Maserati Alfieri: Vissza a gyökerekhez

Legendás elődökből építkezik

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.03.05. 10.30

Idén a Maseratin a sor, hogy századik születésnapját ünnepelje. Kezdetnek rögtön itt az egyik cégalapítóról elnevezett Alfieri tanulmány, amely a szigonyos márka múltbéli sikereit énekli meg.

A Quattroporte és a Ghibli fontos bevételi forrást jelentenek a márkának, de ezeket látva hajlamosak vagyunk azt hinni, kizárólag négyajtós GT-kben gondolkodik az 1914-ben alapított modenai üzem. Ezért az évfordulóra a cég ifjú rajztehetségeit felkérték, hogy alkossanak valamit, ami hídként köthetné össze az elmúlt száz évet a következő százzal. 

Ha ezt a pátoszos körítést ki is hagyjuk, akkor sem lehet elmenni szó nélkül az Alfieri tanulmány mellett, amelyet az öt Maserati fivér közül talán a legjelentősebbről, kora mérnökzsenijéről neveztek el (mármint a másodikról, hiszen az első Alfieri egyéves korában elhunyt, így nevét 1887-ben született öccse örökölte meg). 
Hogy markánsan elválasszák a GT-vonaltól, az Alfieri tanulmány 2+2 üléses kialakítást kapott. Formavilágában leginkább az 1954-es Maserati A6 GCS-53 köszön vissza, Pininfarina utolsó munkája, amit a Maseratival közösen csinált. 
Nem szolgai mása persze az Alfieri az ötvenes évek csodaszép versenyautójának: az előre dőlő A-oszlopot például elhagyták, ám nem maradt hangsúly nélkül a szélvédő, a motorházfedélből kiinduló, az ajtó középvonalánál véget érő élek diszkréten megtámasztják a tetőoszlopokat, amelyek így mintha az autó mélyéből nőnének ki. 
A Maserati szokásos hűtőmaszkját egy középen jelképesen kettéosztott, messze előre kinyúló, ritkás rácsozatú pajzs vette át; kétoldalt a manapság oly divatos, háromszög alakú lámpatestek határolják – a márkánál eddig hátul alkalmazott sziluett bixenon és LED-es technológiákat rejt. 
Elmaradhatatlan stíluselem az első doblemezbe vágott, három “kajütablak” szellőzőnyílás, ezeken kívül csupán néhány kék betét – például az elöl 20, hátul 21 colos, kovácsolt kerekek küllőjén, a karbon-kerámia tárcsákat ölelő Brembo féknyergeken, a diffúzoron – ékesíti a letisztult vonalvezetésű autót. Illetve a legfontosabb: Alfieri II Maserati aláírása, amely a hátsó rendszámtábla helyén látható. 
Az utastér ugyanolyan letisztult, mint a karosszéria: egyszerűségében fel sem tűnik, hogy a klasszikus vonalú műszerek, és velük a múlt század hetvenes éveinek őrülete, a nagyítóüveg alatt elforgó számskála valójában csak egy digitális panelen jelennek meg – igazi analóg darab viszont a megszokott, mechanikus óra, amely a sebességváltó karja előtt kapott helyet. 
A kívül felbukkanó kék árnyalat az utastérben is fontos statiszta-szerepet játszik a bézs és a fémszürke mellett. 
Ha stílusában a múltból, műszaki tartalmában a jelenből építkezik az Alfieri. A 4,59 méteres kupé a GranTurismo MC Stradale arasznyival rövidített, 2,7 méteres tengelytávú padlólemezére épül, a hajtáslánc ellenben a Maserati GranTurismo hozománya: a 4,7 literes, V8-as szívómotor 466 lóerőt ad le, nyomatéka 520 Nm. A mérnökök áthangolták a kipufogórendszert, így állítólag igazi versenydallamokat üvölt a motor, amely a hátsó, részlegesen önzáró differenciálművel egybeépített, hatfokozatú robotváltón keresztül hajtja a hátsó tengelyt. 
A Maserati nem tervezi, hogy egy az egyben megvalósítsa az Alfierit, de ahogy Lorenzo Ramaciotti vezető tervező mondta, biztosra vehető, hogy valami nagyon hasonlóval találkozhatunk két-három éven belül. Úgy legyen.

Kommentek

Szaporodnak az elektromos és a használt BMW-k a magyar utakon

Zöld rendszámos BMW-kről, a további villamosításról és a borzasztó sok behozott használt BMW-ről kérdeztük a márka hazai első emberét.

Gyártani fogják a kínai szuperhibridet

Nem marad tanulmány a Pininfarina H600 luxusszedán, bár mégsem tervezője neve alatt fogják gyártani.

Megdrágul a magyar gumi is

Már szinte hagyomány, hogy ha Genfben járunk, megkérdezzük a gyöngyöshalászi indiai gigaberuházás ügyvezetőjét, hogy is állnak a dolgok a magyar Apollo-gyár háza táján.

Páhuzamos valóságot nyitott a Renault

Vegyen egy mély lélegzetet. Hunyja be a szemét. Képzelje el, hogy nincs klímaváltozás, nincs ár-érték arány, nincs család, nincs praktikum. Csak az Élmény számít. És most képzelje el azt az autót, amely megadja ezt az élményt! A Renault elképzelte.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.