F1: A Magyar Nagydíj legjei

Forma-1 Magyar Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2016.07.21. 12.35

Legek, elsőségek, statisztikák a Magyar Nagydíj elmúlt 30 évéből. Ki nyert a legtöbbször, mi volt a legkisebb különbség, kik voltak a szponzorok? A cikkből minden kiderül.

F1: A Magyar Nagydíj legjei

A Magyar Nagydíjat 2016-ban már a 31. alkalommal rendezik meg, az elmúlt három évtizedben jó néhány elsőséget és – a természetükből adódóan – rekordot produkált a pálya. Ezeket szedtük csokorba.

11 győzelem a McLarennek

 

A kvalifikációs és versenykörrekord is 2004-ben született, előbbi Rubens Barrichellóé 1:18,436-tal, utóbbi Michael Schumacheré 1:19,071-gyel. 2015-ben az időmérőn Lewis Hamilton 1:22,020-szal szerezte meg a pole-t a Mercedesszel, míg a futamon Daniel Ricciardo 1:24,821-es leggyorsabb kört teljesített. A Pirelli szerint idén új körrekordok születhetnek.

A nagydíj történetének legeredményesebb csapata a McLaren, a 29 alkalomból tizenegyszer nyertek a Hungaroringen (Ayrton Senna – 1988, ’91, ’92, Mika Häkkinen – 1999, 200, Lewis Hamilton  – 2007, ’09, ’12, Jenson Button – 2011), a Williams hét, a Ferrari öt sikerrel büszkélkedhet.

A Hungaroringhez több “elsőség” is kapcsolódik. 1992-ben Nigel Mansell sok-sok évnyi küzdés és balszerencse után megfoghatatlan volt, és a Magyar Nagydíjon elért második helyével megszerezte a bajnoki címet is – ez volt az első alkalom, amikor a Hungaroring világbajnokot avatott, 2001-ben Michael Schumacher lett a második, aki nálunk biztosította be a címet.

Öt versenyző ért el áttörést

 

1993-ban Damon Hill pályafutása első futamgyőzelmét ünnepelte Magyarországon, őt 2003-ban Alonso követte – ezzel egyben minden idők legifjabb győztese is lett, egészen Sebastian Vetttel 2008-as monzai sikeréig -, 2006-ban Jenson Button, 2008-ban pedig a mclarenes Heikki Kovalainen csatlakozott az először nálunk győzők klubjához. Button 2011-ben pontosan 200. F1-es futamát teljesítette Magyarországon, amelyet a legmegfelelőbb módon, második itteni győzelmével ünnepelt.

1994-ben győzött itt első alkalommal Michael Schumacher, később még háromszor (1998, 2001, 2004) ismételt. Egyéniben Lewis Hamiltonnal osztozik a trónon: a fent említett három mclarenes siker mellett az angol 2013-ban a Mercedesszel is nyerni tudott.

Ayrton Senna háromszor állt fel a mogyoródi dobogó tetejére, Nelson Piquet, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häikkinen és Jenson Button két-két, Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel egy alkalommal volt diadalmas. A jelenlegi mezőnyből tehát Alonso, Kimi Räikkönen (2005), Button, Hamilton, Ricciardo és a Ferrari németje tudott győzni a magyar pályán. Vettel számára azért mérföldkő a magyar verseny, mert 2007-ben nálunk futotta első Red Bull-os Forma-1-es futamát a Toro Rossóval. A dobogós helyezések tekintetében jelenleg Räikkönen a mezőny királya.

hungaroring_dobogo

Szintén érdekesség, hogy immár egy évtizede nem győzött nálunk olyan pilóta, aki az év végén elvitte a bajnoki címet – utoljára Schumacher hozta ezt 2004-ben -, tehát Hamilton vagy Nico Rosberg akár rossz előjelnek is tekintheti, ha ő állhat fel a dobogó tetejére.

