F1: Így bonyolították meg a gumiszabályokat

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2015.12.09. 10.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség részleteiben is tisztázta a 2016-os, jóval bonyolultabb Forma-1-es gumiszabályokat.

Ahogy már a Vezess.hu is megírta, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa a múlt héten jóváhagyta a Forma-1-ben 2016-ra bevezetendő új, a szabadabb választást lehetővé tévő gumiszabályokat.
Az újítás azonban elég bonyolultra sikerült, az FIA most azonban részleteiben is nyilvánosságra hozta, mi is változik, itt az áttekintés.


A Forma-1 gumiszállítója, a Pirelli jövőre már öt különböző száraz pályás (slick) keveréket gyárt – kemény (narancs), közepes (fehér), lágy (sárga), szuperlágy (piros) és ultralágy (lila) -, amelyek közül minden versenyhétvégére hármat-hármat szállít.
A három kijelölt keverék közül a pilóták kettőt szabadon választhatnak majd, de a választást alaposan keretek közé szorítják. 
A csapatoknak tengerentúli verseny esetén 14, európai futam esetén 8 héttel az adott forduló előtt kell értesíteniük az FIA-t a választásról (a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra például már a jövő héten le kell adni az idényt). A döntésre egy hetük van – azaz az FIA 15 és 9 héttel korábban tájékoztat a választékról -, ha ezt elmulasztják, az felügyelőszervezet saját hatáskörben dönt helyettük.


A Pirelli egyébként biztonsági megfontolások alapján a háromból egy vagy két keverék használatát is kötelezővé teheti, ha az utóbbi a helyzet, akkor a futamra mindkettőből legalább egy-egy szettet meg kell őrizni. Marad azonban az egy kötelező kerékcsere, és a kötelezően jelölt keverékek közül is csak egyet kell mindenképp használni a futam során.
A gumiszállító az időmérőkre a Q3-ra minden esetben biztosít majd egy-egy garnitúrát az adott hétvége leglágyabb keverékéből a versenyzőknek.
Miután Valtteri Bottas az idei Belga Nagydíjon figyelmetlenségből az egyik kerékcserénél egyszerre kapott közepes és lágy keverékű gumikat, az FIA világos szabályt hozott ilyen esetekre: az a versenyző, aki eltérő keverékű abroncsokkal lép pályára, három körön belül köteles kiállni és egységes szettre váltani. 

Kommentek

Így indul egy Ikarus kemény 20 év állás után

Egy villanásnyi jelenet a polgári csirketelep életéből, ahol régi magyar csodák születnek újjá.

Veszélyes játék az egynapos autópálya-matrica

Nem ért egyet a személygépkocsik és motorkerékpárok esetében a napi autópálya-matrica bevezetésével a Magyar Autóklub, mert azt a jelenleginél lényegesen drágább kilométer-arányos autópályadíj előszobájának tartja.

Ezért jobb a busz, mint az autó

Hétfő óta több nagyvárosban, köztük Budapesten is szmogriadó van érvényben. Ezzel kapcsolatban megint felerősödtek a busz kontra autó viták.

Azért ezen a szmogriadón még volna mit finomítani

Eltelt az első idei szmogriadós nap. Nem csalódtunk benne, ugyanolyan átgondolatlan, zűrzavaros és a legkevésbé sem felhasználóbarát, mint úgy általában a teljes hazai közlekedésszabályozás.

F1: 1000 lóerőig jut a Honda?

A Honda 2017-re teljesen újratervezte Forma-1-es erőforrását, de az idei elvárások tekintetében nagyon óvatosak.

Sose volt még egyszerűbb a parkolás és matricavásárlás

Bár fizetni mindig nyűg, azért jó, ha villámgyorsan, zökkenőmentesen zajlik le a tranzakció. Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy sorban állás nélkül könnyítsünk a pénztárcánkon.

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Tavaly megállt a Forma-1 hanyatlása

2016-ban hétéves trend szakadt meg, a Forma-1 televíziós nézettsége a tavalyi évben nem csökkent tovább.

Új motort kap a Toyota kisautója

A jelenlegi 1,3 literes benzinmotort új fejlesztésű másfél literes váltja a következő generációs Toyota Yaris orrában. Számottevően takarékosabbnak ígérik.

Crossoverként tér vissza a Mitsubishi sportkupéja

Állítólag Mitsubishi Eclipse néven kerül piacra a japán márka új városi crossovere. Merész lesz, és talán hibrid is.

Forma-1-es fejes lett Ross Brawn

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media Ross Brawnt tette meg az F1 sportért felelős ügyvezető igazgatójának.

Félretájékoztatták az autósokat, nincs 150 ezres bírság

Hétfő reggel óta él Budapesten a szmogriadó riasztási fokozata, ami rengeteg autóst érint. A hivatalos híradásokban megjelent 150 000 forintos maximális bírság elrettentő, ezért utánajártunk a büntetési tételeknek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.