F1: “Visszafelé haladunk a biztonsággal”

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2016.06.17. 09.40

Több Forma-1-es pilóta kritikákat fogalmazott meg a hétvégén debütáló bakui utcai pályával kapcsolatban. Kevés a bukótér, rossz a bokszbejárat.

F1: “Visszafelé haladunk a biztonsággal”

A hétvégén Európa Nagydíj néven első ízben rendeznek Forma-1-es futamot Azerbajdzsánban, a főváros, Baku utcáin kialakított 6 kilométeres, gyors pályán. A Hermann Tike által megrajzolt nyomvonal sokak szerint izgalmas, azonban aggasztó a megszokottnál alacsonyabb biztonság, a kevés bukótér és egyéb furcsaságok is.

Csütörtökön számos F1-pilóta beszélt az aggodalmairól.

“Bizonyos területeken visszafelé haladtunk, nem értem, miért. Lehet, hogy eredetileg ellenkező menetirányú lett volna a pálya. Kár, mert sok tekintetben nagyon jó a létesítmény, minden nagyon jó minőségű. Tetszik a nyomvonal, néhol egész izgalmas, de lenne mit felülvizsgálni. Charlie (Whiting, versenyigazgató) biztosan azt mondja majd, hogy miért nem neki szóltam, de nem volt rá alkalmam, és szerintem most nem is fognak változtatni” – kezdte a versenyzői szakszervezet, a GPDA egyik igazgatói posztját betöltő Jenson Button.

baku_f1_12

“Némelyik kanyar nem tetszik. Annyit dolgoztunk a biztonság növelésén, folyamatosan fejlesztjük a pályákat, aztán itt meg a 3-as, 7-es, 14-es kanyarban nincs bukótér. A 7-es kanyarban van ugyan három TecPro-fal, meg aztán a betonfal. De nem igazán lehet mit tenni, ott egy épület. Kár ezért. Bízzunk benne, hogy elvégezték a szimulációkat! Monacóban sincs olyan sok bukótér, viszont ez itt egy gyors pálya, nem olyan, mint a monacói. Az épületeket nem lehet arrébb rakni, ez a gond. Addig nincs baj, amíg nem lesz baj, amíg nincs baleset vagy műszaki hiba.”

“Próbafutammal sem mentünk volna sokra, ha azon nincs baleset. De ha baleset lesz, akkor gond lesz. Úgy tudom, a biztonság érdekében mindenféle tesztet végeznek, hogy kiderüljön, milyen bukótér kell az egyes kanyarokhoz, legalábbis eddig így volt, remélhetőleg most is így csinálták! Mondjuk itt most nem ez látszik, de persze tévedhetek” – magyarázta az angol veterán.

baku_f1_02

A világbajnoki éllovas Nico Rosberg nagyon hasonlóan nyilatkozott:

“Igen, a bukóterek mindenképp aggasztóak egy kicsit, kettő-három nem néz ki valami jól. Szóval ez gond, de majd meglátjuk. Van az a kanyar, a 14-es, ahol a lejtő végén puszta fal van. Aztán ott a 3-as, meg a bokszbejárat is. Nem nagyszerű. Kénytelenek vagyunk bízni abban, hogy az FIA rendesen végzi a munkáját, ők végzik a számításokat, a szimulációkat, ők ismerik a sebességet, a pályaépítésnek pedig megvannak a szabályai. Nagyon remélem, hogy tartották magukat ezekhez, de a kanyarok láttán vannak kételyeim.”

baku_palya_18

A bokszutca bejárati sávja egy sikán után igen hosszan a célegyenessel párhuzamosan, csak vonallal elválasztva fut, ahol tartani kell a sebességet, ha a versenyzők nem akarnak a kelleténél több időt veszíteni, ez viszont kockázatos.

“Bokszbejáratnál mindig lehet időt nyerni, itt pedig különösen, mert ha valaki nem veszi olyan jól, hibázik, akkor fél másodperc vagy akár egy teljes másodperc is elúszhat. Vagy ütközés lesz belőle, vagy nagy időveszteség. Mondjuk nekem ezért tetszik” – véleményezte a Red Bull-os Daniel Ricciardo.

“Hatalmas baleset is lehet ott. Ha valaki ott akar nyerni egy másodpercet, abból nagy bukás lehet” – mondta erről Rosberg.

“Ilyen bokszbejáratot még sosem láttunk” – jegyezte meg a Williams brazil veteránja, Felipe Massa.

baku_f1_04

Nem mindenki volt ilyen aggodalmas, a Mercedes címvédője, Lewis Hamilton azt mondta, nincs gondja a kanyarokkal, a 16-osban “óriási bukóteret” látott, és a ferraris Sebastian Vettel is értetlenkedett egy kicsit a felvetéseken:

“Nem értem, miért kérdeznek erről már másodszor. Körbejártam, a pályát figyeltem, nem a bukótereket. Szerintem izgalmas, alig várom, hogy vezethessek rajta. A bokszbejárat tényleg kihívás lesz, de hát ezért vagyunk itt, nem? És amúgy is úgy tervezem, hogy a pályán leszek és nem a bukóterekben” – hangsúlyozta a GPDA másik igazgatói posztját elfoglaló négyszeres világbajnok.

Kommentek

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.