Amikor 230 000 négyzetméteren, 11 csarnokban és csomó szabadterületen attrakciók sora vonzza a Frankfurti Nemzetközi Autó Kiállításra özönlő látogatókat és újságírókat, nehéz kitűnni az alapzajból. A Hondának ez mégis sikerült, de nem a hibrid CR-V láthatatlan belsejű, kevéssé vérpezsdítő előtanulmányával, hanem egy rövid, lapos és egészen széles kisautóval. Ez a Honda Urban EV Concept.

Új alapok, 3,9 méter

Eleve nagy szám benne, hogy meglepetésként volt itt az IAA-n. A Honda kibírta, hogy ne szellőztesse meg előre és így megadta az autószalonok elveszőben lévő élményét, amikor nem hetekkel-hónapokkal korábban leközölt autókat nézegetünk és egy izgalmas autó nagyot tud durranni ott helyben.

Feliratokkal üzenhet az embereknek. Lennének ötleteink, mivel bővítenénk szókincsét

Hossza 10 centivel a most renovált Jazzé alatt marad, tehát a 3995 milliméteres egyterűből kiindulva 3895 mm lehet. A többi dimenziójáról semmit nem tudunk, csak a gumiméretét sikerült leskubizni a csarnokban: 225/40 R20-as és Falken abroncsok vannak rajta. Az autó vadonatúj padlólemezre épül majd, ami a Honda villanyautóinak alapja lehet.

205? Civic? Golf? A112?

Jó hír, hogy Hacsigo Takahiro, a Honda elnöke a Frankfurti Autószalonon is hangsúlyozta, hogy a tanulmányautó nem a távoli jövő ködébe vesző ujjgyakorlat, hanem a sorozatgyártásra szánt elektromos városi autó előképe. Azt sajnos nem tudtuk meg, hogy ez a hátrafelé nyíló ajtókra is igaz-e, amivel az autó szűk parkolóhelyeken könnyíti meg a bejutást.

Karosszériája igazán karakteres, de sehol nincs rajta él vagy törés. A sziluett, főleg hátulról három-negyedes nézetben nekem nagyon a Peugeot 205-öst juttatta eszembe, másoknak az 1-es Golfot idézte, a vájtszeműek pedig az Autobianchi (Lancia) A112-est is beleláthatják. A gyár eredendően az ős-Civicre szeretne utalni vele, az 1972-ben bemutatott első generációra.

Ami a designban bevált belső égésű motorral, az működik helyben emissziómentes kocsikkal is. Széles, jó kiállású, alacsony építésű kisautó, a Mininél ugyanez évtizedek óta működik

Egyelőre kamerák helyettesítik a külső visszapillantó tükröket. Európában ez a technika nem használható szériaautókban, így a tudtommal eddigi egyetlen kameratükrös autó, a VW XL1 is külön procedúra után kaphatott rendszámot az EU-ban, de abból összesen 250 készült, nem tekinthető nagyszériás autónak.

Okosházhoz okosautó

Ha a képüket az ajtóborításon lévő képernyőn megjelenítő kamerák nem is jutnak el az utcai autóba, a kocsiról leköthető akkumulátor talán igen. Az otthoni elektromos hálózatra csatlakoztatható teleppel az autó egy okos áramhálózat részévé válhat, segíthet felfogni a túltermeléskor, völgyidőszakban fel nem használt áramot és csúcsidőszakban elektromos energiát juttathat vissza a hálózatba. Saját otthonunk ellátásával minimalizálható a kívülről vásárolt árammennyiség.

Jobban néz ki a faltól falig monitor, mint a Teslákban a 15 vagy 17 colos álló képernyő. Tetszett a fabetét is, mint a BMW i3-ban

A jövendő elektromos Hondák megkülönböztető jegyét az Urban EV Concept is viseli, a belülről megvilágított és kékre színezett emblémát. Ez elég határozott különbség a CTR vörös hátterű Honda-jeléhez képest.

Üzen az orrával

Az autó orrán lévő felületen például a töltés állása lehet leolvasható. Ugyanitt különböző üzenetek jeleníthetők meg, akár a gyalogosok, akár a többi közlekedő számára, ami lehet mondjuk üdvözlés vagy figyelmeztetés valamilyen veszélyre.

Hátrafelé nyílnak az ajtók, így kényelmesebb a beszállás. Tiszta Rolls-Royce Wraith!

Ilyesmivel a Mercedes-Benz is foglalkozott a tanulmányautón, náluk az első panel színeinek módosításával jelezhető például a zebránál átkelésre váróknak, hogy az autós észlelte őket és megáll. Amennyiben a Honda szériagyártásba viszi a feliratozást, érzésünk szerint az üzenetlista hamar bővül majd ordenáré vagy épp mókás kifejezésekkel, esetleg nőknek szóló bókokkal.

A Honda Urban EV Concept belső terében a faborításról szinte rögtön a BMW i3-ra asszociálunk, a műszerfalat uraló, széles és alacsony képernyő viszont a Teslának is jó lecke lehetne, hogy a 15-17 colos, álló táblagépnél van sikkesebb megoldás, amelyre mégis elhelyezhető minden szükséges információ az autó visszajelzéseitől a szórakoztatóelektronika üzeneteiig.

Ha a Hondát kérdezzük, akkor nem a Golf I, nem az Autobianchi A112, de nem is a Peugeot 205 ihlette a formát, hanem a Civic első generációja, 1972-ből

Elsőre is látszik, hogy végre egy városi autó, amely normális kilátást ígér, mivel keskeny első tetőoszlopai nem takarják ki a fél világot és viszonylag nagy üvegfelületei is megkönnyítik az autó és a forgalom áttekintését.

Ismeretlen technika

Egyelőre a gyár semmit nem közölt a hatótávolságról és az elektromos hajtáslánc mibenlétéről sem. A hallgatás és a kocsi méretei alapján nem számítunk hatótávbajnokra, a brit Autocar információi szerint 250 kilométer körüli elektromos hatótávról lehet szó.

Nevében az EV az electric vehicle, azaz elektromos jármű kifejezést takarja. Semmi nem derült ki az elektromos hajtásláncról. Tervezett hatótávja aligha lesz rekordközeli, ha szó sincs róla a sajtóanyagban

Ha ez igaz, akkor a Honda elektromos kisautója jóval elmarad a Magyarországon nemrég bevezetett Renault Zoétól, amely verziótól függően 240, 370 vagy 400 kilométeres szabvány szerinti hatótávot kínál, tehát kb. 150-190, 270-320 vagy 290-350 kilométert megy el közúti forgalomban.

Várhatóan 2019-ben Magyarországon is megvásárolható lesz az új kiskocsi, amely füstmentes hajtásláncával, érdekes formájával és a Honda sokszor megtépázott, de a mai napig erős arculatával akár a BMW i3-tól is elcsábíthat vásárlókat, ha ár/érték aránya ezt lehetővé teszi. De lehet, hogy nem is az i3, hanem a szintén kétajtós MINI Cooper S E lesz a testreszabott ellenfél, amely szintén itt Frankfurtban mutatkozott be.