F1: A Magyar Nagydíj legjei

Forma-1 Magyar Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2016.07.21. 12.35

Legek, elsőségek, statisztikák a Magyar Nagydíj elmúlt 30 évéből. Ki nyert a legtöbbször, mi volt a legkisebb különbség, kik voltak a szponzorok? A cikkből minden kiderül.

F1: A Magyar Nagydíj legjei

A Magyar Nagydíjat 2016-ban már a 31. alkalommal rendezik meg, az elmúlt három évtizedben jó néhány elsőséget és – a természetükből adódóan – rekordot produkált a pálya. Ezeket szedtük csokorba.

11 győzelem a McLarennek

 

A kvalifikációs és versenykörrekord is 2004-ben született, előbbi Rubens Barrichellóé 1:18,436-tal, utóbbi Michael Schumacheré 1:19,071-gyel. 2015-ben az időmérőn Lewis Hamilton 1:22,020-szal szerezte meg a pole-t a Mercedesszel, míg a futamon Daniel Ricciardo 1:24,821-es leggyorsabb kört teljesített. A Pirelli szerint idén új körrekordok születhetnek.

A nagydíj történetének legeredményesebb csapata a McLaren, a 29 alkalomból tizenegyszer nyertek a Hungaroringen (Ayrton Senna – 1988, ’91, ’92, Mika Häkkinen – 1999, 200, Lewis Hamilton  – 2007, ’09, ’12, Jenson Button – 2011), a Williams hét, a Ferrari öt sikerrel büszkélkedhet.

A Hungaroringhez több “elsőség” is kapcsolódik. 1992-ben Nigel Mansell sok-sok évnyi küzdés és balszerencse után megfoghatatlan volt, és a Magyar Nagydíjon elért második helyével megszerezte a bajnoki címet is – ez volt az első alkalom, amikor a Hungaroring világbajnokot avatott, 2001-ben Michael Schumacher lett a második, aki nálunk biztosította be a címet.

Öt versenyző ért el áttörést

 

1993-ban Damon Hill pályafutása első futamgyőzelmét ünnepelte Magyarországon, őt 2003-ban Alonso követte – ezzel egyben minden idők legifjabb győztese is lett, egészen Sebastian Vetttel 2008-as monzai sikeréig -, 2006-ban Jenson Button, 2008-ban pedig a mclarenes Heikki Kovalainen csatlakozott az először nálunk győzők klubjához. Button 2011-ben pontosan 200. F1-es futamát teljesítette Magyarországon, amelyet a legmegfelelőbb módon, második itteni győzelmével ünnepelt.

1994-ben győzött itt első alkalommal Michael Schumacher, később még háromszor (1998, 2001, 2004) ismételt. Egyéniben Lewis Hamiltonnal osztozik a trónon: a fent említett három mclarenes siker mellett az angol 2013-ban a Mercedesszel is nyerni tudott.

Ayrton Senna háromszor állt fel a mogyoródi dobogó tetejére, Nelson Piquet, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häikkinen és Jenson Button két-két, Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel egy alkalommal volt diadalmas. A jelenlegi mezőnyből tehát Alonso, Kimi Räikkönen (2005), Button, Hamilton, Ricciardo és a Ferrari németje tudott győzni a magyar pályán. Vettel számára azért mérföldkő a magyar verseny, mert 2007-ben nálunk futotta első Red Bull-os Forma-1-es futamát a Toro Rossóval. A dobogós helyezések tekintetében jelenleg Räikkönen a mezőny királya.

hungaroring_dobogo

Szintén érdekesség, hogy immár egy évtizede nem győzött nálunk olyan pilóta, aki az év végén elvitte a bajnoki címet – utoljára Schumacher hozta ezt 2004-ben -, tehát Hamilton vagy Nico Rosberg akár rossz előjelnek is tekintheti, ha ő állhat fel a dobogó tetejére.

3 tizeddel nyert a belga

Bár a Hungaroringen köztudottan nehéz előzni, az elmúlt 30 versenyből csak 13-at nyert meg a pole-ból rajtoló pilóta. Ha már pole: a Williams belga versenyzője, Thierry Boutsen 1990-ben a magyar pályán szerezte pályafutása egyetlen pole-ját, amelyet győzelemre is váltott, igaz, mindössze 0,288 másodperccel előzte meg az őt üldöző Ayrton Sennát. A mai napig ez a legkisebb befutós különbség itt. A legnagyobb, 72 másodperc Hill ’93-as diadalához kapcsolódik.

A Magyar Nagydíjra a legtöbben az első megrendezésekor, 1986-ban voltak kíváncsiak, a 300 ezres jegyeladás azóta is rekord, de a verseny mindig is népszerű maradt, az elmúlt években is folyamatosan összejött a 185 ezer körüli nézőszám.

 

A versenynek eddig nyolc névadó szponzora volt: 1986-87-ben a Marlboro, 1988-90-ben a Pop 84 farmermárka, 1991-től egészen 2005-ig újra a cigarettamárka, 2006-ban a Shell, 2007-ben az Agip, 2008-2009-ben az ING, 2010-2012 között az ENI, 2013-ban az LG volt a fő támogató, 2014 óta a Pirelli a főszponzor.

És a végére egy bolondos statisztika az F1StatManként ismert bloggertől, Jack Ellekertől: a 4381 méter hosszú Hungaroringen 76 860 Rubik-kockát kellene egymás mellé rakni, hogy körbeérjék az aszfaltcsíkot, míg a teljes felület beborításához 14 832 564 darab bűvös kocka kellene.

Kommentek

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

F1: Hamilton dobta az edzőjét

Lewis Hamilton a 2017-es idényre megvált trénerétől, mostantól a saját elképzelései szerint edz, de motiváltabb, mint bármikor.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

Jöhet a rendszeres magyar KRESZ-vizsga

Egy hazai kutatás szerint az autósok 40 százaléka úgy látja, hogy a sofőröknek javára válna, ha időközönként újra kellene vizsgázniuk KRESZ-ből.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

Fontos változás jön a rendszámoknál

Áprilistól nyílik lehetőség a közúti forgalomban a szürke rendszám­tábla kitételére azokra a gépjárművekre, amelyekre biciklitartó van felszerelve.

Brutális C-kupéval erősít a Mercedes

Az AMG C63 R egy közútra száműzött pályaversenyautó lesz, ami már úgy is hátborzongató, hogy semmit nem tudunk róla.

Figyelj, ezzel a civil autóval vadásznak a rendőrök

Már Keszthelyen és Nagykanizsán is segíti a rendőrség munkáját a két fedélzeti kamerája miatt speciális feladatokra is alkalmas felderítőautó.

Tényleg ördögtől való ez a BMW M3?

A hirdető azt mondja, igazi kuriózum, de vajon nem a márka meggyalázása, ha dízelmotort raknak a BMW M3-ba?

Így vezet villanyautót egy ralilegenda

Rauno Aaltonen a ballábfék pápája, aki még most, 79 évesen is tudja, mitől döglik a légy. A legendás MINI-s pilótát felkérte a BMW, ugyan fusson már egy kört az i3-mal, és ő megtette.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.