Nem hozott meglepetést, mégis megdöbbentő, hogy mire képes az új Bugatti Chiron. A szupersportkocsi-gyártó minden tekintetben túlszárnyalta vele az elődöt, a Veyront. A  kedden megnyílt Genfi Autószalonon leplezték le a Volkswagen-csoporthoz tartozó márka új modelljét. Bár a két autó sokban hasonlít, a Bugatti vezetője, Wolfgang Dürheimer azt nyilatkozta, csak nagyon kevés alkatrészük azonos. A jármű nevét Louis Chironról kapta, aki a Bugatti legsikeresebb autóversenyzője volt az 1920-as években. Az új modell motorja is 16 hengeres, de alkatrészei, például turbói újak, nagyobbak, kétfokozatúak, amelyekből továbbra is négy pumpálja a levegőt a motorba. A 8,0 literes blokk teljesítménye 1500 lóerő, míg maximális nyomatéka 1600 Nm. A hétfokozatú, dupla kuplungos automata váltóval és négykerék-hajtással szerelt járgány 2,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, amely már abszolút versenyautós szint. Pusztító erejéből azonban később sem fogy ki, így 200-ig sem kell több 6,5 másodpercnél, míg a 300-as jelzést 13,6 másodperc után hagyja el a mutató. A Bugatti Chiron végsebessége 420 km/óra, amivel bizonyos metrikák szerint világelsőként indít a modell.   Bugatti-Chiron_2017_1600x1200_wallpaper_17   A Normál Veyron (1001 LE) végsebessége 407 km/óra, a Super Sporté (1200 LE) 415 km/óra, ám készült 5 darab World Record Edition, amelyet nem szabályoztak le és 431 km/órás tempóra képes. Vagyis a „hagyományos Veyronnál” gyorsabb a Chiron, de a cég közleménye kijelenti, hogy ezzel még nem érte el a maximumot a kocsi, így nincs kétségünk afelől, hogy a 431-es rekordot is hamarosan átadja a múltnak. Alapesetben csak 380 km/óra a Bugatti Chrion csúcssebessége, elődjéhez hasonlóan egy második kulcs – az úgynevezett Speed Key – is kell ahhoz, hogy a kocsi végsebességét próbára tehesse a sofőr. A második kulcs a kocsiban egy kis mágneses tokban van a vezető ülése mellett. A műszerfalon az 500-as az utolsó bejegyzés. A mai trendeknek megfelelően változtatható feszességű futómű (5 előre beállított program szerepel benne) igyekszik az útra ragasztani a kerekeket, amelyek elöl 285/30 R20, hátul 355/25 R21 méretűek. Az abroncsok extrém terhelése nyomán a fejlesztésük során űrkutatási laborban tesztelte azokat a Michelin. A Chiron lassításáért karbon-kerámia féktárcsák és titán féknyergek felelnek.   Bugatti-Chiron_2017_1600x1200_wallpaper_29   Korábban azért csúszott éveket a Veyron bemutatása, mert a gyár nem tudta megoldani a hajtáslánc és a motor hűtését. A Chiron rendszere sem piskóta, hiszen a belső égésű motor termikus hatásfoka nyomán 3000 lóerőnyi hőt kell szabályozni, ezért percenként 60 000 liter levegőt és 800 liter vizet pumpál keresztül a motoron. Összesen 10 hűtő végzi a motor, a hajtáslánc és az utastér hőjének szabályozását. A karosszéria fix és aktív aerodinamikai megoldásokkal igyekszik hasznosítani a menetszelet, pl. úgy áramoltatják lámpák mellől a levegőt, hogy belülről hűtse a fékeket, a megoldást levédette a Bugatti. A hátsó szárny nemcsak leszorítóerőt termel, de fékszárnyként is működik lassításkor. Kipufogója titánból készül, négy elő és két fő katalizátor szerepel benne, amelyek belső aktív felülete 230,266 m², ami megfelel 30 focipálya területének. Kuplungtárcsája a legnagyobb, amit személyautóba beszerelnek. A Bugatti Chiron 82 milliméterrel hosszabb, 40 milliméterrel szélesebb és 53 milliméterrel magasabb, mint a Veyron, és 155 kilóval nehezebb is annál, közel kéttonnás. A növekedésnek köszönhetően a lábhely és a fejtér is bővült az utastérben. Akár a Le Mans-i versenyek LMP1-es versenyautói, a Chiron is karbon utascella köré épül. A monocoque négy hét alatt készül el, ha a felhasznált szálakat egymás mögé tennénk, akkor kilencszer kiadná a Föld-Hold távolságát. Az autó karosszériája természetesen szintén karbonból van.   Bugatti-Chiron_2017_1600x1200_wallpaper_2c   2016 őszén kezdik kiszállítani az első darabokat a kocsiból az ügyfeleknek, addig a 30 elkészült prototípus továbbra is rója az utakat, hogy az eddig megtett félmillió kilométer tesztutat bővítse. A tervek szerint 500 darab készül a Chironból, de már elkelt belőle 150. Az alapára 2,4 millió euró (kb. 740 millió forint), de ez csak a kezdet, az ügyfelek jelentős része egyedi kialakítást kér, amiért persze keményen a zsebébe kell nyúlnia. 31-féle színű bőrborítás, illetve nyolcféle Alcantara választható az alapkivitelhez, a személyes kialakításnak csak a képzelet szab határt. Bár a Bugatti nem hozza nyilvánosságra pénzügyi eredményeit, a cég szóvivője megerősítette, hogy az új modell nyereséget termel majd. Ez azért érdekes, mert korábbi – nem hivatalos – pénzügyi elemzések szerint az elmúlt tíz évben eladott 450 Veyronon darabonként 4,6 millió eurót bukott a Volkswagen-csoport, köszönhetően a modell horribilis fejlesztési költségeinek.   06-bugatti-chiron-geneva-1  

Kíváncsi vagy a hangjára? Így szól: 

1500HP Bugatti ChironÍgy szól az új Bugatti Közzétette: vezess.hu – 2016. március 1.