Titkok a 3,2 litert fogyasztó Toyota Priusról

TNGA: japán MQB a Toyotától

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.09.26. 06.00

3,9 literről 3,2 l/100 km értékre csökken a Toyota Prius szabványos átlagfogyasztása. A radikális formájú hibridről az autó főmérnökével beszélgettünk.

Ha nem is jelent új időszámítást, de a modellpolitikát és a fejlesztéseket alapjaiban érintő változás történik a Toyotánál. A Prius IV bevezeti a márka új építőkészletét, amelyre rengeteg modell készül a jövőben. Tojosima Kodzsi urat, a Prius fejlesztési vezetőjét a következő Priusról és a TNGA (Toyota New Global Architecture) technikáról kérdeztük. A főmérnök a Frankfurti Autószalonon válaszolt kérdéseinkre.

Tojosima úr, miben hasonlít és miben tér el egymástól a Volkswagen-féle MQB és az új globális építőkészlet, a TNGA?

Azonos mögöttük az alapgondolat. Az a fő különbség, hogy a TNGA technikára csak Toyoták épülnek, míg az MQB-re a Volkswagenen kívül más vállalatok autókoncepció is megvalósulnak, mert Európán belül ez a legkedvezőbb megoldás.

Tojosima Kodzsi irányította a negyedik Prius-generáció fejlesztését. Balra a szerző

Melyek a TNGA-ra épülő modellek közös pontjai?

Sok alkatrészt és komponenst a TNGA többféle változatában is használhatunk, például a kormányoszlopot, a hibridegységet, a motort. Ez a megoldás erősebb motorokat is befogadhat és személyautós (nem SUV. A szerk.) összkerékhajtás is megvalósítható vele. A TNGA nem egyetlen platform, hanem alacsony, középső és magasabb építésű autókhoz használható padlólemez-készlet.

A Prius melyik padlólemezt kapja ezek közül?

A középsőt.

Október közepéig szigorúan őrzik a műszaki részleteket. Addig azt sem árulja el a Toyota, mekkora benzines motort egészít ki a villamos gép

Időközben a Priusból modellcsalád vált. Születhet az újból is más karosszériaváltozat, például egyterű vagy Amerikában és Ázsiában népszerű lépcsőshátú Prius?

Többféle karosszéria megvalósítható, de meglehet, hogy a többi autó nem Prius néven kerül piacra. A Prius szerepe, hogy élen jár a Toyota technikai fejlesztéseiben. Ha túl sok változat készül az alapjaira, akkor nehéz gyorsan előrelépni a fejlesztési folyamatban.

Tojosima úr épp berajzolja az aerodinamikai fejlesztések lényegét

Ezek szerint ha a Prius+-nak és a Prius C-nek lesz is utóda, nem Priusnak hívják majd őket?

Ez lehetséges.

A sajtóanyag nagyon fukarkodik a konkrétumokkal. Menyi az autó alaktényezője?

Jelenleg még nem adhatjuk ki ezt az adatot. De jobb a jelenleginél.

0,22 felett vagy alatt van az újé?

Erre nem válaszolhatok, ám jobb az eddigi 0,25-nél és a mérési módszer is eltérő. A múltban az álló autót érte a szél, de most a padló gördítésével pontosabban mérhetjük a mozgó autó légellenállását. Ezzel a mérési eljárással a kifutó modell alaktényezője magasabb volna 0,25-nél. Az előrelépést már az új módszer alapján értettem.

A lámpák melletti él és a laposabb szélvédő a kisebb légellenállás kulcs, de csökkent a homlokfelület is az alacsonyabb autóval

A légellenállás az alaktényező és a homlokfelület szorzata. Csak az alaktényező javult vagy a homlokfelület is csökkent?

A Prius alacsonyabb lesz a modellváltással, kisebb homlokfelülete is mérsékli a légellenállást.

Mekkora szerepet játszott a fejlesztésben a súlycsökkentés?

Mivel a kerékfelfüggesztés megváltozott, a két autó súlya nem hasonlítható össze egy az egyben. Váltanunk kellett ugyanis a futómű-konstrukcióban, hogy javíthassuk a vezethetőséget, ami kulcsfontosságú fejlesztési szempont volt. Ennek érdekében merevebbé tettük az autót, nagyszilárdságú acélokkal. Nem akartunk más területeken visszalépést a kisebb súly kedvéért. Tehát nem ignoráltuk a súlycsökkentést, de prioritást a jobb vezethetőség élvezett.

Bal szélen Krajcsovits Sándor, a Toyota-importőr kommunikációs vezetője, középen Tojosima Kodzsi főmérnök, jobbra a szerző

Összességében az új Prius nehezebb vagy könnyebb az elődnél, hasonló felszereltség esetén?

Könnyebb lesz a negyedik generáció. Fontos és szükséges a súlytakarékosság, de ügyfeleinknek más szempont volt a fő.

