Drágább lesz dízellel járni

Toyota-minőség a Peugeot-tól

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.03.13. 07.00

Sok minden történik a Toyotánál mostanában. Jövőre megújul az Aygo, megjönnek a BMW-dízelmotorok, de más témákról is kérdeztük a Toyota európai terméktervezési alelnökét.

Genfben alkalmunk volt beszélgetni Alain Uyttenhoven úrral, a Toyota Motor Europe alelnökével, aki a terméktervezést irányítja. A belga szakember korábban az Opel igazgatótanácsának tagja volt, majd a Toyota németországi importőrét vezette.

Alain Uyttenhoven a Toyota Motor Europe alelnökeként a terméktervezést irányítja. A belga szakember korábban az Opel igazgatótanácsának tagja volt, majd a Toyota németországi importőrét vezette

Alain Uyttenhoven a Toyota Motor Europe alelnökeként a terméktervezést irányítja. A belga szakember korábban az Opel igazgatótanácsának tagja volt, majd a Toyota németországi importőrét vezette


Mely szegmensekbe térhet vissza a Toyota a közeljövőben?

Jelenleg 19 modellt értékesítünk Európában. Kínálatunkat nem szélesítjük lényegesen, de lesz bővítés, például a nyitható tetős GT86-tal.

Az egyterűek között egyedül marad a Verso?

A nagy egyterűekről a szén-dioxid-emisszión alapuló adók miatt az emberek átálltak kisebb modellekre. Eközben a C-szegmens egyterűi (pl. Zafira, Grand Scénic. A szerk.) megnőttek, így csak igen nehéz és terebélyes autóval lehetne lényegesen többet kínálni náluk. Amerikában van ilyen típusunk, ám a Siena túl nagy volna Európába.

Idén már nyolcadik éve van piacon az Aygo. Mikor jön az utóda?

Ha jövőre ismét ellátogat Genfbe, biztosan lát a standunkon valami érdekeset ebben a témában. És a következő generációt is francia partnereinkkel közösen gyártjuk majd.

Nem lesz hibrid Avensis ebből a generációból

Elképzelhető a Lexus GS-ben megjelenő, négyhengeres hibrid hajtáslánc átvétele az Avensisbe?

Műszakilag minden autónkat piacra tudnánk dobni hibridváltozatban is, de a jelenlegi Avensis-generációból ez nem valószínű.

A hibrideket a dízel vagy a benzines motorok alternatívájaként kínálják?

Kezdetben a hibrid drága volt, mivel csekély darabszámban gyártottuk. Jelenleg viszont évi egymillió hibridet gyártunk, amivel folyamatosan csökkentek a költségek, így a dízel és a hibrid ára majdnem kiegyenlítődött. A dízelek 2015 szeptemberétől, az Euro 6 szabvány bevezetésével tovább fognak drágulni, a hibridhajtás ára pedig lejjebb mehet, amivel majdnem teljesen elenyészik az árkülönbség. Persze az összevetésnél figyelembe kell venni, hogy a hibriddel az ügyfél egyszerre automata váltót is vesz.

A hibridhajtás ára lejjebb mehet, a dízel viszont drágulni fog, amivel majdnem teljesen elenyészik az árkülönbség. Persze figyelembe kell venni, hogy a hibriddel egyszerre az automata váltó kényelmét is megkapja az ügyfél

De a dízelvásárlók elégedettek, mert nagy a nyomaték és alacsony a fogyasztás, a környezetszennyezés pedig úgysem olyan fontos.

Vegyük Franciaországot ahol 80 százalék a dízelek aránya, de a Yarisok felét így is hibridként értékesítjük, a D-4D részesedése körülbelül 25 százalékra esett. Ügyfeleink felfedezték, hogy sokkal nyugodtabban autózhatnak egy automata váltós hibriddel, mint egy kézi váltós dízellel.

A Toyotának nem is lesz kézi váltós hibridje, mint a Honda CR-Z?

Számunkra nem volna értelme.

Mekkora költséggel járhat a dízelek továbbfejlesztése, hogy megfeleljenek az Euro 6 normának?

Elsősorban a nitrogén-oxidok (NOx) területén kell tisztábbá tenni a motorokat, ami szakértők szerint autónként 300-500 eurós tétel (90-150 ezer Ft). Az összeg a motor méretétől függ, és ha a gyárak nem nyelik be, akkor az ügyfeleknek kell kifizetniük.

A hideg sem egyforma mindenütt! Kanadában a kontinentális klíma viszonylag száraz hideget jelent, míg Japán északi részén vagy Finnországban nedvesebb a hideg éghajlat

Mikor jelennek meg a BMW dízelmotorjai Toyotákban?

Két téli tesztet kell végrehajtani, mielőtt gyártani kezdenénk ezeket az autókat. Mivel 2012-ben írtuk alá a szerződést, a két télen 2014-re leszünk túl. Az extrém hideg a legkeményebb terhelés a dízelmotornak. Az első teszteken kiderülnek a szükséges lépések, a második télen pedig ellenőrizhető a változtatások hatása. Forróság van sokfelé, mondjuk Ausztráliában is, de sarkköri tesztekhez csak az északi féltekén van infrastruktúra, amit több autógyártó oszt meg egymással.

De a hideg sem azonos mindenütt! Kanadában a kontinentális klíma viszonylag száraz hideget jelent, míg Japán északi részén vagy Finnországban nedvesebb a hideg éghajlat.

