Dízellel jön az olcsóbbik hibrid

Szexibb lesz az új Scénic

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.03.04. 06.00

20 évvel az Év Autója címet nyert előd bemutatása után a Renault idén Genfben kihozta a Scénic negyedik generációját. A családi autó terepjárós irányba mozdult el.

20 évvel az Év Autója címet nyert előd bemutatása után a Renault idén Genfben kihozta a Scénic negyedik generációját. A családi autó terepjárós irányba mozdult el

Sokáig lehetne vitatkozni róla, pontosan miben is volt annyira új a Mégane Scénic, hogy Európában sokan 1996-os bemutatásától számítják a kompakt egyterű kategória létrejöttét. Ez azért is nehéz ügy, mert 425 centis hosszával az első Espace szó szerint kompakt egyterű volt, a Honda Civic Shuttle és a korábbi Nissan Prairie szintén. Az biztos, hogy az akkor még Mégane Scénic nevű autó variálhatósága és méreteihez képest nagyon tágas utastere valami újat hozott az európai autóiparba.

20 évvel az Év Autója cím után

Most az a fő, hogy az idén 20 éves modell nagyot változik a negyedik generációval. Az új Scénic elmozdult a divatosabb SUV-k irányába. A 20 colos kerekek, a feketére fújt küszöb az ajtóbetétekkel kicsit terepjárósabb stichet adnak a kocsinak. Laurens van den Acker, a Renault formatervezési alelnöke azt mondta a Scénicről, hogy szexisebbre próbálták venni a modellváltással. A vonalvezetést az R-Space tanulmányautó előlegezte meg pár évvel ezelőtt.

Nagy előrelépés az osztott első tetőoszlop, amivel javult a kilátás. Mivel a Renault jó régen kivonult Észak-Amerikából, a Scénicnek nem kell megfelelnie az egyesült államokbeli törésteszteknek, ami kizárta két vékonyabb oszlop használatát egyetlen gerenda helyett a 2-es BMW-ben. A Scénic azért vált be annyira családi autóként, mert a gyermekek napi iskolába-óvodába hurcolásától a nyaralásig bármire használható, ami épp adódik. Alapeleme az átrendezhetőség, ennek részeként a többféle magasságban rögzíthető kalaptartó a babakocsik elhelyezésére vagy az egyenként lehajtható-kivehető hátsó ülések.

Új ülésrendszer hátul

Mostantól a hátsó ülések három külön szék helyett egy padot alkotnak, amelyet hosszirányban állíthatunk 60:40 arányban és a csomagtartó felől egy gombnyomásra ledönthetőek. A rendezgetés így kényelmesebb, a maximális csomagtér-kapacitás viszont alacsonyabb, mert a lehasaló üléseknek is kell valamennyi hely.

Közepes a térkínálat hátul, önálló ülések helyett gombnyomásra lehajtható, 60:40 arányban osztott padot és háttámlát találunk az autóban

Közepes a térkínálat hátul, önálló ülések helyett gombnyomásra lehajtható, 60:40 arányban osztott padot és háttámlát találunk az autóban

Továbbra is alapeleme a belső térnek a tologatható, megvilágított ládikó a két első ülés között, amely a váltókartól hátratolható, hogy a hátsó utasok is használhassák. Ebben 13 liternyi van az összesen 63 literes tárolókapacitásból, a csomagtér pedig 572 literre nő. Szerencsére a Capturből a Scénic is átveszi a kesztyűtartó helyéről kihúzható fiókot. Megmaradt hátul a behajtható szélű fejtámla, ami azért jó, mert többé-kevésbé megtartja az elbóbiskoló utas fejét. A biztonsági extrák egyike a gyalogosfelismeréssel kombinált önműködő vészfékezőrendszer, amely alapfelszerelés lehet az autóban. A megoldás 7-60 km/óra között működik, radaros és videokamerás érzékeléssel.

Egyszerűsített hibrid az egyik dízelből

Dízelbotrány ide vagy oda, a nyugat-európai vásárlók preferenciájáról sokat mond, hogy a motorkínálatban két benzinesre négy dízel jut. A benzines a négyhengeres, turbófeltöltéses 1,2 TCe 115 és 130 lóerővel. Az 1,5 dCi-ből 95 és 110, az 1,6-os dízelből 130 és 160 lóerős várható.

Egyszerűbb és jóval olcsóbb a 48 voltos hibridrendszer, mint a Toyotáé vagy más gyártók teljes hibridje, cserébe nem tud annyi mindent

Egyszerűbb és jóval olcsóbb a 48 voltos hibridrendszer, mint a Toyotáé vagy más gyártók teljes hibridje, cserébe nem tud annyi mindent

Év végére lesz dízel hibrid is, amivel egyelőre a Peugeot és a Volvo sem sok vevőt nyert meg. A Renault nem is nagyfeszültségű hibridrendszerben gondolkodik, amit benzines motorral a Toyota is használ, náluk 48 voltos rendszer lesz társítható a hatgangos kézi váltós 1,5 dCi 110-hez.