Mivel kellett a legjobban megküzdeni a fejlesztés során?

Munkánk középpontjában az agilitás és a vezetés örömének javítása állt. Nem volt könnyű, mert a vezethetőség optimalizálásával folyamatosan nőtt a súly, amit ki kellett egyenlítenünk más területeken.

Azonnal érzékelhető a jó minőségérzet, amire a Toyota sok autójában nem nagyon figyelt. Mi a változás oka?

Tudtuk a tulajdonosok visszajelzéseiből, hogy javulást várnak ezen a téren.

Mire a legbüszkébb az új Priusban?

A designra. Az autó megtartotta a Prius alapvonásait, de sikerült kupésabbra, egyben limuzinosabbra venni a formáját.

Tojosima úr, köszönjük a beszélgetést!

Olvasnál még az új Priusról? Video a frankfurti standról és első tapasztalatok az autóban ülve ebben a cikkünkben.

Kommentek

  • bochi

    Katasztrófa, ahogy ezek a japánok interjút adnak. Suzukisoktól dettó ilyen karót nyelt válaszokat lehet kapni.

  • szaboata

    3,2 literes fogyasztás esetleg a dugóban állva és villannyal araszolgatva.A mindennapi orszguti használat,óvatosan használva,jó ha megáll 6 alatt.
    A forma pedig…, no comment.Ízlések és pofonok

  • Gianniz

    Ne hazudjál, a kifutó Prius3 fogyaszt 4.99-et spritmonitoron. Nincs olyan automata dízel, ami ezt tudja.
    https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/439-Prius.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2012&powerunit=2

  • menőmanó

    szaboata: “A mindennapi orszguti használat,óvatosan használva,jó ha megáll 6 alatt.”

    Biztos sok tapasztalatod van a Priusszal, ezért nyilatkoztatsz ki ilyen butaságokat.

  • v_Petya25

    Minap ültem egy taxi Prius+ -ban. Kérdezgettem a sofőrt, a városi fogyasztás megáll 6 liter körül, városon kívül több. Cserébe ha áll akkor nem fogyaszt. Viszont nagyon gyengén gyorsul és ha oda kell lépni akkor a felbúgó motor és a gyorsulás nincs arányban.

  • DTF

    Aki 6 liter felett fogyaszt atlagban prius-szal vagy pruis plusszal, az nem tud hybridautot vezetni. Prius siman 4,4-4,5, a plusz 4,8-4,9. A priust hasznalo taxisoknal az a baj h gyorsitasnal rogton kb padlogazzal infulnak, hlott boven eleg 10-15-ig a villanymotor nyomateka, illetve alladoan fekeznek, hoott egy hybridnel a motorfek eleg eros h folyamatos menet kozben nem is kell fekezni, sot b-be rakva meg eroteljesebb a motorfek.
    Van olyal ismerosom, akinel az rx450h atlga 11 liter, holott ez soman 8,5-9 korul tarthato, csak hybrid modjara kell vezetni.
    A priusnal meg van sima, rco es power mod. Utobbi azert erezhtoen vidzi az autot, persze bog a motor, de a hybridek nem gyosulgatasra valok, hanem arrs, hogy ha kell, akkor pl elozesnel, besorolasnal van nyomatek rendesen a villanymotorok miatt.

  • menőmanó

    v_Petya25

    Látom te is beálltál a sorba. :)

  • v_Petya25

    menőmanó
    Melyik sorra gondoltál?
    Én nagyon szívesen hajtanám ha fele ennyibe kerülne.

  • hova

    Ey közeli szomszédom szerint-sokat jár hosszabb utakra, de városban is-5 literből kijön, több alkalommal mérte. Csak egy szomszéd véleménye-nekem nincs tapasztalatom.

  • Szaky

    Autópálya tempónál megeszi a hajadat is 7liter!!! Plusz 160-170km/h körül szét akar esni, semmi esetre sem utazóautó! Akkucsomagáráról nem beszéltem, a bátyám is eladta inkább.

  • DTF

    Szaky: pályán 120-130-nál 5-5,2 liter, de használni kell a tempomatot, mert ez is hozzátartozik a hybridek optimális vezetéséhez! 7 litert max 170-nél ehet, de hybriddel nem megyünk 150-160-nál többel sosem, főleg nem 200-zal, nem tesz jó hosszú távon a rendszernek!a hybrid városra és autóútra való, páláyra nem nagyon (mondjuk ez alól kivétel a gs450h, nálam óra szerint 120-nál 6,3-6,5 a fogyazsáts, 130-135nél 7,2-7,5

Kabrióként is megújult a Ford Mustang

A kupé után a Ford Mustang kabrió kivitele is megújult. A változások megegyeznek a fémtetős változatéval.

Peugeot 3008 – az alakváltó

Hatalmasat változott a Peugeot 3008-as és állítólag mi akartuk így

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.