A williamses Felipe Massa csütörtökön Monzában bejelentette, hogy a 2016-os szezon végén búcsút int a Forma-1-nek, visszavonul. A 15 éves pályafutás bővelkedett csúcsokban és mélypontokban, a 35 éves brazil az ESPN-nek beszélt némelyikről.

Massa 2008-ban hajszál híján világbajnok lett, amikor megnyerte a szezonzáró Brazil Nagydíjat, azonban fél perccel később Lewis Hamiltonnak sikerült az 5. helyen befutnia, így egy ponttal megverte őt. A ferrarist azonban Interlagosnál sokkal inkább bántotta az, hogy a Szingapúri Nagydíjon egy győzelme úszott el, amikor a Renault megrendezett balesete miatt a bokszba sietve az autóján maradt a tankolócső, és mire leszedték róla, visszaesett:

“A műszaki hiba része a háborúnak, de a szingapúrihoz hasonló probléma nem tartozik hozzá. Nem fér bele a szabályokba, bennem nagyobb nyomot is hagyott, mint az interlagosi utolsó kör. Az emberek a Renault-ról beszélnek, és megfeledkeznek róla, milyen hatása is volt az esetnek. Szerintem nagy baj, hogy az FIA nem lépett akkor. Ez nem volt rendben.”

Míg a 2008-as szingapúri epizód, és a végeredmény bántja Massát, a 2009-es hungaroringi időmérős balesete miatt tulajdonképpen hálás.

“Nem emlékszem az esetre, ami jó dolog egy ilyen nagy baleset kapcsán. Ez az egyik dolog. A másik, hogy azóta sokkal jobban értékelem az életet. Tudatában vagyok, hogy néhány pillanat alatt történhet valami, ami megváltoztatja az életünket. Amikor azt halljuk, hogy valaki halálos balesetet szenvedett, mindig úgy gondoljuk, hogy velünk nem történhet meg. Én már tudom, hogy bárkivel megtörténhet. Persze ez nem befolyásolja azt, mire gondolok versenyzés közben. Amikor beülünk az autóba, nem gondolunk a balesetre. Ha arra gondolunk, nem fog menni a vezetés.”

massa_alonso_2010

Massa 2010-ben végül a versenyképessége birtokában tért vissza a Forma-1-be, de a baleset évfordulóján, a Német Nagydíjon újabb csapás várt rá: a Ferrari a vezető pozíciót adatta át vele Fernando Alonsónak.

“Hockenheim a karrierem egyik legnehezebb pillanata volt. Megvolt a lehetőségem a győzelemre, de a csapat nem engedett győzni. Ami még elkeserítőbb, hogy pont a balesetem évfordulóján történt. Ez számomra elfogadhatatlan volt, nagyon nehéz pillanat. Életem legrosszabb versenye volt.”

 

“Később megkérdeztek, hogy miért nem hagytam figyelmen kívül az utasítást. Én viszont csapatjátékos és professzionális ember vagyok. Ha nem engedelmeskedem, nem engedem el Fernandót, akkor később úgyis lép valamit a csapat, ami ki sem derül. Az ember alkalmazott, a cégnek dolgozik, szóval tennie kell a dolgát. De a szememben nagyon nem volt korrekt dolog, főleg, hogy az évfordulón történt.”