Özönlenek majd a városi terepjárók

Genfi körkép: crossoverek kisautókból

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.03.07. 07.10

Nincs még egy kategória, amely olyan növekedéssel kecsegtetné az autógyárakat, mint a városi használatra, de szánt terepesre vett kisautóké. Beültünk a kategória legfontosabb újdonságaiba.

Aki Genfben végigbaktat a standok között, két autófajtából lát feltűnően sokat: az egyik kaszt a legmenőbb sport- és luxusautóké, olyan autókkal, mint a McLaren P1, a Lamborghini Veneno, a Ferrari F150, a Koenigsegg Hundra, a Spyker B6 Venator Concept, a Bentley Continental Flying Spur vagy a Rolls-Royce Wraith. Ebből is látszik, hogy Genf az ott élők vásárlóereje alapján az első öt város között van a világon.

Az SX4 nyomában

A másik kategória, ahol egymást érik az újdonságok, a kis SUV-k vagy crossoverek világa. Jóval a Suzuki SX4 után a többi márka is felfedezte magának a rövid, nagy hasmagasságú városi autókat.

2,54 méteres a tengelytáv, az utastér viszonylag tágas

A japán indulók (pl. Toyota Urban Cruiser, Mitsubishi ASX) után az európai márkák is belevetették magukat a szegmensbe (pl. MINI Countryman, Opel Mokka), nemsokára jön a FIAT 500x, még hamarabb a Chevrolet Trax, tehát itt a legnagyobb a nyüzsgés.

Nem meglepő, hogy a két francia konszern is beszállt a versenybe. Egy napon volt a világpremierjük és júniusra tervezett bevezetésükkel otthon is egyszerre jelenhet meg a Peugeot 2008 és a Renault Captur. Genfben közelebbről is megnéztük őket.

Röviden – Peugeot 2008
Mi ez? Ötajtós modell a 208 és a 308 közé, a 208 technikájával. Összkerékhajtás nincs, az az itthon nem kapható 4008 privilégiuma.
Mit tud? Szép belül, csomagtartója alapján a 207 kombi helyét is betöltheti és bevezeti az 1,2 literes turbós benzineseket.
Mikor jön? Várhatóan júniustól lesz kapható, de a háromhengeres benzinesek később érkeznek.
Kinek jó? Főleg a nők imádják ezeket az autókat, de családoknak és férfiaknak is bőven vállalható.

2008: 4×4 helyett Grip Control

A 2008 a 208 padlólemezére épül és részben az utód nélkül kifutó 207 kombi helyét is be kell töltenie. Nem lesz hozzá négykerék-hajtás, az aszfaltról letérve a Partnerben látott, ötállású Grip Control segít. A két ülés közötti forgókapcsolóval a kipörgésgátlás érzékenysége állítható különféle útfelületekhez, ami a 16 centis hasmagassággal ad némi esélyt földutak leküzdésére.

A lényeg úgyis a városi használat, amiben a magas üléshelyzet sokat segít. A Peugeot az utóbbi években láthatóan áldoz az igényes belső terekre, ami a 2008-ban is érezhető. A puha műanyagok tapintása kellemes, az apró kormánykerék már a 208-ban is tetszett és a hátsó ülést sem olcsóból hozták ki. A csomagtartó bővítésekor nem csupán előreesik a támla, de az igényesebb megoldással közben le is süllyed az ülőlap, így sík lesz a csomagtér.

Puha, finom tapintású műanyagok borítják a műszerfal felső részét

Jön a turbós háromhengeres

Az alapmodell az 1,2 VTi, 82 lóerős szívómotorral. Ebből a háromhengeresből elsőként a 208 kapja meg a turbós verziókat, 110 illetve 130 lóerővel, 205/230 Nm nyomatékkal és az erősebbikhez hatfokozatú váltóval. Megmarad viszont az atmoszférikus 1,6 VTi 120 lóerővel. A dízelek között az 1,4 HDi felett az 1,6 HDi áll, 68, 92 illetve 115 lóerős teljesítménnyel.

