F1: Büntetni fogják, aki rosszat szól a rádióban

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2016.03.18. 14.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség bejelentette, hogy folyamatosan figyelni fogja a csapatok rádióüzeneteit. Ha kell, jönnek a büntetések.

aus_edz_05 Az utolsó pillanatban, az Ausztrál Nagydíj előtt pár nappal fokozta a rádiós szigort az FIA, újabb témák kerültek fel arra a listára, amelyekről nem lehet csacsogni a pilótákkal verseny közben. A korlátozással sokak szerint átesett a ló túloldalára az FIA, amely azt ígéri, hogy szigorúan fellép minden kódolt üzenettel szemben. Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója a lehető legegyszerűbb módszer bevetését ígérte ezzel kapcsolatban: azokra a mondatokra koncentrálnak, amelyek korlátozás nélkül elhangozhatnak, bármi ettől eltérő kommunikáció esetén már indul is a vizsgálat. Amennyiben az FIA szerint szabálysértés történt, a figyelmeztetéstől az időbüntetésig bármilyen szankció szóba jöhet – a vétség súlyától függően. aus_edz_18 “Nehéz megmondani, mi lehet kódolt üzenet és mi nem” – mondta Whiting. “De ami nincs a szabad üzenetek listáján, az rögtön gyanús. Abban teljesen biztos vagyok, hogy minden egyes üzenetet hallani fogunk.” “Ami a kódolt üzeneteket illeti, természetesen óvatosnak kell lennünk. Ha valamit gyanúsnak találunk, meg kell majd vizsgálnunk, hogy azzal összefüggésben változtattak-e az autó valamilyen paraméterén. Ha igen, a következő versenyen már tudni fogjuk, mi történik.” Whiting jelezte azt is, hogy a csapatok hagyományos üzenőtábláit is kamerákkal figyelik majd. “Az idén egy lépéssel tovább mentünk a rádiókorlátozással kapcsolatban, mert úgy gondoljuk, hogy a pilótáknak egyedül kellene vezetniük az autókat, nem pedig a mérnökök segítségével” – indokolta a szigort Whiting. Eddig engedélyezett, de most betiltott üzenetek (forrás) – Gumiválasztás a következő kerékcsere során – Körök száma, amit egy ellenfél addig megtett egy adott gumiszettel – Az ellenfelek aktuális gumiválasztása – Információ az ellenfél várható versenystratégiájával kapcsolatban – Safety Car-ablak – Az első szárny átállításával kapcsolatos megbeszélés a következő bokszkiállás előtt – Figyelmeztetés pályaelhagyás miatt Az engedélyezett üzenetek listája (forrás) – Versenyzőtől érkező üzenet tudomásul vételének jelzése – Kritikus hiba jelzése az autóval kapcsolatban, kizárólag akkor, ha egy alkatrész vagy rendszer hamarosan felmondja a szolgálatot, és ez potenciálisan végzetes – Az autó sérülésére vonatkozó információ – Alapbeállításokra vonatkozó utasítás, kizárólag egy olyan szenzor, aktuátor vagy vezérlő meghibásodásakor, amelynek az elvesztését a fedélzeti szoftver nem ismerte fel. Az új beállítások nem javíthatják az autó teljesítményét a funkció elvesztése előttihez képest – Utasítás a bokszutcába való behajtásra az autó megjavítása vagy visszaléptetése érdekében – Ellenfél autójával kapcsolatos probléma bejelentése – Sportbírói információk (zászlójelzések, rajt elhalasztása vagy hasonló utasítások és információk a versenyirányítástól) – A versenyirányítás üzeneteinek továbbítása (kivéve a felvezető kör startjáig tartó visszaszámlálást és a tájékoztatást arról, hogy az utolsó autó is elfoglalta a helyét a rajtrácson) – Nedves pálya, olaj vagy törmelék bizonyos kanyarokban – Időjárási információk – Tájékoztatás a versenyző saját kör- és a részidejeivel kapcsolatban – Részletek az ellenfelek köridejéről – Segítség a forgalomban való helyezkedésben az ellenfelekhez képesti távolság megadásával a szabadedzéseken és a versenyen – Utasítás helycserére más versenyzőkkel – Hátralévő körök száma vagy idő – A pilóta helyezése a szabadedzéseken és a versenyen – „Nyomd neki”, „most nyomd neki”, „XY-nal vagy versenyben”, „lazíts” és hasonlók (a kódolt üzenetek gyanújának felmerülése esetén figyelmeztetés jár) – Mikor kell beállni a bokszba (vagy felállni a rajtrácsra a verseny előtti ellenőrző körök után). Ez kizárólag akkor közölhető, ha a versenyző az adott kör végén bemegy a bokszba – Emlékeztető a fordulatszám-határoló, az autón lévő gumik típusát jelző kapcsoló használatára, illetve a fehér vonalak, a bóják elkerülésére, valamint a mérlegelésre behívó jelzőlámpára a bokszba való be-, illetve kihajtáskor – Információ a csapat versenyzőjének vagy ellenfeleinek szabálysértéséről, például sikán levágásáról, pályaelhagyásról, időbüntetésről stb. – A DRS engedélyezésére vagy tiltására vonatkozó információ – A DRS meghibásodásának kezelése – Olajnyomás – Szabadedzéseken a tesztprogrammal kapcsolatos információ, például aero mapping

Kommentek

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.