BMW-sportautó, 2,5 literes fogyasztással

i8 - Sportkocsi, másképp

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.09.12. 06.00

Szomorú, hogy pont a BMW-nek régóta nincs igazi sportautója. Végre megtört a jég, mert jön az i8, egy valódi és újszerű sportautó.

Európában a felső kategóriában érintett márkáknak egyszerű, de kíméletlen szabályhoz kell igazodniuk: a jövőben akkor tudnak sokat fogyasztó, drága autókkal nagy profitot termelni, ha mellette eladnak sok minimális fogyasztású illetve elektromos üzemben szén-dioxidot egyáltalán nem kipufogó (villany- vagy konnektoros hibrid) autót. Aki nem tartja be az EU flottafogyasztási átlagértékeit és túllépi a 2020-ra tervezett 95 g/km határt, az százmilliókat fizet az eladott autók után – évente és euróban.

A benzines és az elektromos motor, a hibridakkumulátor, a teljesítmény-szabályzó elektronika, a futómű az alumínium Drive-modulban van. Felette van a 2+2 üléses utascella, amely szénszál erősítésű műanyagból készül. Az orrban a hajtó villanymotorhoz kétfokozatú váltó kapcsolódik. A 250-es végsebesség miatt nem volt elég a normál elektromos autók egyfokozatú áttétele

De a BMW a jövőben is szeretne az X5-tel és más nehéz autókkal sok pénzt keresni, amelyek fogyasztása hagyományos technikával nem nyomható le az elvárt szintre. A környezetszennyezés csökkentése mellett ezért is van szüksége elektromos autókra, elsőként az i3-ra.

Csakhogy a BMW helyzete bonyolult, mert a sokak szemében satnya villanyautóval nem rombolhatja le sportos arculatát. A zöldülő imidzs mellé meg kell tartania azt a kisugárzást, amivel az erős modelleket el tudja adni. A zöld vonalat mi tehetné vonzóbbá, mint egy potens, de kevéssé környezetszennyező sportautó? Ez a plug-in hibrid i8, amelynek világpremierje itt volt a Frankfurti Autószalonon. A hibridsportautó-projekt főnökével, dr. Carsten Breitfeld úrral a BMW-standon beszélgettem az autóról.

Menetteljesítményei alapján az i8 nem szupersportkocsi és nem is az M1 örököse. De akkor mi?

Dr. Carsten Breitfeld a BMW i8 projekt főnöke. A Frankfurti Autószalonon válaszolt kérdéseinkre

Ő Dr. Carsten Breitfeld, az i8 projekt főnöke. A Frankfurti Autószalonon válaszolt kérdéseinkre


A jövő sportautója, amely különlegesen takarékos. Több embert is ismerek, akik vágynak hasonló kaliberű sportautóra, de környezetük vagy a feleségük nem fogadná el tőlük, hogy egy nagy fogyasztásúnak és környezetszennyezőnek tartott sportautót vásároljanak. Fontos, hogy hátul is lehet ülni és az i8 a hétköznapokban is használható. A Porsche 911 Carrera sikerének is ez az egyik titka.

Mire való a második elektromos motor?

A nagyobbik megegyezik az i3-éval és az első kerekeket hajtja. A másik a motor beindítására szolgál, de más funkciója is van. Gázadáskor segít megemelni a benzines motor fordulatszámát, hogy az autó közvetlenebbül reagáljon gyorsításkor.

Miért hatfokozatú az automata váltó, amikor már az 1-esben is ott a nyolcfokozatú?

Nem a régi ZF-automata van benne hat fokozattal, hanem a konszern keresztmotoros autóiból átvett konstrukció. Ez a váltó könnyebb és minél inkább támaszkodhatunk az elektromos motor azonnal elérhető 250 Nm állandó nyomatékára, annál kevesebb fokozatra van szükség a benzineshez.

231 lóerős az 1,5 literes, háromhengeres benzines turbómotor. Maximális nyomatéka 320 Nm. Hangjából bizonyos frekvenciákat felerősít illetve művi hangokkal dúsít a hangrendszer, hogy szebben szóljon. Az elektromos motor az orrban 131 lóerős, 250 Nm-rel

Mennyi az i8 körideje a Nordschleifén?

Nem kommunikálunk Nürburgring-köridőt, mert ez az autó nem erről szól. Természetesen lehet vele menni a Nordschleifén, de az autó más közönségnek készült.

Mekkora az autó végsebessége leszabályozás nélkül?

Erre azért nincs értelmes válasz, mert a járművet 250 kilométer/órás maximális sebességre méreteztük. Ha ennél gyorsabb is lehetne, akkor nehezebb fék és futómű kellene hozzá, sérülne az eredeti cél.

Az i8 képes állandóan négykerék-hajtással menni vagy ha lemerül a hibridakku, odalesz az első hajtás?

Hóban akár folyamatosan működhet az összkerékhajtás. Ha kell, a belső égésű motor termel áramot.

Csak a konnektorról újratölthető akkuk erejével és a 131 lóerős villanymotorral 120 km/óra a maximális sebesség, az autó hatótávja 35 km. Az i8 hibridként is működik, mindkét erőforrásával


Mikorra valósulhat meg a lézeres fényszóró?

Nem lesz elérhető az i8 bevezetésekor, de nem kell rá sokat várni. Fényereje kiváló és a kék árnyalat tetszene is az ügyfeleknek, mert látni rajta, hogy ez egy új megoldás. De a kék fény eredendően a hatóságok színe, ezért a lézerfény színhőmérsékletén még dolgoznunk kell.

Szokatlanul vékonyak a gumik, elöl 195 mm szélességű a 20 colos kerék. Lesznek nagyobb kerekek?

Van egy sportosabb kerékszett is, elöl 215-ös, hátul pedig 215 helyett 245/40 R20-as kerekekkel. De az autó vezethetősége, viselkedése a kisebb gumikkal is kiváló.

4,5 s alatt gyorsul százra, 250 km/óra a legnagyobb sebessége, leszabályozással. Nagyobb végsebességhez nehezebb fék, futómű és más kerék kellett volna, ami rontaná a fogyasztást

Nem kínosan kevés a 130 000 eurós autóhoz egy csupán háromhengeres motor?

Ennek az autónak a presztízsét a vásárlók szemében nem a hengerszám adja, hanem a koncepció: 4,5 másodperces százra gyorsulás, a BMW-sportautóktól elvárt vezethetőség, jó használhatóság, csupán 2,5 literes átlagfogyasztással.

Breitfeld úr, köszönjük a beszélgetést!

Esztergomi Suzuki, hatkerekű szörny, villanybringa szatyorból: további cikkeink a Frankfurti Autó-kiállításról.

Kommentek

  • d.nagy

    Nagyon jó lett a videó

  • PluginHibrid

    Ha 4,5 alatt akar vki 100-on lenni akkor 10-14 L/100km..

    Kár hogy ez csak a videóból derül ki…

    Kicsit korai még szériagyártásról beszélni…

    Max az usában..talán…

  • PluginHibrid

    “vagy ha lemerül a hibridakku”

    Az Soha nem merül le..

    10 év óta ezt miért nem lehet felfogni ???

    Ujra s ujra megkérdezik az ujságsírok….

    Érthetetlen…

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.