Hangtalan BMW-vel két keréken

BMW C evolution

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2013.09.11. 09.30

Bár nem hiányoznak a Frankfurti Autószalonról az M divízió bővérű sportmodelljei sem, de azok szinte észrevehetetlenek a BMW környezetbarát járgányai, az i8 és i3 mellett. Ám nemcsak az autók terén zöldül a BMW, de a motoroknál is, bemutatkozott a C evolution.

Még 2011-ben mutatta be a BMW Motorrad az elektromos hajtású E-Scooter tanulmányt, ennek sorozatgyártású változatát állította ki az éppen zajló Frankfurti Autószalonon a márka. A C evolution a belsőégésű motorral szerelt C 600 Sport és a C 650 GT robogók villanyhajtású testvére.

Nem rendelkezik a hagyományos értelemben vett vázzal, központi elemként az alumínium akkumulátorház szolgál, amelyhez elöl az acélcsőből kialakított kormányagy, hátul pedig a szimpla lengőkar és az ugyancsak acélcsőből formált hátsó vázkeret csatlakozik.

A C evolution hajtásáról – fogasszíj és bolygóműves sebességváltó segítségével – folyadékhűtésű, állandó gerjesztésű szinkronmotor gondoskodik, mégpedig a motort és sebességváltót is magában foglaló lengőkar-konstrukció formájában. A motor kialakításában a BMW autós mérnökei is segítettek, az i3-ból vettek át számos komponenst.

A villanymotor névleges teljesítménye 11 kW (15 LE), maximális teljesítménye viszont 35 kW (47,5 LE), amivel akár 120 kilométer/órás sebességre (elektronikus úton leszabályozva) is képes a C evolution.  A villanymotor maximális nyomatéka 72 Nm.


Lítiumion akkumulátora 8 kWh kapacitású, amivel akár 100 kilométert is megtehet, természetesen nem az említett maximális sebesség mellett. A lemerült akkumulátor feltöltése a megszokott 230 voltos hálózati csatlakozóról négy órát igényel, de nemcsak hálózatról töltődik a telep, hanem a lassítási fázisok során beindul az energia-visszatáplálás is.

Négyféle üzemmódban működhet a motor: a “Road” választása esetén maximális gyorsulás, lassításkor mintegy ötven-, míg fékezéskor százszázalékos energia-visszatáplálás áll rendelkezésére. Az “Eco Pro” módban korlátozott a gyorsulási képesség, s ezzel az energia-felvétel, maximális rekuperáció mellett. A “Sail” menetprogramban lassításkor nincs energia-visszatáplálás, így a markolat visszaengedésekor a C evolution csaknem minden fékezőnyomatéktól mentesen gördülhet tovább. A különösen dinamikus közlekedéshez készült “Dynamic” üzemmódban a maximális gyorsulásokat erőteljes rekuperáció egészíti ki.

Mint a BMW többi új motorja, a C evolution is alapkivitelében kínálja a blokkolásgátlót, de van hozzá menetstabilizálónak megfelelő rendszer is, a Torque Control Assist a hátsókerék-hajtásból eredő megcsúszásának függvényében csökkenti automatikusan az elektromotor forgatónyomatékát.

Nézze meg Gajdán Miklós, az Autó Magazin vezetőszerkesztője, Év Autója zsűritag beszámolóját a motorról:

Kommentek

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.