Több mint 600 ezer darabot adtak el a hat éve piacon lévő japán terepjáróból, ez a siker, illetve a vevői visszajelzések arra biztatták a Nissant, hogy úgy újítsa meg az X-Trailt, hogy ne változtasson túl sokat. Ez azonban csak első ránézésre igaz, hiszen részleteiben és a teljes technikát tekintve új modellel van dolgunk.

Átmentették az új modellre a karosszéria kocka formáját, de megmaradt a hűtőmaszk, a lámpák és az üvegek sziluettje is. Leginkább a harmadik oldalablak új alakjáról azonosítható a kocsi, amely elődjéhez képest 17,5 centivel hosszabb. Ez azonban nem jelent egyenesen tágas utasteret, mert a tengelytáv csupán öt milliméterrel nőtt.

Viszont a csomagtartó 145 literrel bővült, így pedig már 555 literes. A padló alatt további kihúzható fiókot találunk. Ha azonban a fiókot és a padló felső borítását is eltávolítjuk, a korábbinál 127 milliméterrel magasabb rakhely fogadja a csomagokat.

Belül rögvest tetten érhető az újítás, mert a műszerfal középről visszaköltözött a műszerfal vezető előtti részére. A középkonzol közepén méretes kijelző trónol, a hifi és a navigációs rendszer adatait mutatja. Eltűnnek az autóból a csapnivalóan rossz műanyagok, ahova az utasok odanyúlhatnak, ott puha anyagokat alkalmaznak. Fekete-szürke és fekete-homok színkombinációval alakítják ki az utastereket, amelyeket egyes modellekben titánium- és ezüstbetétek díszítenek.

Négy motor közül lehet szemezgetni, melyek közül három új, egyedül a 169 lóerős, 2,5 literes benzinest mentették át. Két benzines és két dízel erőforrás alkotja a palettát, az új motorok mind 2,0 literesek. A Renault-tól származik az egyetlen gázolajos blokk, amely kétféle, 150, illetve 173 lóerős változatban készül, de mindkettő részecskeszűrőt is kap.

Minden motorhoz hatfokozatú manuális váltó tartozik, de míg a benzinesekhez fokozatmentes CVT is választható, addig az X-Trailhez most először automata váltó is kapcsolható, amely a gyengébb dízelekhez társítható. Az új modellhez átdolgozott összkerékhajtás is jár, ami automatikusan osztja el az első és a hátsó tengely között a nyomatékot, nagy tempónál alapvetően az első kerekek hajtanak. A rendszer lejtmenetvezérlővel – amely nem engedi, hogy 7 km/óránál jobban begyorsuljon a kocsi – és hegymeneti indulássegítővel támogatja a terepezést.