“Belenyúlnak, mert nem értik a mai Forma-1 lényegét”

Interjú Wéber Gábor szakkommentátorral

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.03.16. 06.00

Ki nyer, ki esik arcra, ki hová menekül idén? – szezonindító beszélgetés az F1-es guruval. Indul a világbajnokság!

Melyik a legszebb Forma-1-es autó 2016-ban? Forma alapján a Toro Rosso és a Mercedes tetszik. A fényezésük alapján viszont addig nem mondanék kedvenceket, amíg nem láttam őket élőben. És te melyikkel állnál rajthoz jövő vasárnap? Minden versenyző nyerni akar, így természetesen a Mercedesszel. Ez nyilván nagyon könnyű kérdés volt, úgyhogy nehezítek. Mi lesz az első hat sorrendje a vasárnapi futamon? Piszok nehezet kérdezel, és tudod, hogy utálok tippelni. Na, jó, a játék kedvéért: Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Raikkönen, Perez.

1

Negyedszer?

Ha jól értem, nagyjából ugyanazt az élbolyt várod idén, mint tavaly. Miért nem képes senki fél másodperccel nagyobbat ugrani a fejlesztésekkel teli holtszezonban, mint a többiek? Miért van az, hogy nagyjából mindenki közel ugyanannyit fejlődik? Úgy képzeld el a Forma-1-es csapatok versenyét, mint az evezős hajók haladását. Mindenki húz előre iszonyatos sebességgel, miközben különbségek  vannak köztük. Két szezon között, a műhelymunka idején ezek a különbségek adottak, mindenki ahhoz képest fejlődik, ahol volt, nem azonos pontról indulnak. Piciket lehet mozogni előre, piciket hátra, és a mozgás mértékét meghatározza a költségvetés, plusz az, hogy ki mire koncentrál jobban. Van, aki a hajtásláncra, van, aki az aerodinamikára, és lehet, hogy ezek pont kiegyenlítik egymást, így egyik szezonról a másikra a legtöbb csapat olyan 5-8 tizedet gyorsul, esetleg egy másodpercet. Ahhoz viszont, hogy mondjuk egy hátul lévő csapat előreugorjon, már nem a 2 másodperces hátrányát kellene ledolgoznia, hanem – mivel az elöl álló is gyorsul – még ennél is többet. Ilyen pedig komoly szabályváltoztatások nélkül nemigen létezik, nagyon-nagyon ritka, hogy hátulról valaki hirtelen előreugrik. Van egyáltalán érdemi fejlődés? Több neves Forma-1-es szereplő panaszkodik, hogy nem lehet fejleszteni. Akkor most lehet vagy nem? Folyamatos és brutális fejlődés van, de mivel a szabályrendszer most nem változik, ezért nem látunk radikális változásokat. Ettől még ugyanaz a kemény munka folyik, de az időeredményekben kisebb előrelépéseket látunk. A Forma-1 a folyamatos fejlődésről szól, mindig is erről szólt, és ezt nem szabad, és nem is lehet gátolni. Óriási pénzekből óriási fejlesztőmunka folyik. Az egyik tábor szerint nincs fejlődés, míg mások szerint pont az autók egyre összetettebbé válása miatt ma már nem is a pilóták vezetik a kocsikat. Adott az örök kérdés: mennyi százalék a sikerben a versenyző? Olyan 20 százalék, és akkor lehet, hogy engedékeny voltam az irányukba. Nézd meg az Alonso-Button-páros szenvedését, de feltehetem azt a kérdést is, hogy vajon más versenyzők nem jutottak-e volna többre tavaly a Williamsszel, mint Massa és Bottas?
2

Közeledik?

Bontsuk szét az autókat fő alkotóelemeikre. Melyiknek mennyi része van a sikerben? A hajtáslánc 50 százalék, és mondjuk 25-25 az aerodinamika és a gumikezelés. E kettő nyilván nagyon szorosan összefügg. A háromból van valami, amiben nem az etalonnak tekintett, és címvédésre készülő Mercedes a legjobb? Köztudott, hogy a hajtáslánca a Mercedesnek a legjobb, az aero területén a Mercedes és a Red Bull van az élen, a Ferrari pedig közeledik hozzájuk. A Toro Rossót még azért emelném ki, mert a költségvetésükhöz képest egészen kiváló autót építettek.

