“Belenyúlnak, mert nem értik a mai Forma-1 lényegét”

Interjú Wéber Gábor szakkommentátorral

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.03.16. 06.00

Ki nyer, ki esik arcra, ki hová menekül idén? – szezonindító beszélgetés az F1-es guruval. Indul a világbajnokság!

Melyik a legszebb Forma-1-es autó 2016-ban? Forma alapján a Toro Rosso és a Mercedes tetszik. A fényezésük alapján viszont addig nem mondanék kedvenceket, amíg nem láttam őket élőben. És te melyikkel állnál rajthoz jövő vasárnap? Minden versenyző nyerni akar, így természetesen a Mercedesszel. Ez nyilván nagyon könnyű kérdés volt, úgyhogy nehezítek. Mi lesz az első hat sorrendje a vasárnapi futamon? Piszok nehezet kérdezel, és tudod, hogy utálok tippelni. Na, jó, a játék kedvéért: Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Raikkönen, Perez.

1

Negyedszer?

Ha jól értem, nagyjából ugyanazt az élbolyt várod idén, mint tavaly. Miért nem képes senki fél másodperccel nagyobbat ugrani a fejlesztésekkel teli holtszezonban, mint a többiek? Miért van az, hogy nagyjából mindenki közel ugyanannyit fejlődik? Úgy képzeld el a Forma-1-es csapatok versenyét, mint az evezős hajók haladását. Mindenki húz előre iszonyatos sebességgel, miközben különbségek  vannak köztük. Két szezon között, a műhelymunka idején ezek a különbségek adottak, mindenki ahhoz képest fejlődik, ahol volt, nem azonos pontról indulnak. Piciket lehet mozogni előre, piciket hátra, és a mozgás mértékét meghatározza a költségvetés, plusz az, hogy ki mire koncentrál jobban. Van, aki a hajtásláncra, van, aki az aerodinamikára, és lehet, hogy ezek pont kiegyenlítik egymást, így egyik szezonról a másikra a legtöbb csapat olyan 5-8 tizedet gyorsul, esetleg egy másodpercet. Ahhoz viszont, hogy mondjuk egy hátul lévő csapat előreugorjon, már nem a 2 másodperces hátrányát kellene ledolgoznia, hanem – mivel az elöl álló is gyorsul – még ennél is többet. Ilyen pedig komoly szabályváltoztatások nélkül nemigen létezik, nagyon-nagyon ritka, hogy hátulról valaki hirtelen előreugrik. Van egyáltalán érdemi fejlődés? Több neves Forma-1-es szereplő panaszkodik, hogy nem lehet fejleszteni. Akkor most lehet vagy nem? Folyamatos és brutális fejlődés van, de mivel a szabályrendszer most nem változik, ezért nem látunk radikális változásokat. Ettől még ugyanaz a kemény munka folyik, de az időeredményekben kisebb előrelépéseket látunk. A Forma-1 a folyamatos fejlődésről szól, mindig is erről szólt, és ezt nem szabad, és nem is lehet gátolni. Óriási pénzekből óriási fejlesztőmunka folyik. Az egyik tábor szerint nincs fejlődés, míg mások szerint pont az autók egyre összetettebbé válása miatt ma már nem is a pilóták vezetik a kocsikat. Adott az örök kérdés: mennyi százalék a sikerben a versenyző? Olyan 20 százalék, és akkor lehet, hogy engedékeny voltam az irányukba. Nézd meg az Alonso-Button-páros szenvedését, de feltehetem azt a kérdést is, hogy vajon más versenyzők nem jutottak-e volna többre tavaly a Williamsszel, mint Massa és Bottas?
2

Közeledik?

Bontsuk szét az autókat fő alkotóelemeikre. Melyiknek mennyi része van a sikerben? A hajtáslánc 50 százalék, és mondjuk 25-25 az aerodinamika és a gumikezelés. E kettő nyilván nagyon szorosan összefügg. A háromból van valami, amiben nem az etalonnak tekintett, és címvédésre készülő Mercedes a legjobb? Köztudott, hogy a hajtáslánca a Mercedesnek a legjobb, az aero területén a Mercedes és a Red Bull van az élen, a Ferrari pedig közeledik hozzájuk. A Toro Rossót még azért emelném ki, mert a költségvetésükhöz képest egészen kiváló autót építettek.