3 tizeddel nyert a belga

Bár a Hungaroringen köztudottan nehéz előzni, az elmúlt 30 versenyből csak 13-at nyert meg a pole-ból rajtoló pilóta. Ha már pole: a Williams belga versenyzője, Thierry Boutsen 1990-ben a magyar pályán szerezte pályafutása egyetlen pole-ját, amelyet győzelemre is váltott, igaz, mindössze 0,288 másodperccel előzte meg az őt üldöző Ayrton Sennát. A mai napig ez a legkisebb befutós különbség itt. A legnagyobb, 72 másodperc Hill ’93-as diadalához kapcsolódik.

A Magyar Nagydíjra a legtöbben az első megrendezésekor, 1986-ban voltak kíváncsiak, a 300 ezres jegyeladás azóta is rekord, de a verseny mindig is népszerű maradt, az elmúlt években is folyamatosan összejött a 185 ezer körüli nézőszám.

 

A versenynek eddig nyolc névadó szponzora volt: 1986-87-ben a Marlboro, 1988-90-ben a Pop 84 farmermárka, 1991-től egészen 2005-ig újra a cigarettamárka, 2006-ban a Shell, 2007-ben az Agip, 2008-2009-ben az ING, 2010-2012 között az ENI, 2013-ban az LG volt a fő támogató, 2014 óta a Pirelli a főszponzor.

És a végére egy bolondos statisztika az F1StatManként ismert bloggertől, Jack Ellekertől: a 4381 méter hosszú Hungaroringen 76 860 Rubik-kockát kellene egymás mellé rakni, hogy körbeérjék az aszfaltcsíkot, míg a teljes felület beborításához 14 832 564 darab bűvös kocka kellene.

Kommentek

Így indul egy Ikarus kemény 20 év állás után

Egy villanásnyi jelenet a polgári csirketelep életéből, ahol régi magyar csodák születnek újjá.

Veszélyes játék az egynapos autópálya-matrica

Nem ért egyet a személygépkocsik és motorkerékpárok esetében a napi autópálya-matrica bevezetésével a Magyar Autóklub, mert azt a jelenleginél lényegesen drágább kilométer-arányos autópályadíj előszobájának tartja.

Ezért jobb a busz, mint az autó

Hétfő óta több nagyvárosban, köztük Budapesten is szmogriadó van érvényben. Ezzel kapcsolatban megint felerősödtek a busz kontra autó viták.

Azért ezen a szmogriadón még volna mit finomítani

Eltelt az első idei szmogriadós nap. Nem csalódtunk benne, ugyanolyan átgondolatlan, zűrzavaros és a legkevésbé sem felhasználóbarát, mint úgy általában a teljes hazai közlekedésszabályozás.

F1: 1000 lóerőig jut a Honda?

A Honda 2017-re teljesen újratervezte Forma-1-es erőforrását, de az idei elvárások tekintetében nagyon óvatosak.

Sose volt még egyszerűbb a parkolás és matricavásárlás

Bár fizetni mindig nyűg, azért jó, ha villámgyorsan, zökkenőmentesen zajlik le a tranzakció. Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy sorban állás nélkül könnyítsünk a pénztárcánkon.

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Tavaly megállt a Forma-1 hanyatlása

2016-ban hétéves trend szakadt meg, a Forma-1 televíziós nézettsége a tavalyi évben nem csökkent tovább.

Új motort kap a Toyota kisautója

A jelenlegi 1,3 literes benzinmotort új fejlesztésű másfél literes váltja a következő generációs Toyota Yaris orrában. Számottevően takarékosabbnak ígérik.

Crossoverként tér vissza a Mitsubishi sportkupéja

Állítólag Mitsubishi Eclipse néven kerül piacra a japán márka új városi crossovere. Merész lesz, és talán hibrid is.

Forma-1-es fejes lett Ross Brawn

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media Ross Brawnt tette meg az F1 sportért felelős ügyvezető igazgatójának.

Félretájékoztatták az autósokat, nincs 150 ezres bírság

Hétfő reggel óta él Budapesten a szmogriadó riasztási fokozata, ami rengeteg autóst érint. A hivatalos híradásokban megjelent 150 000 forintos maximális bírság elrettentő, ezért utánajártunk a büntetési tételeknek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.