Maserati Alfieri: Vissza a gyökerekhez

Legendás elődökből építkezik

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.03.05. 10.30

Idén a Maseratin a sor, hogy századik születésnapját ünnepelje. Kezdetnek rögtön itt az egyik cégalapítóról elnevezett Alfieri tanulmány, amely a szigonyos márka múltbéli sikereit énekli meg.

A Quattroporte és a Ghibli fontos bevételi forrást jelentenek a márkának, de ezeket látva hajlamosak vagyunk azt hinni, kizárólag négyajtós GT-kben gondolkodik az 1914-ben alapított modenai üzem. Ezért az évfordulóra a cég ifjú rajztehetségeit felkérték, hogy alkossanak valamit, ami hídként köthetné össze az elmúlt száz évet a következő százzal. 

Ha ezt a pátoszos körítést ki is hagyjuk, akkor sem lehet elmenni szó nélkül az Alfieri tanulmány mellett, amelyet az öt Maserati fivér közül talán a legjelentősebbről, kora mérnökzsenijéről neveztek el (mármint a másodikról, hiszen az első Alfieri egyéves korában elhunyt, így nevét 1887-ben született öccse örökölte meg). 
Hogy markánsan elválasszák a GT-vonaltól, az Alfieri tanulmány 2+2 üléses kialakítást kapott. Formavilágában leginkább az 1954-es Maserati A6 GCS-53 köszön vissza, Pininfarina utolsó munkája, amit a Maseratival közösen csinált. 
Nem szolgai mása persze az Alfieri az ötvenes évek csodaszép versenyautójának: az előre dőlő A-oszlopot például elhagyták, ám nem maradt hangsúly nélkül a szélvédő, a motorházfedélből kiinduló, az ajtó középvonalánál véget érő élek diszkréten megtámasztják a tetőoszlopokat, amelyek így mintha az autó mélyéből nőnének ki. 
A Maserati szokásos hűtőmaszkját egy középen jelképesen kettéosztott, messze előre kinyúló, ritkás rácsozatú pajzs vette át; kétoldalt a manapság oly divatos, háromszög alakú lámpatestek határolják – a márkánál eddig hátul alkalmazott sziluett bixenon és LED-es technológiákat rejt. 
Elmaradhatatlan stíluselem az első doblemezbe vágott, három “kajütablak” szellőzőnyílás, ezeken kívül csupán néhány kék betét – például az elöl 20, hátul 21 colos, kovácsolt kerekek küllőjén, a karbon-kerámia tárcsákat ölelő Brembo féknyergeken, a diffúzoron – ékesíti a letisztult vonalvezetésű autót. Illetve a legfontosabb: Alfieri II Maserati aláírása, amely a hátsó rendszámtábla helyén látható. 
Az utastér ugyanolyan letisztult, mint a karosszéria: egyszerűségében fel sem tűnik, hogy a klasszikus vonalú műszerek, és velük a múlt század hetvenes éveinek őrülete, a nagyítóüveg alatt elforgó számskála valójában csak egy digitális panelen jelennek meg – igazi analóg darab viszont a megszokott, mechanikus óra, amely a sebességváltó karja előtt kapott helyet. 
A kívül felbukkanó kék árnyalat az utastérben is fontos statiszta-szerepet játszik a bézs és a fémszürke mellett. 
Ha stílusában a múltból, műszaki tartalmában a jelenből építkezik az Alfieri. A 4,59 méteres kupé a GranTurismo MC Stradale arasznyival rövidített, 2,7 méteres tengelytávú padlólemezére épül, a hajtáslánc ellenben a Maserati GranTurismo hozománya: a 4,7 literes, V8-as szívómotor 466 lóerőt ad le, nyomatéka 520 Nm. A mérnökök áthangolták a kipufogórendszert, így állítólag igazi versenydallamokat üvölt a motor, amely a hátsó, részlegesen önzáró differenciálművel egybeépített, hatfokozatú robotváltón keresztül hajtja a hátsó tengelyt. 
A Maserati nem tervezi, hogy egy az egyben megvalósítsa az Alfierit, de ahogy Lorenzo Ramaciotti vezető tervező mondta, biztosra vehető, hogy valami nagyon hasonlóval találkozhatunk két-három éven belül. Úgy legyen.

Kommentek

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

Felejts el mindent, amit eddig a Suzuki Ignisről gondoltál!

Az új Suzuki Ignis csak nevében hasonlít a korábbi, szomorú, szögletes kisautóra. Az új divatos, okos belül és vezetni is jó.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.