Bentley Bentayga: Normálisnak akar látszani

Bentley Bentayga

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.09.09. 07.30

Hétszemélyes kivitelben, dízelmotorral és plug-in hibridként is fogják kínálni, mint egy teljesen normális szabadidőjárművet. Csakhogy a Bentley Bentayga nem az.

Háromszázegy kilométer per óra: a múlt hét óta mindenkinek ez a bűvös sebességadat csilingel a fülében, ha a Bentley ma hajnalban bemutatott luxusrinocéroszára, a Bentaygára gondol. És jól is teszi: a gyár pontosan ezt szerette volna. A világ legerősebb, legnagyobb teljesítményű szabadidőjárművét akarták megépíteni, ami földünk emberlakta vidékeinek jelentős részén egyet jelent azzal, hogy nincs ennél kívánatosabb SUV a piacon.


Tényleg nem lebecsülendő, amint egy 2422 kilós tárgy nyugalmi helyzetéből 4,1 mp alatt éri el a 100 km/óra sebességet.  Ehhez a mutatványhoz vadonatúj motort fejlesztettek a VW-csoport ékkövének mérnökei: a hatliteres, W12-es ikerturbó-motor percenkénti 6000-es fordulatszámon 608 lóerőt mozgósít, nyomatéki csúcsa 900 Nm, amelyet 1250-től egészen 4500-ig tart. A blokk kombinálja a közvetlen és szívótorok-befecskendezést, így egyszerre tud nyomatékos, erőteljes, kifinomult és izé, takarékos lenni.

Utóbbihoz a hengerek felét részterhelésen kiiktató technológia, valamint a nyolcfokozatú automata váltó felső négy gangjában gázelvételkor aktiválódó ‘vitorlázó’ funkció is hozzájárul, de nincsenek csodák: a gyári adatok szerint városban 19,2, vegyes ciklusban 12,8 litert szlopál be száz kilométeren az autó, és mi lesz még akkor, ha valaki kipróbálja, tényleg négy másodperc-e az a négy másodperc?

Akkor sincs gáz, ha a sofőr terepre vágyna: az autóhoz az alapkivitelű adaptív menetdinamikai rendszeren túl kérhető külön offroadcsomag, amely nyolcféle beállítást és teljes körű vezetőtájékoztatást kínál. A vezetőtámogató, aktív biztonsági tételek arzenálja a manapság szokásos minden tételt tartalmaz.

Persze, lesz majd dízelmotor és konnektoros hibrid is az autóból, és a milliárdosok sem ellenségeik saját zsebüknek, a W12 tehát alighanem megmarad bámulatos ritkaságnak: kötelező ujjgyakorlat volt, amely nélkül nem teljesült volna a Bentley Bentayga létezését meghatározó, annak értelmet adó felvetés.

Azt persze Crewe-ban is tudják, hogy a menetdinamika sokkal inkább múlik a kedvező tömegen és annak megfelelő elosztásán, mint a nyers erőn, ezért jelentős mennyiségű alumíniumot kombináltak fejlett gyártási technológiákkal: így a karosszéria 236 kilóval lett könnyebb, mint egy hagyományos felépítmény esetén. Ez persze nonszensz, hiszen összehasonlítási alap csak számítógépes tervezőprogramokban létezik: a Bentayga 5141 mm hosszú, két milliméter híján két méter széles, és 1742 mm magas.

A tengelytáv 2992 mm, ami kellőképpen előkészíti a Bentayga másik felvetését, tudniillik, hogy a legkényelmesebb is legyen a szegmensben. A nagy Bentley létezik ötüléses kivitelben is, sőt, lesz majd hétszemélyes is, de az ínyencek csakis két hátsó üléssel rendelik meg autójukat: ezek 18 irányban, motorosan állítható, szellőztetett masszázsfotelek, lábtámasszal, kivehető táblaszámítógéppel. A sofőrt mindez hidegen hagyja: az ő ülése 22 irányban állítható, masszázsfunkciója hat különböző programot ismer.

A bőrkárpit tizenötféle színben, továbbá négy kéttónusú árnyalatban kérhető, de rendelhető kontrasztos varrás, sőt, steppelt kivitel is.

Fontos, hogy a hátsó háttámla rögzített, hiszen egy Bentley utasa csak nem fog közösködni a csomagokkal. Azoknak így – egy síalagút kivételével – el kell férniük a viszonylag  szűk, 430 (a tetőig 590) literes raktérben. Ehhez olyan extrákat kínál a gyár, mint a kihúzható padlótálca, a vizes holmik (lelőtt vadkacsák vagy levetett szörfruhák) tárolására alkalmas rekesz, vagy még inkább az a piknikkészlet, amely ugyan a teljes rakteret elfoglalja, de van benne hűtőszekrény, méregdrága porcelántányérok, és egy miniatűr kamra is. A piknikcsomag egyes részei kiemelhetők, és ülőalkalmatosságként is szolgálhatnak.

Ha már a kiviteleknél tartunk: a karosszériához 17 alapszín és 90 extra árnyalat áll rendelkezésre, kérhető 15-féle szőnyeg és hétféle dekorbetét. Életmódcsomagból (jól hangzik, mi?) hat különbözőt kínál a Bentley.

A legszebb extra viszont a műszerfalra kérhető Breitling óra, amelyet automata felhúzóberendezés tart karban, tömör aranyból készül (fehér vagy rózsa, ahogy az ügyfél kéri), az óralap gyöngyház vagy ébenfa, a percmutatók pedig gyémántból készülnek. Hát így.

A Bentayga árát még nem határozta meg a gyár, az értékesítés 2016 elején veszi kezdetét.

Kommentek

70 millióért a tiéd lehet Magnum Ferrarija

A Bonhams holnap elárverezi azt a Ferrari 308 GTS-t, amellyel Tom Selleck csapatott Hawaii szigetén, mint Magnum magánnyomozó.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.