F1: Büntetni fogják, aki rosszat szól a rádióban

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2016.03.18. 14.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség bejelentette, hogy folyamatosan figyelni fogja a csapatok rádióüzeneteit. Ha kell, jönnek a büntetések.

aus_edz_05 Az utolsó pillanatban, az Ausztrál Nagydíj előtt pár nappal fokozta a rádiós szigort az FIA, újabb témák kerültek fel arra a listára, amelyekről nem lehet csacsogni a pilótákkal verseny közben. A korlátozással sokak szerint átesett a ló túloldalára az FIA, amely azt ígéri, hogy szigorúan fellép minden kódolt üzenettel szemben. Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója a lehető legegyszerűbb módszer bevetését ígérte ezzel kapcsolatban: azokra a mondatokra koncentrálnak, amelyek korlátozás nélkül elhangozhatnak, bármi ettől eltérő kommunikáció esetén már indul is a vizsgálat. Amennyiben az FIA szerint szabálysértés történt, a figyelmeztetéstől az időbüntetésig bármilyen szankció szóba jöhet – a vétség súlyától függően. aus_edz_18 “Nehéz megmondani, mi lehet kódolt üzenet és mi nem” – mondta Whiting. “De ami nincs a szabad üzenetek listáján, az rögtön gyanús. Abban teljesen biztos vagyok, hogy minden egyes üzenetet hallani fogunk.” “Ami a kódolt üzeneteket illeti, természetesen óvatosnak kell lennünk. Ha valamit gyanúsnak találunk, meg kell majd vizsgálnunk, hogy azzal összefüggésben változtattak-e az autó valamilyen paraméterén. Ha igen, a következő versenyen már tudni fogjuk, mi történik.” Whiting jelezte azt is, hogy a csapatok hagyományos üzenőtábláit is kamerákkal figyelik majd. “Az idén egy lépéssel tovább mentünk a rádiókorlátozással kapcsolatban, mert úgy gondoljuk, hogy a pilótáknak egyedül kellene vezetniük az autókat, nem pedig a mérnökök segítségével” – indokolta a szigort Whiting. Eddig engedélyezett, de most betiltott üzenetek (forrás) – Gumiválasztás a következő kerékcsere során – Körök száma, amit egy ellenfél addig megtett egy adott gumiszettel – Az ellenfelek aktuális gumiválasztása – Információ az ellenfél várható versenystratégiájával kapcsolatban – Safety Car-ablak – Az első szárny átállításával kapcsolatos megbeszélés a következő bokszkiállás előtt – Figyelmeztetés pályaelhagyás miatt Az engedélyezett üzenetek listája (forrás) – Versenyzőtől érkező üzenet tudomásul vételének jelzése – Kritikus hiba jelzése az autóval kapcsolatban, kizárólag akkor, ha egy alkatrész vagy rendszer hamarosan felmondja a szolgálatot, és ez potenciálisan végzetes – Az autó sérülésére vonatkozó információ – Alapbeállításokra vonatkozó utasítás, kizárólag egy olyan szenzor, aktuátor vagy vezérlő meghibásodásakor, amelynek az elvesztését a fedélzeti szoftver nem ismerte fel. Az új beállítások nem javíthatják az autó teljesítményét a funkció elvesztése előttihez képest – Utasítás a bokszutcába való behajtásra az autó megjavítása vagy visszaléptetése érdekében – Ellenfél autójával kapcsolatos probléma bejelentése – Sportbírói információk (zászlójelzések, rajt elhalasztása vagy hasonló utasítások és információk a versenyirányítástól) – A versenyirányítás üzeneteinek továbbítása (kivéve a felvezető kör startjáig tartó visszaszámlálást és a tájékoztatást arról, hogy az utolsó autó is elfoglalta a helyét a rajtrácson) – Nedves pálya, olaj vagy törmelék bizonyos kanyarokban – Időjárási információk – Tájékoztatás a versenyző saját kör- és a részidejeivel kapcsolatban – Részletek az ellenfelek köridejéről – Segítség a forgalomban való helyezkedésben az ellenfelekhez képesti távolság megadásával a szabadedzéseken és a versenyen – Utasítás helycserére más versenyzőkkel – Hátralévő körök száma vagy idő – A pilóta helyezése a szabadedzéseken és a versenyen – „Nyomd neki”, „most nyomd neki”, „XY-nal vagy versenyben”, „lazíts” és hasonlók (a kódolt üzenetek gyanújának felmerülése esetén figyelmeztetés jár) – Mikor kell beállni a bokszba (vagy felállni a rajtrácsra a verseny előtti ellenőrző körök után). Ez kizárólag akkor közölhető, ha a versenyző az adott kör végén bemegy a bokszba – Emlékeztető a fordulatszám-határoló, az autón lévő gumik típusát jelző kapcsoló használatára, illetve a fehér vonalak, a bóják elkerülésére, valamint a mérlegelésre behívó jelzőlámpára a bokszba való be-, illetve kihajtáskor – Információ a csapat versenyzőjének vagy ellenfeleinek szabálysértéséről, például sikán levágásáról, pályaelhagyásról, időbüntetésről stb. – A DRS engedélyezésére vagy tiltására vonatkozó információ – A DRS meghibásodásának kezelése – Olajnyomás – Szabadedzéseken a tesztprogrammal kapcsolatos információ, például aero mapping

Kommentek

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

F1: A szezon közepétől nyerhet a Red Bull

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz csak a 2017-es idény közepétől vár futamgyőzelmeket csapatától. A Renault-n múlik, mennyire lesz sikeres az alakulat.

Ismét csökken az üzemanyagár

A Mol szerdán is csökkenti az üzemanyag árát.

Versenyműszerfal a Fordtól

Minimalista, motorsport ihletésű műszeregység tájékoztatja a Ford GT szerencsés tulajdonosait a pillanatnyi állapotokról.

F1: A McLaren idén sem célozza a bajnoki címet

Fernando Alonso ugyan már nagyon szeretne a győzelmekért, a bajnoki címért versenyezni, de a McLarennél idén az első négybe jutás a cél.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.