Bentley Bentayga: Normálisnak akar látszani

Bentley Bentayga

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.09.09. 07.30

Hétszemélyes kivitelben, dízelmotorral és plug-in hibridként is fogják kínálni, mint egy teljesen normális szabadidőjárművet. Csakhogy a Bentley Bentayga nem az.

Háromszázegy kilométer per óra: a múlt hét óta mindenkinek ez a bűvös sebességadat csilingel a fülében, ha a Bentley ma hajnalban bemutatott luxusrinocéroszára, a Bentaygára gondol. És jól is teszi: a gyár pontosan ezt szerette volna. A világ legerősebb, legnagyobb teljesítményű szabadidőjárművét akarták megépíteni, ami földünk emberlakta vidékeinek jelentős részén egyet jelent azzal, hogy nincs ennél kívánatosabb SUV a piacon.


Tényleg nem lebecsülendő, amint egy 2422 kilós tárgy nyugalmi helyzetéből 4,1 mp alatt éri el a 100 km/óra sebességet.  Ehhez a mutatványhoz vadonatúj motort fejlesztettek a VW-csoport ékkövének mérnökei: a hatliteres, W12-es ikerturbó-motor percenkénti 6000-es fordulatszámon 608 lóerőt mozgósít, nyomatéki csúcsa 900 Nm, amelyet 1250-től egészen 4500-ig tart. A blokk kombinálja a közvetlen és szívótorok-befecskendezést, így egyszerre tud nyomatékos, erőteljes, kifinomult és izé, takarékos lenni.

Utóbbihoz a hengerek felét részterhelésen kiiktató technológia, valamint a nyolcfokozatú automata váltó felső négy gangjában gázelvételkor aktiválódó ‘vitorlázó’ funkció is hozzájárul, de nincsenek csodák: a gyári adatok szerint városban 19,2, vegyes ciklusban 12,8 litert szlopál be száz kilométeren az autó, és mi lesz még akkor, ha valaki kipróbálja, tényleg négy másodperc-e az a négy másodperc?

Akkor sincs gáz, ha a sofőr terepre vágyna: az autóhoz az alapkivitelű adaptív menetdinamikai rendszeren túl kérhető külön offroadcsomag, amely nyolcféle beállítást és teljes körű vezetőtájékoztatást kínál. A vezetőtámogató, aktív biztonsági tételek arzenálja a manapság szokásos minden tételt tartalmaz.

Persze, lesz majd dízelmotor és konnektoros hibrid is az autóból, és a milliárdosok sem ellenségeik saját zsebüknek, a W12 tehát alighanem megmarad bámulatos ritkaságnak: kötelező ujjgyakorlat volt, amely nélkül nem teljesült volna a Bentley Bentayga létezését meghatározó, annak értelmet adó felvetés.

Azt persze Crewe-ban is tudják, hogy a menetdinamika sokkal inkább múlik a kedvező tömegen és annak megfelelő elosztásán, mint a nyers erőn, ezért jelentős mennyiségű alumíniumot kombináltak fejlett gyártási technológiákkal: így a karosszéria 236 kilóval lett könnyebb, mint egy hagyományos felépítmény esetén. Ez persze nonszensz, hiszen összehasonlítási alap csak számítógépes tervezőprogramokban létezik: a Bentayga 5141 mm hosszú, két milliméter híján két méter széles, és 1742 mm magas.

A tengelytáv 2992 mm, ami kellőképpen előkészíti a Bentayga másik felvetését, tudniillik, hogy a legkényelmesebb is legyen a szegmensben. A nagy Bentley létezik ötüléses kivitelben is, sőt, lesz majd hétszemélyes is, de az ínyencek csakis két hátsó üléssel rendelik meg autójukat: ezek 18 irányban, motorosan állítható, szellőztetett masszázsfotelek, lábtámasszal, kivehető táblaszámítógéppel. A sofőrt mindez hidegen hagyja: az ő ülése 22 irányban állítható, masszázsfunkciója hat különböző programot ismer.

A bőrkárpit tizenötféle színben, továbbá négy kéttónusú árnyalatban kérhető, de rendelhető kontrasztos varrás, sőt, steppelt kivitel is.

Fontos, hogy a hátsó háttámla rögzített, hiszen egy Bentley utasa csak nem fog közösködni a csomagokkal. Azoknak így – egy síalagút kivételével – el kell férniük a viszonylag  szűk, 430 (a tetőig 590) literes raktérben. Ehhez olyan extrákat kínál a gyár, mint a kihúzható padlótálca, a vizes holmik (lelőtt vadkacsák vagy levetett szörfruhák) tárolására alkalmas rekesz, vagy még inkább az a piknikkészlet, amely ugyan a teljes rakteret elfoglalja, de van benne hűtőszekrény, méregdrága porcelántányérok, és egy miniatűr kamra is. A piknikcsomag egyes részei kiemelhetők, és ülőalkalmatosságként is szolgálhatnak.

Ha már a kiviteleknél tartunk: a karosszériához 17 alapszín és 90 extra árnyalat áll rendelkezésre, kérhető 15-féle szőnyeg és hétféle dekorbetét. Életmódcsomagból (jól hangzik, mi?) hat különbözőt kínál a Bentley.

A legszebb extra viszont a műszerfalra kérhető Breitling óra, amelyet automata felhúzóberendezés tart karban, tömör aranyból készül (fehér vagy rózsa, ahogy az ügyfél kéri), az óralap gyöngyház vagy ébenfa, a percmutatók pedig gyémántból készülnek. Hát így.

A Bentayga árát még nem határozta meg a gyár, az értékesítés 2016 elején veszi kezdetét.

Kommentek

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.