Mit tud ma egy Forma-1-es versenyautó?

1,8 másodperc körül 100-on vannak, 4 másodperc alatt 200-on. A 100-as tempóról 17 méter körüli a féktávjuk, ami 200-as tempó esetén sem nyúlik meg igazából, úgy, mint az utcai személyautóknál. 702 kilósak idén az autók, a pilóták nyakmerevítése masszívabb, nehezebb lett idén, ezért a minimális súlygyarapodás. A Mercedes teljesítménye 950 lóerő felett van, a Ferrari mögötte, aztán nagy a lyuk. A Renault 870-880 lóerő lehet Gábor szerint, a Honda 850-860.

Nálad ki ma a 6 legjobb pilóta? Sorrendben légy szíves. Ááá, nehéz, mondok inkább két darab hármas csoportot. Az elsőben Hamilton, Vettel és Alonso van. A másodikban nálam Rosberg, Ricciardo, és… Igazából egy fiatalt mondanék, aki Verstappen, de ő még nem komplett versenyző, ezért ide a Button-Raikkönen-párost raknám.

5

Elviszik?

Látunk valamelyik pilótától olyan szinten váratlanul kiemelkedő teljesítményt, mint tavaly Verstappentől? Akár újonctól. Magnussen szerintem idén bizonyítja a tehetségét, és hogy ellenkező előjeles prognózist is mondjak, Palmer meglepne, ha valami nagyot alkotna. Wehrleintől várok még sokat, utolérheti a Manorral a középmezőnyt. Neki szerencséje lehet a csapattársával való összevetésnél is, Haryanto a mezőny leggyengébbjének tűnik. Szerencse is, meg balszerencse is. Könnyebben a csapattársa fölé kerekedhet, mint mások, de nem nagyon tudja majd használni Haryanto telemetriáját. Ha ellép a mezőny végéről Manor, ki lesz 2016 utolsója? Kétfelé szakadhat idén a középmezőny, ennek második felét a Renault, McLaren, Haas, Manor, Sauber csapatok alkothatják, és köztük nagy ugrások lehetnek előre is, hátra is. Sokan bíznak a McLaren feltámadásában, én inkább sötét felhőket látok a fejük felett mindaddig, amíg Ron Dennis nem lép hátra, és a japánok nem adnak fel viszonylag sokat a mostani merevségükből. Talán a VW-től érkezett Jost Capito németessége hozhat változást.
6

Frusztrált?

Alonso nem fog leereszteni, ha bejön a tipped, és ebből a masszából nem tud kiemelkedni a csapata? Alonso akkor átmegy a Renault-hoz… …amivel kapcsolatban nyilván muszáj idézni őt is, Dennist is. Mindketten százszor elmondták, hogy Alonso kitölti a 3 éves szerződését, és semmilyen eredményre vonatkozó, a kilépését engedő passzus nincs a szerződésében. Ő még azt is rendszeresen hajtogatja, hogy a McLaren pályafutása utolsó csapata. Te is láttad az elmúlt évtizedekben, hogy az ilyen nyilatkozatok után hányszor szegték meg a szavukat, és hányszor bontottak fel előtte felbonthatatlannak mondott szerződéseket. Alonsóban olyan mértékű frusztráltság van, hogy egyszerűen nem akarja otthagyni a Forma-1-et, amíg nem nyer még egy vébét, és ha a Renault 2017-re meg tudja lépni előre azt, amit terveznek, akkor 2018-ra akár esélyessé léphetnek elő. Na és élete utolsó F1-es szezonjában Raikkönen emlékeztetni fog végre régi önmagára, és képes lehet szorossá tenni a Ferrarin belüli versenyt? Vagy ő már csak összekapirgálja az elhulló pontokat? Ahogy öregszik, egyre szűkebb tartományban képes kiemelkedően vezetni. Ő már élvezi az életet, a vezetést, neki egy darab vb-cím elég volt, nem feszül meg az újabb világbajnoki trófeákért, mint Hamilton, Vettel, vagy Alonso. Rengeteg pénzt keresett, amiből hamarosan nagyon boldog előnyugdíjas lesz. Evidenciaként kezeljük, hogy a Ferrari elveszi a Red Bulltól Verstappent, és őt ülteti be majd a helyére? Valószínűleg már van előszerződésük. És az is valószínű, hogy a Red Bull nem akarja majd elengedni. Nyilván a jelenlegi szerződése valamiféle előjogokat tartalmaz a mostani munkaadója irányába. Bárki bármilyen szerződést felmondhat.
3

Fogcsikorgatva?

