A Forma-1-ben az elmúlt két évben folyamatosan igyekeznek növelni a versenyzők szerepét a vezetésben, csökkentve a mérnökök és az okos technikai megoldások súlyát.

Ennek keretében 2017-re tovább szigorították a rajtokra vonatkozó előírásokat, a rádiós segítség és a rajtprogramok alkalmazásának betiltása, valamint a szimpla kuplungfül bevezetése után most a kuplung lineáris jelleggörbéjét írták elő, emellett a kapcsoló útját is szabályozták.

Míg eddig a rajtoknál a kuplung gyakorlatilag minimális felengedéskor azonnal fogott és a versenykörülményekhez ideális nyomatékot engedte át, az idei évtől a versenyző ujjainak kell megtalálnia a tökéletes pontot.

“Ezelőtt egyszerűen fel kellett engedni 10 és 80 százalék között, és ott megvolt a tapadáshoz, a gumikhoz, az üzemanyag-mennyiséghez előre beállított üzemmód. A rajt tehát 100 százalékban a mérnökökön múlott, most viszont teljesen a mi dolgunk lesz” – magyarázta a haasos Kevin Magnussen.

A sauberes Pascal Wehrlein így jellemezte az új rendszert: “Most olyan, mint az utcai autókban, a versenyzőnek teljesen egyedül kell megtalálnia a fogáspontot. Korábban a mérnökkel egyeztettünk, aztán rajta múlott, hogy meglegyen a helyes fogáspont, de most már minden segtség nélkül, a saját kezünkkel kell megtalálni.”

A pilóták dolgát tovább nehezíti, hogy az előírások szerint a kuplungfül környékére nem kerülhet semmilyen kiegészítő kütyü, távtartó, akármi, ugyanis 50 milliméteres szabad helyet kell hagyni a fül és a kormány teste között, a fül pedig csak 80 milliméteres úton járhat, nem lehet nagyobb játéka, ami segítene belőni a fogáspontot.

“A rajtok nagyon nehezek lesznek, szerencsével összejöhet a jó start, de pech esetén nagyon besülhet” – hangsúlyozta Wehrlein.

Magnussen egyetért: “Sokkal nehezebb lesz. Tavaly nem volt nehéz, fel kellett engedni a kuplungot valahol 10 és 90 százalék közé, és ennyi. Tavaly is lehetett rosszul rajtolni, de az amiatt volt, hogy a mérnök nem kalkulálta jól a nyomatékot, a tapadást, és persze azon, hogyan reagált az ember a lámpára.”

“Ahogy mondtam, most viszont nekünk kell megtalálni a megfelelő nyomatékot, hogy a lehető leghamarabb épp a kerék kipörgése előtti szinten legyünk, ez viszont nagyon nehéz. Idén látunk majd olyanokat, akik nagyon elcsípik és sok-sok helyet nyernek és olyanokat, akik csúnyán lemaradnak.”