F1: Ezért volt bunkó Hamilton, így fizethet rá

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.30. 14.30

Nagy a katyvasz a szurkolók fejében azzal kapcsolatban, hogy mi is volt a baj Lewis Hamilton viselkedésével a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon. Elmagyarázzuk.

F1: Ezért volt bunkó Hamilton, így fizethet rá

Lewis Hamilton a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon a sportszerűség határait feszegetve, a mezőny feltartásával próbálta megszerezni a világbajnoki címet, amivel nagy vihart kavart világszerte. Nyilatkozatok tucatjai álltak ki a háromszoros bajnok mellett, de legalább ugyanennyi bírálta is, ami azért jelzi, hogy mennyire megosztó volt, amit tett.

Nagyon fontos azonban, hogy ezekben a nyilatkozatokban két szál keveredik: az egyik arról szól, hogy joga volt-e Hamiltonnak ezzel a taktikával próbálkoznia, ez a szál pedig háttérbe szorítja a még ennél is fontosabb másikat. Mégpedig, hogy joga volt-e Hamiltonnak szembeszegülnie a csapat utasításaival.

A feltartós taktikával kapcsolatban csak egy dolog miatt lehet jogosan bírálni Hamiltont: annak ellenére nyúlt ehhez az eszközhöz, hogy a futam előtt több nyilatkozatban is határozottan kijelentette, nem fog ilyet tenni.

f1_abu_fut_45

Mindenkinek a magánügye, hogy mennyire veszi komolyan a saját (no meg az egész sport) rajongóit és ígéreteit, Hamilton elvégre világbajnokságot és nem népszerűségi versenyt akar nyerni (mondjuk ő a közösségi médiás jelenléte alapján valószínűleg azt is), így ha olyanja van, nyugodtan meggondolhatja magát. És pont ezt tette, megpróbálta megragadni az egyetlen esélyét, mesterien kivitelezve a dolgot. Nem volt szép, de belefért, és ahogy több pilóta utalt rá, mások is megpróbálkoztak volna ugyanezzel.

Csakhogy. Hamilton a játszadozása közben nyíltan semmibe vette a saját csapata utasításait arról, hogy a szerintük veszélyben lévő győzelem miatt emeljen a tempón. Természetesen lehet arról vitatkozni, hogy jogos volt-e bármit is kérni tőle, hogy a Mercedes ezzel nem tette-e hiteltelenné azt az ígéretét, hogy sportszerű keretek között a pilótáira hagyja a csata pályán való eldöntését. Ez azonban az ügy szempontjából mellékes, vagy legalábbis másodlagos.

A Mercedesnek a biztos (lehetőleg kettős) győzelem volt a célja, Hamiltonnak a saját világbajnoki címe, vagyis ez egy klasszikus olyan helyzet, amikor a maga módján mindkét félnek igaza van. Lehet, sőt valószínűleg tényleg túlizgulták a helyzetet és inkább ki kellett volna maradniuk az egészből (utólag mindig könnyebb), a fizetést azonban mégis a csapat adja, Hamilton esetében nem is keveset, így ha már elhangzott az utasítás, az alá-fölérendeltségi viszonyra tekintettel Hamilton azt nem vehette volna ennyire szemtelen módon semmibe. Jogosan érvelnek sokan úgy, hogy Hamilton ezzel a döntésével aláásta az egész csapat tekintélyét, és fittyet hányt az elvileg közösen kidolgozott játékszabályokra is.

Undorító csapatutasítás, nem is volt rá szükség – háborognak sokan a szurkolók közül, de több elemzés, köztük a Motorsport.com-on Jonathan Noble-é is rámutatott, hogy egy hasonló “csapatutasításból” véletlenül Hamilton is profitált a versenyen, ez ellen pedig nem volt kifogása.

f1_abu_fut_26

A Mercedes régi alapszabálya, hogy az elévágás elkerülése miatt – kivételes versenyhelyzetektől eltekintve – az első kerékcsere joga mindig azé, aki a versenyben vezet/előrébb áll, Hamiltontól pedig annak ellenére nem vették el ezt a jogot, hogy az első pillanattól világos volt, mire megy ki a játék. Nagy lett volna a felháborodás, minden bizonnyal Hamilton részéről is, ha a Mercedes – szigorúan a biztos futamgyőzelem szem előtt tartására hivatkozva – a saját bevallása szerint jobb tempóra is képes Rosberget hívta ki volna először, mivel azonban nem tette, Hamilton lassíthatott tovább az élen kedvére.

A Mercedes csak a legutolsó pillanatokban, Sebastian Vettel fenyegető tempóját látva szólt közbe, Hamilton pedig a szerepéből (a helyzet kedvéért nagyon leegyszerűsítve: alkalmazott) kiesve makacsolta meg magát. A nagy bajnokok mind ilyen öntörvényűek, szokták sokan megrándítani a vállukat, de valószínűleg nem véletlen, hogy Sir Jackie Stewart azt mondta, az ő idejében senki nem mert volna ilyet tenni, mert a csapat az első.

Hamilton lázadása annak fényében is különös, hogy a Mercedes ilyen jellegű beavatkozása még csak kivételesnek sem mondható. Amikor a Monacói Nagydíjon Rosberg látványosan szenvedett az esőben (kevés szó esik róla, de ebben egy Rosbergtől független problémának is komoly szerepe volt, amit később a csapat is elismert), a Mercedes simán félre is állította az azonnal engedelmeskedő németet a monacói sajátosságok miatt az előzésre egyébként esélytelen Hamilton útjából. Ehhez képest az angoltól a szezonzárón csak annyit kértek, hogy emeljen a tempón.

A Mercedes még nem döntötte el, hogyan reagáljon Hamilton engedetlenségére, és nincs is könnyű helyzetben a csapat. Hamilton nem először szegült nyíltan szembe a bokszból érkező utasításokkal, vagy kérdőjelezte meg őket, ami a színfalak és a PR-nyilatkozatok mögött alaposan megnehezítheti a közös munkát.

Természetesen nem reális lehetőség arról spekulálni, hogy Hamiltont kirúgja a Mercedes, az viszont nagyon is könnyen megtörténhet, hogy a játékszabályokat úgy írják át a csapaton belül 2017-re, ami nem az angolnak kedvez.

Ha ez valóban így lesz, azt a szezonzáró utáni első munkanapján azonnal rosszullétre hivatkozó Hamilton csak magának köszönheti majd.

Bestcars

Kommentek

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.