Mit vársz a Hamilton-Rosberg-csatától idén? Rosbergnek iszonyatosan nehéz lenne ott folytatnia, ahol tavaly év végén abbahagyta, de ő mégis képes lehet rá. Hamilton a versenyeken gyorsabb nála, de ha képes őt lelkileg kibillenteni, akkor lehet esélye. Mi a véleményed az új időmérőről azonfelül, hogy versenyenként lesz 1-2 korábban kibukó élmenő? Fölösleges hülyeségnek tartom, annyit érnek el vele, hogy az első 5-6 percben igyekeznek majd a versenyzők, aztán jön a benzinspórolás. Rengeteg utólagos vita lesz, engem feltartottak, ez sárga zászló alatt ment gyorsan, túl bonyolult, és felesleges. Szerintem nem lesz hosszú életű. Egyesek szerint csapnivaló a mostani Forma-1, ezért kellenek az ilyen változások. A mostani Forma-1 pont olyan, mint amikor korábban valaki dominált. Mehetünk vissza az időben, Red Bull, Ferrari, Williams, McLaren, mindig a többiek fölé emelkedett egy csapat. Másban viszont a mostani Forma-1 sokkal jobb, hiszen nem azt látjuk, hogy az 5-ik helyezett kört kap, és a verseny végére a mezőny kétharmada kiesik műszaki hiba miatt. Sokkal profibb a mai Forma-1, mint a korábbiakban volt.
7

Profibb?

Ha lenne varázspálcád, te min változtatnál, hogy még izgalmasabb legyen? Szélesebb gumikat rakatnék az autókra, és kisebb szárnyakat. A mostani 1000 lóerőt közelítő teljesítmény viszont elég. A lebonyolításon változtatnál? Nem. Aki ezen változtatni akar, az nem érti a Forma-1-et. Ezek szerint volt WTCC-s versenyzőként is ellenzed az időnként felmerülő ötletet, a fordított rajtrácsot? Maga túl jó, túl gyors, ezért induljon a sor végére? Na, nem! Ez a Forma-1 lényegét ölné meg. Ez a széria nem a szociális érzékenységről híres, és igazságtalan lenne a legjobbakkal szemben. Két újdonságról még nem beszéltünk. Elvileg a rádiós kommunikáció korlátozásával is fel akarják dobni a versenyeket. Ez is hülyeség. Rendkívül bonyolultak a mai versenyautók, és így a versenyzőknek még több mindenre kell majd figyelni, és külső segítség nélkül egyre több hibát látunk majd, aminek lehetséges okáról ráadásul – bejátszható rádióüzenetek nélkül – a versenyek alatt információnk sem lesz.
4

Legszebb?

A fejvédő viszont életeket menthet, mégis ellene vannak egyes versenyzők. Nem esztétikus, de szükség van rá. Ugyanazt látjuk, mint a korábbi évtizedekben a biztonsági fejlesztéseknél, annak idején még a biztonsági övet sem akarták egyesek, és pokolba kívánták a minél nagyobb biztonság mellett érvelő Jackie Stewartot. Rendkívül veszélyes a Forma-1, és senki nem azért megy oda, hogy meghaljon. Aki ellenzi, az gondoljon rá, hogy Senna életét akár megmenthette volna egy ilyen szerkezet, vagy éppen Bianchiét. Nem szeretsz tippelni, de azért mégis mondd el, hogy szerinted mi lesz az első négy sorrendje a szezon végén. Nem merek a Mercedes ellen tippelni. Ha nagyon tutira akarok menni, akkor inkább Hamiltont várom az első helyre, majd Rosberg és Vettel jön. Ha nagyon jó lesz a Ferrari, akkor Raikkönen bejön a negyedik helyre.  

Kommentek

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Nem a fáradtság okozhatta a magyar buszbalesetet

Magyar sofőrök vezették azt az autóbuszt, mely neki hajtott egy felüljàró tartóoszlopànak Olaszorszàgban.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

Ilyen az, amikor nem múlik el nyomtalanul a gyerekkor

Gigantikusra nőtt, V8-assal hajtott játékszerrel ment vásárolni ez az amerikai bácsi

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.