Mit tud ma egy Forma-1-es versenyautó?

1,8 másodperc körül 100-on vannak, 4 másodperc alatt 200-on. A 100-as tempóról 17 méter körüli a féktávjuk, ami 200-as tempó esetén sem nyúlik meg igazából, úgy, mint az utcai személyautóknál. 702 kilósak idén az autók, a pilóták nyakmerevítése masszívabb, nehezebb lett idén, ezért a minimális súlygyarapodás. A Mercedes teljesítménye 950 lóerő felett van, a Ferrari mögötte, aztán nagy a lyuk. A Renault 870-880 lóerő lehet Gábor szerint, a Honda 850-860.

Nálad ki ma a 6 legjobb pilóta? Sorrendben légy szíves. Ááá, nehéz, mondok inkább két darab hármas csoportot. Az elsőben Hamilton, Vettel és Alonso van. A másodikban nálam Rosberg, Ricciardo, és… Igazából egy fiatalt mondanék, aki Verstappen, de ő még nem komplett versenyző, ezért ide a Button-Raikkönen-párost raknám.

5

Elviszik?

Látunk valamelyik pilótától olyan szinten váratlanul kiemelkedő teljesítményt, mint tavaly Verstappentől? Akár újonctól. Magnussen szerintem idén bizonyítja a tehetségét, és hogy ellenkező előjeles prognózist is mondjak, Palmer meglepne, ha valami nagyot alkotna. Wehrleintől várok még sokat, utolérheti a Manorral a középmezőnyt. Neki szerencséje lehet a csapattársával való összevetésnél is, Haryanto a mezőny leggyengébbjének tűnik. Szerencse is, meg balszerencse is. Könnyebben a csapattársa fölé kerekedhet, mint mások, de nem nagyon tudja majd használni Haryanto telemetriáját. Ha ellép a mezőny végéről Manor, ki lesz 2016 utolsója? Kétfelé szakadhat idén a középmezőny, ennek második felét a Renault, McLaren, Haas, Manor, Sauber csapatok alkothatják, és köztük nagy ugrások lehetnek előre is, hátra is. Sokan bíznak a McLaren feltámadásában, én inkább sötét felhőket látok a fejük felett mindaddig, amíg Ron Dennis nem lép hátra, és a japánok nem adnak fel viszonylag sokat a mostani merevségükből. Talán a VW-től érkezett Jost Capito németessége hozhat változást.
6

Frusztrált?

Alonso nem fog leereszteni, ha bejön a tipped, és ebből a masszából nem tud kiemelkedni a csapata? Alonso akkor átmegy a Renault-hoz… …amivel kapcsolatban nyilván muszáj idézni őt is, Dennist is. Mindketten százszor elmondták, hogy Alonso kitölti a 3 éves szerződését, és semmilyen eredményre vonatkozó, a kilépését engedő passzus nincs a szerződésében. Ő még azt is rendszeresen hajtogatja, hogy a McLaren pályafutása utolsó csapata. Te is láttad az elmúlt évtizedekben, hogy az ilyen nyilatkozatok után hányszor szegték meg a szavukat, és hányszor bontottak fel előtte felbonthatatlannak mondott szerződéseket. Alonsóban olyan mértékű frusztráltság van, hogy egyszerűen nem akarja otthagyni a Forma-1-et, amíg nem nyer még egy vébét, és ha a Renault 2017-re meg tudja lépni előre azt, amit terveznek, akkor 2018-ra akár esélyessé léphetnek elő. Na és élete utolsó F1-es szezonjában Raikkönen emlékeztetni fog végre régi önmagára, és képes lehet szorossá tenni a Ferrarin belüli versenyt? Vagy ő már csak összekapirgálja az elhulló pontokat? Ahogy öregszik, egyre szűkebb tartományban képes kiemelkedően vezetni. Ő már élvezi az életet, a vezetést, neki egy darab vb-cím elég volt, nem feszül meg az újabb világbajnoki trófeákért, mint Hamilton, Vettel, vagy Alonso. Rengeteg pénzt keresett, amiből hamarosan nagyon boldog előnyugdíjas lesz. Evidenciaként kezeljük, hogy a Ferrari elveszi a Red Bulltól Verstappent, és őt ülteti be majd a helyére? Valószínűleg már van előszerződésük. És az is valószínű, hogy a Red Bull nem akarja majd elengedni. Nyilván a jelenlegi szerződése valamiféle előjogokat tartalmaz a mostani munkaadója irányába. Bárki bármilyen szerződést felmondhat.
3

Fogcsikorgatva?

