Hangtalan BMW-vel két keréken

BMW C evolution

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2013.09.11. 09.30

Bár nem hiányoznak a Frankfurti Autószalonról az M divízió bővérű sportmodelljei sem, de azok szinte észrevehetetlenek a BMW környezetbarát járgányai, az i8 és i3 mellett. Ám nemcsak az autók terén zöldül a BMW, de a motoroknál is, bemutatkozott a C evolution.

Még 2011-ben mutatta be a BMW Motorrad az elektromos hajtású E-Scooter tanulmányt, ennek sorozatgyártású változatát állította ki az éppen zajló Frankfurti Autószalonon a márka. A C evolution a belsőégésű motorral szerelt C 600 Sport és a C 650 GT robogók villanyhajtású testvére.

Nem rendelkezik a hagyományos értelemben vett vázzal, központi elemként az alumínium akkumulátorház szolgál, amelyhez elöl az acélcsőből kialakított kormányagy, hátul pedig a szimpla lengőkar és az ugyancsak acélcsőből formált hátsó vázkeret csatlakozik.

A C evolution hajtásáról – fogasszíj és bolygóműves sebességváltó segítségével – folyadékhűtésű, állandó gerjesztésű szinkronmotor gondoskodik, mégpedig a motort és sebességváltót is magában foglaló lengőkar-konstrukció formájában. A motor kialakításában a BMW autós mérnökei is segítettek, az i3-ból vettek át számos komponenst.

A villanymotor névleges teljesítménye 11 kW (15 LE), maximális teljesítménye viszont 35 kW (47,5 LE), amivel akár 120 kilométer/órás sebességre (elektronikus úton leszabályozva) is képes a C evolution.  A villanymotor maximális nyomatéka 72 Nm.


Lítiumion akkumulátora 8 kWh kapacitású, amivel akár 100 kilométert is megtehet, természetesen nem az említett maximális sebesség mellett. A lemerült akkumulátor feltöltése a megszokott 230 voltos hálózati csatlakozóról négy órát igényel, de nemcsak hálózatról töltődik a telep, hanem a lassítási fázisok során beindul az energia-visszatáplálás is.

Négyféle üzemmódban működhet a motor: a “Road” választása esetén maximális gyorsulás, lassításkor mintegy ötven-, míg fékezéskor százszázalékos energia-visszatáplálás áll rendelkezésére. Az “Eco Pro” módban korlátozott a gyorsulási képesség, s ezzel az energia-felvétel, maximális rekuperáció mellett. A “Sail” menetprogramban lassításkor nincs energia-visszatáplálás, így a markolat visszaengedésekor a C evolution csaknem minden fékezőnyomatéktól mentesen gördülhet tovább. A különösen dinamikus közlekedéshez készült “Dynamic” üzemmódban a maximális gyorsulásokat erőteljes rekuperáció egészíti ki.

Mint a BMW többi új motorja, a C evolution is alapkivitelében kínálja a blokkolásgátlót, de van hozzá menetstabilizálónak megfelelő rendszer is, a Torque Control Assist a hátsókerék-hajtásból eredő megcsúszásának függvényében csökkenti automatikusan az elektromotor forgatónyomatékát.

Nézze meg Gajdán Miklós, az Autó Magazin vezetőszerkesztője, Év Autója zsűritag beszámolóját a motorról:

Kommentek

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.