Aki Genfben végigbaktat a standok között, két autófajtából lát feltűnően sokat: az egyik kaszt a legmenőbb sport- és luxusautóké, olyan autókkal, mint a McLaren P1, a Lamborghini Veneno, a Ferrari F150, a Koenigsegg Hundra, a Spyker B6 Venator Concept, a Bentley Continental Flying Spur vagy a Rolls-Royce Wraith. Ebből is látszik, hogy Genf az ott élők vásárlóereje alapján az első öt város között van a világon.

Az SX4 nyomában

A másik kategória, ahol egymást érik az újdonságok, a kis SUV-k vagy crossoverek világa. Jóval a Suzuki SX4 után a többi márka is felfedezte magának a rövid, nagy hasmagasságú városi autókat.

2,54 méteres a tengelytáv, az utastér viszonylag tágas

A japán indulók (pl. Toyota Urban Cruiser, Mitsubishi ASX) után az európai márkák is belevetették magukat a szegmensbe (pl. MINI Countryman, Opel Mokka), nemsokára jön a FIAT 500x, még hamarabb a Chevrolet Trax, tehát itt a legnagyobb a nyüzsgés.

Nem meglepő, hogy a két francia konszern is beszállt a versenybe. Egy napon volt a világpremierjük és júniusra tervezett bevezetésükkel otthon is egyszerre jelenhet meg a Peugeot 2008 és a Renault Captur. Genfben közelebbről is megnéztük őket.

Röviden – Peugeot 2008
Mi ez?Ötajtós modell a 208 és a 308 közé, a 208 technikájával. Összkerékhajtás nincs, az az itthon nem kapható 4008 privilégiuma.
Mit tud?Szép belül, csomagtartója alapján a 207 kombi helyét is betöltheti és bevezeti az 1,2 literes turbós benzineseket.
Mikor jön?Várhatóan júniustól lesz kapható, de a háromhengeres benzinesek később érkeznek.
Kinek jó? Főleg a nők imádják ezeket az autókat, de családoknak és férfiaknak is bőven vállalható.

2008: 4×4 helyett Grip Control

A 2008 a 208 padlólemezére épül és részben az utód nélkül kifutó 207 kombi helyét is be kell töltenie. Nem lesz hozzá négykerék-hajtás, az aszfaltról letérve a Partnerben látott, ötállású Grip Control segít. A két ülés közötti forgókapcsolóval a kipörgésgátlás érzékenysége állítható különféle útfelületekhez, ami a 16 centis hasmagassággal ad némi esélyt földutak leküzdésére.

A lényeg úgyis a városi használat, amiben a magas üléshelyzet sokat segít. A Peugeot az utóbbi években láthatóan áldoz az igényes belső terekre, ami a 2008-ban is érezhető. A puha műanyagok tapintása kellemes, az apró kormánykerék már a 208-ban is tetszett és a hátsó ülést sem olcsóból hozták ki. A csomagtartó bővítésekor nem csupán előreesik a támla, de az igényesebb megoldással közben le is süllyed az ülőlap, így sík lesz a csomagtér.

Puha, finom tapintású műanyagok borítják a műszerfal felső részét

Jön a turbós háromhengeres

Az alapmodell az 1,2 VTi, 82 lóerős szívómotorral. Ebből a háromhengeresből elsőként a 208 kapja meg a turbós verziókat, 110 illetve 130 lóerővel, 205/230 Nm nyomatékkal és az erősebbikhez hatfokozatú váltóval. Megmarad viszont az atmoszférikus 1,6 VTi 120 lóerővel. A dízelek között az 1,4 HDi felett az 1,6 HDi áll, 68, 92 illetve 115 lóerős teljesítménnyel.

Nem sokkal arrébb a Renault standját a Captur uralja. A kis szabadidő-autó a Clio padlólemezére épül és 4,12 méter hosszú. Kereken 20 centis hasmagassággal jól átvészeli a földutakon tett kitérőket.

