Milliárdos, eldugott gyöngyszemek Genfben

A Le Mans-i 24 órás futam legendás versenygépei

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.03.16. 14.30

Az autósport iránt érdeklődők, rajongók igazi csemegét találtak idén a Genfi Autószalonon. Kiegészítő kiállításával a Le Mans-i 24 órás viadal történelme előtt tisztelgett a rendezvény, a lehető legméltóbb módon.

Az autósport iránt érdeklődők, rajongók igazi csemegét találtak idén a Genfi Autószalonon. Kiegészítő kiállításával a Le Mans-i 24 órás viadal történelme előtt tisztelgett a rendezvény, a lehető legméltóbb módon. 

A szervezőknek sikerült egy terembe összegyűjteniük az 1923 óta fellelhető legfontosabb konstrukciókat, ami nem kis teljesítmény, hiszen egy-egy ilyen bajnoki autó milliárdokért cserél gazdát, ha felbukkan valamelyik aukciós ház kínálatában. Ezért egyértelmű, hogy a Genfi Autószalon élményeit összegző cikkfolyam levezetésesképp megmutatjuk Le Mans  kincseit, nagy, képes csokorba összeszedve.

Chenard & Walcker Sport - 1923-ban még körülbelül 98 lóerő is elég volt a 24 órás Le Mans-i futamgyőzelemhez, amit a képen szereplő 3 literes motorral szerelt gép bizonyít. André Lagache és René Léonard összesen 2209, 536 km-t tett meg a 24 óra alatt, ezzel az átlagsebességük 92,064 km/h volt.

Ferrari 166 M - A típus privát kezekben 1949-ben hódította el a Le Mans-i 24 órás verseny első helyét az 1501-2000 köbcentis autók között kiírt kategóriában. V12-es motorja körülbelül 128 lóerőt teljesített, neve pedig a hengerenkénti lökettérfogatból ered, ami 166 cm3 volt. Enzo Ferrari ekkor még nem akart gyári csapatot indítani, így egy privát versenyző, Lord Selsdon állt rajthoz, aki cefet másnapossága miatt csak egy órát vezetett, a maradék 22 óra 48 percet pilótatársa Luigi Chinetti küzdötte végig, és nyert végül 132,420 km/órás átlaggal.

Alfa Romeo 8C - Kategóriájában négyszer aratott győzelmet a legendás olasz sportautó, 1931 és 1934 között zsinórban. 2300 köbcentis soros, nyolchengeres motorja ördögi dübörgéssel hagyta le a riválisokat, és a harmincas évek szintjén rémisztően sok, 165 lóerőt termelt.

Ferrari 250 TR - Debütálásakor, 1957-ben nem sikerült célba érnie Le Mans-ban, de a következő évben már komoly sikereket ért el egyéb hosszútávú versenyeken Phil Hill és Peter Collins versenyzőlegendákkal a volán mögött. A 3 literes V12-es körülbelül 300 lóerőt teljesített, és akár 260 km/óra is elérhető volt a kor hipergazdag autóimádói számára. Idén februárban ez a típus hódította el a valaha eladott legdrágább autó címét is, a 0704-es kódjelű darab szédítő, 39 millió dolláros áron cserélt gazdát

Ford GT40 – amely nevét a Gran Turismo versenykategóriáról, valamint 1016 milliméteres, azaz angolszász mértékegységgel pontosan 40 hüvelykes magasságáról kapta zsinórban négyszer diadalmaskodott 1966-1969 között. 1966-ban Le Mans-ban mindhárom dobogós helyezést megszerezte a típus. Ez az autó tartotta az amerikai gyártó típusai között a sebességi rekordot, ugyanis 323 kilométer/órás száguldásra volt képes. A szakállas csúcsot az előd nyomdokain járó Ford GT döntötte meg. A típusból utcai változat is készült, amiből 133 darabot gyártottak.

Porsche 917K (Kurzheck – rövidfarú) - Egy igazi német bestia, a Porsche boszorkánykonyhájából. A 12 hengeres boxermotorral szerelt típus 1970-ben nyert, ereje 512 és 1084 lóerő között mozgott, beállítástól, kiviteltől függően. Képességei ma is félelmetesnek hatnak: 2,3 másodperc alatt gyorsul szára, 5,3 másodperc után már kétszázzal robog, és ha kell, megfutotta a 390 km/h-t is.

Matra 670 B - Aki hallott már felvételt a V12-es Matra hangjáról, azt nem érdeklik a számok, eredmények. Libabőröztetően gyönyörű! Ennek ellenére azért nem szabad megfeledkezni az 1974-es győzelemről, amit a 443 lóerős háromezer köbcentis 670 B ért el.

Rondeau M379 - Jean Rondeau története egyedülálló, és valószínűleg megismételhetetlen. A francia versenyzőnek 1980-ban sikerült nyernie a saját nevével ellátott, privát fejlesztésű konstrukcióval. Kitartása és eredményei közönség kedvenccé tették, a legnagyobb francia tehetségek vezettek csapatánál. Jean-Pierre Beltoise is vezette a jellegzetesen bumfordi gépeket, de az összetett győzelmet maga Rondeau és Jean-Pierre Jaussaud érte el 1980-ban a Porsche ellenében.

Porsche 956 - Négy győzelem szerepel a típus mellett, ez pedig mindent elmond az ütőképességéről. 1982-1984 között készítették, fejlesztették, de még 1985-ben is jó volt a C kategória győzelmére.

Mazda 787 - A 787-es, a korábbi 767-es továbbfejleszett változata volt, és igazi műszaki csemege. Az elképesztő hangon szóló négytárcsás, 2600 köbcentis Wankel motor ötsebességes Porsche váltóhoz csatlakozott, nem kevesebb, 900 lóerőt tudott, de a Le Mans-ra 700-ra korlátozták, hogy bírja a távot. Bírta is, szenzációs győzelmével a Mazda az egyetlen gyártó, ami Wankel motorral diadalmaskodott a legendás versenyen.
Jaguar XJR-9 - 1988 győztes konstrukciója, ami hosszú böjt után hozott újabb sikert a márkának. Ezt megelőzően 1957-ben nyert Le Mans-ban a Jaguar D-type.   Igaz az érdem inkább a TWR (Tom Walkinshaw Racing) csapaté, ahol a versenytechnika összeállt, és a 750 lóerőt termelő V12-es motor életre kelt. 1988-ban öt XKR-9 állt rajthoz, de csak egy, a győztes autó ért célba, igaz az utolsó két körben már negyedik fokozatba ragadt váltóval.
Jaguar XJR-9 – 1988 győztes konstrukciója, ami hosszú böjt után hozott újabb sikert a márkának. Ezt megelőzően 1957-ben nyert Le Mans-ban a Jaguar D-type. Igaz az érdem inkább a TWR (Tom Walkinshaw Racing) csapaté, ahol a versenytechnika összeállt, és a 750 lóerőt termelő V12-es motor életre kelt. 1988-ban öt XKR-9 állt rajthoz, de csak egy, a győztes autó ért célba, igaz az utolsó két körben már negyedik fokozatba ragadt váltóval.

Sauber-Mercedes C9 - Peter Sabuer személyes gyűjteményéből érkezett a Genfi Autószalonra az 1989-ben győztes típus. Ebben az évben még lassítók nélkül, padlógázon zúzták végig a pilóták Le Mans legendás Mulsanne egyenesét, ami a C9 esetében 400 km/óra feletti tempót jelentett. Nem csoda ez az elképesztő végsebesség, hiszen a turbós V8-as Mercedes motor 710 lóereje körülbelül 900 kilogrammot mozgatott, mindezt annyira megbízhatóan, hogy a csapat kettős győzelemmel iratkozott fel a nagy nevű verseny történelemkönyvébe

Peugeot 905 - A franciák példája arra, hogy a kitartás sikert szül. A kezdeti problémákat kiküszöbölve két év után 1992-ben a 905B (vagy EVO) csatasorba állításával jöttek a győzelmek, ráadásul 1993-ban sikerült a duplázás a V10-es 650 lóerős versenygéppel.
Peugeot 905 – A franciák példája arra, hogy a kitartás sikert szül. A kezdeti problémákat kiküszöbölve két év után, 1992-ben a 905B (vagy EVO) csatasorba állításával jöttek a győzelmek, ráadásul 1993-ban sikerült a duplázás a V10-es 650 lóerős versenygéppel.
Audi R8 - Kétezerben ezzel az autóval kezdődött az Audi hihetetlen sikerszériája. A 3,6 literes V8-as FSI motorral szerelt versenyautó az egyik legdominánsabb, legsikeresebb típus a motorsport történetében. Ötször nyert Le Mans-ban, 2004-ben Le Mans Series győzelem, valamint az Amerikai Le Mans Series bajnoki címét is sikerült bezsebelni hét alkalommal.
Audi R8 – 2000-ben ezzel az autóval kezdődött az Audi hihetetlen sikerszériája. A 3,6 literes V8-as FSI motorral szerelt versenyautó az egyik legdominánsabb, legsikeresebb típus a motorsport történetében. Ötször nyert Le Mans-ban, 2004-ben Le Mans Series győzelem, valamint az Amerikai Le Mans Series bajnoki címét is sikerült bezsebelni hét alkalommal. 

Peugeot 908 HDi FAP - 2009 hőse, a Peugeot, mivel sikerült egy évre megtörnie az Audi hegemóniáját. Akkorra már öt trófeát tudtak felmutatnia a németek, így nagyon várt váltást hozott el a 908 HDi FAP. Igaz csak tiszavirág életű volt a siker, mivel a következő négy évben újra az Audi ért be elsőként a célba. A dízelkorszak sikeres konstrukcióját egy 5,5 literes duplaturbós V12-es motor hajtotta, 740 lóerőt és 1200 Nm nyomatékot termelve

Audi R18 e-tron - Az Audinak szinte mindegy, ki, melyik márka az ellenfél, az ezredforduló óta - a 2003-as évet kivéve - uralja a Le Mans-i 24 órás versenyt. Az R18 e-tron quattro dízel hibrid technikája is segítette ezt az egyedülálló sikert. Az első tengelyen alkalmazott fékrendszer lassításkor gyűjti az energiát, amely egy nagyfordulatszámú lendkerékbe kerül.

Kommentek

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.