Napos, meleg időben (27 Calsius-fokos levegő- és 51 fokos aszfalthőmérséklet) mellett sorakozott fel a Forma-1-es mezőny a 2017-es idény nyolcadik futama, az Azerbajdzsáni Nagydíj rajtjához a 6003 méteres bakui utcai pályán.

Az első sorból a Mercedes, a másodikból a Ferrari pilótái indulhattak Hamilton-Bottas és Räikkönen-Vettel sorrendben, a harmadik sorba a Red Bull-os Max Verstappen és a Force Indiá-s Sergio Perez, a negyedikbe Esteban Ocon és a williamses Lance Stroll, az ötödikbe a veterán Felipe Massa és a kvalifikáció utolsó szakaszában balesetező Daniel Riccardo állt fel.

A McLaren-Honda pilótái, Stoffel Vandoorne és Fernando Alonso 35 és 40 helyes motorcserés hátrasorolásokkal a 18-19. helyre kerültek, csak az időmérőn nem induló renault-s JolyonPalmer került mögéjük.

A gumik tartóssága folytán ideális esetben egykiállásos stratégia (szuperlágy-lágy vagy fordítva) tűnt ideálisnak, de a szinte garantált biztonsági autós szakasz(ok) miatt rugalmas alkalmazkodásra kellett készülni. Csak Romain Grosjean (16.), Marcus Ericsson (17.) és Vandoorne választotta a lágy keveréket, mindenki más a szuperlágyakkal vágott neki az első etapnak.

Rajt/1. kör: A lámpák kialvásakor Hamilton jól lépett el, de Bottas is jól indult, amikor viszont besorolt a csapattárs mögé, Vettel hátulról ráfutott az első kanyarnál. A 2. kanyarban Bottas oldalról meglökte a kívülről előző Räikkönent, mindkettejük autója sérült, visszaestek. Hátrébb az 1. kanyar bukóteréből visszatérő csapattárstól, Kvjattól megijedő Sainz magától megpördült.

2. kör: A top10 sorrendje: Hamilton, Vettel, Perez, Verstappen, Räikkönen, Massa, Ocon, Stroll, Ricciardo és Hülkenberg. A bokszutcában visszakullogó Bottas egy teljes kört veszített, de új orrkúppal és friss lágy gumikkal már a végéig mehetett.

7. kör: Ricciardo kerékcserén járt, megkapta a lágyakat, a 17. helyre tért vissza.

8. kör: A szombati kiégés után a renault-s Palmer műszaki hibával vitte vissza az autót a bokszba, véget ért a futama.

9. kör: Körökön át tartó birkózás után Alonso megelőzte a sauberes Ericssont, a spanyol a 12. helyre lépett. Az egész hétvégén a fékekkel küszködő Grosjean azt kért a csapattól, hogy ha veszélyesnek ítélik a fékeket, szóljanak neki.

10. kör: A célegyenesben Sainz megelőzte Ericssont, Ricciardo pedig mindkettejüket.

11. kör: Kvjat műszaki hibával állt félre, miközben Verstappen keményen támadta a 3. helyen haladó Perez, de előznie nem sikerült

12. kör: Verstappen motorba miatt lelassult, Kvjat fal mellett parkoló autójának mentése miatt beküldték a biztonsági autót.

13. kör: A safety cart kihasználva mezőny nagy része a bokszba hajtott kereket cserélni, a szuperlággyal rajtolók lágyakra váltottak, Bottas szuperlágyakat vett fel.

A sorrend a biztonsági autó mögött: Hamilton, Vettel, Perez, Räikkönen, Massa, Ocon, Stroll, Hülkenberg, Magnussen, Ricciardo, Alonso, Sainz, Vandoorne, Ericsson, Grosjean és Bottas.

A rutintalan pályabírók lassú munkája miatt a safety car 5 kör után engedte el a mezőnyt, a gumik mindenkinél lehűltek, csak a körhátrányát visszavevő Bottas melegíthette fel őket jobban.

17. kör: Az újrarajtolásnál Perez támadta Vettelt sikertelenül, Ocon is támadott, Massát és Räikkönent próbálta megelőzni, vesztes a finn volt: a Force Indiá-ssal és régi csapattársával szemben is pozíciót veszített. A csatában egy darab leszakadt Räikkönen autójáról, újra beküldték a biztonsági autót, majd a mezőnyt a bokszutcai áthaladásra utasították.

19. kör: A biztonsági autó lekapcsolta  a lámpát, Hamilton lassan vezette fel a mezőnyt, fékezett, Vettel hátulról bele is futott. A német bőszen integetett, majd ráhúzta az autót, újra összeértek. A célegyenesben aztán mindkét Force Indiá-s támadásba lendült, Massa az első kanyarban előttük fordult, míg a Perez és Ocon a fal mellett ütközött az ifjonc hibájából, mindketten visszaestek. Räikkönen is defektet kapott, a gumi szétverte az autót. Újra beküldték a biztonsági autót.

