A Magyar Nagydíjat 2017-ben már a 32. alkalommal rendezik meg, az elmúlt három évtizedben jó néhány elsőséget és – a természetükből adódóan – rekordot produkált a pálya. Ezeket szedtük csokorba.

11 győzelem a McLarennek

 

A kvalifikációs és versenykörrekord is 2004-ben született, előbbi Rubens Barrichellóé 1:18.436-tal, utóbbi Michael Schumacheré 1:19.071-gyel. 2016-ban az időmérőn Nico Rosberg 1:19.965-tel szerezte meg a pole-t a Mercedesszel, míg a futamon Kimi Räikkönen 1:23.086-os leggyorsabb kört teljesített. Az új autók és szélesebb gumik miatt az idén új körrekordok születhetnek.

A nagydíj történetének legeredményesebb csapata a McLaren, tizenegyszer nyertek a Hungaroringen (Ayrton Senna – 1988, ’91, ’92, Mika Häkkinen – 1999, 200, Lewis Hamilton  – 2007, ’09, ’12, Jenson Button – 2011), a Williams hét, a Ferrari öt sikerrel büszkélkedhet.

A Hungaroringhez több “elsőség” is kapcsolódik. 1992-ben Nigel Mansell sok-sok évnyi küzdés és balszerencse után megfoghatatlan volt, és a Magyar Nagydíjon elért második helyével megszerezte a bajnoki címet is – ez volt az első alkalom, amikor a Hungaroring világbajnokot avatott, 2001-ben Michael Schumacher lett a második, aki nálunk biztosította be a címet.

Öt versenyző ért el áttörést

 

1993-ban Damon Hill pályafutása első futamgyőzelmét ünnepelte Magyarországon, őt 2003-ban Alonso követte – ezzel egyben minden idők legifjabb győztese is lett, egészen Sebastian Vetttel 2008-as monzai sikeréig -, 2006-ban Jenson Button, 2008-ban pedig a mclarenes Heikki Kovalainen csatlakozott az először nálunk győzők klubjához. Button 2011-ben pontosan 200. F1-es futamát teljesítette Magyarországon, amelyet a legmegfelelőbb módon, második itteni győzelmével ünnepelt.

1994-ben győzött itt első alkalommal Michael Schumacher, később még háromszor (1998, 2001, 2004) ismételt. Nála is többször nyert azonban Lewis Hamilton: a fent említett három mclarenes siker mellett az angol a Mercedessszel 2013-ban és tavaly is nyerni tudott, ezzel öt győzelemmel áll, és kiemelkedik a mezőnyből.

Ayrton Senna háromszor állt fel a mogyoródi dobogó tetejére, Nelson Piquet, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häikkinen és Jenson Button két-két, Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel egy alkalommal volt győztes. A jelenlegi mezőnyből tehát Alonso, Kimi Räikkönen (2005), Hamilton, Ricciardo és a Ferrari németje tudott győzni a magyar pályán. Vettel számára azért mérföldkő a magyar verseny, mert 2007-ben nálunk futotta első Red Bull-os Forma-1-es futamát a Toro Rossóval. A dobogós helyezések tekintetében jelenleg Räikkönen a mezőny királya, hétszer szerepelt az eredményhirdetésnél Hamilton hat alkalmával szemben (a finn pilóta egyébként holtversenyben áll Schumacherrel és Sennával).

Szintén érdekesség, hogy immár egy évtizede nem győzött nálunk olyan pilóta, aki az év végén elvitte a bajnoki címet – utoljára Schumacher hozta ezt 2004-ben -, tehát Hamilton vagy Vettel akár rossz előjelnek is tekintheti, ha ő állhat fel a dobogó tetejére. Tavaly a hazai Hamilton-győzelem után Rosberg vb-címével ért véget a bajnokság.

3 tizeddel nyert a belga

Bár a Hungaroringen köztudottan nehéz előzni, az elmúlt 31 versenyből csak 13-at nyert meg a pole-ból rajtoló pilóta. Ha már pole: a Williams belga versenyzője, Thierry Boutsen 1990-ben a magyar pályán szerezte pályafutása egyetlen pole-ját, amelyet győzelemre is váltott, igaz, mindössze 0,288 másodperccel előzte meg az őt üldöző Ayrton Sennát. A mai napig ez a legkisebb befutós különbség itt. A legnagyobb, 72 másodperc Hill ’93-as diadalához kapcsolódik.

A Magyar Nagydíjra a legtöbben az első megrendezésekor, 1986-ban voltak kíváncsiak, a 300 ezres jegyeladás azóta is rekord, de a verseny mindig is népszerű maradt, az elmúlt években is folyamatosan összejött a 185 ezer körüli nézőszám.

 

A versenynek eddig nyolc névadó szponzora volt: 1986-87-ben a Marlboro, 1988-90-ben a Pop 84 farmermárka, 1991-től egészen 2005-ig újra a cigarettamárka, 2006-ban a Shell, 2007-ben az Agip, 2008-2009-ben az ING, 2010-2012 között az ENI, 2013-ban az LG volt a fő támogató, 2014 óta a Pirelli a főszponzor.

És a végére egy bolondos statisztika az F1StatManként ismert bloggertől, Jack Ellekertől: a 4381 méter hosszú Hungaroringen 76 860 Rubik-kockát kellene egymás mellé rakni, hogy körbeérjék az aszfaltcsíkot, míg a teljes felület beborításához 14 832 564 darab bűvös kocka kellene.