Pont a legendásan tartós Hiace-t váltja le az Experten alapuló ProAce. Nem veszélyes Peugeot-termékkel pótolni ezt az áruszállítót?

Ez volt a legjobb megoldás a szegmens nagy részének lefedésére. A Peugeot a könnyű haszonjárművek között piacvezető, de ha lejjebb tekint és az ún. CDV kategóriát (Car Derived Van – személyautó-alapú haszonjármű) veszi alapul, akkor ott közel 50 százalék a részesedése. Olyan rossz csak nem lehet a termékek minősége, ha a PSA itt tart.

Ha már más márkák is szóba kerültek, mi a Toyota válasza az MQB-ra?

Részleteket nem árulhatok el róla, de válaszunk a jelenleg fejlesztés alatt álló TNGA, a Toyota New Global Architecture. Ezzel az építésmóddal hasonlóan nagy méretkülönbségben gyárthatunk autókat közös alapvető alkatrészekkel. Rendszerünk hasonlít az MQB-re, de többen is azzal bókoltak a Toyotának, hogy vetélytársunk is merített a Toyota alkatrészegységesítő elveiből.

A Toyota ProAce egy az egyben a Peugeot Experten alapul

Várható-e árcsökkentés a Japánból importált, Magyarországon áruk miatt nem is forgalmazott Urban Cruiser illetve a Verso S esetében?

A jen nagyon drága volt tavaly decemberig, ezért kényszerültünk magasra árazni ezeket az autókat, szemben azokkal a márkákkal, például a Suzukival, amely Önöknél gyártja autóit. Amennyiben a jen az euróhoz képest tartósan olcsó lenne, akkor az ebből adódó előny egy részét az alacsonyabb árral tovább tudnánk adni az ügyfélnek. De a jen még csak a normál tartományhoz közelít: méregdrága volt és az enyhüléssel együtt sem lett jutányos.

Kommentek

  • demagóg

    Miért kell tesztelni a bmw dízelmotorjait több éven át?

  • Holiday

    Hogy elég bénák lehessenek az őket fogadó autókhoz.
    :-)

  • kocogok

    Idej! Jóval környezetszennyezőbb, mint a benzines!!!

  • menőmanó

    demagóg
    Mert nem szeretnék, hogy széthulljanak és lerontsák a Toyoták megbízhatóságát. :)

  • Holiday

    Tanulmányozzák, hogy hogyan lehetne beragadó gázpedált készíteni. Ebben a Toyota verhetetlen, s azt olvastam, hét pecsétes titokként őrzik a technológiát, amivel bármilyen jó hajtáslánchoz illeszthető a modul. Idő, míg ezt kitalálja egy olyan gyártó, amelyik alapjában véve előre halad.
    :-)

  • Guevara

    Ez a szakember el van tévedve. Már ma is futnak olyan dízelek, amik különösebb felár nélkül tudják az Euro6-os normát. Pl. a Renault 1.6 dCi-vel, vagy a Mazda a Skyactive dízellel.

  • zoldfulu2000

    ott a pont guevaranál. a dízel csak a toyotónál maradt el, és nem csak a hibridek de a rémgyenge és versneyképtelen toyota dízelek miatt.

    Azért valami oka lehet hogy Hunyadi lassan lelépi őket eurpóbáan hibdrid nélkül de eurpába való dízelekkel…

  • norka

    Azért kell tesztelni mert nem akar akkorát égni mint a bmw szokott,sorozatosan elszakadt vezérműláncaival és stb.
    Meg jobban tesztelik északon és a sivatagban is,hisz ott a toyoták verhetetlenek.
    Japán diesel a legjobb.

  • Tede

    Nem azért a két forintért, de a vezess. hu egyértelműen diesel ellenesnek tűnik. Jó aláírom nem mindenki szeretheti azt amit a másik, de miért kell mindig olyan cikkeket közölni ahol ezt a jó technológiát “fikázzák”, és miért csak olyan márkák képviselőit kell megkérdezni akik köztudottan úgymond a benzines, és a hibridet részesítik előnyben?, Már a kérdés is a diesel ellen lett feltéve! Miért nem kérdeznek meg egy dieselt csúcsra fejlesztő Audi-t vagy egy Bmw-t, vagy Mercedest miben látják a jövőt!

Szaporodnak az elektromos és a használt BMW-k a magyar utakon

Zöld rendszámos BMW-kről, a további villamosításról és a borzasztó sok behozott használt BMW-ről kérdeztük a márka hazai első emberét.

Gyártani fogják a kínai szuperhibridet

Nem marad tanulmány a Pininfarina H600 luxusszedán, bár mégsem tervezője neve alatt fogják gyártani.

Megdrágul a magyar gumi is

Már szinte hagyomány, hogy ha Genfben járunk, megkérdezzük a gyöngyöshalászi indiai gigaberuházás ügyvezetőjét, hogy is állnak a dolgok a magyar Apollo-gyár háza táján.

Páhuzamos valóságot nyitott a Renault

Vegyen egy mély lélegzetet. Hunyja be a szemét. Képzelje el, hogy nincs klímaváltozás, nincs ár-érték arány, nincs család, nincs praktikum. Csak az Élmény számít. És most képzelje el azt az autót, amely megadja ezt az élményt! A Renault elképzelte.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.