A hidrogén az új villany?

FCV-tervek Genfből

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.03.14. 15.00

Genfben három nagy márka is teljesen komolyan látszott gondolni, hogy előbb-utóbb ránk köszönt a hidrogénkor, ami az autózást illeti.

Évek óta mondogatják már olyan autóipari törpevállalatok, mint a General Motors, a Toyota vagy a Honda, hogy a nem is olyan távoli jövőben a hidrogénautózás, vagyis a tüzelőanyag-cellás hajtásláncok elterjedése legalább olyan léptékű lesz az autóiparban, amilyen dinamizmussal a tisztán elektromos autók térhódítása zajlik most.

Genfben egy teljesen szériaérett, sőt, már valójában egész számottevő sorozatban gyártott Hyundai, egy kicsit túl jövőautó-szerű, de kiforrott technikájú Honda és egy rondácska, de állítólag szintén teljesen kész Toyota hidrogénautó képviselte a legvalószínűbb közeli jövőt a nagy márkák részéről.

Mi az az FCV?

A hidrogénautókban hidrogénből és a légkör oxigénjéből egy rejtélyes dobozban (ez a tüzelőanyag-cella, angolul Fuel Cell) elektromos áram és némi vízgőz jön létre. Az elektromos energia egy még rejtélyesebb dobozon keresztül juthat el az átmeneti akkumulátor- vagy kondenzátor-elvű tárolóba, illetve akár közvetlenül is a kerekeket hajtó villanymotorra. Vagyis lényegében a hidrogénautó is elektromos autó, csak az elektromos energia forrása nem a benzinmotorral vagy hálózatról feltöltött akkumulátor, hanem a cellában oxidálódó hidrogén. Korábban (például a BMW-nél) voltak kísérletek a hidrogén dugattyús motorban való elégetésére is, de a gyártók hamar belátták, hogy a többszörös átalakítási energiaveszteség miatt ez egy ordas nagy hülyeség.

A Hyundai hidrogénautója pucéran

Kis rövidítéstan még a témához: EV: Electric Vehicle, Elektromos Jármű. BEV: Battery Electric Vehicle, Akkumulátoros Elektromos Autó. PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle, Bedugható (konnektorról tölthető) Hibrid Elektromos Jármű. FCV vagy FCEV: Fuel Cell (Electric) Vehicle, Tüzelőanyag-Cellás Elektromos Jármű. E-REV: Extended Range Electric Vehicle, benzines segédgenerátoros elektromos autó, Kiterjesztett Hatótávú Elektromos Jármű. PVEV: PhotoVoltaic electric Vehicle, Fotovoltaikous (napelemes) elektromos jármű.

Honda FCEV Concept

A Honda FCX néven 2002-ben már adott lízingbe tüzelőanyagcellás autókat, FCX Clarity néven pedig 2008 óta kínál bizonyos kitüntetett ügyfélkörnek egy középkategóriás méretű hidrogénautót. (Mi is vezettük öt éve a kocsit.) A jövő mintha kicsit megtorpant volna; ennyi idő ahhoz volt elég a Hondának, hogy FCEV Concept néven egy fura spoilerekkel agyontűzdelt, az FCX-nél sokkal kevésbé autószerű tanulmányt rakjon össze az idei Genfi Szalonig, pontosabban a tavalyi Los Angeles Motor Show-ig, ahol a nagyközönség először láthatta a kocsit.

480 km-es hatótávot ígér egy tank hidrogénnel

Az FCEV teljesítménye nem változott az FCX-hez képest (136 lóerő), viszont a hidrogéncella mérete kétharmadára zsugorodott, hatékonysága 3 kW/l-re nőtt. (Vagyis a kb. 33 literes cellából 100 kW-ot lehet kivenni;ez az adat olyan fontos index a hidrogénautóknál, mint a literteljesítmény a benzinmotoroknál.) Immár a komplett hajtáslánc befér a motortérbe, az utastérből nem vesz el helyet a technika, mint az FCX-ben (itt a két első ülés között volt a hidrogéncella). Az FCEV hidrogéntartálya három perc alatt tölthető fel 700 bar nyomással körülbelül 500 km-re elegendő hidrogénnel.

Hyundai ix35 FCV

A koreai gyártó hidrogénautója volt az egyetlen igazán autószerű, láthatóan kiállított formájában valóban utcára szánt tüzelőanyag-cellás kocsi Genfben. Az ix35 vizet pöfögő változatából 2015-ig 1000 darabot tervez legyártani a Hyundai, a kocsik valódi vevőkhöz kerülhetnek, már persze azokban a térségekben (Korea, Kalifornia, nyugat-Európa), ahol van hozzáférhető hidrogénkút is az autók számára.

