A hétvégi Ausztrál Nagydíjjal megkezdődik a Forma-1-es világbajnokság 71. szezonja. Az új idény előtt áttekintjük, mire is számíthatunk és mire, kire lesz érdemes figyelni.

Szebb, gyorsabb autók = jobb verseny?

A 2014-es szabályváltozások miatt “lassú” és “halk”, a spórolásról szóló F1 láttán a sportág fejesei 2015-ben új szabálycsomag bevezetéséről döntöttek 2017-re, azzal a határozott céllal, hogy az autók külsejét ütősebbé, sebességét nagyobbá tegyék.

Ennek keretében az új autók kasztnijának maximális szélessége 180-ról 200 cm-re nőtt, nagyobb, hosszabb a diffúzor, az első szárny 15 centivel lett szélesebb, miközben nyilazott formát kapott, míg az immár döntött hátsó szárny 15 centivel alacsonyabb, de 20 centivel szélesebb, így a járgányok összességében sokkal agresszívebb benyomást keltenek.

A gumigyártó Pirelli is hozzátette ehhez a magáét, az első abroncsok 6, a hátsók 8 centivel lettek szélesebbek, a 25 százalékos növekedés a mechanikai tapadáson javított.

A hatékonyabb aerodinamikai elemek nagyobb légellenállással járnak, ezért a 2017-es autók végsebessége csökkent, de a nagyobb leszorítóerő és tapadás miatt a kanyarsebesség sokat nő, így összességében – a pályák vonalvezetésétől, a gumikeverékektől, a hőmérsékletektől függően – a köridők 3-5 másodpercet csökkennek, akár a 2004 óta álló rekordok is megdőlhetnek idén.

gumik_1

A Pirelli nemcsak nagyobb, hanem tartósabb gumikat gyártott, a keverékek nevei ugyanazok, de a lassabban és kiszámíthatóbban kopó abroncsokon hosszabban lehet a határon autózni, üldözni a másikat, azonban egy-egy kerékcsere is elég lehet a futamokon, ami beszűkíti, uniformizálja a stratégiai lehetőségeket.

Az autók pilótával, de üres tankkal mért minimális tömege 722 kg-ra emelkedik, a versenyekre pedig 100 helyett 105 kg benzint tankolnak majd ennek ellensúlyozására. A téli tesztek tapasztalatai alapján nem biztos, hogy ez elég lesz, ezért a fogyasztás szempontjából húzósabb pályákon folytatódhat a spórolós vezetés.

barcelona_teszt01_35

A motorfejlesztés korábbi korlátozásait teljesen eltörölték 2017-re, nincsenek zsetonok, minden gyártó azt és úgy fejleszt, ahogy akar, bár a pályán való bevetést nehezíti, hogy versenyzőként csak négy-négy új erőforrás használható a szezon során. A két évvel ezelőtti lazítás után ráadásul újra szigorítottak az erőforrás-komponensek cseréjéért járó büntetéseken, az egy hétvégén belüli többes cseréért újra tételes hátrasorolások járnak, az utolsó rajthelynél nem áll meg a számolás.

Szigorodnak a rajtprocedúrára vonatkozó előírások: a külső, mérnöki segítség további csökkentésére az idei évtől tilos a kuplung ideális fogáspontjának előzetes beprogramozása, a versenyzőknek a rajtrácson saját kezűleg kell megtalálni azt. Sokan mellényúlhatnak majd.

Ha már startok: az esős futamokon is állórajtokat láthatunk majd, legalábbis akkor, ha a biztonsági autó mögött eltöltött formációs körök után megfelelő mértékben javulnak a körülmények.

barcelona_teszt04_03

Németország megint kimarad, hosszú hétvége a Hungaroringen

A tavalyi 21 futamos rekordév után a 2017-es Forma-1-es világbajnokság 20 fordulóból áll majd, miután a Nürburgring újra csak nem rendezi meg a Német Nagydíjat. A Magyar Nagydíj a hagyományos időpontjában, július végén következik a nyári szünet előtti utolsó versenyként, azonban augusztus első napjaiban még tesztelnek az F1-esek a Hungaroringen.

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj időmérője magyar idő szerint szombaton 7 órakor, a futam másnap szintén ekkor kezdődik majd, de vigyázat, óraátállítás jön, azaz az automatikus órát nélkülözőknek 6-ra kell a tévé elé ülniük vasárnap!

