F1: Ezért volt bunkó Hamilton, így fizethet rá

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.30. 14.30

Nagy a katyvasz a szurkolók fejében azzal kapcsolatban, hogy mi is volt a baj Lewis Hamilton viselkedésével a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon. Elmagyarázzuk.

F1: Ezért volt bunkó Hamilton, így fizethet rá

Lewis Hamilton a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon a sportszerűség határait feszegetve, a mezőny feltartásával próbálta megszerezni a világbajnoki címet, amivel nagy vihart kavart világszerte. Nyilatkozatok tucatjai álltak ki a háromszoros bajnok mellett, de legalább ugyanennyi bírálta is, ami azért jelzi, hogy mennyire megosztó volt, amit tett.

Nagyon fontos azonban, hogy ezekben a nyilatkozatokban két szál keveredik: az egyik arról szól, hogy joga volt-e Hamiltonnak ezzel a taktikával próbálkoznia, ez a szál pedig háttérbe szorítja a még ennél is fontosabb másikat. Mégpedig, hogy joga volt-e Hamiltonnak szembeszegülnie a csapat utasításaival.

A feltartós taktikával kapcsolatban csak egy dolog miatt lehet jogosan bírálni Hamiltont: annak ellenére nyúlt ehhez az eszközhöz, hogy a futam előtt több nyilatkozatban is határozottan kijelentette, nem fog ilyet tenni.

f1_abu_fut_45

Mindenkinek a magánügye, hogy mennyire veszi komolyan a saját (no meg az egész sport) rajongóit és ígéreteit, Hamilton elvégre világbajnokságot és nem népszerűségi versenyt akar nyerni (mondjuk ő a közösségi médiás jelenléte alapján valószínűleg azt is), így ha olyanja van, nyugodtan meggondolhatja magát. És pont ezt tette, megpróbálta megragadni az egyetlen esélyét, mesterien kivitelezve a dolgot. Nem volt szép, de belefért, és ahogy több pilóta utalt rá, mások is megpróbálkoztak volna ugyanezzel.

Csakhogy. Hamilton a játszadozása közben nyíltan semmibe vette a saját csapata utasításait arról, hogy a szerintük veszélyben lévő győzelem miatt emeljen a tempón. Természetesen lehet arról vitatkozni, hogy jogos volt-e bármit is kérni tőle, hogy a Mercedes ezzel nem tette-e hiteltelenné azt az ígéretét, hogy sportszerű keretek között a pilótáira hagyja a csata pályán való eldöntését. Ez azonban az ügy szempontjából mellékes, vagy legalábbis másodlagos.

A Mercedesnek a biztos (lehetőleg kettős) győzelem volt a célja, Hamiltonnak a saját világbajnoki címe, vagyis ez egy klasszikus olyan helyzet, amikor a maga módján mindkét félnek igaza van. Lehet, sőt valószínűleg tényleg túlizgulták a helyzetet és inkább ki kellett volna maradniuk az egészből (utólag mindig könnyebb), a fizetést azonban mégis a csapat adja, Hamilton esetében nem is keveset, így ha már elhangzott az utasítás, az alá-fölérendeltségi viszonyra tekintettel Hamilton azt nem vehette volna ennyire szemtelen módon semmibe. Jogosan érvelnek sokan úgy, hogy Hamilton ezzel a döntésével aláásta az egész csapat tekintélyét, és fittyet hányt az elvileg közösen kidolgozott játékszabályokra is.

Undorító csapatutasítás, nem is volt rá szükség – háborognak sokan a szurkolók közül, de több elemzés, köztük a Motorsport.com-on Jonathan Noble-é is rámutatott, hogy egy hasonló “csapatutasításból” véletlenül Hamilton is profitált a versenyen, ez ellen pedig nem volt kifogása.

f1_abu_fut_26

A Mercedes régi alapszabálya, hogy az elévágás elkerülése miatt – kivételes versenyhelyzetektől eltekintve – az első kerékcsere joga mindig azé, aki a versenyben vezet/előrébb áll, Hamiltontól pedig annak ellenére nem vették el ezt a jogot, hogy az első pillanattól világos volt, mire megy ki a játék. Nagy lett volna a felháborodás, minden bizonnyal Hamilton részéről is, ha a Mercedes – szigorúan a biztos futamgyőzelem szem előtt tartására hivatkozva – a saját bevallása szerint jobb tempóra is képes Rosberget hívta ki volna először, mivel azonban nem tette, Hamilton lassíthatott tovább az élen kedvére.

A Mercedes csak a legutolsó pillanatokban, Sebastian Vettel fenyegető tempóját látva szólt közbe, Hamilton pedig a szerepéből (a helyzet kedvéért nagyon leegyszerűsítve: alkalmazott) kiesve makacsolta meg magát. A nagy bajnokok mind ilyen öntörvényűek, szokták sokan megrándítani a vállukat, de valószínűleg nem véletlen, hogy Sir Jackie Stewart azt mondta, az ő idejében senki nem mert volna ilyet tenni, mert a csapat az első.

Hamilton lázadása annak fényében is különös, hogy a Mercedes ilyen jellegű beavatkozása még csak kivételesnek sem mondható. Amikor a Monacói Nagydíjon Rosberg látványosan szenvedett az esőben (kevés szó esik róla, de ebben egy Rosbergtől független problémának is komoly szerepe volt, amit később a csapat is elismert), a Mercedes simán félre is állította az azonnal engedelmeskedő németet a monacói sajátosságok miatt az előzésre egyébként esélytelen Hamilton útjából. Ehhez képest az angoltól a szezonzárón csak annyit kértek, hogy emeljen a tempón.

A Mercedes még nem döntötte el, hogyan reagáljon Hamilton engedetlenségére, és nincs is könnyű helyzetben a csapat. Hamilton nem először szegült nyíltan szembe a bokszból érkező utasításokkal, vagy kérdőjelezte meg őket, ami a színfalak és a PR-nyilatkozatok mögött alaposan megnehezítheti a közös munkát.

Természetesen nem reális lehetőség arról spekulálni, hogy Hamiltont kirúgja a Mercedes, az viszont nagyon is könnyen megtörténhet, hogy a játékszabályokat úgy írják át a csapaton belül 2017-re, ami nem az angolnak kedvez.

Ha ez valóban így lesz, azt a szezonzáró utáni első munkanapján azonnal rosszullétre hivatkozó Hamilton csak magának köszönheti majd.

Bestcars

Kommentek

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

Csúnya kamionbaleset Zalában

Két kamion ütközött Zala megyében, az M70-es autópálya felét lezárták.

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.