A jövő autójában is ekézheti majd a szaksajtó a pálcás motorháztető-kitámasztást

Az ix35 FCV hatótávolsága kb. 600 km egy tankkal, végsebessége 160 km/h, üzemeltetési költségei a szabadon hozzáférhető európai hidrogénkutak áraival számolva nagyjából a dízelmotoros ix35-ös fenntartásával egyenértékűek. Hogy a vételár hányszorosa egy dízelének, arról nem nyilatkozott a gyártó – Frank Meijer, a Hyundai FCV-fejlesztési csapatának vezetője szerint nem akarják elriasztani a vevőket addig sem, amíg kialakulnak a valóban nagy szériás gyártás infrastrukturális és piaci feltételei.

Toyota FCV Concept

Tanaka Josikazu, a Toyota hidrogén-technológiai fejlesztéseiért felelős termékmenedzsere szerint “a tüzelőanyag-cellák bölcsességének alakot adó” dizájn kialakítása volt a cél a koncepcióautó vonalainak megalkotásával. “Levegőt lélegzik be, vizet bocsát ki”, sugallja nekünk a két rücskös rács a kocsi frontján. Nókomment.

A technika a különös, európai szemnek igencsak fura formák alatt annak, aki eddig eljutott a cikkben, semmi újdonsággal nem szolgál majd. Hidrogéntartály és pufferakku hátul, tüzelőanyag-cella középütt, teljesítmény-szabályzó, motor elöl.

Láthatóan ezt a rücskös műanyagot szánták a kocsi legmarkánsabb részének, de hogy miért???

500 km-es hatótáv, 3 perces újratöltés, 100 kW körüli teljesítmény. Úgy látszik, van egyfajta kimondatlan kartellmegállapodás a hidrogénautókat fejlesztő nagy gyártók között; az FCV nagyjából ugyanazokat a műszaki paramétereket tudja, mint az előzőekben bemutatott két modell. A Toyota 1992 óta foglalkozik a hidrogéncellával, az FCV-re remélhetőleg csak távolról emlékeztető formájú első szériamodellt jövőre ígéri a gyártó.

Mikor fulladunk majd meg a sok kipufogott vízpárától?

A nagy gyártók nagyon hasonló jövőképet vázolnak fel a tüzelőanyag-cellás autókat illetően, aminek egyik oka, hogy elég komoly közös lobbitevékenységet folytatnak a hidrogénautózás infrastrukturális alapjainak megteremtése érdekében. A forgatókönyv az autózás Új Világrendjére valahogy így néz ki: Északnyugat-Európa, Kalifornia és pár fejlett távol-keleti ország készül majd fel először megfelelő töltőhálózattal arra, hogy először csak a témában érdekelt cégek, később magánemberek is effektíve közlekedni tudjanak hidrogénautókkal. 2015-ben több szériamodell is megjelenik majd az inkriminált márkák katalógusaiban, mint szabadon megvásárolható autó. 2020-ra már megszokott jelenség lesz Stockholmban, Tokióban, Los Angelesben a hidrogénautó, ekkorra már összefüggő kúthálózat alakul ki a gócok körül és persze a hálózat terjeszkedik is tovább.

A közúti egyéni személyközlekedéssel párhuzamosan rohamosan terjed majd az FCV-technológia ipari alkalmazása, kezdetben főleg telephelyi használatban, például villástargoncák terén. 2035-2040 táján már a teljes fejlett világban látható mennyiség lesz jelen hidrogénautókból, és elképzelhető, hogy a tüzelőanyag-cella, ha addig nem lesz áttörés az akkumulátor-technológiában, eljelentékteleníti az akkumulátoros elektromos autók piacát.

Szavazás

Jöjjön a hidrogénkorszak?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • PluginHibrid

    Én már vezettem Toyota hidrogen autót..

    Tök fura, hogy a kipufogo alatta van,nem hátul.

    Lehuzott ablaknál viccesen hallatszik a röfögés..

    Még jó, hogy csak vizpára…

  • killerbee

    Annyira “orulok” amikor megszulnek egy ilyen cikket, hiszen a hidrogenes nephulyites lassan 50 eve folyik, igy aztan “nagy elmeny” ennek kovetkezo allomasat olvasni es sirni a rohogestol hogy pontosan ugyanazokat a hulyesegeket irjak le ujra meg ujra minden aldott evben. Lassuk hat:

    “A hidrogén az új villany?”

    Igen, mar az inditas utos, 50 evnyi agymosas utan termeszetesen minden aldott evben ujnak kell beallitani a hidrogent. Azt a kepzavart mar nem is emlitem, hogy a hidrogen uzemanyagcellas jarmu is elektromos jarmu (annak egy borzasztoan szar valtozata) dehat annal jobb az agymosas minel nagyobb hulyesegek vannak benne leirva.