Na jó, de megint a Mercedes nyer?

Zsinórban három bajnoki cím behúzása után természetesen az idei év favoritja is a korábbi szezonokban domináló Mercedes, de a Ferrari igen visszafogott, csendes, ugyanakkor nagyon eredményes tesztszezon alapján nagyot lépett előre, a vörös autó gyors és megbízható is volt Barcelonában. Más kérdés, hogy a maranellóiak tavaly is jól teljesítettek télen, mégis nyeretlen szezon és a konstruktőri 3. hely lett a jutalmuk.

barcelona_teszt07_01

Az előzetesen a szabályváltozások nagy nyertesének jósolt Red Bull a teszteken nem remekelt – részben a Renault-erőforrás azóta állítólag kijavított hibái miatt –, de hátrányuk nem nagy, és a Ferrarival ellentétben rossz téli szereplések után is sikerült már folyamatos fejlődést produkálniuk a szezonok során, ezért simán ott lehetnek a bajnoki címért folyó küzdelemben.

A középmezőny a tavalyinál szorosabb lehet, a tavaly a konstruktőri 4. helyet magabiztos előnnyel hozó Force India rózsaszín autójára komoly fenyegetést jelent a tesztelésen jónak tűnő Williams, az idei évre már rendes háttérrel és erőforrásokkal fejlesztő gyári Renault és a 2017-re a francia gyártó erőforrásaihoz visszatért Toro Rosso, amely ráadásul a mezőny egyik legcsinosabb autóját küldi pályára.

Az amerikai Haas egyelőre még mindig a fékproblémákkal küszködik, és bár a tulajdonos-főnök Gene Haas szerint a 2016-os tapasztalatok birtokában könnyebb dolguk lesz idén, sok szakértő arra figyelmeztet, hogy néha a második év nehezebb egy új csapat számára, mint a debütálás.

barcelona_teszt02_19

A spórolás kedvéért a 2016-os Ferrari-erőforrással induló Sauber nem sok jóra számíthat, az idén Forma-1-es szereplése 25 éves jubileumát ünneplő svájci csapat eleve sereghajtóként kezd, hátrányuk pedig csakis nőni fog a motor miatt, csak abban bízhatnak, hogy a McLaren-Honda még rosszabbul teljesít, mint ők.

Erre van is esély, ugyanis hiába készült új fejezet nyitására a csapat, Ron Dennis megbuktatása, az autó átfestése és az alapoktól újratervezett Honda-motor bevetése ellenére siralmasan alakult a tesztszezon. A Honda új motorja is megbízhatatlan és gyenge, és bár a zsetonrendszer nélkül korlátlanul fejleszthetnek, a négymotoros korlátozás miatt vagy nagyon lassan jutnak majd pályára a frissítések, vagy megint kismillió hátrasorolásos büntetés vár Fernando Alonsóékra. Ha nem történik valami csoda, a Hondánál fejek fognak hullani idén, de a válás sem kizárható.

barcelona_teszt05_11

Manor? Micsoda? A 2010-ben belépett csapatok utolsó mohikánja 2016 végéig bírta, hiába szereztek pontot az Osztrák Nagydíjon, a konstruktőri bajnokság 11. helye kevés pénzt hozott volna, a tulajdonos pedig túl drágán kínálta az alakulatot a potenciális vevőknek, így a történet csőddel ért véget.

Hamilton, Vettel, esetleg Verstappen?

A 2016-os idény slusszpoénja volt, hogy a világbajnoki címet megszerző Nico Rosberg pár nappal a szezonzáró után bejelentette, hogy kiszáll a Forma-1-ből, visszavonul. Egyéniben biztosan nem lesz címvédés.

A Mercedes a Williamstől átigazolt Valtteri Bottasszal pótolta a bajnokot, a finn egy évre kapott szerződést, egyben óriási lehetőséget arra, hogy megmutassa, több egyszerű iparosnál.

hamilton_bottas_mercedes_1

A barcelonai tesztek alapján a csapatelnök Niki Lauda azt mondta, Bottas lassabb Lewis Hamiltonnál, ami nem túl biztató a finn számára, de a fejesek talán nem bánják annyira, ha az elmúlt évek belharcai után idén kimondatlanul ugyan, de lesz egy első és egy második számú versenyzőjük. Nem zárhatjuk ki persze, hogy Bottas megtáltosodik, vannak pilóták, akiknek ehhez pont egy nyerő autó kell.

