F1: Így lettünk a Kelet Monacója

Forma-1 Magyar Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2016.07.21. 09.30

Szinte hihetetlen, de a Forma-1-es Magyar Nagydíj immár több mint 30 éves múltra tekint vissza – így kezdődött a dolog.

F1: Így lettünk a Kelet Monacója

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone – hasonlóan mai törekvéseihez – már a nyolcvanas években szeretett volna Kelet felé terjeszkedni a Forma-1-gyel. Na persze a Kelet akkor még mást jelentett, kit érdekeltek az arab országok vagy a távol-keleti helyszínek? Épp elég lett volna átjutni a vasfüggönyön. A nagy terv az volt, hogy a kommunista világ fővárosában, Moszkvában rendeznek majd versenyt, de a Szovjetunió vezetői nem akarták beengedni a “kapitalista fertőt”, így másfelé kellett keresgélni.

1906-ban Szisz Ferenc egy Renault volánjánál ugyan megnyerte az első ún. grand prix-t, majd 1936-ban a Népligetben Magyarországon is rendeztek autós gyorsasági nagydíjat, az 1950-ben indult Forma-1-es világbajnokság politikai okokból nem jutott el hozzánk.

Bernie Ecclestone, a FISA-elnök Jean-Marie Balestre és más fontos emberek az első évben

 

Az F1-et akkor pár éve irányító Ecclestone-nál a Szovjetunió mellett Jugoszlávia (egész pontosan a horvátok) és Csehország is képben volt. Rijekában ekkor már rendeztek komolyabb versenyeket, Brnóban pedig ekkor kezdték építeni a versenypályát, míg itthon maximum az autóskártyát pörgetve hozta lázba az embereket a Forma-1, és a rendezésről álmodni sem mertünk volna.

Szerencsére Bernie Ecclestone üzleti partnere, Rohonyi Tamás beajánlotta Magyarországot is az akkoriban FOCA néven futó szervezet vezetőjének, valamint felvette a kapcsolatot állami vezető cimboráival.

Hamar megindult a találgatás a lehetséges helyszínekről, majd két izgalmasnak tűnő belvárosi terület után a krumpliföld lett a befutó. Pedig a városligeti vagy a később felvetett népligeti pálya is nagyon különleges helyszínt jelentett volna. Sajnos a Fővárosi Tanács nem tartotta túl jó ötletnek a versenypályává alakítást, illetve az akkor 350 millió forintos költségkalkuláció megtérülését sem tartották garantáltnak. Így utólag persze nehéz megmondani, hogy a jelenleg szinte tarthatatlan belvárosi közlekedést mennyire tenné tönkre akár az egyik, akár a másik korábban felvetett helyszín.

Nyolc hónap alatt rántották fel a pályát

 

Lényeg a lényeg: 1985-re megszületett a megegyezés a Magyar Nagydíjról, bár jellemző módon a verseny rendezési joga előbb volt meg, mint a kijelölt helyszín. A választás végül a Kerepestarcsa és Mogyoród közötti homokos területre esett, ahol 1985. október 15-én kezdődött meg az építkezés, amely rekordidő, alig 8 hónap alatt be is fejeződött, megszületett a Hungaroring.

A névválasztásnál már nem csak a szocialista elvek voltak mérvadók, a döntéshozók jól tudták, hogy a külföldiek számára is jól hangzó név kell. A Vörös Hadsereg versenypálya így tehát fel sem merült, de a “Hungarospeed” vagy a “Motorondo Budapest” komolyan foglalkoztatta a névadókat.

 

Az első versenyt a Hungaroringen az egykori motoros, Drapál János tiszteletére rendezett futam keretében tartották 1986. március 24-én, de a pálya már az első Magyar Nagydíj előtt is fogadott szupersztárokat: a Queen júliusi budapesti koncertje előtt – ez is egy unikum volt akkor, mára legendává nőtt – a zenekar tagjai kilátogattak a vadonatúj versenyhelyszínre is, és néhány kört mentek is gokarttal.

Az akkor, első verziójában 4014 méteres aszfaltcsíkot az 1986. augusztus 10-i versenyen vették először birtokukba az autóversenyzés csúcskategóriájának pilótái. A versenyre 180 000 ember volt kíváncsi élőben, a teljes hétvégén összesen több mint 300 ezer jegy kelt el. Azóta sem teltek meg ennyire a pályát övező dombok, és az azóta persze lecserélt falelátók.

 

A forró, poros pályán leginkább a lotusos Ayrton Senna és honfitársa, a williamses Nelson Piquet szórakoztatta a kitikkadt nézőket. Összesen háromszor váltották egymást a vezető helyen. Piquet végül egy célegyenes végi, “kézifékes kanyarral” esett be az akkor már kétszeres világbajnok elé, amely végleg eldöntötte a futam sorsát. A harmadik az angol Nigel Mansell lett a másik Williams-Honda volánjánál.

Az eset aztán hamar bejárta a világot, nem kis reklámot csinálva ezzel nekünk. Beindult tehát a profi gépezet. A futam végén a Magyar Televízió riportere, Gyulai István leültette a három dobogóst egy asztalhoz és egyesével kérdezte őket a futamról. Mondanunk sem kell, hogy ez a dolog azóta az eredményhirdetési ceremónia része.

 

1986 után még 29 alkalommal rendezték meg a Magyar Nagydíjat az immár széles körben “a Kelet Monacójaként” emlegetett, kanyargós, utcai jellegű pályán. A három évtizedes, megszakítás nélküli rendezés egyébként kiemelkedő eredmény, csak Monacóban és az Olasz Nagydíj otthonának számító Monzában volt több futam zsinórban – igen, még a bölcsőnek számító Silverstone sem tud ennyi futamot felmutatni sorozatban! A Magyar Nagydíj jelenlegi szerződése 2026-ig él, ha minden jól megy, legalább 40 évig jutunk.

Aki jobban ráér, megnézheti az alábbi kiváló, korabeli dokumentumfilmet is:

 

 

Az elmúlt 30 év hungaroringi csajaira vagy kíváncsi? Kattints ide!

A Magyar Nagydíj legütősebb baleseteit néznéd meg? Itt találod őket!

Kommentek

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha ennyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nemcsak hagyományos modelleké, de Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

Elsírta magát a szerelő, amikor ezt meglátta

Vajon mire gondolt emberünk, amikor fa fékbetéteket drótozott a féktárcsához? A többiről nem is beszélve.

Életükkel játszanak a marosvásárhelyi autósok

Életveszélyes játékot űzött több autós és motoros a Maros jegén.

A pillanat, amikor a “Szikla” is könnyezett

Dwayne “The Rock” Johnson olyan ajándékot adott egy háborús hősnek, amire nem számított.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.