20. kör: Ocont a bokszutcából kerékcsere után gyorsan visszaküldték a pályára, Perez autóját pedig vizsgálgatták, de nem sikerült javítani. Räikkönennel együtt kiesett.

A biztonsági autó mögött Hamilton vezetett, mögötte Vettel, Massa, Stroll, Ricciardo, Hülkenberg, Magnussen, Alonso, Sainz, Grosjean, Ericsson, Vandoorne, Bottas és Ocon haladt.

22. kör: A pálya takarításának idejére piros zászlóval megszakították a futamot, a mezőny besorolt a bokszutcába.

A Hamilton-Vettel incidenst vizsgálat alá vonták. A leállás alatt Perez és Räikkönen autóját is megszerelték, a bokszutca elejére tolták őket, majd kimentek, hogy beálljanak a mezőny végére.

23. kör: A mezőny a biztonsági autó felvezetésével elhagyta a bokszutcát, majd a safety car a kör végén elengedte őket.

24. kör: Hamilton jól lépett el Vetteltől, de hátrébb Stroll támadta Massát, nevető harmadikként viszont Ricciardo mindkettőjüket megelőzte. A visszaeső Massát Hükenberg is támadni kezdte. A kör végén a német előzött is, de Magnussen Ricciardót másolva az első kanyar belső ívén mindkettejük mellett elment.

25. kör: Hülkenberg valahol falnak ment eltört a jobb első felfüggesztése, kiállt a bukótérbe, míg Massa a törött hátsó felfüggesztésével a kiállt a bokszba, fel kellett adnia.

27. kör: Hamilton 2 másodperccel vezetett Vettel előtt, Ricciardo a 3., utánuk Stroll, Magnussen, Alonso, Sainz, Ocon, Bottas, Grosjean, Vandoorne, Ericsson, Wehrlein, Perez és Räikkönen.

29. kör: Hamilton fejvédő kerete kimozdult a helyéről, a rádión arra kérték, hogy az egyenesben próbálja meg visszaigazítani, de nem ment neki.

30. kör: Ocon elvette a 7. helyet Sainztól, a kör végén Bottas is megelőzte a spanyolt.

32. kör: Hamiltont a versenyigazgatóság utasítására a csapat kihívta a bokszba, hogy kicseréljék a fejvédőt, miközben Vettelnek 10 másodperces stop&go büntetést osztottak ki az ütközésért. Hamilton a 9. helyre tért vissza a pályára. Az FIA nagyon politikusan döntött.

33. kör: Vettel kiment a bokszba a büntetés letöltésére, a vezetést Ricciardo vette át, mögötte Stroll és Magnussen. Vettel Hamilton elé ért ki a pályára, köztük a körhátrányban lévő Perez volt. Räikkönen és Perez bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, amiért az újraindítás előtt a bokszutca gyors sávjában dolgoztak az autóikon.

36. kör: Vettel és Hamilton rizikósan átfűzte magát Alonsón. A sorrend 15 körrel a leintés előtt: Ricciardo, Stroll, Magnussen, Ocon, Bottas, Vettel, Hamilton, Alonso, Sainz és Ericsson a top10-ben.

38. kör: Ocon és Bottas is megelőzte Magnussent, a dán nyakára megérkezett Vettel és Hamilton.  A kör végén, az egyenesben Vettel, a célegyenes végén Hamilton is elment mellette.

40. kör: Bottas a célegyenesben levadászta Ocont, a 3. helyre lépett.

41. kör: Perezt törött ülés miatt kiállásra kérte a csapat, tényleg véget ért a versenye.

42. kör: Vettel az első kanyarban megelőzte Ocont, Hamilton viszont beragadt a Force Indiá-s ifjonc mögé, csak a kör legvégén, a célegyenesben támadhatott újra, a DRS-sel el is ment mellette.

43. kör: A potenciális pontszerzők sorrendje: Ricciardo, Stroll, Bottas, Vettel, Hamilton, Ocon, Magnussen, Sainz, Alonso és Wehrlein.

48. kör: Bottas folyamatosan zárkózott fel williamses utódjára, Strollra, az újoncot a csapat rádión nyugtatta és biztatta.

51. kör/befutó: Bottas nagyon közel ért Strollhoz, Hamilton Bottashoz, de a kör során már egyikük sem tudott előzési pozícióba kerülni, de a célegyenesben DRS-sel a célvonalnál elkapta a kanadait, egyetlen tized választotta el őket. Az újonc így is dobogós lett.

A versenyt a Ricciardo nyerte a Red Bull-lal, idei első sikerük, az ausztrál pályafutása 5. győzelmét aratta. Bottas hozta a 2. helyet, Stroll a 3. lett.

A kaotikus verseny végén Vettel a 4., Hamilton az 5. helyet érte el, utánuk Ocon, Magnussen, Sainz, az év első pontjaival Alonso, végül a sauberes Pascal Wehrlein futott be a top10-ben. Ericsson, Vandoorne és Grosjean ért még célba, heten estek ki.