A Forma-1 új tulajdonosa, az amerikai Liberty Media határozottan szakítani kíván a sportág régi szokásaival és beidegződéseivel, az Ecclestone-éra lezárásának első lépéseként januári érkezésükkor azonnal le is tették az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t.

Az angol üzletembert sok kritika érte az évek során, az egyik legfőbb panasz az F1 bevételeinek egyenlőtlen elosztását illette, hiszen míg a kis- és középcsapatok “csak” pár tízmillió dollárt várhatnak idényenként, a nagyok – Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren – különböző bónuszai önmagukban kitesznek ennyit, a Ferrari pedig annak ellenére kapja messze a legtöbb pénzt, hogy évek óta relatíve sikertelen. A Liberty is változtatni akar ezen a rendszeren.

A brit Sky Sportsnak adott interjújában Ecclestone így védte meg az 2013-ra létrehozott elosztási rendszert, a tényt, hogy a Ferrari még a világbajnoknál is tízmilliókkal többet kap:

“Hogy miért alakult így? Az akkori tulajdonos CVC a tőzsdére akarta vinni az F1-et, ezért biztosítani akartuk, hogy a csapatok maradjanak. Amikor körbenéztünk, hogy melyik csapatok írnák alá a 2020-ig való részvételt, az nem sokat ért, ha csak azok mondanak igent, akik a következő héten csődbe is mehetnek. Amikor a nagy cégektől is megkaptuk a kötelezettségvállalást, valamivel viszonozni kellett ezt, kértek valamit cserébe, méghozzá jogosan.”

kin_f1_07

Ecclestone nem zárja ki, hogy a Liberty 2020 utánra szóló tervei, szándékai miatt nagy nevek is hátat fordíthatnak az F1-nek:

“Valaki nemrég azt mondta nekem, hogy a Forma-1 indulása óta több mint 70 különböző csapat volt, nem is hittem neki, de ismerve az illetőt, biztosan igaz. Semmi sem tart örökké, szóval ki tudja. Ha sikerül eléggé felbosszantani a Ferrarit, kiszállhatnak. A Mercedes nyer még pár világbajnoki címet, aztán azt mondhatják, jöttünk, láttunk, győztünk, mehetünk.”

A Liberty elnök-vezérigazgatója, Greg Maffei egy hete Ecclestone naptárbővítési gyakorlatát is élesen kritizálta, az azerbajdzsáni utcai futammal példálózva elítélte, hogy a jól fizető, de F1-es hagyományokkal nem rendelkező, a sportág brandjét nem erősítő helyszíneket vettek be, míg a hagyományos versenyek küszködnek.

baku_fut_10

Ecclestone erre is reagált a Sky Sportsnak, a válaszában pedig azt is elárulta, hogy az először 1986-ban megrendezett, azóta már a hagyományos, régi versenynek számító Magyar Nagydíjról egyenesen a keleti blokkot vezető Szovjetunió titkosszolgálatával, a KGB-vel kellett tárgyalnia.

“Amikor Magyarországra vittem a futamot, az ország még a vasfüggöny túloldalán feküdt, valójában a KGB-vel kellett tárgyalnom, szerződnöm. Aztán szerettem volna Európán kívül is terjeszkedni. A világ nagyobb Európánál. Ezért is jó, hogy ott vagyunk Oroszországban, Bakuban, akárhol. Hogy akkor is elvittük-e volna a futamokat ezekre a helyekre, ha úgy fizetnek mint az európaiak? A válasz igen. Persze remélem, hogy ezt nem tudják meg, és nem gondolják, hogy átvertük őket. De felnőtt emberek, tudják, mit írtak alá, nekik is megfelelt, nekünk is megfelelt.”

A 86 éves angol elmondta, hogy utódja, Chase Carey még arra is felkérte, hogy ő tárgyalja le a Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítását.