Hangtalan BMW-vel két keréken

BMW C evolution

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2013.09.11. 09.30

Bár nem hiányoznak a Frankfurti Autószalonról az M divízió bővérű sportmodelljei sem, de azok szinte észrevehetetlenek a BMW környezetbarát járgányai, az i8 és i3 mellett. Ám nemcsak az autók terén zöldül a BMW, de a motoroknál is, bemutatkozott a C evolution.

Még 2011-ben mutatta be a BMW Motorrad az elektromos hajtású E-Scooter tanulmányt, ennek sorozatgyártású változatát állította ki az éppen zajló Frankfurti Autószalonon a márka. A C evolution a belsőégésű motorral szerelt C 600 Sport és a C 650 GT robogók villanyhajtású testvére.

Nem rendelkezik a hagyományos értelemben vett vázzal, központi elemként az alumínium akkumulátorház szolgál, amelyhez elöl az acélcsőből kialakított kormányagy, hátul pedig a szimpla lengőkar és az ugyancsak acélcsőből formált hátsó vázkeret csatlakozik.

A C evolution hajtásáról – fogasszíj és bolygóműves sebességváltó segítségével – folyadékhűtésű, állandó gerjesztésű szinkronmotor gondoskodik, mégpedig a motort és sebességváltót is magában foglaló lengőkar-konstrukció formájában. A motor kialakításában a BMW autós mérnökei is segítettek, az i3-ból vettek át számos komponenst.

A villanymotor névleges teljesítménye 11 kW (15 LE), maximális teljesítménye viszont 35 kW (47,5 LE), amivel akár 120 kilométer/órás sebességre (elektronikus úton leszabályozva) is képes a C evolution.  A villanymotor maximális nyomatéka 72 Nm.


Lítiumion akkumulátora 8 kWh kapacitású, amivel akár 100 kilométert is megtehet, természetesen nem az említett maximális sebesség mellett. A lemerült akkumulátor feltöltése a megszokott 230 voltos hálózati csatlakozóról négy órát igényel, de nemcsak hálózatról töltődik a telep, hanem a lassítási fázisok során beindul az energia-visszatáplálás is.

Négyféle üzemmódban működhet a motor: a “Road” választása esetén maximális gyorsulás, lassításkor mintegy ötven-, míg fékezéskor százszázalékos energia-visszatáplálás áll rendelkezésére. Az “Eco Pro” módban korlátozott a gyorsulási képesség, s ezzel az energia-felvétel, maximális rekuperáció mellett. A “Sail” menetprogramban lassításkor nincs energia-visszatáplálás, így a markolat visszaengedésekor a C evolution csaknem minden fékezőnyomatéktól mentesen gördülhet tovább. A különösen dinamikus közlekedéshez készült “Dynamic” üzemmódban a maximális gyorsulásokat erőteljes rekuperáció egészíti ki.

Mint a BMW többi új motorja, a C evolution is alapkivitelében kínálja a blokkolásgátlót, de van hozzá menetstabilizálónak megfelelő rendszer is, a Torque Control Assist a hátsókerék-hajtásból eredő megcsúszásának függvényében csökkenti automatikusan az elektromotor forgatónyomatékát.

Nézze meg Gajdán Miklós, az Autó Magazin vezetőszerkesztője, Év Autója zsűritag beszámolóját a motorról:

Kommentek

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.