Nem sokkal arrébb a Renault standját a Captur uralja. A kis szabadidő-autó a Clio padlólemezére épül és 4,12 méter hosszú. Kereken 20 centis hasmagassággal jól átvészeli a földutakon tett kitérőket.

Röviden – Renault Captur
Mi ez? Városi SUV a Clio padlólemezén, elsőkerék-hajtással és turbómotorokkal a Juke vagy a Mokka ellen. Ja, és nincs e a neve végén.
Mit tud? Azt, amit a többiek, de belső tere ötletesebb náluk a fiókos kesztyűtartóval és a tologatható üléspaddal.
Mikor jön? Május legvégén vagy június elején kezdődik a forgalmazása.
Kinek jó? Főleg csajoknak, de a 20 centis hasmagasság mindenkinek jól jön, akit bakhátas út választ el a civilizáció egyéb vívmányaitól.

Captur: fiók a kesztyűtartóból

A Captur csomagtere a legnagyobb a három közül. Alapesetben 377 és 455 liter között mozog, szemben a Peugeot fix 360 literjével (az európai EcoSportról nem találtunk gyári adatot). A Renault ugyanis sínen csúsztatható hátsó üléssel készül, amivel kompenzálható az elég csekély hátsó lábtér. A hely hátratolt paddal van akkora, mint a többieké és a csomagtér felől is tologatható üléssel könnyen bővíthető.

Belül a mindenütt kemény műanyagok csalódást keltenek, de azt meg kell adni, hogy a felületük kialakításával sokat foglalkozhattak, mert ránézésre a műszerfal nem hat olcsónak. A hét colos érintőképernyő is feldobja az utasteret. Tetszett a fiókként kiképzett, kihúzható kesztyűtartó, így nem kell az utasülésen áthajolva, vakon kotorászni benne.

Nincs hozzá 4x4, de 20 centis hasmagassága óriási

Az összes motor turbós. A 0,9 TCe háromhengeres és 90 lóerős, az 1,2 TCe közvetlen befecskendezéses és 115 lóerőt tud. Dízelből egyféle lesz, az 1,5 dCi 90 lóerővel az alapjárati motorleállításos modellben 3,7 literes fogyasztást ígér a szabványos mérés szerint.

Röviden – Ford EcoSport
Mi ez? Európai verzió egy Dél-Amerikában 2003 óta sikeres típus második generációjából. A Fiestára épül, de Brazíliában gyártják 4×4-es hajtással is.
Mit tud? Férfiszemmel ez a legmarkánsabb kis SUV és benne lesz az Év Motorjának választott, turbós EcoBoost-háromhengeres.
Mikor jön? Néhány darab még idén év végén, de reálisan 2014-től lesz ott a szalonokban.
Kinek jó? Annak, aki ritkább autóra vágyik a többi kis SUV-nál.

Terepjárónak látszik az EcoSport

Marconább darab a Ford EcoSport, az egyetlen autó a kategóriába, amely erősen terepjárósra veszi a figurát. Mivel az eredeti célországokban sok a rossz út, a pótkerék elengedhetetlen, viszont az autón belül nem lehetett elhelyezni. Ezért feszít a csomagtérajtón, amely terepjárós stílusban oldalra nyílik, tehát több helyet foglal és nehézkesebben használható, mint egy sima ötödik ajtó.

Egyelőre Dél-Amerikából jön, de mivel a B-Max nem megy jó, gyártása a jövőben átkerülhet a craiovai üzembe, Romániába

Belül az európai verzió igényesebb a Dél-Amerikában és Indiában nagyon kelendő eredetinél, de mindenütt kemény műanyagjain érezni a spórolást. A közvetlen konkurensek közül az Opel Mokka vagy a 2008 utastere egész biztosan igényesebb, a Captur inkább vidámabb és ötletesebb, de a Renault-n is érezni, hogy keményen megfogták a költségeket.

Hátra beülve a Ford a Captur tologatható üléspadja nélkül is ugyanakkora lábteret és tágas fejteret nyújt. 4,24 méteres hosszához képest az EcoSport nem szűk autó, amivel a családoknál betöltheti az itthon is népszerű Fusion helyét.

