A Forma-1 fejesei a múlt pénteken, épp határidőre megegyeztek a sportágban 2017-től érvényes motorszabályokról, amelyeknek fő céljai a teljesítmény-kiegyenlítés és a költségcsökkentés. Szabályba foglalták azt is, hogy a motorgyártók kötelesek erőforrással ellátni a csapatokat, egy alakulat sem maradhat motor nélkül. A Motorsport.com most ennek részleteit is közzétette. A szabályok szerint a következő évre motorszerződés nélkül álló csapat a Nemzetközi Automobil Szövetségnél (FIA) nyújthat be igényt, a szervezet pedig beosztja a legkevesebb partnerrel rendelkező gyártóhoz. Ha több motorgyártó egyenlő számú – mondjuk 2-2 – partnerrel rendelkezik, az FIA sorhúzással jelöli ki a csapat új szállítóját.

mallya

A Force India bajban lehet a többek között csődbűncselekménnyel vádolt tulajdonos, Vijay Mallya miatt

A motorgyártó egyébként több okból is visszautasíthatja a jelentkezőt: ha a csapat tulajdonosa(i), vezetői korábban gazdasági bűncselekményeket követtek el, ha korábban csődbe mentek, ha terrorizmussal hozhatók összefüggésbe, vagy ha szerepelnek valamilyen, az USA vagy az EU által kiadott szankciós listán. A gyártó szintén nem köteles motort adni rivális autógyártó által működtetett csapatnak, és más autógyártó szponzori jelenléte is kizáró ok lehet, igaz, ez a motorgyártó belátására van bízva. Az esetleges “kényszerházasságok” elviselhetőbbé tétele érdekében mind a gyártó, mind a csapat kezdeményezheti, hogy márkajelölés nélküli erőforrások kerüljenek az autóba, azonban ha a csapat névadó szponzort keresne a motorhoz – mint a Red Bull a TAG Heuerrel -, a gyártó is részesülhet az ebből származó bevételből. redbull_tagheuer Az FIA által összepárosított gyártóknak és csapatoknak a szabályok szerint tartózkodniuk kell majd bármilyen, a partner imázsának ártó nyilvános megnyilatkozástól, azaz nem szidhatják egymást, nem panaszkodhatnak, csakis zárt ajtók mögött. Egy csapatfőnök elmésen “Red Bull-záradéknak” nevezte ezt a rendelkezést. Szabályokba foglalták a motorok kifizetésének menetrendjét is, az új előírások azonban rendesen feladják majd a leckét a pénzügyi nehézségekkel küzdő kisebb alakulatoknak. A motorszállító felé a partnernek a teljes összeg – 25 százalékát a szerződés aláírásakor, – 25 százalékát a közös idényt megelőző év október 30-áig, – 30 százalékát a szezonkezdetig, – a fennmaradó 20 százalékát pedig a szezon ötödik fordulójáig kell kifizetnie.