Kukázza a V8-ast a Volvo

A konnektoros hibridé a jövő

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2014.03.06. 06.00

Eltűnnek a négynél több hengeres motorok a Volvókból. Az új stratégiáról kérdeztük Peter Mertenst, a cég kutatás-fejlesztési alelnökét.

Kis munkaállomásunkat idén is a Volvo standján rendeztük be

Genfben van egy Volvo, amit körüláll a nép. Az Estate Conceptre, egy barna show-autóra gondolunk, amely magyarul (kombitanulmány) olyannyira profánul hangzik, hogy inkább kerüljük ezt az elnevezést. Az autó a harmadik koncepcióautó abból az ívből, amivel Thomas Ingenlath, a Škodától elcsábított és a nyilvános szerepléseket nem igazán kedvelő fődizájner vázolta fel a jövőbeli Volvók formavilágát.
Shooting brake, újra
A kétajtós tanulmány a P1800 ES-t idézi, azt a Volvót, amit még az autót feltaláló és a világ autóiparának élére törő németek is Hófehérke koporsójának becéznek. 

A standon egy P1800 ES is virított a vitrinben

A koncepcióautóban annak a VEA (Volvo Engine Architecture) motorcsaládnak az egyik hibrid tagja található, amellyel a Volvo leváltja mostani erőforrásait. Jelenleg a gyár nyolc motorfajtát használ, amit egy négyhengeres dízelre és egy szintén soros négyhengeres benzinesre cserél. Az új motorgenerációt Derek Crabb, a cég hajtásláncfejlesztési alelnöke úgy vezette fel, hogy leáldozott a dinoszauruszoknak.

A kétajtós tanulmány aP1800 ES-t idézi. Ez a harmadik koncepcióautó Thomas Ingenlath, a jelenlegi fődesigner vezetésével

Jó lenne ebből minél többet viszontlátni szériaautókban is

Hasonló ésszerűsítés következik a padlólemezek között: a mostani hármat az SPA (Scalable Product Architecture) helyettesíti a jövőben. A közös alapokra épülő első sarj az őszre várható XC90.
Kompresszor és többféle turbó
Az új motorgeneráció minden tagja kétliteres és turbófeltöltéses, akár dízel, akár benzines. A különbség az egyes motorok között a feltöltés módjában van, a 120 lóerős dízel például egyetlen, fix lapátgeometriájú turbót használ, a 230 lóerős pedig lépcsőzetes feltöltéssel, egy kisebb és egy nagyobb turbóval működik.

140 és 306 lóerő között van az új benzinesek teljesítménye. Balra fent látszik a mechanikus feltöltő

Most nyolcféle különböző motorja van a Volvónak, amelyeket egy-egy négyhengeres dízel és benzines vált le, egyformán kétliteres lökettérfogattal

A dízelekben a nagy újdonság az i-Art üzemanyag-ellátás, amely minden befecskendezőben külön méri a nyomásadatokat. A most piacon lévő rendszerek a központi nyomástároló gyűjtőcsőben mérnek, így az üzemanyag-adagolás és ezzel az égés kevésbé tökéletes. A Volvo ráadásul 2500 bar befecskendezési nyomással lövi be a gázolajat az égéstérbe, ami sokkal finomabb porlasztást és hatékonyabb égést eredményez a szokott, 1800-2200 baros nyomásnál.

Kompresszor csak a legerősebb benzineshez van, turbófeltöltés mindegyiken

A szintén kétliteres benzinesek teljesítményspektruma 140 és 306 lóerő közötti. Az utóbbi változatot kis fordulaton Eaton-kompresszor, közepes és nagyobb fordulatszámtól fix lapátgeometriájú Garrett-turbó tölti. Az új motorokról Dr. Peter Mertenst, a Volvo kutatás-fejlesztési alelnökét kérdeztük, akivel a Genfi Autószalonon beszélgettünk.

Peter Mertens Németországban született. A Volvo kutatás-fejlesztési alelnöke az Opelnél és a Jaguar/Land Rovernél dolgozott korábban

Vezess.hu – Miért dobják sutba a márkaarculat részévé vált öthengereseket?
Peter Mertens: A legfontosabb a környezetvédelem, a fogyasztás csökkentése. A négyhengeres motorok takarékosabbak, jóval könnyebbek és kevesebb helyet foglalnak a nagyobbaknál. Szebb arányú autókat tervezhetünk velük, rövid első túlnyúlással és több hely marad akkumulátorok elhelyezésére a hibridváltozatokban.