    “Egy évtizede nyomják, hogy a hibridautó nem a jövő, hanem a hagyományos technológia szükségszerű optimalizálása csupán. A jövő szerintük a hidrogén”

    Vegre valami uj elem is kerult az asztalra, nevezetesen egy totalis hazugsag, a Toyota nem allított ugyanis ilyet, sot mindig azt hangsulyozta hogy szerintuk nem letezik egyetlen mindenre optimalis megoldas, a hibrid technologiat meg kifejezetten hosszu tavra szanjak.

    “Évek óta mondogatják már olyan autóipari törpevállalatok, mint a General Motors, a Toyota vagy a Honda, hogy a nem is olyan távoli jövőben a hidrogénautózás, vagyis a tüzelőanyag-cellás hajtásláncok elterjedése legalább olyan léptékű lesz az autóiparban, amilyen dinamizmussal a tisztán elektromos autók térhódítása zajlik most.”

    Ez is marhasag, ehelyett folyamatosan azt kantaltak evtizedekig, hogy fuj-fuj elektromos auto, mert azt ugysem venne senki – ma mar mindenki lathatja hogy ezzel IS atomhulyet csinaltak magukbol -, a hidrogenes baromsagot meg 50 eve eroltetik ezidaig katasztrofalis bukassal.

    “Korábban (például a BMW-nél) voltak kísérletek a hidrogén dugattyús motorban való elégetésére is, de a gyártók hamar belátták, hogy a többszörös átalakítási energiaveszteség miatt ez egy ordas nagy hülyeség.”

    Ez így a felokorseg tipikus esete. A hidrogenes belsőegesu motor termeszetesen egetvero baromsag – ezt mindig mindenki mar az iroasztal elott is tudta, kiveve a bombos mernokeit, akik orok idokre megkaptak a vilag legostobabb es leghulyebb autogyartoja kintunteto cimet a hosszu evekig tarto hidrogenes szelhamoskodasukert -, de a hidrogenes uzemanyagcellaval taplalt villanyauto is elsosorban UGYANEZERT halott, a tobbszoros atalakitas miatti csapnivalo hatasfok miatt, no meg amiatt hogy nincs hidrogen hozza. De az ilyen aprosagokra sose ternek ki vagy ha megis akkor pontosan az ellenkezojet hazudjak (lsd. J.C. nevű nyomorek es bandajanak nepbutito hazugsagai).

    “Úgy látszik, van egyfajta kimondatlan kartellmegállapodás a hidrogénautókat fejlesztő nagy gyártók között; az FCV nagyjából ugyanazokat a műszaki paramétereket tudja, mint az előzőekben bemutatott két modell.”

    Ennel sokkal valoszinubb az, hogy sok evtizednyi szenvedes utan ez a maximum amit ki tudnak hozni a technikabol es ezt merik kitenni a szokasos koncepcio autojukba amibol persze soha senki egy darabot sem vehet, viszont el tudjak mondani hogy mar csak egy 5-10-15 evet kell varni es itt a hidrogen kanaan, amit 50 ev ota(!) minden aldott evben megkajalnak a birka szintu tomegek. Pontosan ugy ahogyan most 2014-ben is, az 50 evnyi folyamatos hazudozas ellenere meg lehet nezni a szavazas eredmenyet! :)

    “2015-ben több szériamodell is megjelenik majd az inkriminált márkák katalógusaiban, mint szabadon megvásárolható autó. 2020-ra már megszokott jelenség lesz Stockholmban, Tokióban, Los Angelesben a hidrogénautó, ekkorra már összefüggő kúthálózat alakul ki a gócok körül és persze a hálózat terjeszkedik is tovább.”

    Te jezus atyauristen, hanyszor olvastam mar ezt a hazugsagot az elmult evtizedekben! Minden evben csak at kell irni az evszamokat es mar lehet is nyomni ki a kovetkezo hulyeseget! :)

    “Jó” volt olvasni a kb. 125. hidrogenagymoso cikket, mar nagyon varom a 2015-os valtozatot, ahol nagyjabol ugyanezek lesznek leirva csak kb. 5 evvel megnovelve az evszamokat. LOL! :)

  • Eddie

    “A hidrogén az új villany?”
    Talán inkább egy újabb akksi, amit gyorsabb lenne tölteni, ha lehetne…

  • husky

    Tisztlet cikkírók! Egy fatális negatívum kiamardt: -5 fok alatt működésképtelen, de -10 -nél már tuti! Ez zsákutca és a hidrogén előállításához több áram kell, mint a kőolaj lepárláshoz, a sima akku meg legalább egy az egybe beveszi!
    ráadáusul még szériagyártásban sem biztos a versenyképessége. Nem tudom az árakat de 6 millás Dacia meg 9 milliós Suzuki Swift??? na ne mán ….

  • Guillotinee

    A TC-n bemutatott ionizált folyadékos nanoFLOWcell is hülyeség??

    Csak kérdezem..

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.