Az egyik benzines a 110 lóerős, ezerötös szívó négyhengeres, a másik az ezres, háromhengeres turbómotor, 125 lóerővel. Egyféle dízel várható, az 1,5 TDCi 90 lóerős lesz. Később lehet belőle összkerekes verzió, ami más piacokon már létezik belőle, de a városi SUV-k között 10 százalék alatti az aránya Európában.

Az Indiában gyártott autóból idén jó, ha néhány darab eljut Magyarországra. Gyakorlatilag 2014 elejétől lesz ténylegesen elérhető a hazai szalonokban.

Kommentek

  • hanzsefe

    Sokunknak, akik esetleg ilyen városi terepjáró vásárlását tervezgetjük, valószínűleg nagyon sokat segítene a döntés mérlegelésekor, ha arról is látnánk számszerű adatot, hogy az egyes modellek hasmagassága mekkora? Azt is jó lenne tudni, hogy (általában leginkább a kocsi elülső részén) a legmélyebbre lenyúló kavicsterelő gumi/lemez milyen közel van az út felületéhez? Ennek jelentősége megnő, ha előre-látóan gondolunk a sok helyen ugyancsak “méreten felüli” módon kimagasló járdaszegélyekre, és a néhol éppen “felkászálódni készülő” , a kocsink legmélyebb pontjait fenyegető, idegesítően magasba-törő fekvőrendőrökre! Az általam már kipróbált Opel Mokkánál pl. ez utóbbi “méret” máris a vásárlást kizáró okká lépett elő.

  • sparhelt

    ilyen téren verhetetlen a subaru XV a 22 centijével. A mokka eleje alacsonyabb, mint egy Avensisé, pedig az híresen mélyen szimatol

  • a.szorenyi

    Kedves Hanzsefe! Ezeknél az autóknál a terepszög olyan csekély jelentőségű a vásárlók többségének, hogy nem érdemes vele foglalkoznunk egy neten elolvasható hosszúságú cikkben, a hasmagasságok viszont szerepeltek benne, a Fordot kivéve, amelyről még nincs EU-specifikáció. A parkolásos résszel én is egyetértek, könnyű lekoptatni a lökhárító elejét, néhol olyan magasak a padkák.

  • husky

    Előfordulhat, hogy ennyi pénzért már igaz, de alap 4×4-es pickupot is vehetünk! Haha!
    Nagyon találó a SUV név is, magyarul Stupid Useless Vehicle!
    Egy Caddy 4MOTIOn-nak is több értelme van.
    A városi terepjáró a Defender 90, mérete miatt, de mint tudjuk nem oda való. A tényleg Cross Over sok mindenen!

  • Holiday

    Én csak azt nem értem, hogy ha van egy kategória, ami a legdinamikusabban fejlődik, azaz minden bizonnyal kedveli a piac, akkor hogy jön ahhoz bármilyen hülye is, hogy ennek a létjogosultságát megkérdőjelezze? Azért, mert neki más tetszik. A roadsterek, sportkupék mind “értelmetlen” autók hiszen kicsi a csomagtartójuk, nincs, vagy kényelmetlen a hátsó üléssoruk…biztos van olyan ökör, aki szerint azoknak sincs létjogosultsága…

  • L.Rómeó

    kijez a barom aki kérdőjelezi hoty miaz értelmessége?
    azért veszi a nép mer jó! példáull magasabban ülsz bene menőbb vagy.
    enyi!
    vw tiguan a lekjobb!

  • L.Rómeó

    vatya tuareg az mindeggyik kis csigaevő szarnál nagyobb

  • tgu.ts

    ” vw tiguan a lekjobb! ”

    Nana!
    Lassan a testtel, akinek volt vagy van azért tudna mesélni erről az autóról. :(

  • oszkopeter

    Használati szempontból ezek az autók tökéletesen be tudják tölteni egy átlagos (nem kombi) középkategóriás szerepét. 300-400 literes csomagtartóval, kisautókénál nagyobb hátsó láb és fejtérrel, szerintem kisebb családoknak tökéletes járgány. A vagány megjelenés, az emelt hasmagasság és a magas vezetőhely csak hab a tortán, sokan keresnek ilyet. Semmilyen szempontból nem szabad terepjárónak tekinteni őket, ennyi az egész. Más kérdés, hogy az Opel Mokka pl. gusztustalanul drága lett, 4.6 millióért senki sem fog kisautó alapú crossovert venni, bármilyen mutatós is a külseje. A Peugeot 2008 jó átmenetnek tűnik egyterű és mini SUV között, a Ford Ecosport kicsit túljátssza a terepest, a Renault meg nekem elég csiricsáré, dehát ízlések és pofonok…

  • Holiday

    Mesélsz róla tgu.ts?