Röviden – Renault Captur
Mi ez?Városi SUV a Clio padlólemezén, elsőkerék-hajtással és turbómotorokkal a Juke vagy a Mokka ellen. Ja, és nincs e a neve végén.
Mit tud?Azt, amit a többiek, de belső tere ötletesebb náluk a fiókos kesztyűtartóval és a tologatható üléspaddal.
Mikor jön?Május legvégén vagy június elején kezdődik a forgalmazása.
Kinek jó? Főleg csajoknak, de a 20 centis hasmagasság mindenkinek jól jön, akit bakhátas út választ el a civilizáció egyéb vívmányaitól.

Captur: fiók a kesztyűtartóból

A Captur csomagtere a legnagyobb a három közül. Alapesetben 377 és 455 liter között mozog, szemben a Peugeot fix 360 literjével (az európai EcoSportról nem találtunk gyári adatot). A Renault ugyanis sínen csúsztatható hátsó üléssel készül, amivel kompenzálható az elég csekély hátsó lábtér. A hely hátratolt paddal van akkora, mint a többieké és a csomagtér felől is tologatható üléssel könnyen bővíthető.

Belül a mindenütt kemény műanyagok csalódást keltenek, de azt meg kell adni, hogy a felületük kialakításával sokat foglalkozhattak, mert ránézésre a műszerfal nem hat olcsónak. A hét colos érintőképernyő is feldobja az utasteret. Tetszett a fiókként kiképzett, kihúzható kesztyűtartó, így nem kell az utasülésen áthajolva, vakon kotorászni benne.

Nincs hozzá 4x4, de 20 centis hasmagassága óriási

Az összes motor turbós. A 0,9 TCe háromhengeres és 90 lóerős, az 1,2 TCe közvetlen befecskendezéses és 115 lóerőt tud. Dízelből egyféle lesz, az 1,5 dCi 90 lóerővel az alapjárati motorleállításos modellben 3,7 literes fogyasztást ígér a szabványos mérés szerint.

Röviden – Ford EcoSport
Mi ez?Európai verzió egy Dél-Amerikában 2003 óta sikeres típus második generációjából. A Fiestára épül, de Brazíliában gyártják 4×4-es hajtással is.
Mit tud?Férfiszemmel ez a legmarkánsabb kis SUV és benne lesz az Év Motorjának választott, turbós EcoBoost-háromhengeres.
Mikor jön?Néhány darab még idén év végén, de reálisan 2014-től lesz ott a szalonokban.
Kinek jó? Annak, aki ritkább autóra vágyik a többi kis SUV-nál.

Terepjárónak látszik az EcoSport

Marconább darab a Ford EcoSport, az egyetlen autó a kategóriába, amely erősen terepjárósra veszi a figurát. Mivel az eredeti célországokban sok a rossz út, a pótkerék elengedhetetlen, viszont az autón belül nem lehetett elhelyezni. Ezért feszít a csomagtérajtón, amely terepjárós stílusban oldalra nyílik, tehát több helyet foglal és nehézkesebben használható, mint egy sima ötödik ajtó.

Egyelőre Dél-Amerikából jön, de mivel a B-Max nem megy jó, gyártása a jövőben átkerülhet a craiovai üzembe, Romániába

Belül az európai verzió igényesebb a Dél-Amerikában és Indiában nagyon kelendő eredetinél, de mindenütt kemény műanyagjain érezni a spórolást. A közvetlen konkurensek közül az Opel Mokka vagy a 2008 utastere egész biztosan igényesebb, a Captur inkább vidámabb és ötletesebb, de a Renault-n is érezni, hogy keményen megfogták a költségeket.

Hátra beülve a Ford a Captur tologatható üléspadja nélkül is ugyanakkora lábteret és tágas fejteret nyújt. 4,24 méteres hosszához képest az EcoSport nem szűk autó, amivel a családoknál betöltheti az itthon is népszerű Fusion helyét.

Az egyik benzines a 110 lóerős, ezerötös szívó négyhengeres, a másik az ezres, háromhengeres turbómotor, 125 lóerővel. Egyféle dízel várható, az 1,5 TDCi 90 lóerős lesz. Később lehet belőle összkerekes verzió, ami más piacokon már létezik belőle, de a városi SUV-k között 10 százalék alatti az aránya Európában.

Az Indiában gyártott autóból idén jó, ha néhány darab eljut Magyarországra. Gyakorlatilag 2014 elejétől lesz ténylegesen elérhető a hazai szalonokban.