F1: Kaotikus rajtok jöhetnek

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2017.03.09. 11.47

A kuplungokra vonatkozó új szabályozás miatt 2017-ben sokkal nehezebb lesz kilőni a Forma-1-es autókkal, a rajtok igen érdekesen alakulhatnak idén.

F1: Kaotikus rajtok jöhetnek

A Forma-1-ben az elmúlt két évben folyamatosan igyekeznek növelni a versenyzők szerepét a vezetésben, csökkentve a mérnökök és az okos technikai megoldások súlyát.

Ennek keretében 2017-re tovább szigorították a rajtokra vonatkozó előírásokat, a rádiós segítség és a rajtprogramok alkalmazásának betiltása, valamint a szimpla kuplungfül bevezetése után most a kuplung lineáris jelleggörbéjét írták elő, emellett a kapcsoló útját is szabályozták.

Míg eddig a rajtoknál a kuplung gyakorlatilag minimális felengedéskor azonnal fogott és a versenykörülményekhez ideális nyomatékot engedte át, az idei évtől a versenyző ujjainak kell megtalálnia a tökéletes pontot.

“Ezelőtt egyszerűen fel kellett engedni 10 és 80 százalék között, és ott megvolt a tapadáshoz, a gumikhoz, az üzemanyag-mennyiséghez előre beállított üzemmód. A rajt tehát 100 százalékban a mérnökökön múlott, most viszont teljesen a mi dolgunk lesz” – magyarázta a haasos Kevin Magnussen.

A sauberes Pascal Wehrlein így jellemezte az új rendszert: “Most olyan, mint az utcai autókban, a versenyzőnek teljesen egyedül kell megtalálnia a fogáspontot. Korábban a mérnökkel egyeztettünk, aztán rajta múlott, hogy meglegyen a helyes fogáspont, de most már minden segtség nélkül, a saját kezünkkel kell megtalálni.”

A pilóták dolgát tovább nehezíti, hogy az előírások szerint a kuplungfül környékére nem kerülhet semmilyen kiegészítő kütyü, távtartó, akármi, ugyanis 50 milliméteres szabad helyet kell hagyni a fül és a kormány teste között, a fül pedig csak 80 milliméteres úton járhat, nem lehet nagyobb játéka, ami segítene belőni a fogáspontot.

“A rajtok nagyon nehezek lesznek, szerencsével összejöhet a jó start, de pech esetén nagyon besülhet” – hangsúlyozta Wehrlein.

Magnussen egyetért: “Sokkal nehezebb lesz. Tavaly nem volt nehéz, fel kellett engedni a kuplungot valahol 10 és 90 százalék közé, és ennyi. Tavaly is lehetett rosszul rajtolni, de az amiatt volt, hogy a mérnök nem kalkulálta jól a nyomatékot, a tapadást, és persze azon, hogyan reagált az ember a lámpára.”

“Ahogy mondtam, most viszont nekünk kell megtalálni a megfelelő nyomatékot, hogy a lehető leghamarabb épp a kerék kipörgése előtti szinten legyünk, ez viszont nagyon nehéz. Idén látunk majd olyanokat, akik nagyon elcsípik és sok-sok helyet nyernek és olyanokat, akik csúnyán lemaradnak.”

Kommentek

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.