  • tgu.ts

    Még frissek az élmények, nem tudnám objektíven leírni a történetet.
    Gondolom és írásaidból látom, hogy van elképzelésed miként lehet eljutni egy motorcseréig. Persze mindezt makulátlan szervizkönyvvel, na jó az újabbik motor vezérműlánccsere feltüntetve.

  • mtbe

    sztem a peugeot belsője a legszebb, a renaultnak meg a külseje :)

  • L.Rómeó

    sztemmeg a tiguan lekszebb és lekmenőbb.
    csigaevő trianon autókal nem hasonlíthato összefelé egy vw

  • L.Rómeó

    tiguant leülteted chipet nekki ablak le. érzed!

  • Holiday

    Pedig tényleg érdekelne.
    2 motort cseréltettünk egy japán márka 2 példányában fél év leforgása alatt. Én mégsem gondolom, hogy annak a gyártónak szarok lennének az autói. Sajnos mindenből ki lehet fogni.

  • zoldfulu2000

    Egy korábbi cikknél már kifogásoltam a kissé pökhendi lehobbiterepjárózást. Fenntartom hogy hogy a hobbiautó az ami kizárólag/elsődlegesen terepre van optimalizálva (pl Defender), a crossoverek zsenilatása az hogy a várható használat arányában rendelkezik a képességékkel. Sielés, padkázás, esetleg sáros dűlőutak. Ennél messzebre úgysem viszi senki az újonna vett szeméylautóját (egyébbként erre elég egy rendes gumis 2WD is). Akinek ennél több kell, arra ott a Defender. De a fenti kihívások nem a SUVok és crossoverek fő kompetenciája, hanme az aszfalt.

    Ez nem, úgy működik, hogy ha a Crossover alulmarad keményterepen akkor az silányabb lesz sima uton is. A Crossoverek lényege pont az hogy közel ugyanazt a menetkényelmet és mentdinamikát / vezetési élményt nyújtáják mint a személyautók és közben rendelkeznek a terepjárók egyes előnyeivel. Kb amire egy áltagfelhasználüónak szüksége van.
    Ezért röhejes itt pickupokkal összevetni. Akik ilyen hülyeségeken gondolkodnak azoknak van egy tuti tippem. A Crossverek még száénalmasabban alulmaradnak pl a Tankokkal szemben.

  • Holiday

    Ez a hobbiautó definíciód már az alatt a cikk alatt is hülyeség volt. Szervezhetsz rá óriásplakát kampányt is, nem lesz értelmesebb dolog.

    Hobbiautó az bazdmeg, amit hobbi célokra használnak. A termékjellemzők sosem keverendők össze a használat módjával.
    Volvot sem csak hülyék vesznek…

  • L.Rómeó

    zöldfül baszdmeg hülyességet irrsz!
    a termékket nekeverd ösze.
    ezek hobiautók!
    ammi teleplyárót csak hét végén használz az nem hobbi autó!
    és egyjó tiguan terepgumival el megy otahol a tank!
    enyi.

  • zoldfulu2000

    Holi: továbbra sem az a célom hogy a Defendert lehúzzam, maximálsian elismerem a terepképességeit, de ne tegyünk úgy mintha más szempontból is automatikusan jó lenne, mert terepen kiemelkedő. Talán azért burjánzik a városi SUV/Crossover mert arra van szükség, és nem azért keresik mert nem utdná megfizetni a Defendert.

  • ikaroly

    Városban,mi a jó francnak terepjáró,de ha már valakinek ilyen igénye van,szerintem a dacia duster jó választás!Nem is annyira drága,mint a több9 flancos márka,és a célnak tökéletesen megfelel!

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.