F1: Ezért volt bunkó Hamilton, így fizethet rá

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.30. 14.30

Nagy a katyvasz a szurkolók fejében azzal kapcsolatban, hogy mi is volt a baj Lewis Hamilton viselkedésével a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon. Elmagyarázzuk.

F1: Ezért volt bunkó Hamilton, így fizethet rá

Lewis Hamilton a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon a sportszerűség határait feszegetve, a mezőny feltartásával próbálta megszerezni a világbajnoki címet, amivel nagy vihart kavart világszerte. Nyilatkozatok tucatjai álltak ki a háromszoros bajnok mellett, de legalább ugyanennyi bírálta is, ami azért jelzi, hogy mennyire megosztó volt, amit tett.

Nagyon fontos azonban, hogy ezekben a nyilatkozatokban két szál keveredik: az egyik arról szól, hogy joga volt-e Hamiltonnak ezzel a taktikával próbálkoznia, ez a szál pedig háttérbe szorítja a még ennél is fontosabb másikat. Mégpedig, hogy joga volt-e Hamiltonnak szembeszegülnie a csapat utasításaival.

A feltartós taktikával kapcsolatban csak egy dolog miatt lehet jogosan bírálni Hamiltont: annak ellenére nyúlt ehhez az eszközhöz, hogy a futam előtt több nyilatkozatban is határozottan kijelentette, nem fog ilyet tenni.

f1_abu_fut_45

Mindenkinek a magánügye, hogy mennyire veszi komolyan a saját (no meg az egész sport) rajongóit és ígéreteit, Hamilton elvégre világbajnokságot és nem népszerűségi versenyt akar nyerni (mondjuk ő a közösségi médiás jelenléte alapján valószínűleg azt is), így ha olyanja van, nyugodtan meggondolhatja magát. És pont ezt tette, megpróbálta megragadni az egyetlen esélyét, mesterien kivitelezve a dolgot. Nem volt szép, de belefért, és ahogy több pilóta utalt rá, mások is megpróbálkoztak volna ugyanezzel.

Csakhogy. Hamilton a játszadozása közben nyíltan semmibe vette a saját csapata utasításait arról, hogy a szerintük veszélyben lévő győzelem miatt emeljen a tempón. Természetesen lehet arról vitatkozni, hogy jogos volt-e bármit is kérni tőle, hogy a Mercedes ezzel nem tette-e hiteltelenné azt az ígéretét, hogy sportszerű keretek között a pilótáira hagyja a csata pályán való eldöntését. Ez azonban az ügy szempontjából mellékes, vagy legalábbis másodlagos.

A Mercedesnek a biztos (lehetőleg kettős) győzelem volt a célja, Hamiltonnak a saját világbajnoki címe, vagyis ez egy klasszikus olyan helyzet, amikor a maga módján mindkét félnek igaza van. Lehet, sőt valószínűleg tényleg túlizgulták a helyzetet és inkább ki kellett volna maradniuk az egészből (utólag mindig könnyebb), a fizetést azonban mégis a csapat adja, Hamilton esetében nem is keveset, így ha már elhangzott az utasítás, az alá-fölérendeltségi viszonyra tekintettel Hamilton azt nem vehette volna ennyire szemtelen módon semmibe. Jogosan érvelnek sokan úgy, hogy Hamilton ezzel a döntésével aláásta az egész csapat tekintélyét, és fittyet hányt az elvileg közösen kidolgozott játékszabályokra is.

Undorító csapatutasítás, nem is volt rá szükség – háborognak sokan a szurkolók közül, de több elemzés, köztük a Motorsport.com-on Jonathan Noble-é is rámutatott, hogy egy hasonló “csapatutasításból” véletlenül Hamilton is profitált a versenyen, ez ellen pedig nem volt kifogása.

f1_abu_fut_26

A Mercedes régi alapszabálya, hogy az elévágás elkerülése miatt – kivételes versenyhelyzetektől eltekintve – az első kerékcsere joga mindig azé, aki a versenyben vezet/előrébb áll, Hamiltontól pedig annak ellenére nem vették el ezt a jogot, hogy az első pillanattól világos volt, mire megy ki a játék. Nagy lett volna a felháborodás, minden bizonnyal Hamilton részéről is, ha a Mercedes – szigorúan a biztos futamgyőzelem szem előtt tartására hivatkozva – a saját bevallása szerint jobb tempóra is képes Rosberget hívta ki volna először, mivel azonban nem tette, Hamilton lassíthatott tovább az élen kedvére.

A Mercedes csak a legutolsó pillanatokban, Sebastian Vettel fenyegető tempóját látva szólt közbe, Hamilton pedig a szerepéből (a helyzet kedvéért nagyon leegyszerűsítve: alkalmazott) kiesve makacsolta meg magát. A nagy bajnokok mind ilyen öntörvényűek, szokták sokan megrándítani a vállukat, de valószínűleg nem véletlen, hogy Sir Jackie Stewart azt mondta, az ő idejében senki nem mert volna ilyet tenni, mert a csapat az első.

Hamilton lázadása annak fényében is különös, hogy a Mercedes ilyen jellegű beavatkozása még csak kivételesnek sem mondható. Amikor a Monacói Nagydíjon Rosberg látványosan szenvedett az esőben (kevés szó esik róla, de ebben egy Rosbergtől független problémának is komoly szerepe volt, amit később a csapat is elismert), a Mercedes simán félre is állította az azonnal engedelmeskedő németet a monacói sajátosságok miatt az előzésre egyébként esélytelen Hamilton útjából. Ehhez képest az angoltól a szezonzárón csak annyit kértek, hogy emeljen a tempón.

A Mercedes még nem döntötte el, hogyan reagáljon Hamilton engedetlenségére, és nincs is könnyű helyzetben a csapat. Hamilton nem először szegült nyíltan szembe a bokszból érkező utasításokkal, vagy kérdőjelezte meg őket, ami a színfalak és a PR-nyilatkozatok mögött alaposan megnehezítheti a közös munkát.

Természetesen nem reális lehetőség arról spekulálni, hogy Hamiltont kirúgja a Mercedes, az viszont nagyon is könnyen megtörténhet, hogy a játékszabályokat úgy írják át a csapaton belül 2017-re, ami nem az angolnak kedvez.

Ha ez valóban így lesz, azt a szezonzáró utáni első munkanapján azonnal rosszullétre hivatkozó Hamilton csak magának köszönheti majd.

Bestcars

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.