60 V alatti hibridrendszer

Mára az európai autógyártók belátták, hogy hibridhajtásra is szükségük lesz az EU által kikényszerített fogyasztáscsökkentési célok elérésére. Csakhogy a teljes hibrid nagyon megdrágítja az autót: a 98 lóerős Toyota Yaris hibrid alapára majdnem ötmillió Ft. Ezért dolgozták ki autóipari beszállítók a kisfeszültségű hibridhajtást. A határ 60 volt, de biztonsági okokból ezt nem használják ki teljesen a cégek. A 48 voltos berendezéssel a teljes hibridek fogyasztásbeli előnyének elég nagy részét meg lehet valósítani arányaiban csekély költséggel. A Scénicben lévő kisfeszültségű hibrid olcsóbb és kisebb akkumulátorral működik, mint a teljes hibridrendszer. A 60 volt alatti feszültségre egészen más szabályok vonatkoznak és a tényleges érintésvédelmi szükségletek is szerényebbek, ezért sok autóban ez lehet a fogyasztáscsökkentés érdekes módja a közeljövőben. Az új hibridrendszer is eltárolja áramként a mozgási energiát fékezéskor és gázelvételkor a lítium-ion akkumulátorban, nem pedig hővé vasalja az egészet a fékekkel. Van rásegítés is gyorsításkor, a tisztán elektromos suhanás viszont nem elvárható a dízelmotor támogatására kitalált berendezéstől. Az elektromotor teljesítménye 10 kW, kerekítve 14 lóerő. Ugyanez a rendszer a Mégane-hoz is elérhető lesz 2017 elején.

20 colos felni alapáron

Egyetlen kerékmérettel készül az autó a sajtóközlemény szerint, méghozzá hatalmas átmérőjű, de elég keskeny gumikkal. Az egységesített kerék 195/55 R20 méretű. A designerek ragaszkodtak hozzá, mert az autó minél nagyobb felnikkel mutat jól, de vannak aerodinamikai előnyei is a keskenyebb gumiknak, mert kisebb támadási felületet nyújtanak a szélnek. A Scénicen az alaktényező és a négyzetméterben kifejezett homlokfelület szorzata, ami a tényleges légellenállást megadja, 0,84-ről 0,775-re csökkent.

195/55 R20 a gumiméret. A látványnak jót tesz, a légellenállásnak is, de cserélni nem lesz olcsó

195/55 R20 a gumiméret. A látványnak jót tesz, a légellenállásnak is, de cserélni nem lesz olcsó

Gumit cserélni viszont aligha lehet ugyanannyi pénzből, mint eddig a 16 vagy 17 colos kerekekkel. Mivel nem lesz GT sportváltozat, a Mégane GT négykerék-kormányzását nem kapja meg az egyterű, jóllehet a közös padlólemez lehetőséget teremtene rá. Itthon idén ősszel jelenhet meg az autó. Előzetes információink szerint októberben kezdődik a forgalmazása, a Grand Scénickel egyszerre. A felárért hétüléses hosszított változatot később mutatja be a Renault, de az értékesítés kezdetére az is itt lesz.
Új technikára épül a Mégane és a Scénic is, de az egyterűben nem lesz négykerék-kormányzás

Új technikára épül a Mégane és a Scénic is, de az egyterűben nem lesz négykerék-kormányzás

Kommentek

Szaporodnak az elektromos és a használt BMW-k a magyar utakon

Zöld rendszámos BMW-kről, a további villamosításról és a borzasztó sok behozott használt BMW-ről kérdeztük a márka hazai első emberét.

Gyártani fogják a kínai szuperhibridet

Nem marad tanulmány a Pininfarina H600 luxusszedán, bár mégsem tervezője neve alatt fogják gyártani.

Megdrágul a magyar gumi is

Már szinte hagyomány, hogy ha Genfben járunk, megkérdezzük a gyöngyöshalászi indiai gigaberuházás ügyvezetőjét, hogy is állnak a dolgok a magyar Apollo-gyár háza táján.

Páhuzamos valóságot nyitott a Renault

Vegyen egy mély lélegzetet. Hunyja be a szemét. Képzelje el, hogy nincs klímaváltozás, nincs ár-érték arány, nincs család, nincs praktikum. Csak az Élmény számít. És most képzelje el azt az autót, amely megadja ezt az élményt! A Renault elképzelte.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.