Megérkezett a vadonatúj Audi TT

Kívül régi, belül új

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.03.04. 07.00

Innovatív felhasználói interfésszel, modern technológiákkal, és akár 310 lóerővel megérkezett az Audi harmadik generációs kompakt kupéja, a TT.

Nem vállalta be a törést az Audi: a TT harmadik kiadása pontosan úgy néz ki, mint az eddigi kettő – illetve leginkább, mint amit az első két generáció stíluselemeiből gyúrtak össze. Megmaradtak a vaskos küszöbbel összekötött, markáns kerékívek, és az azokat elmetsző, pengeéles karaktervonal, átkerült a tetőoszlopok íve, a hátsó lámpatestek sziluettje, és persze az üzemanyagtöltő nyílás fedele is. Utóbbi alatt egyébként nincs sapka; gumiharang zárja hermetikusan a töltőtorkot. 

Másfelől a legtöbb részlet átalakult: szélesebb, ugyanakkor laposabb a hűtőmaszk, amelyet felső negyedében, a szembefordított trapézok találkozási pontjánál vastag sáv szel ketté, meghatározva a fényszórók helyzetét. A hűtőrács alá befutó, alsó légbeömlőrostély mintegy térbe helyezi a single frame keretet, a sűrű rácshálózat mintája a fényszórók belső szerkezetében ismétlődik – ezek az alapáras xenon reflektorokban éppúgy helyet kapnak, mint a felárért rendelhető, tucatnyi LED-ből álló, adaptív diódás fényszóróban, amelyet ráadásul (hátul is alkalmazott) futófényes irányjelző tesz még látványosabbá. 
Méreteit tekintve az Audi TT tengelytávja 37 mm-t nőtt (2505 mm), az autó hosszúsága (4,18 méter) és magassága (1,35 m) gyakorlatilag azonos az elődével – utóbbi a sportosabb stíluselemeket felvonultató S-csomaggal egy centivel kisebb. 
Az autó vázszerkezete a második generációs TT alu-acél szerkezeti koncepciójának tökéletesített verziója. Az utascellát alkotó, ultranagy szakítószilárdságú acélok immár a váz tömegének 17 százalékát teszik ki. Alumíniumból készültek a küszöbök, a tetőkeretek, az oldalpanelek és a tetőlemez, valamint az összes nyílászáró elem. Mindez kb. 50 kilogramm tömegcsökkentést jelent az elődhöz képest – a kétliteres TFSI motorral szerelt kupé csupán 1230 kilót nyom. A tömegcsökkentés részei az eddiginél mélyebben beépített, öt kilóval könnyebb ülések; opcióként légpárnákkal állítható oldaltartású sportülések is rendelhetők. 
Amilyen hagyománytisztelő a külső, olyan forradalmi a belső – nem is kialakításában, hanem elsősorban műszaki tartalmában. A régi receptet követő elrendezésben vadonatúj kezelőszerveket és műszereket találunk. Utóbbiakat egyetlen hatalmas, 12,3 colos (1440×540 képpont) monitor váltotta ki; ez egyben a korábban középre tett multimédiás kijelző feladatát is ellátja. A klímaberendezés nem kapott külön kezelőpanelt, a funkciókat a turbina rajzolatú légbeömlők agyán rendezték el. 
A funkciók zöme a kormánykerékről vezérelhető. Ez kétféle kivitelben rendelhető, ám ez csak a rajta elhelyezett kapcsolók és kezelőszervek mennyiségét és minőségét befolyásolja, a kormánykerék alakját nem: a volán nem csak vágott alja miatt tűnik sportosnak, hanem a bele épített, helytakarékos (-40%) légzsákok miatt kisebb méretű kormányagynak köszönhetően is. Ide kapcsolódik még, hogy megújult az MMI kezelőfelület is: mostantól szabad szöveges bevitellel kereshetők az adatbázisok, a rendszer felismeri a kézírást, de hangvezérlés is rendelkezésre áll. 
Nem csak modernebb, de színesebb is lett az Audi TT: összesen tizenegyféle fényezéssel kérhető az autó, ebből hét új, ezen belül kettő (Nano-szürke és Tango-vörös) az Audi egyetlen más modelljéhez sem kérhető még. További két árnyalatot kínálnak a TTS modellhez. A beltér három, akár kéttónusú színvilágban választható; a különleges opciók között az elegáns, sötétbarna bőrön alapuló hangulat mellett lézerrel kialakított, háromdimenziós felületkezelésű alumínium műszerfalpanelekkel is gazdagíthatjuk az autót. 
A motorkínálat egyelőre háromtagú. A kizárólag kézi váltóval és elsőkerék-hajtással kínált, változó szelepvezérlésű, dupla kiegyensúlyozó-tengelyes 2.0 TDI 184 lóerőt és 380 Nm nyomatékot ad le; álló helyzetből 7,2 mp alatt gyorsul százra, végsebessége 235 km/óra, átlagos üzemanyag-fogyasztása 4,2 l/100 km. 
A 2.0 TFSI benzinmotor 230, illetve 310 (TTS) lóerős kivitelben választható. A gyengébbik motor nyomatéka 370 Nm, a gyorsulás szintideje kézi váltóval 6,0, S-Tronic váltóval és összkerékhajtással 5,3 mp. A végsebesség mindkét esetben 250 km/óra, az átlagos üzemanyag-fogyasztás 6,8 liter. A 310 lóerős csúcsmotor nyomatéka 380 Nm; ezzel tiszteletre méltó 4,7 mp alatt éri el a 100 km/óra sebességet az autó; az opciós S-Tronic váltóhoz rajtautomatika is tartozik. 
Magát a quattro összkerékhajtást is tovább fejlesztették: nem elég, hogy könnyebb, vadonatúj vezérlő szoftvert is kapott, ami az üzemmódváltóval (drive select) összhangban módosítja a normál vagy dinamikus vezetéshez optimális beállításokat – utóbbinál például hamarabb viszi át a hajtóerőt a hátsó tengelyre. A futómű alapvetően a régi konstrukció (elöl MacPherson, hátul multilink rendszerű), de vadonatúj az adaptív lengéscsillapító, és alapáras a progresszíven változó áttételű, elektromos szervós kormánymű. A fékek is könnyebbek lettek, az ESP teljesen kikapcsolható, az autót szelektív nyomatékelosztás segít ráfordítani az ívre.

Kommentek

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.