3 perc alatt tölthető villanyautók

Toyota Mirai, Honda FC-V

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2015.03.04. 16.40

Beültünk az immár teljesen kész Toyota Mirai hidrogénautóba, és sajnos a Honda prototípusába, az FCV-be is, aminek soha többé nem lehetett becsukni az ajtaját.

A második éve piacon lévő hidrogénüzemű Hyundai iX35 Fuel Cell után 2015-ben Genfben egy Európában most debütáló szériagyártású tüzelőanyag-cellás autó, a Toyota Mirai, és egy prototípus-szinten lévő másik négyajtós szedán, a Honda FCV Concept képviselte a hidrogént evő, vizet pöfögő technológiát. Aki esetleg csak azért kattintotta le ezt a cikket, mert megragadta a két új japán autó szépsége:

3 perc alatt tölthető villanyautók 1

de semmit nem tud a hidrogénautózás technikai hátteréről, itt talál róla információt! Haladók, kérem, fáradjanak utánam: nézzük meg a füstmentes, de gyorsan feltankolható Toyotát!

Toyota Mirai

A világ legnagyobb autógyártója harmadik éve haknizik a hidrogénautóval, de ez a 2015-ös genfi kocsi már tényleg a hús-vér, megvásárolható szériaváltozat. Sem kívül, sem belül nincs semmi elvetemült prototípus-elem, a felniktől a műszerfalon át a bajuszkapcsolókon keresztül a visszapillantó tükrökig minden maga a praktikus, homologizált valóság. Ennek megfelelően a műszerfalon elhelyezett minden TFT-panel és érintőgomb dacára a Mirai utastere egy kicsit kiábrándítóan ismerős japánautós lett, az utastér alig futurisztikusabb, mint a 2009 óta készülő Priusé.

A 3-5 perc alatt teletölthető, 700 kilométerre elegendő hidrogént tartalmazó, kipukkanás ellen szénszállal erősített műanyag tartályokba töltött hidrogén 700 bar nyomással feszül a palack falának.

A Mirai villanymotorja 152 lóerős. Táplálásáról tulajdonképpen hibridrendszer gondoskodik: nem csak a hidrogéncellából kaphat áramot, hanem egy nagy kapacitású kondenzátorból is. A kondenzátor beiktatása a rendszerbe lehetővé tette az üzemi feszültség növelését a hidrogéncellán kívül, a 650 volt mellett kisebb méretű villanymotor is elég volt a kívánt teljesítmény eléréséhez.

Nagy az érdeklődés az első szériagyártású hidrogénes Toyota iránt Genfben

A 4,9 méter hosszú szedán utastere csak négy személy számára kínál ülőhelyet. A kocsi 9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, végsebessége 180 km/h. A Toyota ígéretei szerint heteken-hónapokon belül közölhetjük az első hazai menetpróbán szerzett tapasztalatainkat!

Honda FCV Concept

It All Starts Now, mondja a felirat a Honda FCV felett, vagyis Ez Most Kezdődik. Mi van? Utcán van tavalyelőtt óta a Hyundai iX35 hidrogénautó, megérkezett Európába a Mirai, én meg 2009-ban már egyszer mentem utcai forgalomban egy pléhkarosszériás Honda hidrogénautóval. Teljesen érthetetlen, miként manőverezte be magát a Honda a sokadhegedűs szerepébe hidrogén-témában. Hiszen már, uramisten, hatodik éve, hogy vezettem azt a rendszámos, teljesen kész utcai tüzelőanyag-cellás Hondát, az FCX-et, más néven Clarityt, Frankfurtban. Már akkor úgy volt, hogy ez maga a megvalósult jövő, pillanatok kérdése és eláraszt minket a vízpárát eregető szupertiszta új technika.

It all starts now, az egész most kezdődik: no de hát akkor mit vezettünk szériakészen 2009-ben?

Aztán valami történt, a japán, amerikai és nyugat-európai, lízingbe adott FCX-flották eltűntek, a Honda pedig úgy áll elő FCV Concept, azaz T(üzelőanyag)C(ellás)J(ármű) Koncepció nevű, valójában tehát még egy nyomorult névvel sem rendelkező tanulmányával immár második éve Genfben, mintha tegnap kezdtek volna el dolgozni ezen az egész hidrogén-dolgon.

Mondjuk a kocsi is olyan egy kicsit, mintha most tákolták volna össze egy sufniban. Nem tudom, szabad lett volna-e ilyet tennem egyáltalán, de megnyomtam az új NSX és Civic Type-R mellett a standon szomorúan árválkodó kocsin a picike, B-oszlopba rejtett gombot, mire a kilincs nélküli ajtó felpattant. Még egyszer körülnéztem, hogy meg lehet-e kérdezni valakit, szabad-e beszállni, de nem volt ott senki, így teljesen kinyitottam az ajtót és beültem. Amikor be akartam húzni az ajtót, az egy roppanással örökre félnyitott állapotba dermedt. Eközben a túloldalon Fábián Laci kolléga, a Klub Rádió Élőben a városból című autós műsorának szerkesztője egyetlen határozott mozdulattal letépte a fél ajtókárpitot is.

Kényelmes a négy személyre tervezett kabin, fura, hogy az ülések nem elektromos állításúak - pedig van áram az FCV-ben gazdagon

Hát egyelőre ezt tudja a Honda FCV. Ha majd kész lesz, 100 kW-os, 136 lóerős teljesítményt, 700 kilométeres hatótávot várhatunk tőle az ígéretek szerint. Az utcai változat persze nyilván nem lesz ennyire űrhajószerű kívül és ennyire extravagáns belül: a Knight Rider-féle szarvkormánynak, a nehezen tömeggyártható, és az utasteret nagyon fűtő óriási üveggubónak bizonyára mennie kell majd. Mint ahogy mennie kell a kiakadó ajtónak, leszakadó kárpitnak is. Az FCV érzésünk szerint még legalább két évre van a sorozatgyártástól – hacsak nincs már a Honda sufnijában egy sokkal készebb, sokkal többet tesztelt valódi autó is, amit váratlanul lehet majd bevetni a Mirai ellen.

Kommentek

  • Joskabacsi

    Ezen besirtam! A magyar ujsagirok leamortizaljak a Honda prototipusat. XD

Szaporodnak az elektromos és a használt BMW-k a magyar utakon

Zöld rendszámos BMW-kről, a további villamosításról és a borzasztó sok behozott használt BMW-ről kérdeztük a márka hazai első emberét.

Gyártani fogják a kínai szuperhibridet

Nem marad tanulmány a Pininfarina H600 luxusszedán, bár mégsem tervezője neve alatt fogják gyártani.

Megdrágul a magyar gumi is

Már szinte hagyomány, hogy ha Genfben járunk, megkérdezzük a gyöngyöshalászi indiai gigaberuházás ügyvezetőjét, hogy is állnak a dolgok a magyar Apollo-gyár háza táján.

Páhuzamos valóságot nyitott a Renault

Vegyen egy mély lélegzetet. Hunyja be a szemét. Képzelje el, hogy nincs klímaváltozás, nincs ár-érték arány, nincs család, nincs praktikum. Csak az Élmény számít. És most képzelje el azt az autót, amely megadja ezt az élményt! A Renault elképzelte.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

Alonso benézett az Indycar-futamra

Az idei Indy 500-on induló Fernando Alonso a hétvégén az amerikai versenyszéria egyik fordulóján járt körülnézni. Elmondta, hogy miért vág előbb az Indynek, és miért jöhet később Le Mans.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.