletében, harsány reflektorok helyett diszkrét hangulatvilágítással övezve találtuk meg a világ legbiztonságosabb ma kapható polgári autóját. A Mercedes-Maybach S600 Guarddal kapcsolatban feltett kérdéseim közül az egyikre természetesen elhangzott az obligát válasz a termékfelelős menedzser részéről: ha ezt megmondanám, meg kellene hogy öljem!

Mercedes és Maybach embléma is elfér rajta

A fekete behemót a világ első VR10 szabványnak megfelelő védettségű páncélozott személyautója, az első kocsi, ami képes teljes védelmet nyújtani a 7,62 x 54 kaliberű lőszer ellen, kezdi a termékbemutatót az úr. Megakasztom: azt honnan is ismerheti a magamfajta pacifista? Az a Kalasnyikov lőszere? – Nem, a Kalasnyikov lőszere egy kis játékszer ehhez képest. Ez a Dragunovba való, ami egy nagyon erőteljes fegyver, a Kalasnyikov ellen már a VR6-os szint is megfelelő védelmet jelent. Egy Dragunovból származó lövedék sokkal nagyobb energiával rendelkezik. – Mennyivel lett nehezebb ez az autó a széria Maybachnál? Mennyivel nehezebben áll meg, ha fékezni kell? – 2,2 tonna extra tömegről beszélünk, a teljes tömeg 4450 kg. Természetesen az összes menetdinamikai rendszert ennek megfelelően újraterveztük, az elektronikát és az alkatrészeket egyaránt. Ennek eredményeképp 100 km/óra sebességről fékezve mindössze egy méterrel áll meg távolabb ez az autó, mint a szériamodell. Elképzelheti, mennyi munka, mennyi tervezés, fejlesztés kellett ehhez a teljesítményhez. Ez az autó úgy néz ki ugyan, mint egy Maybach, de valójában egy teljesen új autó, egy alapjaiban más modell.
A világ talán legbiztonságosabb hátsó ülésén ülve

A világ talán legbiztonságosabb hátsó ülésén ülve

– Ezt az autót bárki megveheti? És aki megveszi, annak részt kell vennie valamilyen különleges tréningen, hogy biztonsággal kezelhesse a kocsit? – Ezeket az autókat jellemzően nem egy konkrét személy, hanem egy szervezet adott posztját épp betöltő személy védelmére használják, vállalatok, állami intézmények. (Utóbbi vásárlók valamelyest nagyobb részét teszik ki a piacunknak.) A legnagyobb piac az orosz régió és a közel-keleti térség, de szinte sosem egyvalakit akarnak itt sem megvédeni, egyszerűen csak olyan biztonsági problémákat kell kezelni egy védett autóval, amely a környezeti sajátosságok miatt áll fenn. Amikor egy ilyen különleges autót, egy ilyen védelmi rendszert értékesítünk, kétnapos tréningen képezzük ki a vezetőt, megtanítjuk neki, hogyan kell kezelni ezt a járművet. Ez azért nagyon fontos, mert olyan krízishelyzetekben, amikre egy ilyen autó tulajdonosa számíthat, nemigen van idő a kezelési utasítást lapozgatni, előre fel kell készülni arra, mikor mit kell tenni a veszélyhelyzet elhárítására.
Rettenetes ablakok, az ajtót alig lehet megmozdítani, olyan nehéz