Most készül a V60 Plug-in Hybridből az Euro 6-os változat. Ez az első konnektorról tölthető dízel hibrid a világon

Japán és brit konkurenseik V8-as, a németek 12 hengeres motorral is kínálnak autókat. Mihez kezd a Volvo négy hengerrel a prémiummárkák között?
Hengerekben gondolkodni egyre inkább a múlt. Nem a hengerszám számít, inkább a teljesítmény és az, amit a motor vezetés közben nyújt. Erősebb autóinkban a hibrid hajtás, egy helyett két motorral, legalább olyan vonzó, mint a nagyobb hengerszám volt. Meggyőződésem, hogy a Volvo arculatát inkább erősíteni fogja az új motorokkal csökkenő környezetszennyezés.
Mi a helyzet Amerikával, a Volvo legnagyobb piacával, ahol pickupokban is V8-as, de minimum V6-os motor van?
Van egy rendkívül befolyásos ügyfélcsoport Észak-Amerikában, amelynek tagjai vagyonokat költenek autókra. Ők például el voltak ragadtatva az új motorok tudásától, a hengerszámtól függetlenül. 

Ha nem elég a 306 lóerő, a teljesítményt hibridrendszer növeli még tovább

Dízel Toyota- és Subaru-tulajdonosok mesélhetnének a Denso-befecskendezőrendszerekkel kapcsolatos problémákról. Miért épp ezt a beszállítót választották?
Nincsenek minőségi aggályaink a rendszerrel kapcsolatban. A konkurenseket is érintő, alapos kiválasztási folyamatot követően győzött a Denso. A céget az i-Art miatt választottuk, a 2500 baros nyomás olyan tökéletességű égést tesz lehetővé, amit más befecskendezéssel nem tudnánk megvalósítani.
A nagyteljesítményű, 4×4-es hibridekben az elektromos motor hajtja a hátsó kerekeket. Ez a megoldás kizárólagos lesz a jövő Volvóiban?
Nem, az eddigi mechanikus négykerék-hajtás is megmarad több modellünkben, amelyek hajtáslánca nem hibrid.
Egyforma hengerűrtartalommal 250-480 Nm nyomatékot adnak le az új dízelmotorok. Mi köztük a különbség?
Az eltérés a feltöltésben van, a motorok felépítése azonos. A D2-ben nem használunk eltérő anyagokat csak azért, mert kisebb teljesítményt veszünk ki a motorból.

Egyedülálló számokat tud a V40 az új dízelmotorral: 190 LE, 400 Nm, 3,3 l/100 km szabványos átlagfogyasztás

A Volvók arculati eleme a hosszú élettartam, én is ismerek 800 ezer kilométert futott S80-ast. De meddig bírhatják a nagy literteljesítményű új motorok?
Élettartamuk bizalmas információ, amit nem osztanék meg Önön keresztül a konkurensekkel. De nagyon tartósak. 
Beszállítói körökből többnyire 350-400 ezer kilométeres elvárásokról hallani. Ez reális?
Nem mondhatok konkrét adatot, de ezeket a motorokat legalább két autógeneráció kiszolgálására terveztük. 
Mertens úr, köszönjük a beszélgetést!

Szavazás

Négyhengeresek váltják le a Volvo 5-6-8 hengeres motorjait. Mit szólsz hozzá?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Szaporodnak az elektromos és a használt BMW-k a magyar utakon

Zöld rendszámos BMW-kről, a további villamosításról és a borzasztó sok behozott használt BMW-ről kérdeztük a márka hazai első emberét.

Gyártani fogják a kínai szuperhibridet

Nem marad tanulmány a Pininfarina H600 luxusszedán, bár mégsem tervezője neve alatt fogják gyártani.

Megdrágul a magyar gumi is

Már szinte hagyomány, hogy ha Genfben járunk, megkérdezzük a gyöngyöshalászi indiai gigaberuházás ügyvezetőjét, hogy is állnak a dolgok a magyar Apollo-gyár háza táján.

Páhuzamos valóságot nyitott a Renault

Vegyen egy mély lélegzetet. Hunyja be a szemét. Képzelje el, hogy nincs klímaváltozás, nincs ár-érték arány, nincs család, nincs praktikum. Csak az Élmény számít. És most képzelje el azt az autót, amely megadja ezt az élményt! A Renault elképzelte.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.