Mit vársz a Hamilton-Rosberg-csatától idén? Rosbergnek iszonyatosan nehéz lenne ott folytatnia, ahol tavaly év végén abbahagyta, de ő mégis képes lehet rá. Hamilton a versenyeken gyorsabb nála, de ha képes őt lelkileg kibillenteni, akkor lehet esélye. Mi a véleményed az új időmérőről azonfelül, hogy versenyenként lesz 1-2 korábban kibukó élmenő? Fölösleges hülyeségnek tartom, annyit érnek el vele, hogy az első 5-6 percben igyekeznek majd a versenyzők, aztán jön a benzinspórolás. Rengeteg utólagos vita lesz, engem feltartottak, ez sárga zászló alatt ment gyorsan, túl bonyolult, és felesleges. Szerintem nem lesz hosszú életű. Egyesek szerint csapnivaló a mostani Forma-1, ezért kellenek az ilyen változások. A mostani Forma-1 pont olyan, mint amikor korábban valaki dominált. Mehetünk vissza az időben, Red Bull, Ferrari, Williams, McLaren, mindig a többiek fölé emelkedett egy csapat. Másban viszont a mostani Forma-1 sokkal jobb, hiszen nem azt látjuk, hogy az 5-ik helyezett kört kap, és a verseny végére a mezőny kétharmada kiesik műszaki hiba miatt. Sokkal profibb a mai Forma-1, mint a korábbiakban volt.
7

Profibb?

Ha lenne varázspálcád, te min változtatnál, hogy még izgalmasabb legyen? Szélesebb gumikat rakatnék az autókra, és kisebb szárnyakat. A mostani 1000 lóerőt közelítő teljesítmény viszont elég. A lebonyolításon változtatnál? Nem. Aki ezen változtatni akar, az nem érti a Forma-1-et. Ezek szerint volt WTCC-s versenyzőként is ellenzed az időnként felmerülő ötletet, a fordított rajtrácsot? Maga túl jó, túl gyors, ezért induljon a sor végére? Na, nem! Ez a Forma-1 lényegét ölné meg. Ez a széria nem a szociális érzékenységről híres, és igazságtalan lenne a legjobbakkal szemben. Két újdonságról még nem beszéltünk. Elvileg a rádiós kommunikáció korlátozásával is fel akarják dobni a versenyeket. Ez is hülyeség. Rendkívül bonyolultak a mai versenyautók, és így a versenyzőknek még több mindenre kell majd figyelni, és külső segítség nélkül egyre több hibát látunk majd, aminek lehetséges okáról ráadásul – bejátszható rádióüzenetek nélkül – a versenyek alatt információnk sem lesz.
4

Legszebb?

A fejvédő viszont életeket menthet, mégis ellene vannak egyes versenyzők. Nem esztétikus, de szükség van rá. Ugyanazt látjuk, mint a korábbi évtizedekben a biztonsági fejlesztéseknél, annak idején még a biztonsági övet sem akarták egyesek, és pokolba kívánták a minél nagyobb biztonság mellett érvelő Jackie Stewartot. Rendkívül veszélyes a Forma-1, és senki nem azért megy oda, hogy meghaljon. Aki ellenzi, az gondoljon rá, hogy Senna életét akár megmenthette volna egy ilyen szerkezet, vagy éppen Bianchiét. Nem szeretsz tippelni, de azért mégis mondd el, hogy szerinted mi lesz az első négy sorrendje a szezon végén. Nem merek a Mercedes ellen tippelni. Ha nagyon tutira akarok menni, akkor inkább Hamiltont várom az első helyre, majd Rosberg és Vettel jön. Ha nagyon jó lesz a Ferrari, akkor Raikkönen bejön a negyedik helyre.  

Kommentek

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Lóbőrbe öltöztették a sportkocsit

Musztángot a Mustangnak: a Vilner kínai megrendelésre készítette el azt az egyedi autóbelsőt, aminél alighanem minden jó ízlésű ember meghúzza a határt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.