Rettenetes ablakok, az ajtót alig lehet megmozdítani, olyan nehéz

– A tulajdonost, a védett személy is képzik, vagy csak a sofőrt? – Nem, csak a sofőrt, az utas kényelemben és biztonságban utazhat az autóban, a munka mindig a vezetőre hárul. – A páncélozás milyen vastag az ajtókban, az autó alján? – Pontos paramétereket nem mondhatok (ellenkező esetben meg kellene, hogy öljük önt), és kérem, hogy az üvegek vastagságát se mutassák majd a képeken, ezek a részletek iparági titoknak számítanak. A lényeg a VR10-es fokozat, a teljes utascellára. A csomagtér és a motortér nem páncélozott, de ezeknek az autóknak ez általános ismérve. A kocsi feladata, hogy megvédje az utasokat a támadástól (tapasztalataink alapján legfeljebb kétperces időtartamról beszélünk) és akár fél hengersorral, elfolyt hűtővízzel, átlőtt abroncsokkal is képes legyen legalább 1-2 kilométernyire elmenekülni a támadás helyszínéről. Egy ilyen védett jármű nem harci jármű, a támadási szituáció kezelése a kísérő, védő csapatok dolga – a mi feladatunk csak annyi, hogy védett személyeknek ne essen bajuk.
Unortodox pohártartó, amiben többek között a tűzoltó berendezés gombja is megtalálható

Unortodox pohártartó, amiben többek között a tűzoltó berendezés gombja is megtalálható

A motor a Maybachnál mindig a V12-es, de a Mercedes S600 változat V8-assal is rendelhető. A motort nem is módosítjuk a gyártás során, a teljesítmény így is bőven elegendő, viszont a nagy tömeg miatt a sebességváltó áttételeit a jobb gyorsulás érdekében rövidítjük, a végsebességet pedig elektronikusan korlátozzuk, az S600 Guard esetén 190 km/h-ra. Az alsó védelmet úgy alakítottuk ki, hogy a hasmagasságot ne változtassa meg, de az acél segédrugóval kiegészített légrugózással a kocsi magassága megemelhető. Érdekes technikai változtatás, hogy az autóipar általános trendjével szemben mi számos helyen cseréltünk alumínium futómű-alkatrészeket nehezebb, de erősebb acélelemekre, hiszen ha éles helyzetben menekülni kell, bármin át, a futóműnek is sokkal többet ki kell bírnia, mint egy normál autóénak. – Hogyan változik a fogyasztás a páncélozással? – 299 g/km a hivatalos CO2-emissziós érték (ez 12,8 l/100 km a szabvány szerint – a szerk.). A fogyasztás teljességgel a felhasználás módjától függ: nagy tempónál, autópályán alig magasabb, mint a szériamodellé, a sok lassítás-gyorsítás növeli inkább az értéket. – Mennyire változatosan alakul az egyes autók felszereltsége? – A színárnyalatot illetően nem igazán eltérőek az igények, 99%-ban fekete Guard modelleket értékesítünk, a maradék egy százalék pedig sötétkék. Az utastér felszereltségében, kialakításában persze éppen úgy megvannak az igények, mint minden prémiumautónál: a bőrkárpitok színe, minősége, a beépített szórakoztató és kommunikációs elektronika, akár műholdas kommunikációs rendszer beszerelése – ez a vevőtől függ.
A luxus megmaradt

A luxus megmaradt

(Az autóval kapcsolatban korábbi híradásunkban további részletek olvashatók az S600 Guardról)

Kommentek

Szaporodnak az elektromos és a használt BMW-k a magyar utakon

Zöld rendszámos BMW-kről, a további villamosításról és a borzasztó sok behozott használt BMW-ről kérdeztük a márka hazai első emberét.

Gyártani fogják a kínai szuperhibridet

Nem marad tanulmány a Pininfarina H600 luxusszedán, bár mégsem tervezője neve alatt fogják gyártani.

Megdrágul a magyar gumi is

Már szinte hagyomány, hogy ha Genfben járunk, megkérdezzük a gyöngyöshalászi indiai gigaberuházás ügyvezetőjét, hogy is állnak a dolgok a magyar Apollo-gyár háza táján.

Páhuzamos valóságot nyitott a Renault

Vegyen egy mély lélegzetet. Hunyja be a szemét. Képzelje el, hogy nincs klímaváltozás, nincs ár-érték arány, nincs család, nincs praktikum. Csak az Élmény számít. És most képzelje el azt az autót, amely megadja ezt az élményt! A Renault elképzelte.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.