Bár egyáltalán nem nevezhető bicikli kiállításnak, a Frankfurti Autószalonon mégis lépten-nyomon bringákba ütköztünk. Volt ahol csupán megvásárolható, drága, menő kiegészítőként tették az autók mellé a kétkerekűeket, míg máshol csak a márkalogó került a külső beszállítótól vásárolt bringára, de akadtak olyan helyek is, ahol igazi fejlesztéseket láthattunk. Mint például ezt a hidrogén-hajtású darabot. 
Elnézve a meztelen vázat, amelyből mindenféle alkatrész lóg ki, a 2008-ban elkezdett projekt a szériaérettségtől még igen messze van. Pedig erről szó sincs. A gyártó cég szerint 2014-től már megvásárolható lesz a hidrogénhajtású járgányuk. Kérdés, hol lehet majd megtankolni a két darab, szódásüvegnyi tartályt.

Hidrogénüzemű villanybicikli

Igaz, a hidrogénkutak annyira ritkák, mint az igazmondó politikus, pedig hasonló méretben teljesen használhatónak tűnik ez az alternatív hajtás. Egy palack feltöltése az akksitöltéssel ellentétben alig pár pillanatig tart, és a nagynyomású gáznak sincs önkisülése. Egy töltéssel  – ez két liternyi, 300 baros nyomáson tárolt hidrogén – 100 km-es hatótávolságot, és 25 km/órás csúcssebességet ígér a gyártó, amelyet 250 W-os villanymotor és 360 W-os tüzelőanyag-cella biztosít.
Aki a cím alapján másféle frankfurti bringákra vágyott, az inkább kattintson ide.
Kicsit arrébb már nagyobb kupac villanybringa mögött áll lesben a kiállító. Ezek távolról sem hasonlítanak az itthon is egyre elterjedtebb, ormótlan darabokra. Kecsesek, szépek, és a lehetőségekhez mérten könnyűek is. Az első- vagy hátsó kerékbe szerelt agymotort úgy látszik kezdi felváltani a középmotor, és a zajos lánchajtás helyett egyre inkább bordás-szíjat használnak. Váltóból sem kell kifejezetten 27 fokozatú, a villanyhajtás mellé bőven elég egy okosabb és kevésbé érzékeny agyváltó.

Lehet még kisebbre is csukni

Ugyanitt gyermekhordozós, családi kerékpár – vagy éppen teherszállító – is megtalálható, természetesen ez is elektromos rásegítéssel. Na kelljen már lihegni, ha az ivadékok, vízvezeték szerelési segédeszközök száguldani kívánnak. 
A Mercedes-Benz katedrális méretű csarnokának előterében a smart márka állított ki néhány kerékpárt. Itt árakat is kap az érdeklődő a megszokott hatótáv/töltési idő/ csúcssebesség kérdéskör mellé. A narancs vagy zöld kiegészítőkkel felszerelt bringák egyaránt 2899 eurós – 870 ezer forintos – áron szerepelnek az árlistában. Hát, nem olcsó. Cserébe márkás, tisztességes cuccokból építették össze az amúgy formatervezési díjat is nyert kerékpárt. 

Akár egy talicska

Valamilyen különös okból, összecsukható bringából is sokfélét láttunk. A MINI standján nem annyira meglepő egy kicsike, összehajtható példány, de elektromos hajtásúból is többfélét gyártanak. A mérnöki kihívás potenciált értjük, és látjuk is a dologban, de vásárlóként nem tudom, kívánnék-e apró kerekeken billegni a forgalomban, csak azért, hogy utána pár perc origamit követően könnyebben beférjen a cucc a liftbe. 

800 ezer forint körül van az ára

Ha már a legtöbb nagyvárosban mindent elkövetnek azért, hogy az autósok életét megnehezítsék – különféle behajtási tilalmak, aranyáron mért fizetős parkolók, dugódíj, stb. – érdemes az autósoknak is elgondolkodni, nem lenne-e értelme beszerezni valami hasonló járgányt. Az, hogy a biciklizés közben az ember megizzad, nem lehet kifogás, hiszen az elektromos bringázás már egyáltalán nem sport. Hanem hatékony, gyors, környezetkímélő közlekedési forma.