Ilyen egyébként Sebastian Vettel is, aki a tavalyi nehézségek miatt szét is esett egy kicsit, de az erős Ferrarival akár megállíthatatlan formába is lendülhet megint. Hogy Kimi Räikkönen képes lesz-e tartani vele a lépést? Újabb érdekes kérdés.

barcelona_teszt01_40

A Red Bullnál folytatódhat a két nagy ígéret, Daniel Ricciardo és a tinisztár Max Verstappen csatája, fiatalságuk, tehetségük, sikeréhségük miatt talán a mezőny legerősebb párosát alkotják.

Miután a Williams elveszítette Bottast – de cserébe a milliók mellett “megkapta” a Mercedes technikai főnökét, Paddy Lowe-t is –, a grove-i csapat azt a Felipe Massát hívta vissza, aki a milliárdoscsemete újonc, Lance Stroll igazolása miatt kényszerült visszavonulni 2016 végén. A brazil veterán nagy feladatot kapott, a hátán kell vinnie a csapatot és egy 18 éves ifjoncot kell mentorálnia, de úgy tűnik, élvezi a felelősséget.

Zászlót bontott a Williams kanadai újonca

Ami a mezőny egyetlen teljes értékű újoncát, Strollt illeti, a tavalyi Forma-3-as Európa-bajnok elképesztő privát tesztsorozat után lép az F1-be, de az csak a szezon folyamán derül ki, hogy fel tud-e nőni a feladathoz, vagy túl korán került a nagyok közé. Két dolog biztos: a Williamsnek tízmilliókat hoz és a Kanadai Nagydíj bevételeit is növeli majd, hiszen az ország tíz év után drukkolhat újra hazai versenyzőnek.

Egy másik Forma-3-as Európa-bajnok a Force Indiánál versenyez idén, a tavaly a Manornál a szezon második felében vezető, Mercedes-nevelésű Esteban Ocont Nico Hülkenberg helyére igazolta a silverstone-i csapat, míg a német első számú versenyzőként a Renault-hoz szegődött, ahol igyekszik majd legalább egyszer a dobogóra keveredni, ugyanis közel áll ahhoz, hogy elvegye honfitársától, Adrian Sutiltól a legtöbb dobogós nélküli indulás nem túl irigylésre méltó rekordját.

hulkenberg_renault_2

A renault-s átigazolással rövid távon mindenképp vesztes lett Hülkenberg, hiszen a Force Indiától a Mercedeshez léphetett volna tovább. Nemcsak ő maradt le erről a lehetőségről, a 2016-ban a Manornál vezető Pascal Wehrlein is, akit a Merci nem érzett elég tapasztaltnak, ezért végül a Sauberhez ültették be. A német majdnem onnan is kimaradt, ugyanis a január végi Race of Champions gálaversenyen nagyot bukott, nyaksérülést szenvedett, de a második tesztre felgyógyult.

Jenson Button visszavonulása a McLarennél is utat nyitott egy fiatal tehetségnek, a csapat által hosszú évek óta nevelt Stoffel Vandoorne a tavalyi bahreini beugrás után idén már teljes értékű versenyzőként vezet náluk. Bár a McLaren-Honda formája nem ígér sokat, a belga tehetségnek ez inkább előnyös, hiszen az eredményekre vonatkozó nyomás nélkül tanulhatja a szakmát Fernando Alonso mellett.

Reklámfotózáson a McLaren-pilóták

Pezsgőt csak a reklámfotózáson kapnak idén

A kétszeres világbajnok spanyol persze nem tanulni, hanem győzni akar, erre viszont nem sok esély látszik, így valószínűtlen, hogy meghosszabbítaná kifutó mclarenes szerződését. Hogy máshol keres munkát vagy visszavonul a nyáron 36. születésnapját ünneplő veterán, az idény nagy kérdései közé tartozik, a választ viszont sok tényező befolyásolja majd, többek között Bottas mercedeses szereplése, a szintén szerződése utolsó évét töltő Sebastian Vettel tervei és szándékai – a silly season a szokásosnál is bolondabb lehet 2017-ben.