A Forma-1 a múlt hétvégén első ízben látogatott Azerbajdzsánba, hogy a főváros, Baku utcáin kialakított pályán megtartsák az Európa Nagydíjat.

A szupergyors, trükkös kanyarokkal tűzdelt, végig falakkal övezett pálya baleseteket, biztonsági autós szakaszokat ígért, amolyan káoszfutam volt várható az ismeretlen helyszínen, de a fentiek csak a GP2-es betétfutamon valósultak meg, az F1-es verseny incidensek nélkül, izgalommentesen zajlott.

Hogy miért történt ez? Egyrészt a végtelenül hosszú, DRS-sel megtámogatott célegyenes miatt, amelyen a Mercedes tempójához senki nem tudott közel kerülni, de általában is védhetetlenek voltak az “előzések”. A Red Bull-főnök Christian Horner azt mondta, a pályát “a Mercedesre szabták”.

Balesetek ettől még lehettek volna a szűk részeken, de semmi ilyesmi nem történt.

“Aki a biztonsági autós szakaszokra fogadott, rendesen veszített” – mondta Sebastian vettel, aki szerint az egyik ok, hogy a Forma-1-es pilóták sokkal profibbak, mint az utánpótlás-kategória ifjoncai.

A győztes Nico Rosberg is egyetértett: “Sokkal tapasztaltabbak vagyunk, ügyesebben kerüljük el az incidenseket, emellett sokat tanultunk is a GP2-es esetekből, mert néztük, és láttuk, hogy mészárlás folyt.”

baku_fut_18

Vettel szerint a másik tényező az volt, hogy a pályabejárás után a biztonságot illető aggályok megfogalmazása mindenkit óvatosabbá, tudatosabbá tett.

“Szerintem van itt pár olyan kanyar, amiknél jobb bele sem gondolni, mi történik, ha valaki elrontja. Szóval sokkal éberebbek voltunk. Nem mondom, hogy ellazáztuk, de nem is vállaltunk felesleges kockázatokat, mert nagyon rossz vége lehetett volna.”

A pálya tervezője, Hermann Tilke is így vélekedett: “A pilóták valószínűleg konzervatívabb hozzáállással vezettek, mert bíztak abban, hogy a célba érés szinte garantált pontszerzést is jelent majd (mások balesetei, kiesései miatt).”

A pilótákat a csapatok is intették a rizikós manőverektől.

“Pont az ellenkezője történt annak, amire számítottam. Semmi baleset, semmi biztonsági autó. A versenyzők mind hallgattak a csapataikra és kerülték az incidenseket” – nyilatkozta a Ferrari-főnök, Sergio Marchionne.