barc_teszt_01_15 A Forma-1-ben az idei évtől már igen kevés érdemi információt adhatnak rádión a versenyzőknek a csapatok, a tiltott témák közé bekerül fogyasztás, a motorbeállítások és a gumikopás is. A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint a fentiek miatt izgalmasabb, kiszámíthatatlanabb futamok jönnek: “Többet hibáznak majd a pilóták, ami változatosabb eredményeket hoz, ez pedig fontos a Forma-1 számára. Az emberek szeretik látni, amikor az esélytelen győz, a dominanciát megunják. Persze vigyáznom kell, mit mondok, nehogy elbízzuk magunkat, nem azt állítom, hogy megint dominánsak leszünk, de az biztos, hogy az emberek szeretik, ha az esélytelenebb győz, az új szabályok pedig ezt eredményezhetik” – idézte a Motorsport.com.   A rádiótilalom a Mercedes számára külön fejtörést okozhat, hiszen a kiélezett küzdelmet vívó pilótáik között volt már balhé az eltérő motorüzemmódok miatt, idéntől pedig csakis Lewis Hamilton és Nico Rosberg kezében lesz, mikor mit tekernek fel és mennyire. “Az úgynevezett stratégiai üzemmódok nagy különbséget jelentenek, hiszen minél erősebb a motor, annál könnyebb védekezni vagy támadni. Ha a pilóta maga dönt az alkalmazásukról, akkor eltérő stratégiák születnek, a futam más-más pontjain használnak majd más-más üzemmódokat a versenyzők” – fejtegette Wolff, hozzátéve, hogy azt is tehetetlenül nézik majd a csapatok, ha a versenyzőjük rossz vagy információhiányos döntés miatt sebezhetővé teszi magát valamelyik riválissal szemben. “Az irányításmániásoknak kész agybaj lesz végignézni, hogy úgy alakulnak a dolgok, ahogy nem ő szeretné. De most már csakis a pilótán múlik minden.” barc_teszt_03_05 “Mostantól többet kell tervezgetni előre, a versenyzőnek pedig észben kell majd tartani, mi is volt. Az intelligencián és az ösztönökön múlik majd, hogy a jókor hozza a jó döntést a motor és a hibrid rendszer használatáról. És persze a gumistratégiáról, a mezőnyben elfoglalt pozícióról, a bokszkiállások időzítéséről. Szinte teljesen elvágjuk a bokszutcát az autótól.” “Így persze nem lesz minden optimális, mintha a algoritmusokkal és okos mérnökökkel dolgoznánk ki, hibalehetőségek adódnak. De nekem tetszik, hogy most újra a versenyzők hozzák a döntést, nem fog úgy kinézni, mintha a bokszutcából távirányítanánk az autót.” A Merci-főnök szerint a negatívum az érdekes, időnként túlfűtött rádióüzenetek elvesztése lesz: “Szeretjük a rádióforgalmat, 15 évvel ezelőtt ezért is vezettük be. Talán egy kicsit túl messzire mentünk azóta, és vissza kell fogni a dolgokat, de hogy ezzel jobban járnak-e a nézők, abban nem vagyok biztos. Kevésbé értik majd, hogy mi is történik épp az autóban, hiszen a pilóták sokkal kevesebbet rádióznak.”